Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto1529.01.20185

853-2018 (11 03 00, 00 00 01)

Turun kaupungin Ilmasto- ja energiatoimintasuunnitelman 2029 valmistelu

Tiivistelmä:

Kaupunkikehitysjaostolle esitetään hyväksyttäväksi Turun kaupungin Ilmasto- ja energiatoimintasuunnitelman 2029 valmistelu siten, että suunnitelma voidaan esittää kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi kevätkauden 2018 aikana. Ilmasto- ja energiatoimintasuunnitelma 2029 tehdään Euroopan Unionin yhteisen mallin (SECAP, Sustainable Energy and Climate Action Plan) mukaisesti ja se sisältää ilmastopolitiikan toimintalinjat ja välitavoitteet vuosille 2021, 2025 ja 2029. Päämääränä on toteuttaa yhdessä kaupunkistrategian asettamat ilmastotavoitteet sekä vahvistaa Turun asemaa Smart and Wise -ratkaisujen kansainvälisenä edelläkävijänä.

Khkeh § 15

Kehittämispäällikkö Risto Veivo 17.1.2018:

Turun kaupunki pyrkii voimassa olevan kaupunkistrategiansa mukaisesti olemaan hiilineutraali alue vuoteen 2040 mennessä. Strategian mukaisesti hiilineutraaliuteen pyritään toteuttamalla kunnianhimoista ilmasto- ja ympäristöpolitiikkaa. Energiatehokas ja resurssiviisas toimintatapa ulotetaan kaikkeen toimintaan. Uusiutuvien energiamuotojen osuutta kasvatetaan ja energiajärjestelmän älykkyyttä kehitetään. (Kaupunkistrategia, kv 23.6.2014). Strategian päivitys voi luonnollisesti muuttaa ja/tai täydentää näitä tavoitteita ja linjauksia, mihin ilmastopolitiikassa jo saavutetut hyvät tulokset sekä vahvistunut toimintaympäristö antavatkin mahdollisuuksia.

Kaupunginhallitus päätti 18.9.2017 käsitellessään Smart and Wise Turku kärkihanketta, että hiilineutraalius ja resurssiviisaus -painopistealueen toteuttamisohjelma tuodaan käsittelyyn kesäkuuhun 2018 mennessä. Samassa yhteydessä kaupunginhallitus päätti, että ilmastopolitiikan toimenpiteitä ja tavoitteita tarkastellaan kaupungin strategian päivittämisen yhteydessä.

Ilmastopolitiikkamme toteutus on siis ollut varsin tuloksellista: merkittäviä toimenpiteitä on saatu toteutettua ja vuosittainen kasvihuonepäästöjen seuranta osoittaa Turun alueen kokonaispäästöjen laskeneen vuoden 1990 tasosta jo 25 prosenttia ja asukaskohtaisten 34 prosenttia. Vähennys 2000-luvun huipputasosta on vielä tätäkin suurempi. Vuodelle 2020 asetetut tavoitteet on siten jo reippaasti ylitetty (Ilmasto- ja ympäristöohjelma, kv 26.10.2009) ja päästöt saatu laskemaan odotettua nopeammin.

Turku on myös saavuttanut ilmastotavoitteistaan ja työstään vahvan kansainvälisen maineen ja ollut merkittävästi esillä. Sijoituimme globaalissa kaupunkien ilmastopolitiikan arvioinnissa vuonna 2015 jaetulle kuudennelle sijalle (CDP and Climate Action Group, New York 2015) ja alueemme energiauudistus on osa globaalia ilmastokärkihankkeiden ohjelmaa (Transformative Actions Program). Ilmastotekomme ovat myös olleet vahvasti esillä Pariisin (2015) ja Bonnin (2017) ilmastokokouksissa.

Olemme toteuttaneet ilmastotavoitteitamme viime vuosina esimerkiksi energiajärjestelmän uudistuksella, energiansäästötoimilla, kestävän kehityksen budjetoinnilla, joukkoliikenteen kehittämisellä, älykkään sähköisen liikenteen sekä kävelyn ja pyöräilyn edistämisellä, seudullisen maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteistyöllä, kaupunkisuunnittelulla sekä kehittämiskumppanuuksilla ja hankkeilla. Turku-konserni kumppaneineen on investoinut energiauudistukseen 300 miljoonaa euroa vuosina 2014 – 2017. Investointien tuloksena alueen energiajärjestelmässä on saavutettu rakenteellinen valmius hiilineutraaliuteen 2020-luvun aikana, mikä on Turun alueelle merkittävä ilmastopoliittinen etu verrattuna muihin Suomen suuriin kaupunkeihin.

