Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto4730.04.20186

494-2018 (02 08 00)

Vesibussiliikenteen tilannekatsaus

Tiivistelmä:

Kaupunkikehitysjaostolle tuodaan tiedoksi vesibussiliikennettä koskeva tilannekatsaus

Khkeh § 47

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte ja suunnitteluinsinööri Heikki Virtanen 17.4.2018:

Kaupunginvaltuusto päätti 13.11.2017 § 221 myöntää vuosittaisen 100 000 euron (netto) rahoituksen Turun kaupungin sisäiselle vesibussiliikenteelle Aurajoesta Ruissaloon. Lisäksi kaupunginvaltuusto päätti, että Fölin vesibussiliikenne vakinaistetaan esteettömänä, ja että selvitetään mahdollisuus ulottaa vesibussin reitti ulottumaan myös Hirvensaloon.

Vesibussiliikenne on nyt kilpailutettu ja se hoidetaan kahdella esteettömällä vesibussilla (m/s Ruissalo ja m/s Jaarli). Liikennöintikausi alkaa 21.5.2018. Liikenteen vuoroväli tulee olemaan päivällä 45 minuuttia ja illan viimeiseen lähtöön, jolloin matkustajia on viime kesän kokemuksen mukaan vähemmän, 1h 30 minuuttia. Liikennöinti jatkuu syyskuun alkuun saakka ja vielä sen jälkeen kahtena viikonloppuna (pe-su) Turun päivään saakka.

Vesibussiliikenteen esteettömyys edellyttää seuraavia muutoksia vesibussilaitureihin:

Kaupunki ei maksa mahdollisia yksityisten laitureiden esteettömyyskorjauksia, mutta yksityistenkin laitureiden tulee olla esteettömiä.

Vesibussien kilpailutus on täytynyt saada loppuun ennen laiturirakennelmien suunnittelua, sillä laitureille tarvittavat rakenteet edellyttävät tietoa vesibussien kansien korkeudesta. Veden korkeuden vaihtelut tulevat vaikuttamaan ramppien kaltevuuteen, sillä laiturit tehdään ponttonien päälle.

Ponttonilaiturin päälle rakennetaan porrastettu puukansi, jonka korkeus sovitetaan vesibussien kansikorkeuksille. Ponttonilaiturien eri korkeudella olevien tasojen väliin rakennetaan luiska, jonka kaltevuus on 8 % ja pituus 3 - 8 metriä. Rantamuurilta / olemassa olevalta laiturilta rakennetaan luiska ponttonilaiturille. Luiskan esteettömyyskriteerit eivät aivan täyty luiskan pituuden ja kaltevuuden osalta. Ponttoneille johtavan luiskan kaltevuus on riippuvainen meriveden korkeudesta. Suunnittelussa on pyritty siihen, että keskiveden korkeudella luiskan kaltevuus olisi 8 %.

Yllä esitettyihin laituriparannuksiin tarvitaan noin 100 000 euroa, josta 30 000 euroa on vesibussiliikenteen laitureihin jo aiemmin varattua rahaa ja 70 000 euroa vapautuu Älyföri -projektilta. Kaupungille ei siten muodostu näistä muutoksista vahvistetun talousarvion ulkopuolisia kustannuksia.

Laiturirakenteet pyritään saamaan valmiiksi jo ennen vesibussiliikennöinnin käynnistymistä 21.5.2018.

M/s Jaarli tuodaan Turkuun Saimaan kanavan kautta. Koska Saimaan kanava avataan vasta 18.5, aivan ensimmäiset päivät liikennöidään yhdellä vesibussilla eli m/s Ruissalolla.

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto merkitsee vesibussiliikennettä koskevan tilannekatsauksen tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kokouksessa asiaa oli selvittämässä joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte.