Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto5614.05.20186

2457-2018 (10 03 02)

Skanssin monitoimitalon tarveselvityksen hyväksyminen

Tiivistelmä:

Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaostolle tuodaan hyväksyttäväksi Skanssin monitoimitalon tarveselvitys. Jaostolta haetaan myös linjausta siihen, millä vaihtoehdolla jatketaan hankesuunnitteluvaiheeseen.

Khkeh § 56

Toimitilapäällikkö Nora Hildén ja tilacontroller Minna Juselius 2.5.2018:

Skanssin alue on kasvava ja kehittyvä kaupunginosa, jossa on käynnissä useampi asemakaavoitusprosessi. Skanssin alue on nimetty kaupungin strategiseksi hankkeeksi (Kh 5.11.2012 § 509): Tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa vetovoimainen kestävän kehityksen periaattein toimiva monipuolinen asuinalue tarvittavine palveluineen. Alueelle tavoitellaan noin 7000 - 8000 uutta asukasta vuoteen 2030 mennessä. Tämän hetkisen väestöennusteen mukaan Skanssissa ennustetaan olevan alle 15 -vuotiaita vuonna 2030 noin 450 ja vuonna 2040 noin 650.

Alueelle tarvitaan kaupungin palveluja, joista on jo vuonna 2013 laadittu tarveselvitys, mutta sitä oli tarpeen päivittää. Päivitys on tehty vuoden 2017 kuluessa ja tarveselvitys on nyt valmistunut.

Selvitys on laadittu yhteistyössä sivistystoimialan, kaupunkiympäristötoimialan (ent. Kiinteistöliikelaitos ja ympäristötoimialan kaupunkisuunnittelu), vapaa-aikatoimialan, hyvinvointitoimialan ja Tilapalvelukeskuksen (ent. strateginen tilojen ohjaus) kanssa.

Kaavoitus

Suurimmalla osalla Skanssin uudesta asuinalueesta ei toistaiseksi ole voimassa olevaa asemakaavaa. Osalla aluetta on voimassa Koivulan asemakaava (voimaantulo 22.12.1965), jossa alueelle on osoitettu pienteollisuusrakennusten korttelialuetta. Osalla alueesta on voimassa Skanssin Vallikadun asemakaava (voimaantulo 1.8.2015), jossa alueelle on osoitettu asuinkerrostalojen korttelialuetta. Alueella on voimassa lisäksi pieniä osia myös muista vanhemmista asemakaavoista.

Skanssiin on tällä hetkellä valmisteilla neljä asemakaavaa, joista kaksi olennaisesti monitoimitalon toteuttamiseen liittyvää on tavoitteena viedä hyväksymiskäsittelyyn vuosien 2018-2019 aikana. Skanssin keskuspuisto –nimisessä kaavassa alueelle osoitetaan laaja puistoalue sekä korttelit asumiselle ja päiväkodille. Itä-Skanssi –nimisessä kaavassa osoitetaan katuyhteys Skanssin itäosiin, useita kortteleita asumiselle, kortteli Skanssin monitoimitalolle sekä kortteli muille palveluille, kuten liikuntapalveluille. Itä-Skanssin asemakaavaluonnoksessa Skanssin koululle ja päiväkodille on varattu paikat Skanssin alueen keskeltä, Skanssin keskuspuiston laidalta. Itä-Skanssin kaavan sisältöä tarvittaessa tarkistetaan monitoimitalon korttelin osalta ja Itäskanssin kaavan eteneminen riippuu Skanssin monitoimitalon tarveselvityksen hyväksymisestä.

Tutkitut vaihtoehdot

Lähtökohtaisesti tarveselvityksessä on ollut oletuksena monitoimitalon sijoittaminen Skanssiin, mutta selvityksessä on otettu huomioon myös erilaisia vaihtoehtoja. Syitä useamman vaihtoehdon tarkasteluun ovat mm. taloudelliset resurssit, palveluverkkojen kattavuus ja maantieteelliset sijainnit sekä sote-uudistus. Vaihtoehtoja ovat kiteytetysti seuraavat:

Kantavana ajatuksena Skanssin monitoimitalo -hankkeessa on ollut toimintojen keskittäminen saman katon alle ja tilojen tehokas ja monipuolinen käyttö. Valittavasta toteutusvaihtoehdossa riippuu, miten laajassa mittakaavassa tämä tavoite toteutuu. Vaihtoehto 1 on kaikkein laajin, kun taas kaksi muuta koskee vain koulu- ja päivähoitopalveluja. Vaihtoehdon 2 osalta on tarveselvityksessä nostettu esiin ajatus, että Skanssiin voisi alkuvaiheessa toteuttaa vain koulun ja päiväkodin, mutta varata option toteuttaa näiden yhtyeteen myöhemmin kirjaston ja nuorisotalon tilat.

