Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto1414.04.20204

10634-2019 (02 08 00)

Lausteen koulun tilatarveselvitys

Tiivistelmä:

Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaostolle esitetään, että se hyväksyy Lausteen koulun tarveselvityksen vaihtoehto E:n mukaisesti.

Khkeh § 14

Tilapalvelujohtaja Tuomas Koskiniemi, toimitilapäällikkö Minna Juselius ja tilacontroller Saku Lehtiö 9.4.2020:

Tausta

Lausteen koulurakennuksesta tehtiin syksyllä 2018 rakennuksen elinkaareen liittyvä kuntoarvio. Selvityksen perusteella Lausteen koulun liikuntasalin lattiassa ja ulkoseinässä on mikrobivaurioon viittaavaa toimenpiderajat ylittävää mikrobikasvua. Selvitysten ja lisätutkimusten pohjalta todettiin tammikuussa 2019, että todettuja vaurioita ja terveyshaittoja olisi ryhdyttävä poistamaan. Samalla tunnistettiin, että laajojen korjaustoimien aikana koulurakennuksen käyttö normaalisti olisi mahdotonta. Tämän vuoksi esitettiin, että koulurakennuksesta siirrytään väistötiloihin. Turun kaupunginvaltuusto päätti 25.2.2019 § 79 hyväksyä Lausteen koulun väistötilahankinnan. Lausteen koulun koulutoiminta on toiminut syksystä 2019 alkaen väistötiloiksi hankituissa moduulitiloissa koulutalon piha- ja kenttäalueella.

Kun alkuvuonna 2019 tuli ilmeiseksi, että Lausteen koulutalo suljetaan, alettiin valmistelemaan välittömästi myös Lausteen koulun pysyvän tilaratkaisun tarveselvitystä. Tilatarveselvitys on valmistunut.

Sijoittuvat toiminnot ja tilatarpeet

Tilatarveselvityksessä on määritetty Lausteen koulutalossa sijaitsevien toimintojen tulevat tilatarpeet seuraavasti. Peruskoulun tilamitoitusperusteena on 2-sarjainen koulu vuosiluokille 1–6 tukitiloineen (mm. keittiö- ja liikuntatilat). Esiopetuksessa tulee toimimaan kolmen ryhmän esiopetus huomioiden täydentävän päivähoidon. Lausteen koulun 1–2. luokkalaisten aamu- ja iltapäivätoimintaan osallistumistarpeen, ja sitä kautta tilatarpeen, arvioidaan olevan noin 50 lasta. Opiskeluhuollon tilatarpeen kokonaisuuden muodostavat kouluterveydenhuolto, psykologi- ja kuraattoritoiminta. Lausteen koulutalossa sijaitsevan Hyvinvointitoimialan ja Sivistystoimen poikkihallinnollisen palvelun Perhetuvan toiminta ja tilatarpeet säilyvät ennallaan. Nuorisotilan tarve on nykyistä Lausteen nuorisotilaa vastaavaa. Kirjastopalvelujen tilantarpeeksi on määritelty vähintään noin 120 m2.

Tilatarpeiden ratkaisuvaihtoehdot

Tilatarveselvityksessä on edellä mainittujen tilatarpeiden pohjalta muodostettu viisi erilaista ratkaisuvaihtoehtoa tilatarpeiden ratkaisemiseksi. Tarveselvityksessä esitetään erilaisia tilaratkaisuvaihtoehtoja sekä Lausteen, että Skanssin kaupunginosissa. Skanssia on tutkittu tässä yhteydessä vaihtoehtona sekä sen läheisyyden että yhtäaikaisesti suunnitteilla olevan tilahankkeen vuoksi. Skanssiin on kevyen liikenteen reittejä pitkin pisimmillään Vaalan itäosista matkaa reilu 3 km, Lausteen keskustasta n.2 km ja Karhunaukion päiväkodilta n.1,5 km. Linja-autoreitti on hyvä.

Vaihtoehto A

Kaikki nykyiset toiminnot sisältävä uudisrakennus toteutetaan Lausteen koulun tontille, vanha koulurakennus puretaan.

Vaihtoehto B

Suppeampi uudisrakennus toteutetaan nykyiselle tontille sisältäen perusopetuksen 1–6 -luokat, esiopetuksen, ap-ip-toiminnan, opiskeluhuollon ja perhetuvan tilat.

Kirjasto ja nuorisotila sijoitetaan Skanssiin tulevaan monitoimitaloon.

Lausteen vanha koulutalo puretaan.

Vaihtoehto C

Huomattavasti suppeampi uudisrakennus toteutetaan Karhunaukion päiväkodin lähelle sisältäen perusopetuksen 1–2 -luokat, esiopetuksen, ap-ip-toiminnan, opiskeluhuollon ja perhetuvan tilat.

Kirjasto ja nuorisotila sekä perusopetuksen vuosiluokat 3–6 sijoitetaan Skanssiin tulevaan monitoimitaloon.

Lausteen vanha koulutalo puretaan.

Vaihtoehto D

Lausteen nykyisen koulutalon peruskorjaus nykyisille toiminnoille.

Vaihtoehto E

Kaikki Lausteen toiminnot sijoitettaisiin Skanssiin toteutettavaan monitoimitaloon. Lausteen vanha koulutalo puretaan.

Taloudellinen vertailu

Vaihtoehtojen A, B ja C tilaohjelmista on teetetty tavoitehintalaskelmat Lausteelle mahdollisesti toteutettavien tilojen osalta. Alla olevaan taulukkoon on kerätty tavoitehintalaskelmien mukaiset kustannusarviot vaihtoehdoista A, B ja C. Lisäksi taulukossa on esitetty alustavat arviot hankkeiden kustannusvaikutuksista huomioiden myös Skanssiin toteutettavat laajuudet. Taulukossa esitetyt, Skanssiin liittyvät kustannusarviot ovat keskimääräisiä €/oppilas -arvioita, jotka pohjautuvat Skanssin monitoimitalosta laaditun tarveselvityksen tavoitehinta-arvioihin. Näin ollen esitetyt kokonaissummat ovat suuntaa antavia.

