Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto5802.09.20193

5618-2019 (10 03 02)

Päihdehuollon tilatarveselvitys

Tiivistelmä: -

Khkeh § 58

Toimitilapäällikkö Nora Hildén ja tilacontroller Johanna Aarnio 5.7.2019:

Turun kaupungin päihdehuollon tilatarveselvitys (liite 1), joka on laadittu yhteistyössä hyvinvointitoimialan kanssa, käsittää Sillankorvan (Konsankuja 12) sekä Sirkkalan päiväkeskuksen (Mäntymäen sairaalarakennus 25, Mäntykoti). Tilatarveselvitys on valmistunut 16.4.2019.

Kaupunginvaltuuston hyväksymässä (12.11.2018 § 212) vuoden 2019 talousarviossa on kirjaus, että tehdään Sillankorvan korvaavien tilojen tarveselvitys ja hankesuunnitelma.

Sillankorva on nykysijainnillaan poikkeusluvalla, joka päättyy vuoden 2023 lopussa. Tavoitteena on poikkeusluvan päättymisen jälkeen yhdistää Sillankorva ja Sirkkalan päiväkeskus yhteisiin tiloihin. Toimintojen yhdistäminen tuo synergiaetuja sekä tilojen ja henkilöstön käytössä.

Päihdehuollon tilatarveselvitys on tehty Turun tarpeita silmällä pitäen. Muiden kuntien tarpeet on huomioitu akuutin yöpymisen osalta. Kokonaisuus käsittää tilapäismajoituksen ja asumiskokeilun (Sillankorvan nykyiset toiminnot) sekä Sirkkalan päiväkeskuksen nykyiset toiminnot. Uusina toimintoina on esitetty asumispäivystys sekä tuettu asuminen, jolloin tilahankkeen kautta muodostuisi päihdehuollon monipalvelukeskus.

Päihdehuollon tilatarveselvitysvaiheen aikana on tunnistettu kolme eri ratkaisuvaihtoehtoa, joissa lähtökohtana on ollut Sillankorvan ja Sirkkalan päiväkeskuksen toimintojen yhdistäminen samoihin tiloihin:

1.   Päihdehuollon monipalvelukeskus, uudisrakennus

2.   Päihdehuollon monipalvelukeskus Mäntykodissa, peruskorjaus

3.   Sillankorvan ja Sirkkalan päiväkeskuksen nykyisten toimintojen korvaavat tilat, uudisrakennus

Päihdehuollon uuden yksikön tulee olla helposti saavutettavissa ja sijaita hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrella noin 2 km Kauppatorista. Lisäksi asiakaskunta huomioiden on hyvä, ettei samassa pihapiirissä ole asutusta. Näistä syistä päihdehuollon tilatarveselvityksessä ei ole tutkittu muita sijoituspaikkoja kuin Mäntymäen sairaala-aluetta, joka mahdollistaa kaikki esitetyt vaihtoehdot.

Toiminnan näkökulmasta päivätoiminnan asiakasmääriä ei ole syytä kasvattaa nykyisestä (60–70 asiakasta). Tilapäismajoituksen ja asumiskokeilun paikkamääriä on tavoitteena nostaa nykyisestä 32:sta yhteensä 48:een paikkaan, koska nykyiset paikkamäärät eivät vastaa tarvetta.

Päihdehuollon monipalvelukeskus

Uudisrakennuksena toteutettavaan päihdehuollon monipalvelukeskukseen sijoittuisi Sillankorvan (tilapäismajoitus ja asumiskokeilu) ja Sirkkalan päiväkeskuksen toimintojen lisäksi uusina toimintoina esitettävät asumispäivystys sekä tuettu asuminen.

Asumispäivystyksessä kyse on kriisimajoituksesta. Asumispäivystys tarjoaa majoituksen määräajaksi, jonka aikana selvitetään mm. tarvittava asumismuoto ja mahdolliset asiakkaan tarvitsemat palvelut. Asumispäivystyksen paikkoja olisi yhteensä 5. Tuettu asuminen on tarkoitettu pääosin kuntoutuville asiakkaille. Tukiasunnossa harjoitellaan ja ylläpidetään arjessa tarvittavia taitoja esim. ruuanlaitto ja pyykinpesu. Tuetussa asumisessa olisi 20 paikkaa.