Joka tapauksessa Skanssia pidetään houkuttelevana pilottikohteena erilaisille kehityshankkeille. Alueelle suunnitellaan uusiutuvaa energiaa hyödyntäviä ratkaisuja ja hulevesiratkaisut, liikuntapaikat ja viheralueet ovat tärkeässä roolissa alueella. Alueella pyritään edistämään mm. kestävän kaupunkikehityksen innovatiivisia ratkaisuja ja palveluja, avoimia innovaatiolustoja sekä tulevaisuuden älykkäitä oppimisympäristöjä.

Kustannusvaikutukset

Tarveselvitysvaiheessa kustannuksia on arvioitu karkealla tasolla ja kaikki kustannukset tarkentuvat jatkosuunnittelun yhteydessä. Alustavasti kustannuksia on arvioitu seuraavasti:

Vaihtoehto 1, laaja monitoimitalo:

Tavoitehinta-arvio on 40 979 000 euroa (alv 0 %) Tässä vaihtoehdossa on vain koulun tarpeet täyttävä liikuntasali (850 m2). Mikäli salin koko kasvatetaan myös Liikuntapalvelujen tarpeet paremmin täyttäväksi (1050 m2), olisi kustannusvaikutus noin + 0,5 M€:a.

Henkilöstömenot nousisivat kokonaisuudessaan hankkeen myötä arviolta noin 3,5 M€:a vuodessa (sivistystoimiala noin 2 800 000 €, vapaa-aikatoimiala noin 111 000 € ja hyvinvointitoimiala noin 600 000 €). Arvio koko monitoimitalon kalustekustannuksista on noin 8 % koko hankkeen hinnasta, eli noin 3 M€:a.

Vaihtoehto 2, supistettu hanke:

Tavoitehinta-arvio on yhteensä 34 164 000 euroa (alv 0 %)

Henkilöstömenot kasvaisivat vain sivistystoimialan osalta, noin 2,8 M€:a vuodessa. Vaihtoehdon 2 kalustekustannukset arvioidaan olevan noin 2,5 M€:a.

Vaihtoehto 3, supistettu ja jaettu hanke:

Skanssin uudisrakennuksen tavoitehinta-arvio on yhteensä 18 209 000 € (alv 0 %). Syreenikujan osalta on arvioitu niin uudisrakennus kuin peruskorjauskustannus. Uudisrakennuksen neliöperusteinen kustannusarvio on 19 800 000 € (alv 0 %). Tähän tulee lisätä nykyisen koulurakennuksen purkukustannus, joka on arviolta noin 140-160 €/m2 riippuen haitta-ainemääristä, jolloin kokonaiskustannus on noin 784 000 – 896 000€. Karkea hinta-arvio peruskorjaukselle on 13.900.000 € (alv 0 %) - 18.800.000 € (alv 0 %), riippuen kohteen korjausasteesta.

Skanssin uudishanke ja Syreenikujan peruskorjaus tai uudishanke yhteensä ovat noin 32 M€ - 39 M€.

Henkilöstömenot kasvaisivat vain sivistystoimialan osalta, noin 2,8 M€:a vuodessa. Vaihtoehdon 3 kalustekustannusten arvioidaan olevan noin 2,7 M€:a.

Tarveselvityksessä on alustavasti tarkasteltu myös koulun/monitoimitalon pihan ja viereisen urheilukentän/liikuntapuiston kustannuksia. Skanssin alueen pohjasuhteet ovat tehtyjen pohjatutkimusten perusteella haasteelliset, savea on monitoimitalon pihan alueella 11-16 metriä ja liikuntapuiston alueella 9-16 metriä.