Peruskorjausvaihtoehtoa D selvitettäessä on todettu, että sisäilma- ja kosteusteknisen tutkimuksen perusteella voidaan arvioida rakenteiden korjaus- ja uusimistarpeen olevan huomattavasti laajempi kuin pelkästään teknisen kuntoarvion perusteella on arvioitu. Tästä aiheutuu korjaustoimenpiteille myös huomattava epävarmuustekijä työn onnistumisen suhteen. Rakennuksen tekninen korjaaminen tässä laajuudessa ei kuitenkaan vielä poista koulun tilapuutteita, tai korjaa osin epätarkoituksenmukaisia tiloja, nämä vaatisivat lisäksi toiminnallisia muutoksia. Peruskorjauksen yhteydessä tulee lisäksi noudattaa uusia energia- sekä palo- ja poistumistiemääräyksiä mistä aiheutuu myöskin toiminnallisia muutoksia ja teknisten tilojen laajennustarpeita. Näin ollen on todettavissa, ettei peruskorjaaminen ole suositeltavaa siihen liittyvien riskien valossa. Peruskorjaamiselle ei näin ollen laadittu tarkempaa kokonaiskustannuslaskelmaa vertailupohjaksi (taulukossa näkyvä summa on karkea minimiarvio).

Tulevien sisäisten vuokrien arviot Lausteelle sijoittuvissa vaihtoehdoissa on esitetty alla olevassa taulukossa.

Saadut lausunnot

Tilapalvelukeskus pyysi lausuntoa Lausteen koulun tilatarveselvityksestä kasvatus- ja opetuslautakunnalta, kaupunkiympäristölautakunnalta, sosiaali- ja terveyslautakunnalta, kulttuurilautakunnalta, liikuntalautakunnalta ja nuorisolautakunnalta.

Liiklk § 84 22.10.2019:

Liikuntalautakunta päättää hyväksyä osaltaan Lausteen koulusta tehdyn tilatarveselvityksen ja antaa seuraavan lausunnon tilahankkeen toteuttamisvaihtoehdoksi:

Liikunnan näkökulmasta Lausteen koulun tilahanketta tulisi lähteä toteuttamaan tilatarveselvityksen vaihtoehto A:n pohjalta, sillä se tarjoaa kaupungin kasvaessa liikuntatilakysyntään ja palveluiden tuottamiseen parhaat tilat, joiden varaan voidaan rakentaa liikunnalliseen elämäntapaan kannustavaa ympäristöä. Jos kuitenkin päädytään toteuttamaan vaihtoehtoa C tai E tulee näissä vaihtoehdoissa muuttaa tilaohjelmia siten, että liikuntatilojen määrä ja kapasiteetti eivät pienene kokonaisuudessaan vaan kasvavat kaupungin kasvun edellyttämällä tavalla.

Sosterla § 377 6.11.2019:

Opiskeluhuollon tilatarpeen kokonaisuuden muodostavat kouluterveydenhuolto, psykologi- ja kuraattoritoiminta. Lausteen koulutalossa sijaitsevan hyvinvointitoimialan ja sivistystoimen poikkihallinnollisen palvelun Perhetuvan toiminta ja tilatarpeet säilyvät ennallaan.

Kouluterveydenhuollon näkökulmasta kirjaston ja nuorisotilan läsnäolo koulun yhteydessä tukisi alueen kaikenikäisten asukkaiden hyvinvointia ja viihtyvyyttä, mutta erityisesti siis juuri lasten ja nuorten. Olennaista on, että kouluterveydenhuollolla ja oppilashuollolla kaikkineen on oppilasmäärään nähden riittävät tilat. Tärkeää on, että käytettävissä olisi myös joku tila, joka mahdollistaisi verkostotyön perheiden ja mahdollisesti tarvittavien muiden ammattilaisten kanssa. Esitellyistä vaihtoehdoista ensisijainen olisi vaihtoehto A.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä olevan lausunnon Lausteen koulun tilatarveselvityksestä ja esittää toteutettavaksi vaihtoehtoa A.

Kasopelk § 136 20.11.2019 (Pöydälle 30.10.2019 § 129):

Kasvatus- ja opetuslautakunta päätti esittää lausuntonaan, että Lausteen koulun tilatarveselvitys on valmisteltava uudelleen Lausteen ja Skanssin alueen sekä suunnitellun Skanssin monitoimitalon kaikkien toimijoiden tarpeet huomioon ottaen sekä etsitään rakennukselle/rakennuksille sijainti, jossa palvelujen saavutettavuus kaikille käyttäjille olisi mahdollisimman hyvä.

Kylk § 461 26.11.2019 (Pöydälle 12.11.2019 § 436 ja 19.11.2019 § 442):

Kaupunkiympäristölautakunta totesi lausuntonaan seuraavaa:

Tilapalvelukeskus on teettänyt Lausteen koulutalosta kuntoarvion, jonka mukaan mm. alapohjan alla on kosteutta, lvi-järjestelmät tulisi uusia, vesikatto korjata (muuttaa harjakatoksi). Sisäpintoja talossa on korjattu vuosien varrella mutta tarvittavien sisäilmakorjausten vuoksi jouduttaisiin laajasti purkamaan jo kunnostettua osuutta. Käytännössä rakennuksesta jäisi jäljelle pelkkä runko. Korjausaste puoltaa uuden rakentamista, jolloin voidaan myöskin välttää tämänkaltaisiin sisäilmakorjauksiin aina liittyvä riski työn onnistumisen suhteen.

Rakennus on tehty 1970-luvulla aikakautensa tapaan kerroskorkeudeltaan hyvin matalana ja talotekniikan uusiminen rakennuksen rungon sisäpuolelle on käytännössä mahdotonta nykyiset kanavakoot huomioiden. Lisäksi tilat eivät nykyisellä mallilla vastaa oppimisympäristönä uuden opetussuunnitelman vaatimuksia.

Lähipalvelujen kannalta olisi hyvä, jos Lausteella on alakoulu, joka puoltaa myös vaihtoehtoa C. Jos kuitenkin päädytään ratkaisuun, jossa Lausteelta saapuvat lapset käyvät Skanssin koulua tulee sen rakentamisen yhteydessä parantaa Lausteen ja Skanssin välistä kävely- ja pyöräily-yhteyttä, jotta lapsilla olisi mahdollisimman turvallinen koulumatka.