Palveluprosessien uudistaminen edellyttää tilojen sijoittamista kolmeen toimintakokonaisuuteen. Perusideana on matala kynnys siirtyä ensimmäisen toimintakokonaisuuden päihtyneiden palveluista päivätoiminnan kautta toisen toimintakokonaisuuden asumiskokeiluun ja lopulta kolmanteen toimintakokonaisuuteen, eli tuettuun asumiseen. Ensimmäinen toimintakokonaisuus vastaa nykyisen Sirkkalan päiväkeskuksen palveluja ja Sillankorvan päihtyneiden tilapäismajoitusta. Toinen toimintakokonaisuus asumiskokeilu vastaa Sillankorvan päihteettömien osastoa, ja kolmas toimintakokonaisuus koostuu asumispäivystyksen huonetiloista ja tuetun asumisen asuntokokonaisuudesta.

Monipalvelukeskus Mäntykodissa

Peruskorjaus Mäntykotiin mahdollistaisi monipalvelukeskuksen perusidean toteutumisen, mutta mm. tilapäismajoitusta ei pystytä toteuttamaan tavoitellun (28 paikkaa) mukaisesti (toteutuisi 21 paikkaa). Myöskään asumiskokeilupaikkoja ei pystytä toteuttamaan tavoitellun (20 paikkaa) mukaisesti (toteutuisi 7). Tilat mahdollistavat päiväkeskuksen sijoittumisen kokonaisuudessaan. Mäntykotiin pystytään toteuttamaan asumispäivystyksen ja tuetun asumisen toiminnot lähes tavoitellun tilaohjelman mukaisesti.

Riippumatta Mäntykodin tulevasta käyttötarkoituksesta, tulee peruskorjauksen yhteydessä uusia mm. ilmanvaihto-, lämpö-, vesi, automaatio- ja sähkötekniikka. Suurin yksittäinen kustannus tulee muodostumaan alapohjan, välipohjien ja ulkoseinien bitumikorkin ja asfalttipien poistosta. Edellä mainitut tekniset peruskorjaustarpeet ovat kaupungin arvioita tarvittavista toimenpiteistä samoin siitä laskettu kustannusennuste ja vuokra-arvio. Kiinteistön omistaja kuitenkin vastaa tilojen teknisestä kunnosta ja määrittelee vuokratason.

Mäntykoti ei ole kaupungin omistama kiinteistö, vaan hanke olisi kaupungin näkökulmasta vuokrahanke. Nykyinen vuokrasopimus on toistaiseksi voimassa, jolloin se voidaan irtisanoa 12 kuukauden irtisanomisajalla.

Henkilöstön lisäystarve on sama kuin monipalvelukeskus -vaihtoehdossa. Vaikka paikkamääriä eri palvelukokonaisuuksissa on vähemmän, tilojen haasteelllisuus aiheuttaa suhteessa suuremman henkilöstötarpeen.

Sillankorvan ja Sirkkalan korvaavat tilat

Sillankorvan ja Sirkkalan päiväkeskuksen toimintoja ei ole tarkoituksenmukaista yhdistää nykyvolyymillä, vaan tarve toiminnan laajentamiseen on mm. tilapäismajoituksen paikkamäärien osalta. Pääpiirteissään Sillankorvan ja Sirkkalan päiväkeskuksen yhdistäminen tilojen näkökulmasta noudattaa monipalvelukeskuksen ensimmäisen (päivätoiminta ja tilapäismajoitus) ja toisen (asumiskokeilu) toimintakokonaisuuden sisältöä. Tällöin saadaan nykyaikaiset tilat, jotka tukevat toimintaa ja vastaavat sen nykyvaatimuksiin. Asumispäivystys ja tuettu asuminen eivät ole tässä vaihtoehdossa mukana.

Kustannusvaikutukset

Kaikki edellä mainitut kustannukset ja vuokrat ovat arvioita, jotka tarkentuvat hankesuunnittelun myötä.

Monipalvelukeskus Mäntykodissa -vaihtoehdossa kustannusarviossa on huomioitu investointikustannuksen lisäksi rakennuksen markkina-arvo.

Hyvinvointitoimialan nykyiset sisäiset vuokrat Sillankorvassa ovat noin 77 200 €:a vuodessa ja Sirkkalan päiväkeskuksen sisäinen vuokra Mäntykodissa on noin 108 000 €:a vuodessa.