Alustava arvio monitoimitalon välittömässä läheisyydessä sijaitsevan liikuntapuiston rakentamisen kustannuksista on noin 750 000 – 1 100 000 €.

Alustava arvio monitoimitalon pihan pohjanvahvistuksesta on 260 000 – 600 000 euroa. Arvioon ei ole sisällytetty työn kokonaishintaa, vaan sisällytetty pohjanvahvistuksen vertailemiseksi vain kriittisimmät rakennusosat. Lisäksi monitoimitalon pihatöiden ja pihojen varustamisen osalta tulee varautua alustavan arvion mukaan noin 700 000 euron kustannuksiin (istutukset, asfaltointi ym. pintarakenteet, leikkivälineet ja ulkovarusteet).

Yhteensä edellä mainitut infrakustannukset ovat suuruusluokkaa2,2 M€:a.

Vuokrakustannuksia on tarveselvitysvaiheessa arvioitu kustannusarvioiden ja vertailukohteiden pohjalta. Arvio kohteen tulevasta sisäisestä vuokrasta vaihtelee vaihtoehtojen 1-3 välillä haarukassa 2,9 M€ - 3,5M€ /vuosi.

Taulukossa on esitetty karkea kustannusvertailu vaihtoehtojen välillä. Infrakustannukset sisältävät liikuntapuiston ja monitoimitalon pohjavahvistukset ja pintarakenteet, koulun pihan kalustamisen ja varustamisen ja V3:ssa kahden pihan rakenteet, kalustamisen ja varustamisen. Vaihtoehdot V2 ja V3a ovat eniten vertailukelpoiset, sillä niissä molemmissa rakennetaan uutta tilaa samalle oppilas- ja lapsimäärälle (kummassakaan vaihtoehdossa ei ole mukana kirjasto- ja nuorisopalvelujen tiloja). Kustannustason ero on merkittävä ja Skanssiin toteutettava koulu- ja päiväkotikokonaisuus on huomattavasti edullisempi, kuin toimintojen hajauttaminen kahteen paikkaan. Monitoimitalo on vaihtoehdoista investointina kallein, mutta siinä myös palvelutarjonta on laajin.

Aikataulu

Tavoitteena on hankkeen valmistuminen vuonna 2023. Nopeammalla aikataululla hankkeella toteutumista ei pidetä realistisena. Aikataulu tulee täsmentää hankesuunnitteluvaiheessa ja vahvistaa talousarviokäsittelyn yhteydessä.

Päiväkoti tilapäisenä ratkaisuna etupainotteisesti:

Varhaiskasvatuksen perustarve pysyy selvityksen eri versioissa muuttumattomana ja Skanssin uudisrakennukseen esitetään joka tapauksessa 192 -paikkaista päiväkotia. Selvityksessä on kuitenkin nostettu esiin, että alueelle tarvittaisiin jo etupainotteisesti tilapäinen, pienempi päiväkoti, joka mitoitetaan 4 ryhmälle. Tämän hankinnan kilpailutus tulisi käynnistää viipymättä tarveselvityksen hyväksymisen jälkeen.

Saadut lausunnot

Tilapalvelukeskus lähetti tarveselvityksen asianosaisiin lautakuntiin hyväksyttäväksi. Lautakuntia pyydettiin ottamaan kantaa siihen, minkä vaihtoehdon pohjalta tulisi siirtyä hankesuunnitteluvaiheeseen. Asiasta ovat lausuneet kasvatus- ja opetuslautakunta (7.3.2018 § 38), sosiaali- ja terveyslautakunta (14.3.2018 § 74), nuorisolautakunta (22.3.2018 § 23), kulttuurilautakunta (28.3.2018 § 31) sekä liikuntalautakunta (24.4.2018 § 43).

Sivistystoimialan näkökulmasta Skanssiin tulisi sijoittaa vähintään päiväkoti ja yhtenäiskoulu. Lisäksi olisi toivottavaa, että kouluterveydenhoidon tilojen lisäksi monitoimitalossa olisi myös neuvola, jotta alueelle voisi muodostua uuden perhekeskusmallin mukaista toimintaa 2020-luvulla. Myös kirjasto olisi tervetullut lisä kokonaisuuteen.