Kaupunginhallitus on 5.11.2012 § 509 hyväksynyt Skanssin alueen kehittämisen teemat ja tavoitteet ohjeellisesti noudatettavaksi alueen suunnittelussa. Skanssin alue toteutetaan vetovoimaisena, ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävänä kaupunginosana, kaupungin johdon alaisena strategisena hankkeena.

Em. kaupunginhallituksen päätöksessä on todettu alueen rakentumisen näkökulmasta olevan tärkeää, että ne ratkaisut, jotka vaikuttavat alueen rakentamisen houkuttelevuuteen (mm. koulu- ja päiväkotipalvelujen toteuttamisen aikataulu), ovat alueella olemassa tai vähintään niiden toteutusaikataulu on tiedossa asuntojen myymisen aikaan. Liian myöhään toteutetut palvelut huonontavat alueen imagoa ja niillä ei enää ole vaikutusta kaupunkikehitykseen ja alueen toteutumisen kokonaistalouteen.

Palvelut tulisivat useissa tilatarveselvityksen vaihtoehdoissa supistumaan Skanssiin rakennettavassa monitoimitalossa. Kaupunginosan kehittämisessä ollaan siinä vaiheessa, että alueelle valmistuneita asuntoja myydään parhaillaan ja uusia hankkeita harkitaan, kun tontteja kaavojen ja kunnallistekniikan rakentumisen myötä enenevässä määrin tulee rakentamisen piiriin, joten kouluratkaisu on oleellinen uuden alueen rakentamisen houkuttelevuuden kannalta.

Skanssin alueen kehittämisen kannalta on siis tärkeää, että alueelle rakentuu monitoimitalo ja että se muodostuu vetovoimaiseksi alueensa keskukseksi. Itäisen Turun alueellisten eriarvoistumisten ehkäisyn näkökulmasta kouluratkaisuilla tulisi pyrkiä luomaan heterogeenisia kouluympäristöjä, mitä tavoitetta tukee palveluiden keskittäminen Skanssiin rakennettavaan monitoimitaloon. Lisäksi palveluiden toteuttaminen Skanssiin rakennettavaan monitoimitaloon on tilatarveselvityksen mukaisesti kustannuksiltaan edullisin vaihtoehto. Lausteen koulun lakatessa, vapautuu Lausteen koulun tontti kehitettäväksi. Huomioiden kuitenkin vanhan koulurakennuksen purkukulut, on tontin kehityspotentiaali melko heikko. 

Kaupunkiympäristötoimialan näkökulmasta tulisi valita vaihtoehto, jossa Lausteen koulun palvelut sijoitetaan vaihtoehto E:n mukaisesti Skanssiin toteutettavaan monitoimitaloon ja että siihen asti, kunnes monitoimitalo valmistuu, Lausteen koulu toimii syyskuussa käyttöönotetuissa väistötiloissa Lausteen koulun nykyisellä tontilla.

Asia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi. Palautusehdotuksen perustelut:

Lautakunta pitää tärkeänä, että sekä Lauste että Skanssi ovat hyviä alueita elää ja että niiden vetovoimasta sekä palveluista huolehditaan. Lisäksi lautakunta pitää alueiden kehittymisen kannalta tärkeänä, että Turun kaupungilla on ajantasainen käsitys kouluverkon kehityksestä.

Kultlk § 115 11.12.2019:

Kirjastopalvelujen kannalta on tärkeää, että palvelu on helposti saavutettavissa alueen kaikkien asiakkaiden kannalta sekä ajallisesti että sijainnin osalta. Erityisen merkittävää on, että alueen kouluilla ja päiväkodeilla on kirjasto lähietäisyydellä ja helposti tavoitettavissa. Tämän lisäksi kirjaston palveluita tulee voida tarjota kaikenikäisille asiakkaille sekä palvelu- että omatoimiaikaan. Käytännössä kirjaston palvelu olisi parasta toteuttaa monitoimitalon yhteydessä.

Lausteen kirjasto toimi koulun yhteydessä ahtaissa tiloissa, mikä ei mahdollistanut kirjaston toimintaan oleellisesti sisältyvien tapahtumien järjestämistä kirjaston tiloissa. Erityisesti maahanmuuttajataustaisten lasten lukuharrastuksen tukeminen on koettu Lausteen kirjastossa tärkeäksi, mutta vaikeasti tilassa toteutettavaksi. Monikielinen toimintaympäristö tulisikin ottaa huomioon uutta kirjastoa suunniteltaessa.

Uuden monitoimitalon yhteydessä olisi mahdollista huomioida kirjastoautojen tilanne. Kirjastoautoille tarvitaan uudet tilat, sillä Amiraalistonkadulla sijaitsevista talleista jouduttaneen luopumaan jossain vaiheessa. Mikäli monitoimitalo sijaitsee hyvien liikenneyhteyksien lähellä, kirjastoautojen liikennöinti olisi helppoa. Kirjastoautopalvelun ja lähikirjaston toiminnan yhdistäminen kiinteämmin tehostaisi niin henkilöstöresurssin kuin aineistojen käyttöä.

Nlk § 108 12.12.2019:

Nuorisopalvelujen kannalta on tärkeää, että palvelu on helposti saavutettavissa ja paikassa, jossa nuoret muutenkin liikkuvat. Tällä hetkellä alueen nuorisotila sijaitsee Skanssin kauppakeskuksessa väistötiloissa. Toiminta tiloissa on käynnistynyt syksyllä 2019 ja kävijämäärät ovat kasvaneet merkittävästi. Nuorilta on tullut positiivista palautetta kauppakeskussijainnista. Nuorisopalveluiden sijainnin kannalta on merkityksellistä, tuleeko alueen kouluun/kouluihin yläkoulu. Mikäli alueelle tulee yläkoulu, on nuorisotilan luonteva sijainti samassa rakennuksessa tai sen läheisyydessä.

