Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto5902.09.20194

14882-2018 (00 04 01)

Kaupunkikehitysjaoston lausunto MAL-sopimusluonnoksesta 2020-2023

Tiivistelmä:

Kaupunkikehitysjaostolle esitetään, että se antaa alla esitetyn lausunnon MAL-sopimusluonnoksesta.

Khkeh § 59

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen, maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi 26.8.2019:

Valmisteilla oleva MAL-sopimus 2020–2023 perustuu pääministeri Antti Rinteen hallituksen ohjelmaan 6.6.2019, jonka mukaisesti hallitus jatkaa valtion ja suurten kaupunkiseutujen kumppanuutta kaupunkikehityksessä Maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimuksin. Sopimus on jatkoa Turun kaupunkiseudun kuntien ja valtion väliselle MAL-sopimukselle 2016–2019.

Tällä hetkellä sopimusluonnos on kirjoitettu entisten sopimusten tapaan neljälle seuraavalle vuodelle, mutta Antti Rinteen hallitusohjelman mukaan uudet sopimukset olisivat 12-vuotisia. Tämä tarkentunee syksyn aikana sopimusten jatkoneuvottelujen yhteydessä. Samoin uuden hallituksen linjaukset saattavat vielä tarkentuessaan muuttaa jossakin määrin sisältöä ennen sopimuksen lopullista hyväksymistä.

Sopimus on seudun kuntien välinen, kuntien ja valtion välinen sekä valtio-osapuolten välinen sopijaosapuolten maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteisen tahtotilan ja kehityssuuntien kuvaus. Sopimuksen valtakunnallisia lähtökohtia ovat hallitusohjelman maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevat tavoitteet ja toimenpiteet, kansainväliset ilmastosopimukset ja niiden perusteella laaditut Kansallinen energia- ja ilmastostrategia sekä keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelma (KAISU), eduskunnan kirjelmä asuntopolitiikan kehittämiskohteista ja valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet.

MAL-sopimuksen toimenpiteillä konkretisoidaan Turun kaupunkiseudun rakennemallin 2035, seudullisen liikennejärjestelmäsuunnitelman ja kansallisten ilmastotavoitteiden toteutumista. Lisäksi lähtökohtana ovat Varsinais-Suomen maakuntakaava, kuntien oikeusvaikutteiset kaavat ja kuntien ilmastostrategiat sekä Turun kaupunkiseudulla voimassa olevan MAL-sopimuksen 2016–2019 ja sitä edeltäneen MAL-aiesopimuksen 2012–2015 toimenpiteiden toteutuminen.

Sopimuksen tavoitteena on luoda edellytykset seudullisesti tarvetta vastaavalle monipuoliselle asuntotonttitarjonnalle ja asuntotuotannolle sekä liikennejärjestelmän ja maankäytön paremmalle yhteensovittamiselle. Tavoitteena on edistää vähähiilistä ja kestävää yhdyskuntarakennetta ja sitä tukevaa liikennejärjestelmää ilmastonmuutoksen torjumiseksi sekä mahdollistaa sujuva arki, työmarkkinoiden toimivuus ja elinkeinoelämän elinvoimaisuus.

MAL-sopimuksen toimenpiteet on jaoteltu kolmeen teemaan:

I Kestävä ja vähähiilinen yhdyskuntarakenne ja liikennejärjestelmä, jonka toimenpiteet kohdistuvat mm. yhdyskuntarakenteen tiivistämiseen ja kestävien kulkutapojen kulkumuoto-osuuden kasvattamiseen.

II Asuminen ja elinympäristön laatu, jonka toimenpiteet kohdistuvat asuntotuotannon monipuolistamiseen, sosiaalisesti kestävään kaupunkikehitykseen, rakennetun ympäristön viihtyisyyteen ja liikenneturvallisuuden parantamiseen.

III Seudun elinvoimaisuus, jonka toimenpiteet kohdistuvat seudun saavutettavuuden parantamiseen, asunto- ja työmarkkina-alueen jatkuvaan kehittämiseen, asemanseutujen kehittämiseen sekä saaristomatkailun edistämiseen.