Kasvatus- ja opetuslautakunta hyväksyi 7.3.2018 osaltaan tarveselvityksen ja puolsi jatkossa sellaisen hankesuunnitelman tekoa, jonka tavoitteena on vähintään päiväkodin ja yhtenäiskoulun rakentaminen Skanssiin. Lautakunta ei ottanut lausunnossaan kantaa pienemmän päiväkodin hankkimiseen alueelle jo etupainotteisesti.

Hyvinvointitoimialan tavoitteena on luoda nk. perhekeskus –malli, jossa perheet saavat monipuolisia sosiaali- ja terveysalan palveluja sekä varhaiskasvatuspalvelut saman katon alta. Lisäksi se katsoo, että Skanssin monitoimitaloon (tai muu tila alueella) tarvitaan avopalvelujen terveyskeskustoimintaa kasvavan väestön tarpeisiin vastaamaan, esim. lähipalvelupiste tai oma terveysasema.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 14.3.2018 osaltaan hyväksyä Skanssin monitoimitalon tilatarveselvityksen ja ehdotti, että hankesuunnitelmaa valmistellaan vaihtoehdon 1 pohjalta.

Vapaa-aikatoimiala totesin, että sillä ei nykytilanteessa ole resursseja palveluverkon kasvattamiseen. Kirjasto- ja nuorisopalvelujen tuominen Skanssin alueelle olisi toki toivottavaa, mutta ei muita toimipisteitä lakkauttamalla. Arvioitavaksi tulee siis, halutaanko uuden palvelun järjestämistä varten lisätä toimialan resursseja.

Vaikka kirjaston tilaa ei sijoiteta monitoimitaloon, kirjasto pystyy ylläpitämään toimintaa lähialueilla. Kirjasto voi tuottaa monitoimitalon yhteisiin tiloihin toimintaa niin koululaisille kuin muillekin käyttäjille, esim. kirjavinkkausta. Samoin nuorisopalvelut voivat tuottaa yhdessä järjestöjen kanssa harrastustoimintaa alueella.  

Liikuntapalvelujen näkemyksen mukaan Skanssiin olisi tarpeen toteuttaa täysimittaisen salibandykentän kokoinen liikuntatila. Tämä koko on 1056 m2 ja kokoero koulun tarpeisiin on vain 200 m2. Vaihtoehto 2 pitää sisällään liikuntapalvelujen esityksen mukaisen liikuntasalin. 

Vapaa-aikatoimiala esittää toteutettavaksi vaihtoehtoa 2. Lisäksi kirjasto- ja nuorisotiloja varten tulisi tehdä varaus tulevaa tarvetta varten. Mikäli Skanssin alue kasvaa myöhemmin tavoiteltuun asukasmäärään, siellä tarvitaan nuoriso- ja kirjastopalveluja.  Tämä tulisi huomioida kaavan laadinnan yhteydessä, jotta tontille varataan riittävästi rakennusoikeutta.

Kaikki kolme lautakuntaa; nuorisolautakunta (22.3.2018), kulttuurilautakunta (28.3.) sekä liikuntalautakunta (24.4.) päättivät antaa edellä esitetyn lausunnon. Lisäksi nuorisolautakunta totesi, että Skanssin alueella on tulevaisuudessa tarvetta nuorisotilalle. Tulevassa toimitilaverkkoselvityksessä pyydetään selvittämään mahdollisen "pop-up nuorisotilan" järjestämistä jo ennen mahdollista monitoimitalon rakentamista. Väliaikainen nuorisotila voisi toimia esim. Skanssin liikekeskuksessa yhteistyössä kolmannen sektorin kanssa. Liikuntalautakunta totesi lisäksi, että ”Vasaramäen yhtenäiskoulun liikuntalinjalaisten sijoittuminen tulee selvittää”.

Vasaramäen koulun Syreenikujan yksikön säilyttämisen puolesta on vastaanotettu useita vetoomuksia ja kannanottoja niin yhdistyksiltä kuin yksityishenkilöiltäkin. Vetoomukset ja kannanotot ovat kootusti nähtävänä sekä päättäjäpalvelussa että kokouksessa sihteerillä.