Tilapalvelukeskuksen yhteenveto saaduista lausunnoista

Saaduista lausunnoista voidaan todeta, että Liikunta-, Sosiaali- ja terveys-, Kulttuuri- sekä Nuorisolautakunta ovat valmiita etenemään tarveselvityksen pohjalta. Kasvatus ja opetuslautakunta sekä Kaupunkiympäristölautakunta palauttaisivat molemmat tarveselvityksen uudelleen valmisteltavaksi.

Liikuntalautakunta pitää tärkeänä liikuntatilojen säilymisen alueella vähintäänkin ennallaan. Suljetussa Lausteen koulussa oli n.400m2 liikuntasali. Tarveselvityksessä ainoastaan uuden alakoulun 1-6 vuosiluokat sisältävän koulutalon toteuttaminen Lausteelle, vaihtoehdot A ja B, pitävät sisällään entisen kaltaisen liikuntasalin toteuttamisen. Skanssin monitoimitalon yhteyteen ollaan kuitenkin toteuttamassa suurta yli 1000m2 liikuntasalia ja yhtenäiskoulun 7.-9. luokista osa tulee olemaan liikuntapainotteisia.

Sosiaali- ja terveyslautakunta esittää opiskeluhuollon tilatarpeen olevan luonnollisesti siellä missä koulukin. Perhetupatoiminta on suunniteltu erityisesti Lausteen alueelle missä sen tulisi säilyä.

Kulttuurilautakunta toteaa, että kirjastopalveluiden tulee olla niin koululaisten kuin muidenkin käyttäjien hyvin saavutettavissa ja parhaiten tämän olevan toteutettavissa monitoimitalon yhteydessä.

Nuorisolautakunta pitää tärkeänä, että palvelu sijaitsee siellä missä nuoret muutenkin liikkuvat. Erityisesti mahdollisen yläkoulun yhteydessä tai sen välittömässä läheisyydessä.

Kaupunkiympäristötoimiala esitti kaupunkiympäristölautakuntalle valittavaksi vaihtoehtoa E, jossa kaikki palvelut keskitetään uuteen monitoimitaloon. Perusteluina kerrottiin tämän olevan erityisen tärkeää Skanssin alueen kehittymisen kannalta, että alueelle rakentuu monitoimitalo ja että se muodostuu vetovoimaiseksi alueensa keskukseksi. Alueellisten eriarvoistumisten ehkäisyn näkökulmasta kouluratkaisuilla tulisi pyrkiä luomaan heterogeenisia kouluympäristöjä, mitä tavoitetta tukee palveluiden keskittäminen Skanssiin rakennettavaan monitoimitaloon. Lisäksi palveluiden toteuttaminen Skanssiin rakennettavaan monitoimitaloon on tilatarveselvityksen mukaisesti kustannuksiltaan edullisin vaihtoehto.

Asia palautettiin kuitenkin uudelleen valmisteltavaksi, perusteluna esitettiin, että lautakunta pitää tärkeänä, että sekä Lauste että Skanssi ovat hyviä alueita elää ja että niiden vetovoimasta sekä palveluista huolehditaan. Lisäksi lautakunta pitää alueiden kehittymisen kannalta tärkeänä, että Turun kaupungilla on ajantasainen käsitys kouluverkon kehityksestä.

Sivistystoimiala toi kasvatus- ja opetuslautakunnalle tuomassaan esityksessä huomioitavaksi useita näkökulmia: Lähipalveluperiaate korostaa sitä, että jokaisella asuinalueella tulisi olla oma koulu, jottei varsinkaan pienempien koululaisten koulumatkat muodostu pitkiksi. Tätä taustaa vasten olisi perusteltua, että Lausteella on jatkossakin koulu. Toisaalta Turussa on oltu huolissaan asuinalueiden ja sitä kautta myös koulujen eriarvoistumisesta. Lausteen koulua on käytetty usein yhtenä esimerkkinä tällaisesta koulusta, äidinkieleltään oppilaista lähes 60% on vieraskielisiä. Kolmanneksi on syytä huomata, että alueen välittömään läheisyyteen rakennettavan Skanssin monitoimitalon yhtenäinen peruskoulu osoittautunee, kuten Syvälahdessa ja Yli-Maariassa, huomattavan vetovoimaiseksi ja oppilaita tulee hakeutumaan sinne myös Lausteen koulun alueelta. On myös otettava huomioon, että varsinkin Vaalassa ja Huhkolassa on vahva poislähettämisen kulttuuri, jonka seurauksena iso osa oppilaista on lähtenyt jo nyt muualle kouluun Lausteen sijaan. Sivistystoimialan näkökulmasta ei ole perusteltua rakentaa samaan aikaan kahta koulua näin lähekkäisille alueille.

Kasvatus- ja opetuslautakunta päätti kuitenkin esittää lausuntonaan, että Lausteen koulun tilatarveselvitys on valmisteltava uudelleen Lausteen ja Skanssin alueen sekä suunnitellun Skanssin monitoimitalon kaikkien toimijoiden tarpeet huomioon ottaen sekä etsitään rakennukselle/rakennuksille sijainti, jossa palvelujen saavutettavuus kaikille käyttäjille olisi mahdollisimman hyvä.

Pohdintaa sijaintivaihtoehdoista ja palveluiden saavutettavuudesta

Yleisesti voidaan sanoa, että palveluiden riittävän laajan sekä monipuolisen tarjonnan kannalta on järkevää yhdistää toimintoja kokonaisuuksiksi, joissa kyetään vastaamaan nykypäivän tarpeisiin. Digitalisaatio mahdollistaa asioinnin osittain etänä ja muuttaa siten käsitettä lähipalveluista. Lähipalvelujen reviirin voidaankin tänä päivänä katsoa hieman laajentuneen.

Lausunnoissaan Vapaa-aikatoimialan kirjasto- ja nuorisopalvelut arvioivat molemmat voivansa tarjota parempaa palvelua monitoimitalon yhteydessä. Liikuntapalvelut toivovat liikuntapuitteiden säilyvän vähintäänkin ennallaan. Koululaisia ajatellen tämä toteutuu luonnollisesti koulun yhteyteen toteutettavalla tarkoituksenmukaisella liikuntatilalla. Iltakäyttäjät tulevat usein hyvin laajalta alueelta, eivätkä ole kovinkaan paikkasidonnaisia.