Päihdehuollon tilahankkeen valmistelussa tulee huomioida laki kuntien ja kuntayhtymien eräiden oikeustoimien väliaikaisesta rajoittamisesta (1326/2018), joka on voimassa 31.12.2022 asti. Lailla rajoitetaan kuntien ja kuntayhtymien sosiaali- ja terveyspalvelujen laajoja ja pitkäaikaisia sopimuksia yksityisen palvelujen tuottajan kanssa, pitkäaikaisia rakennusten ja toimitilojen vuokra- tai muuta käyttöoikeutta koskevien sopimusten tekemistä sekä suuria rakennusinvestointeja. Lain 4 §:ssä rajoitetaan kunnan ja kuntayhtymän mahdollisuuksia tehdä suuria rakennusinvestointeja 1.7.2016–31.12.2020 välisenä aikana. Laki kieltää kuntia ja kuntayhtymiä tekemästä kokonaiskustannuksiltaan yli viiden miljoonan euron investointeja sosiaali- ja terveydenhuollon toimitiloihin ja rakennuksiin ilman sosiaali- ja terveysministeriön poikkeuslupaa.

Pyydetyt lausunnot

Tilapalvelukeskus pyysi sosiaali- ja terveyslautakunnalta sekä kaupunkiympäristölautakunnalta lausunnot ja hyväksymään osaltaan päihdehuollon tilatarveselvityksen 31.5.2019 mennessä. Lisäksi tilapalvelukeskus pyysi konsernihallinnon lakiasioilta lausuntoa siitä, tuleeko tarveselvityksessä esitettyjen ratkaisuvaihtoehtojen toteuttamiseen soveltaa julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettua lakia.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti osaltaan hyväksyä päihdehuollon tilatarveselvityksen. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti todeta lausuntonaan, että päihdehuoltoa koskevan tilanhankkeen hankesuunnitelma tulee laatia päihdehuollon monipalvelukeskus-vaihtoehdon mukaisesti. Lausunto oheismateriaalina 1.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti todeta lausuntonaan, että sillä ei ole huomautettavaa Turun kaupungin päihdehuollon tilatarveselvitykseen. Lausunto oheismateriaalina 2.

Konsernihallinnon lakiasioiden antamassa lausunnossa todetaan, että toimintavaihtoehtojen 1 ja 3 (uudisrakennusvaihtoehdot) hankinta tulisi kilpailuttaa, koska hankintayksikön vaatimusten mukaisen uudisrakennuksen vuokraamisen on markkinaoikeuden oikeuskäytännössä katsottu kuuluvan hankintalain soveltamisalaan, elleivät suorahankinnan edellytykset täyty. Lakiasioiden lausunnossa todetaan, että tässä tapauksessa suorahankinnan perusteen täyttyminen voidaan kuitenkin kyseenalaistaa. Näin ollen mahdollisen uudisrakennuksen vuokrasopimus tulisi hankintalain mukaisesti kilpailuttaa.

Konsernihallinnon lakiasioiden antamassaan lausunnossa todetaan, että toimintavaihtoehdossa 2 (peruskorjaus) olemassa olevan rakennuksen peruskorjaus on mahdollista tietyin edellytyksin katsoa sellaiseksi vuokrasopimukseksi, joka ei kuulu hankintalain soveltamisalan piiriin: mm. rakennus ei saisi tulla kaupungin omistukseen, vuokran määrää ei saisi sitoa vuokranantajan investointikustannuksiin ja vuokra-ajan tulisi noudattaa alan tavanomaisia käytäntöjä. Lakiasioiden lausunnon mukaan oikeuskäytännössä tavanomaiseksi vuokra-ajaksi on katsottu n. 7–10 vuotta. Tätä pidemmät sopimukset saattava jo aiheuttaa hankintalain mukaisen kilpailutusvelvollisuuden.

Lakiasioiden lausunnossa todetaan edelleen, että mahdollinen ongelma saattaa muodostua siitä, että maa, jolla peruskorjattava rakennus sijaitsee, on Turun kaupungin omistama ja vuokrattu maanvuokrasopimuksella samalle taholle, joka omistaa rakennuksen. Lausunnossa on, mikäli maanvuokrasopimuksen päättyessä kaupungilla olisi oikeus tai velvollisuus lunastaa rakennus maanvuokramieheltä, on mahdollista, että peruskorjattuna vuokraaminen katsotaan sellaiseksi rakennusurakaksi, joka olisi hankintalain mukaan kilpailutettava.

Lakiasioiden lausunnon yhteenvetona todetaan, että koska vaihtoehdot 1 ja 3 ovat selkeästi hankintalain mukaan kilpailutettavia hankintoja, ja koska myös vaihtoehtoon 2 saattaa liittyä sellaisia piirteitä, joiden mukaan sopimus voitaisiin katsoa hankintalain soveltamisalaan kuuluvaksi hankinnaksi, selkein vaihtoehto lienee kilpailuttaa päihdehuollon palvelukeskusten tilojen hankinta. Lausunto oheismateriaalina 3.