Yhteenveto

Lausuntojen pohjalta on todettavissa, että sekä vaihtoehdot 1 (laaja monitoimitalo) ja 2 (supistettu hanke Skanssiin) saivat kannatusta. Valinta hankesuunnittelussa pohjana käytettävästä vaihtoehdosta tulisi tehdä näiden välillä. Vaihtoehto 3, jossa yläkoulu jäisi Vasaramäkeen ja Skanssiin toteutettaisiin vain alakoulu ja päiväkoti, ei ole taloudellisesta näkökulmasta tai lausuntojen pohjalta perusteltavissa jatkoselvitettäväksi. Vaihtoehdossa 1 kootaan eri toimintoja yhteen ja luodaan näin monikäyttöinen ”kylätalo” uudelle asuinalueelle. Tämä vaihtoehto vastaa alkuperäistä näkemystä (vuoden 2013 tarveselvitys ja talousarviokirjaus 2017) sekä kaupungin strategisia tavoitteita. Vaihtoehto on kuitenkin investointina suurempi, kuin vaihtoehto 2, jossa alueelle toteutuisi vain yhtenäiskoulukoulu ja päiväkoti.

Vapaa-aikatoimiala on arvioinut pystyvänsä tarjoamaan palveluja alueella ainakin alkuvaiheessa ilman korvamerkittyä tilaa Skanssin hankkeessa, mutta se kuitenkin pitää tärkeänä mahdollistaa nuoriso- ja kirjastotilojen toteuttaminen alueelle myöhemmässä vaiheessa. Tähän tulisi varautua kaavavalmistelussa tontin rakennusoikeutta määrittäessä. Tontin tulee mahdollistaa yhteensä 13 000 brm2 kokoinen rakennus. Hankesuunnittelussa tulisi joka tapauksessa huomioida liikuntapalvelujen tarpeiden mukainen liikuntasalin mitoitus (1056 m2). Ulkourheilukentän koon tulee yhtenäiskoulun käytössä olla 64 x 100m.

Hyvinvointitoimiala haluaisi tuoda Skanssiin laajempaa palveluntarjontaa, kuin pelkästään kouluterveydenhuollon. Sote- ja maakuntauudistus tuovat tähän hankkeeseen kuitenkin epävarmuustekijöitä. Kuntien ja kuntayhtymien eräiden oikeustoimien väliaikaista rajoittamista (548/2016) koskevan lain mukaan kunta ei saa tehdä sosiaali- ja terveydenhuollon rakennuksiin kohdistuvia investointeja koskevia sitoumuksia, joiden kokonaiskustannukset ylittävät viisi miljoonaa. Mikäli kunta haluaa toteuttaa edellä kuvatun investoinnin, sen täytyy hakea sosiaali- ja terveysministeriöltä poikkeuslupaa investoinnin toteuttamiseksi.

Hyvinvointitoimialan toimintojen osuus Skanssin monitoimitalohankkeessa ei ylitä 5 miljoonan euron rajaa. Juridista estettä rajoituslain näkökulmasta investoinnin tekemiseen ei siis ole. Kaupungin riskiksi jää kuitenkin se, mitä tulevassa sote-uudistuksessa säännellään sitoumuksista ja onko kyseisellä toimitilalla maankunnan näkemyksen mukaan käyttöä tulevaisuudessa.

Kasvatus- ja opetuslautakunta ei ottanut kantaa tilapäisen päiväkodin hankintaan alueelle etupainotteisesti, joten sitä ei tarveselvityksen hyväksymisen yhteydessä voida päättää. Asia tulee tarvittaessa saattaa käsittelyyn erikseen.

Liite 1Tarveselvitys

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunkikehitysjaosto hyväksyy esitetyn tarveselvityksen ja päättää, että hankesuunnitteluvaiheeseen siirrytään vaihtoehdon 2 pohjalta siten, että hankesuunnitelma sisältää suuremman liikuntasalin (1056 m2).

Lisäksi kaupunkikehitysjaosto päättää, että hankesuunnittelussa tulee huomioida rakennuksen laajentamistarpeet ja tontin rakennusoikeus tulee kaavassa määrittää laajemman hankevaihtoehdon 1 mukaiseksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristötoimiala
tpvTilapalvelukeskus


Liitteet:

Khkeh § 56
Liite 1:Tarveselvitys