Lausteelle toteutettavien tilojen lisäksi tarveselvityksessä on tutkittu vaihtoehtoja, joissa Lausteen hanke yhdistettäisiin kokonaan tai osittain Skanssin monitoimiatalon yhteyteen.

Lausteen alueen asukkaista suurin osa asuu alle 2,5 km kävelymatkan päässä Skanssiin suunnitteilla olevasta monitoimitalosta. Oppilasalueen ääripäistä Vasaramäen pohjoisosista ja Vaalan itäosista matkaa kertyy kilometri enemmän, eli n. 3,5 km. Saavutettavuudeltaan uuden monitoimitalon sijainti olisikin kaavaluonnoksessa osoitetulla paikallaan suurin piirtein oppilasalueen (Lauste-Vasaramäki) puolivälissä.

Skanssin väestökehitys on muutamassa vuodessa saavuttanut jo Huhkolan tason, vaikka Itä-Skanssin kaava ei ole vielä valmis ja mm. odottaa uuden monitoimitalon ratkaisua. Kymmenessä vuodessa väkiluvun oletetaan vielä tuplaantuvan, jopa kolminkertaistuvan.

Ikä

*Arvio 3/2020

2018

2017

19

-100

746

548

153

16

-18

22

15

4

13

-15

17

10

8

7

-12

28

20

6

0

-6

58

36

12

 

 

871

629

183

Skanssin väestökehitys 2017-2020 (*ajantasatieto otettu eri tietojärjestelmästä kuin aiemmat vuodet, väestörekisterin vahvistettu tieto vuodelta 2019 julkaistaan vasta maalis-huhtikuussa 2020)

Poropuiston kentän sijoitusvaihtoehto

Kasvatus- ja opetuslautakunnan nostettua esiin vaihtoehtoisen sijainnin tutkimisen monitoimitalolle, otettiin lähempään tarkasteluun myös Helsingin valtatien itäpuolella Huhkolassa, sijaitseva Poropuiston kentän alue. Tämä on Lauste-Skanssi välillä ainoa pinta-alaltaan monitoimitalolle riittävän suuri alue. Rakennuspaikkana se on kuitenkin vähintään haasteellinen. Alueen läpi virtaa runsaana Jaaninoja ja piha-alueen suojaamiseksi vilkasliikenteisen Itäkaaren liikennemelulta, tulisi uudisrakennus rakentaa kadun varteen nykyisen urheilukentän päälle.

Tämä tarkoittaisi Poropuiston urheilukentän rakentamista uudelleen toisaalle, mikä ei tue liikuntapainotteisen (Skanssiin on siirtymässä Vasaramäen yläkoulun liikuntaluokat) koulun tarjontaa. Lisäksi TPS juniorijalkapallo ry:llä on voimassa oleva vuokrasopimus Poropuiston urheilukentän kattavaan maa-alueeseen, jossa heillä on jalkapalloharjoituskenttä ja talvisin sen suojana ylipainehalli. Sopimus on voimassa vuoden 2027 loppuun saakka.

Mikäli monitoimitalo rakennettaisiin Poropuiston alueelle, tulisi Jaaninoja putkittaa ja peittää koulun piha-alueen turvallisuuden vuoksi. Kentän uudelleensijoituksesta aiheutuvat maastonmuotojen käsittely ja laajat maatäytöt aiheuttaisivat Poropuiston alueella mahdollisesti merkittäviä kustannuksia. Lisäksi olemassa olevan puiston leikkipaikka-alueen sijainti tulisi tässä yhteydessä myöskin tarkastella uudestaan.

Ero välimatkassa Poropuiston ja Skanssin välillä on melko pieni, Lausteen suunnalta kävelijöille kilometrin luokkaa ja bussilla kulkijoille, tulosuunnasta riippumatta, yhden pysäkkivälin. Monitoimitalon sijoittaminen Poropuiston kentän alueelle Skanssin sijaan ei toisi Lausteelle juurikaan mitään lisää, mutta veisi Skanssin kehittyvältä alueelta huomattavan osan sen houkuttelevuudesta eikä täyttäisi siellä jo asuvien odotuksia. Skanssin alue on yksi kaupungin kärkihankkeista ja monitoimitalon toteutus alueelle on yksi aivan keskeinen osa alueen kehittymistä. Rakennuksen yhteyteen on, mm. liikuntapainotteisen yläkoulun vuoksi, suunniteltu kattavat urheilu- ja liikuntapaikkamahdollisuudet kiinteänä osana Skanssin keskuspuiston suunnitelmaa.

Piententalo Lausteelle - vaihtoehto

Keskusteluissa on myös pohdittu mahdollisen ”pienten talon” toteuttamista, rakennuksessa sijaitsisi perusopetuksen 1–2 -luokat, esiopetus, ap-ip-toiminta, opiskelijahuolto sekä perhetuvan tilat. Tarveselvityksessä, vaihtoehto C, tämä kokonaisuus on sijoitettu Karhunaukion päiväkodin läheisyyteen. Tämän kokoiselle rakennukselle piha-alueineen löytyy muitakin mahdollisia sijoituspaikkoja. Kasvatus- ja opetuslautakunnan pyynnöstä tutkittiin eri vaihtoehtoja:

Taloudellisessa tarkastelussa todettiin ”pienten talon” vaihtoehto C:n tuovan hieman säästöä, n.1,7milj. €, verrattaessa vaihtoehtoihin A ja B joissa Lausteen koulutalo rakennetaan paikalleen erillisenä hankkeena, Skanssin monitoimitalon lisäksi. Monitoimitalon yhtenäisratkaisu, vaihtoehto E, arvioidaan kuitenkin olevan n.3,6milj. € edullisempi verrattuna ”pienten talo” -vaihtoehtoon.