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen 26.8.2019:

Päihdehuollon tilatarveselvityksessä monipalvelukeskus-vaihtoehtoina on tarkastelu uudishanketta ja vaihtoehtoisesti Mäntykodin peruskorjaamista. Lisäksi on tarkasteltu suppeampaa vaihtoehtoa, jossa nykyiselle Sillankorvalle ja päiväkeskustoiminnalle toteutettaisiin korvaavat tilat. Sosiaali- ja terveyslautakunta on lausunnossaan esittänyt etenemistä monipalvelukeskus-vaihtoehdon mukaisesti.

Monipalvelukeskuksen toteuttavassa uudisrakennusvaihtoehdossa asiakaspaikkoja voidaan toteuttaa tarveselvityksen mukaan merkittävästi (73 vs. 50) enemmän kuin vastaavassa peruskorjausvaihtoehdossa. Hyvinvointitoimiala arvioi tarveselvityksessä, että se tarvitsee toimintaansa molemmissa monipalvelukeskus-vaihtoehdoissa saman henkilöstömäärän, vaikka asiakaspaikkojen määrä peruskorjausvaihtoehdossa on pienempi. Henkilöstökulujen ollessa merkittävä osa toiminnan kustannusrakennetta, tulee vaihtoehtoa valittaessa kiinnittää erityistä huomiota henkilöstökuluun hoitopaikkaa kohti.

Monipalvelukeskus-vaihtoehdoista laadittujen kustannusarvioiden mukaan toteutus uudishankkeena on arviolta noin 500.000 € edullisempi kuin Mäntykodin peruskorjaaminen (8,385 vs. 8,898 M€), vaikka asiakaspaikkamäärä uudishankkeissa on merkittävästi suurempi. Uudishanke sisältää lisäksi vähemmän investoinnin toteutukseen liittyviä kustannusriskejä kuin vanhan kohteen peruskorjaaminen.

Ylläkuvattujen asioiden perusteella on tarkoituksenmukaista jatkaa hankkeen valmistelua uudisrakennuksena toteutettavana monipalvelukeskuksena.

Tilahankkeiden hankesuunnitteluohjeiden mukaisesti valinta hankkeen toteuttamiseksi vuokrahankkeena tai kaupungin omana investointina päätetään kaupunginvaltuustossa hankesuunnitelman hyväksymisen yhteydessä. Päihdehuollon tilahanke kuuluu sellaisiin väliaikaisen rajoituslain alaisiin investointeihin, joiden hallinta ja vuokravastuu tullee siirtymään sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön muutosten seurauksena maakunnan tasolle.

Kyseisestä muutoksesta johtuen olisi perusteltua linjata valmisteluohjeena, että päihdehuollon tilahanke tullaan toteuttamaan kaupungin vuokrahankkeena. Kyseinen valmisteluohje tarkoittaisi käytännössä sitä, että päihdehuollon investointihanke sisältyisi kasvuna taloussuunnitelman käyttötalousosan ulkoisissa vuokramenoissa, mutta sen noin 8,4 miljoonaan euron investointimäärärahaa ei kohdennettaisi kaupungin investointiohjelmaan.

Liite 1Päihdehuollon tilatarveselvitys

Oheismateriaali 1Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto päihdehuollon tilatarveselvityksestä

Oheismateriaali 2Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto päihdehuollon tilatarveselvityksestä

Oheismateriaali 3Konsernihallinnon lakiasioiden lausunto päihdehuollon palvelukeskuksesta

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto päättää hyväksyä päihdehuollon tilatarveselvityksen.

Lisäksi kaupunkikehitysjaosto päättää käynnistää päihdehuollon tilahankkeen hankesuunnitelman valmistelun kaupungin vuokrahankkeena vaihtoehdon 1 mukaisesti.

PäätösKaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto päätti hyväksyä päihdehuollon tilatarveselvityksen.

Lisäksi kaupunkikehitysjaosto päättää käynnistää päihdehuollon tilahankkeen hankesuunnitelman valmistelun kaupungin vuokrahankkeena vaihtoehdon 1 mukaisesti siten, että se sijaitsee Mäntymäen sairaala-alueella.

Päätös asiassa tehtiin esittelijän täsmennetystä ehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

tiedHyvinvointitoimiala
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedKaupunkiympäristötoimiala
tpvTilapalvelukeskus


Liitteet:

Khkeh § 58
Liite 1:Päihdehuollon tilatarveselvitys