Valmisteluprosessi

Turun kaupunkiseudun uutta MAL-sopimusta on valmisteltu vuoden 2019 aikana yhdessä valtio-osapuolten kanssa MAL-sopimuksen valmisteluryhmässä, kaupunkiseudun MAL-työryhmässä sekä valmisteluryhmän työtä tukevassa operatiivisessa ryhmässä. Turun kaupunkiseudun MAL-työryhmä käsitteli sopimusluonnosta 12.6.2019 ja päätti lähettää sopimusluonnoksen lausunnoille kuntiin. Kuntien kannat tulee olla MAL-työryhmän käytettävissä 27.8.2019, ja seuraavan kerran MAL-sopimusluonnosta käsitellään valmisteluryhmän kokouksessa 19.9.2019. Sopimus on alkuperäisen aikataulun mukaisesti tarkoitus hyväksyä vuoden 2019 loppuun mennessä.

Sopimusneuvotteluihin osallistuvat kaikki Turun kaupunkiseudun rakennemallin hyväksyneet kunnat ja Varsinais-Suomen liitto sekä valtiolta Ympäristöministeriö (YM), Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM), Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM), Valtiovarainministeriö (VM), Liikennevirasto, Asumisen rahoitus ja kehittämiskeskus (ARA) sekä Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY).

Lausuntopyyntö

Turun kaupunkiympäristötoimiala on pyytänyt kuntien lausunnot 13.6.2019 päivätystä MAL-sopimusluonnoksesta 27.8.2019 mennessä. Lausuntopyynnössä on toivottu sopimusluonnokseen täydennys- ja muutosesityksiä sekä tavoitteisiin että toimenpiteisiin. Lausunnossa on pyydetty ottamaan kantaa myös esitettyjen toimenpiteiden priorisoimiseen. Lausuntopyyntöä on käsitelty 12.8.2019 Smart and Wise -hankkeen liikkumisen ohjausryhmässä.

Kaupungin johtosäännön mukaan kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto päättää MAL-ohjelmien, liikennejärjestelmäsuunnitelman ja muiden maankäyttöön liittyvien ohjausasiakirjojen lähtökohdista ja tavoitteista.

Turun kaupunki esittää seuraavat kommentit huomioitavaksi sopimusluonnoksessa ja jatkoneuvotteluissa:

Yleisenä havaintona voi todeta, että sopimuskokonaisuuden toimenpiteiden osalta olisi mahdollista edetä vieläkin tavoitteellisemmin kuin nyt on esitetty. Tämä edellyttäisi kuitenkin nykyistä voimakkaampia taloudellisia panostuksia kehityshankkeiden toteuttamiseen. Tässä sopimuksessa valtion suora rahoitus kohdentuu ainoastaan pieniin kustannustehokkaisiin liikennehankkeisiin. Vastaavia kuntien kanssa yhteisesti sovittavia rahoituskokonaisuuksia voisi laajentaa myös muiden kuin kyseisten hankkeiden osalta.

Varsinaisen sopimustekstin osalta Turun kaupunki esittää seuraavia tarkistuksia:

Lukuun 1.3 Sopimuksen tavoitteet lisätään lause: ”Ns. puhtaiden autojen direktiivi (Clean Vehicles Directive) tulee vaatimaan kaupunkiliikenteessä merkittävää panostusta sähköbussiliikenteeseen.”

Täsmennetään toimenpidettä 1: ”Kunnat suuntaavat vähintään 80 % uusien asemakaavojen asuinkerrosalasta maakuntakaavan kaupunki-/taajamatoimintojen kehittämisen kohdealueille.”

Täsmennetään toimenpiteeseen 3, millainen jalankulun ja pyöräilyn sähköinen seurantajärjestelmä aiotaan toteuttaa.

Täsmennetään toimenpidettä 4: ”Valtio osoittaa Turun kaupunkiseudun kunnille perustienpidon ulkopuolista rahoitusta pieniin kustannustehokkaisiin liikennehankkeisiin (ns. MAL-raha) sopimuskaudella yhteensä x milj. euroa ja edellyttää kuntien käyttävän vastaavan summan.”

Muutetaan toimenpide 5 muotoon: ”Laajennetaan kaupunkipyöräaluetta mahdollisuuksien mukaan Turussa ja seudullisesti.”

Lisätään toimenpiteeseen 6 lause: ”Edistetään pyöräpysäköintiä myös keskeisillä pysäkeillä.”

Täsmennetään toimenpidettä 17: ”Valtio osoittaa 30 %:n avustuksen raitiotien/superbussin suunnitteluun ja investointeihin sekä tarvittaviin arkeologisiin kaivauksiin.”

Lisätään toimenpiteeseen 19 lause: ”Selvitetään mahdollisuuksia hoitaa osa Aurajoen ja lähisaariston joukkoliikennepalveluista vesiteitse.”

Lisätään toimenpiteen 19 jälkeen uusi toimenpide: ”Valtio ottaa puhtaiden ajoneuvojen direktiiviin pohjautuvassa lainsäädännössä huomioon joukkoliikenteen kokonaisuuden sekä tukee joukkoliikenneviranomaisia sähköbussiliikenteen toteuttamisessa.”

Täsmennetään toimenpidettä 20: ”Kunnat tukevat uusiutuviin puhtaisiin energialähteisiin siirtymistä pysäköintipolitiikallaan. Lisätään pysäköinnin digitaalisia palveluja, joiden avulla pyritään vähentämään pysäköintipaikan etsimisestä aiheutuvaa liikennettä ja päästöjä.”

Lisätään toimenpiteen 21 jälkeen uusi toimenpide: ”Uusiutuvan biodieselin verotusta kevennetään joukkoliikenteessä siten, että uusiutuvan biodieselin hinta on sama tai alempi kuin dieselin hinta.”

Lisätään toimenpiteeseen 23 lause: ”Kiinnitetään huomiota myös koko toimitusketjun sujuvoittamiseen sekä keskusta-alueen turvallisuuteen esim. edistämällä yöjakelun mahdollisuuksia.”

Täsmennetään toimenpidettä 36: ”Kunnat varmistavat tontinluovutus- ja maankäyttösopimuksilla, että vähintään 20 prosenttia uusista asunnoista keskusta-alueilla on vähintään kahden makuuhuoneen perheasuntoja.”

Lisätään lukuun 4.1 Kilpailukykyinen Turun kaupunkiseutu osana Etelä-Suomen kestävää asunto- ja työmarkkina-aluetta uusi toimenpide koskien VT8:n kehittämistä. Väylä on tärkeä elinkeinoelämän liikenteelle.

Lisätään toimenpiteen 42 loppuun: käynnistämällä Turun ratapihan muutostyöt ja vaarallisten aineiden ratapihan siirto.

Erotetaan toimenpiteestä 44 omaksi toimenpiteekseen Turun satamaan liittyvät toimenpiteet: ”Turun satamaa kehitetään mahdollistamalla uudet liikennejärjestelyt. Toteutetaan henkilöraide yhteisterminaalihankkeen yhteyteen.”

Liite 1MAL-sopimusluonnos

Oheismateriaali 1Lausuntopyyntö

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto päättää, että Turun kaupunki esittää lausuntonaan yllä olevat kommentit huomioitavaksi sopimusluonnoksessa ja jatkoneuvotteluissa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin äänin 11-2.

Suoritetussa kättennostoäänestyksessä esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Kallio, Toivari, Miikkola, Schauman, Sundqvist, Sarlund, Weber, Perho, Aaltonen, Kattelus ja Maaskola.

Lindforsin seuraavansisältöisen muutosehdotuksen puolesta äänesti hänen lisäkseen häntä kannattanut Rinne:

"Muutetaan sopimusluonnoksen luvun 3.1. neljäs lause muotoon: "Tästä kohtuuhintaista vuokra-asuntotuotantoa tulee olla n. 20 % eli 666 asuntoa.

Perustelut:

Tampereen seudulla vastaava prosenttiluku on 25% ja Tampereen kaupungissa 30%. Turun ja Turun seudun on syytä seurata verrokkiseutunsa esimerkkiä lisäämällä kohtuuhintaista, hajautettua vuokra-asuntotuotantoa nykyistä eheämmän kaupunkikehityksen varmistamiseksi ja alueellisen eriytymisen vähentämiseksi mm. Turun kaupunginvaltuuston hyväksymän kaupunkistrategian mukaisesti sekä Turussa jo melko kireäksi nousseen vuokratason nousun ehkäisemiseksi."

Jakelu

tiedKaupunkiympäristölautakunta
lausKaupunkiympäristötoimiala


Liitteet:

Khkeh § 59
Liite 1:MAL-sopimusluonnos