Syrjäytymisen ehkäisy ja segregaatio

Turun kaupungin toimenpideohjelmassa syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja sosiaalisesti kestävän kaupunkikehityksen edistämiseksi mainitaan lähiöiden kehittämisen mahdollisuuksissa mm. seuraavaa: ”Kaupunki pystyy vaikuttamaan julkisten palveluiden suunnitteluun ja toteutukseen. Kaupungin omien palvelutilojen ja kiinteistöjen uudelleen strukturointi (esim. uudenaikainen tehokas ja monikäyttöinen monitoimitalo 40-70 vuotta vanhojen kiinteistöjen peruskorjauksen sijaan) voi toimia aluekehityksen starttimoottorina”. Lisäksi sosiaalisesti kestävän kaupunkikehittämisen tavoitteissa mainitaan ”kaikille saavutettavien alueellisten palvelujen turvaaminen (mm. liikunta, kirjasto), joiden tuottamiseksi tarvitaan monimuotoisia toteuttamistapoja (digitaalisuus, mobiilipalvelut)”.

Palveluja tuleekin tässä yhteydessä tarkastella nimenomaan alueellisesti. Pelkästään Skanssin tai vaikkapa Lausteen tarkastelu on palveluiden näkökulmasta liian suppeaa. Skanssi-Huhkola-Lauste-Vaala on sekin tarkasteltavana alueena vielä melko pieni, vrt. esimerkiksi Nummi-Halinen tai Pansio-Jyrkkälä. Maantieteellisesti luonnollisesti rajautunut alue junaradan ja kuntarajan välissä on kuitenkin riittävä yhden monitoimitalon vaikutusalueeksi.

Useissa yhteyksissä on tarveselvityksen käsittelyn aikana tuotu esiin huoli alueiden ja koulujen eriarvoistumisesta. Näkemyksenä sijoitusvaihtoehtoja arvioitaessa oli, että erillisen alakoulun tai sen osan toteuttaminen Lausteelle vaikeuttaisi kielellisesti ja sosiaalisesti eri taustan omaavien lasten ja nuorten luonnollista kanssakäymistä. Nykyiselläänkin vieraskielisten osuus oppilaista on Lausteella jo lähes 60 %. Lähtöoletuksena näin ollen oli, että rinnakkaiset alakouluratkaisut Skanssin ja Lausteen välillä johtaisivat segregaation kasvuun ja että ainoastaan keskitetyssä yhtenäiskoulussa on väestöpohja riittävän laajalta alueelta, millä voidaan turvata kaikille yhtäläiset mahdollisuudet ja palvelut.

Tilapalvelukeskus pyysi päätöksenteon tueksi vielä lausuntoa koulun sijaintivaihtoehtojen vaikutuksista asuinalueiden eriytymiseen sekä sosiaaliseen eriytymiseen lasten ja nuorten keskuudessa. Anna-Kaisa Berisha, tohtorikoulutettava / kasvatustieteiden laitos / Turun Yliopisto ja projektipäällikkö / Ennakoiva kaupunkisuunnittelu / Smart and Wise Turku on antanut asiantuntijanäkemyksen aiheesta 13.2.2020.

Asiantuntijanäkemyksen mukaan kyseessä on kaksi erillistä, mutta rinnakkaista ilmiötä: Lausteen kaupunginosan alueen eriytymiskehitys eli segregaatio sekä oppilaiden oppiminen ja kotoutuminen pitkällä tähtäimellä.

Seuraavassa referoidaan lausuntoa, joka on kokonaisuudessaan oheismateriaalina 4:

Positiivisena ilmiönä segregaatio voi ylläpitää alueiden monimuotoisuutta, viihtyvyyttä ja vetovoimaa. Lisäksi voidaan saada kannattaviksi tietynlaisten ihmisten tarvitsemia palveluita. Useimmiten negatiiviset vaikutukset ovat voimakkaampia. Segregaatio asettaa ihmiset hyvin eriarvoiseen asemaan. Esimerkiksi oppimistulokset ovat usein huonompia ongelmallisilla alueilla. Köyhyys usein periytyy ja syrjäytyminen on yleisempää. Peruspalvelut vaarantuvat, eivätkä heikot alueet houkuttele hyvätuloisia uusia asukkaita tai yrityksiä. Heikoille alueille syntyy myös ympäristöongelmia, kuten roskaantumista, melua ja kaupunkitilan viihtyisyyden heikkenemistä. Usein myös palvelut ja infrastruktuuri huonontuvat.

Vasaramäen ja Lausteen koulujen oppilaaksiottoalueeseen kuuluu kokonaisuudessaan kuusi kaupungin tilastollista pienaluetta. Vasaramäen kouluun mennään pääosin Vasaramäen, Skanssin ja Kurjenmäki it. pienalueilta, Lausteen kouluun puolestaan Asuin-Lausteen ja Vaalan pienalueilta – Huhkolasta käydään ilmeisesti molempia kouluja jonkin verran.

Pienalueista Asuin-Lauste, Kurjenmäki it. ja Vaala näyttäytyvät voimakkaimmin eriytyneiltä alueilta, kun tarkastellaan väestön muunkielisten osuutta, tuloja, koulutusta ja työttömyyttä.

Lausteen alakoulussa on tällä hetkellä hieman yli 200 oppilasta, ja rehtorin arvion mukaan heitä on ensi lukuvuonna noin 250. Vasaramäessä oppilasmäärä on reilu 300. Lausteen koulussa vieraskielisiä oppilaita on noin 57 %,

Vasaramäessä noin 6 %. Tehostettua tai erityistä tukea saa 32 % laustelaisista oppilaista, vastaava luku vasaramäkeläisissä on 16.

Koulut ja oppiminen ovat vahvasti sidoksissa alueeseen, sillä koulun maantieteellinen sijaintialue muodostaa sen merkittävimmän ja välittömimmän toimintaympäristön – se on myös tärkein oppilaspohjan valikoitumiseen vaikuttava tekijä. Oppilaspohja taas vaikuttaa voimakkaasti koulun mahdollisuuksiin tuottaa hyviä oppimistuloksia. Tämä yhteys on havaittavissa suomalaisten kaupunkikoulujen välillä. Lisäksi oppilaspohja vaikuttaa koulun vetovoimaisuuteen sekä kokemuksiin oppimisympäristön laadusta.

Oppilaan maahanmuuttajataustaisuus tuo oman lisänsä koulumaailmaan. Vuoden 2015 PISA tuloksissa oli jo nähtävissä ilmiö, jossa maahanmuuttajataustaiset oppilaat erottuivat aineistosta heikompien suoritusten muodossa (OECD 2016). Syystä tai toisesta heidän oppimistuloksensa olivat heikommat, eli he ovat tippuneet perisuomalaiseksi ajatellun peruskoulun perustasaisesta ja -hyvästä kyydistä. On myös turkulaista tutkimusnäyttöä siitä, kuinka vieraskielisten oppilaiden määrä luokassa nivoutuu koulumenestykseen. Tutkimuksen mukaan luokissa, joissa vieraskielisiä oppilaita oli 1-13 % oppilaista, arvosanat olivat tilastollisesti merkitsevästi parempia kuin luokissa, joissa heitä oli yli 33 % - huomattavaa on kuitenkin se, että oppilasvalikointi oli tätäkin merkittävämpi tekijä.

Sijoitusvaihtoehtoihin liittyvää arviointia:

Omat koulut Lausteelle ja Skanssiin

Skenaariossa, jossa Lausteelle päädytään rakentamaan uusi oma alakoulu, täytyy tehtävään suhtautua suurella koulutuspoliittisella intohimolla. Tutkimusten pohjalta tiedetään, että Lausteen ominaispiirteisellä alueella oppilaiden taitotaso, opetuskielen osaamisesta lähtien, on valtaväestöä heikompaa ja vaatii voimakasta positiivista diskriminaatiota ja lisäresurssointia, jotta valtaosaisesti maahanmuuttajataustainen oppilasjoukko saa kirittyä kiinni tasoerot alakoulun aikana. Tässä tapauksessa koulusta pitäisi rakentua kaupungin vahva sosiaalipoliittinen instrumentti, johon panostetaan ja jolla halutaan vaikuttaa Lausteen alueen ja asukkaiden hyvinvointiin monipuolisesti ja kokonaisvaltaisesti.

Alueen oman koulun puolesta voi puhua Lausteen alueen yleinen tila ja kaupunkiympäristön näkökulma. Eriytymiskierteen todennäköisyys on pienempi, jos alueelle panostetaan uudisrakentamalla ja kaupungilla on toimijana vahva läsnäolo alueella. Yksi iso kysymys on kuitenkin erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden tilanne. Tuen saaminen on haaste pienemmissä kouluyksiköissä.

Lausteen oman koulun heikkouksiin lukeutuu se, että oppilaiden joukossa maahanmuuttajataustaisuus on vahvasti yliedustettu. Haasteelliseksi voi muodostua myös siirtyminen Skanssin yhtenäiskouluun kuudennen luokan jälkeen. Tällöin toisesta, etenkin huono-osaisemmaksi mielletystä koulusta tulevat oppilaat voivat leimautua uudessa koulussa.

Nuorisotoimen parissa työskentelevät kokevat, että he tavoittavat nykyisellä sijainnillaan Skanssin kauppakeskuksessa paljon laajemman joukon nuoria kuin aiemmin Lausteella. Nykytilassa ei vaikuta olevan tarvetta viedä nuorisopalveluja kohti Laustetta, vaan panostus tulisi olla alakoululaisille mielekkäissä kerho- ja harrastustoiminnoissa. 

Ns. pienten talo Lausteelle ja muut toiminnot Skanssiin

Skenaarion ehdoton vahvuus on pienten koululaisten lyhyt koulumatka, kun alkuopetuksen luokat pysyvät ”pihapiirissä”. Vaihtoehto tuntuu pienten koululaisten koulunalun näkökulmasta turvalliselta. Voidaan kuitenkin pohtia sitä, onko koululaisen luontevampi kuulua kouluyhteisöön, kuin ”pienten, päiväkotilaisten” yhteisöön. Väistämätöntä tässä mallissa on kuitenkin se, että oppilaiden on siirryttävä osaksi suurempaa kouluyksikköä kolmannella luokalla. Tähän transitioon liittyy vastaavia riskejä, kuten kuvattu edellisen skenaarion yhteydessä.

On myös hyvin epävarmaa, kuinka paljon tukimuotoja näin pieneen kouluyksikköön realistisesti voitaisiin kohdistaa. Tuki on kuitenkin hyvin keskeinen elementti Lausteen oppilaiden koulunkäynnissä. Kotoutumisen tukemisen ja kulttuurisen eriytymisen ehkäisyn näkökulmasta on kyseenalaista, jos ”pienten kouluun” ei pienuuden vuoksi tulisikaan kaikkia niitä monipuolisia tiloja, joita Skanssin yhtenäiskoulun kävijöille olisi tarjolla. 

Kaikki toiminnot Skanssin monitoimitaloon

Yhteisen yhtenäiskoulun -skenaarion vahvuus on mahdollisuus aitoon sosiaaliseen sekoittumiseen alueen lasten ja nuorten joukossa. Tämä voi tukea kotoutumista merkittävästi niin kielellisesti ja kulttuurisesti kuin oppimista tehostavana tekijänä. Yhtenäiskoulu tarjoaa laajan ja monipuolisen sosiaalisen verkoston ja edelleen mahdollisuuden solmia kaverisuhteita hyvin erilaisista taustoista tulevien vertaisten kanssa.

Eriarvoisuuden torjuminen opetusryhmissä toteutuisi parhaiten tämän skenaarion myötä, ja se tukisi etenkin heikoimpien oppilaiden oppimistuloksia. Suuremman kouluyksikön hyötyjät ovat useimmiten myös koulun paremmat resurssit. Resurssit tulevat ilmi sekä laajempana kieli- ja valinnaisainevalikoimana että tukipalveluina

Yhtenäiskoululla on aidot mahdollisuudet tulla vetovoimaiseksi kouluksi, mutta se ei saa tässä tapauksessa jäädä vain Skanssin alueen kehittämisprojektiksi, vaan sen kuuluu olla myös laustelaisten projekti. Sitouttaminen ja osallistaminen ovat merkittävässä asemassa projektin hyväksynnän näkökulmasta.

Koulun ja monien muiden palveluiden poistuminen Lausteen keskustasta on riskitekijä alueellisen eriytymiskierteen sysäykselle, jos alue todella jäisi ilman palveluita. Kaiken koulutoiminnan siirtyessä Skanssiin olisi ehdottomasti myös huolehdittava kaupungin läsnäolosta Lausteen alueella.

Koulu yksinään ei kuitenkaan ole elinehto minkään alueen vetovoimaisuudelle ja alueita voi kehittää muitakin palveluita tarjoamalla. Lausteen tapauksessa ainakin perhetupa ja lasten harrastetoiminta vaikuttavat merkittäviltä toimijoilta. Perhetupa tarjoaa sekä matalan kynnyksen palveluita että voimakkaampaa tukea sosiaalitoimen kautta. Perhetuvan palveluille mahdollisimman helppo saavutettavuus on merkittävää. Joidenkin asiakkaiden tapauksissa myös toimintaan osallistumisen sensitiivisyys on merkityksellistä. Lapsille mielekkään vapaa-ajantoiminnan tarjoaminen on hyvin keskeistä, kun tavoitteena on tukea tasapainoista kasvua ja kehitystä sekä kotoutumista.

Lopuksi todetaan, että kaikkiin skenaarioihin liittyy mahdollisuuksia ja riskejä, ja ne kaikki vaativat suurta tarkkuutta ja taitoa toteutuksessaan. Voi vaikuttaa siltä, että vastakkain on aseteltu asuinalueen kehitys ja toisaalta oppilaiden hyvinvointi. Todellisuudessa, ja ajan kuluessa, nämä kietoutuvat toisiinsa: hienoimmassakaan koulussa oppilaiden hyvinvointia ei ole ilman heidän kotinsa hyvinvointia, eikä asuinalue ole elinvoimainen ilman tulevaisuuteen luottavaisia lapsia ja nuoria. Myös käsitteet ja ajatukset asuinalueista, elinpiireistä ja näkymättömistä rajoista ovat häilyviä, ja alueet rajoineen muuttuvat ja muovautuvat muutosten mukana.

Johtopäätökset

Edellä kuvattujen lausuntojen, sijaintipaikkaselvitysten ja taloudellisten tarkastelun pohjalta nousee Lausteen koulun tarveselvityksen vaihtoehto E tarkoituksenmukaisimmaksi tavaksi järjestää Skanssi-Huhkola-Lauste-Vaala-Vasaramäki -alueen palveluverkkoa. Näin ollen Lausteen koulun tilatarpeet tulisi liittää osaksi Skanssin monitoimitalon hankesuunnitelmaa. Lausteen alakoulun toimintaa voi jatkaa nykyisissä väistötiloissa siihen saakka, kunnes Skanssin monitoimitalo valmistuu.

Aiemmin todettiin, että alueen eriytymiskierteen todennäköisyys on pienempi, jos alueelle panostetaan uudisrakentamalla ja kaupungilla on toimijana vahva läsnäolo alueella. Alueita voi kehittää muutenkin kuin vain koulun palveluita tarjoamalla ja panostuksen tulee olla erityisesti alakouluikäisille, kuten toki myös muillekin, mielekkäissä kerho- ja harrastustoiminnoissa.

Kaupungin läsnäolo Lausteella täytyy myös tulevaisuudessa tehdä näkyväksi. Maistraatinpolun päiväkoti on tulossa lähivuosina peruskorjaustarpeeseen ja tämän hankkeen yhteydessä turvataan kaupungin palvelujen läsnäolo Lausteella jatkossakin. Nykyisen Päiväkodin paikalle toteutettavaan uudisrakennukseen voitaisiin muodostaa eräänlainen pieni toimintakeskus, ns. kaupunginosatalo, jossa päiväkodin, neuvolan ja perhetuvan lisäksi voidaan jalkauttaa monialaisia palveluita. Näin ollen tarkasteluun nostetaan Maistraatinpolun päiväkodin peruskorjauksen ohessa myös tilojen korvaaminen uudisrakennuksella, jossa huomioidaan tilaohjelman laajennus sekä mahdollinen liikuntatila.

Kokonaisuudesta saadaan alueen luonteva kohtaamispaikka ja harrastekeskittymä, Lausteen yhteinen olohuone. Kirjasto ja nuoriso voivat edelleen tarjota Lausteella toimintaa, vaikka varsinainen kirjasto tai nuorisotila ei siellä sijaitsisikaan. Pop Up -periaatteella on järjestettävissä monenlaista toimintaa: ”hyvinvointilauantai, työnantajatreffit, tanssipäivä, kielikahvila, valokuvanäyttely, kaksikielinen satutuokio jne”. Toimintaa voisivat lisäksi mahdollistaa esimerkiksi työväenopisto tai muut järjestöt ja yhdistyksetkin. Toiminta tarvitsee siihen soveltuvat muuntojoustavat tilat; monitoimisali av-laitteineen ja oheistiloineen. Liikuntatila päiväsaikaan päiväkodin käytössä ja muina aikoina sekä liikunnan että muun harrastetoiminnan varattavissa. Aulan yhteydessä voisi olla esim. pieni kerhokahvila.

Liite 1Lausteen koulun tilatarveselvitys

Oheismateriaali 1Lausteen koulun tilatarveselvityksen esittely

Oheismateriaali 2Tilapalvelukeskuksen ja kaavoituksen sijaintitarkastelu

Oheismateriaali 3Lautakuntien lausunnot esitysteksteineen

Oheismateriaali 4Lausunto: asiantuntijanäkemys koulun sijaintivaihtoehtojen vaikutuksista asuinalueiden eriytymiseen sekä sosiaaliseen eriytymiseen lasten ja nuorten keskuudessa

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto päättää hyväksyä Lausteen koulun tilatarveselvityksen vaihtoehto E:n mukaisesti.

Lisäksi kaupunkikehitysjaosto päättää, että

PäätösAsia pantiin pöydälle Maaskolan Sarlundin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kokouksessa asiaa oli etäyhteydellä selvittämässä toimitilapäällikkö Minna Juselius.


Liitteet:

Khkeh § 14
Liite 1:Lausteen koulun tilatarveselvitys