Jotta tuloksellista ilmastopolitiikkaa voidaan toteuttaa ja edelläkävijyys säilyttää, on ilmastotavoitteita ja toimintalinjoja nyt asetettava aikavälille/vuosille 2021 – 2025 – 2029. Strategian toteutus ja vuosijohtamisen suuntaaminen vaativat täydentävän ohjaavan asiakirjan, jonka avulla ilmastopolitiikan haastavaa kokonaisuutta voidaan tuloksellisesti, riittävän pitkäjänteisesti ja tarkasti ohjata. Ilmastopolitiikan ohjaus on tässä yhteydessä siis tunnistettu kokonaisuudeksi, jota edellyttää strategian mukaisen ja strategisten ohjelmien kanssa sisällöllisesti yhteneväisen erillisen asiakirjan laatimisen ja vahvistamisen kaupunginvaltuustossa. Tätä edellyttää myös yhteisen eurooppalaisen suunnittelumallin käyttö sekä suunnitelmamme hyväksyntä Euroopan Komission toimesta. Samalla on tarkoitus vahvistaa huomattavasti myös ilmastonmuutokseen varautumista.

Euroopan Unionin yhteisen Kestävän energia- ja ilmastosuunnitelman (SECAP, Sustainable Energy and Climate Action Plan) käyttö kaupungin ilmastopolitiikan ohjelmoinnissa on perusteltua monesta syystä. Yhteinen malli antaa vertailtavuuden jopa tuhansien kaupunkien välille, luo laajaa ja kiinnostavaa yhdenmukaista dataa ja liittää oman työmme entistä vahvemmin osaksi Euroopan kattavaa verkostoa lisäten kansainvälistä kiinnostavuuttamme ja luoden sen tueksi uusia mahdollisuuksia. Suunnitelmamallin käyttö, suunnitelman hyväksyntä valtuustossa ja hyväksyntä EU Komission toimesta on myös edellytys useiden merkittävien EU-rahoitusten saamiselle (erityisesti Horisontti 2020 -ohjelmassa). Mikä kuitenkin tärkeintä, malli on hyvä työkalu sekä hillinnän että varautumisen toimenpiteiden suunnitteluun, perusteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Suunnitelman neljän vuoden välitavoite- ja arviointisykli on myös hyvin yhteensopiva valtuustokausittaisen arvioinnin ja strategisen päivittämisen kanssa.

Suunnitelman valmistelu on mahdollista tehdä verrattain nopeasti, koska hyvää ilmastovalmistelua on jatkuvasti tehty esimerkiksi yhdessä Sitran ja Syken asiantuntijoiden (Turun kaupungin ja Sitran kestävän kehityksen kumppanuus 2015 – 2018) sekä Turun alueen sidosryhmien kanssa. Alustavia ilmastopolitiikan linjauksia 2020 – 2040 esiteltiinkin kaupunginhallitukselle jo iltakoulussa 15.8.2016. Ilmasto- ja energiatoimintasuunnitelman valmistelua varten on luotu edellytyksiä Smart and Wise Turku -kärkihankkeen osana ja kaupunkikehitysryhmän toimesta. Myös strategiapäivitystä varten on luonnollisesti tehty valmistelua.

Suunnitelman valmistelusta on jo konsultoitu ilmastopolitiikkaan merkittävästi vaikuttavia kaupungin konserniyhteisöjä ja käyty alustavaa dialogia myös sidosryhmien kuten Turun alueen yritysten, korkeakoulujen ja kansalaisjärjestöjen sekä tutkimus- ja kehityslaitosten ja muiden kuntien kanssa. Itämeren kaupunkien liiton kautta on myös avattu arvokas mahdollisuus sparrata valmistelua Malmön kaupungin samanaikaisen työn kanssa. Valmistelun tueksi on myös selvitetty ja hankittu sekä ulkoista että sisäistä asiantuntijapanosta. Valmius suunnitelman hyvään valmisteluun esitetyssä aikataulussa on näin ollen saavutettu.

Hallintosäännön mukaisesti ilmastopolitiikan ohjaus- ja valmistelutehtävät kuuluvat kaupunkikehitysryhmän tehtäviin. Ryhmässä ne sisältyvät tämän esityksen laatineen kehittämispäällikön vakanssiin. Kaupunginjohtaja tulee vielä erillisellä päätöksellään asettamaan valmistelun tueksi valmisteluryhmän.

Oheismateriaali 1Turun kaupungin ilmastopolitiikan valmistelukatsaus

Oheismateriaali 2EU Sustainable Energy and Climate Action Plan (SECAP) Reporting Guidelines

Oheismateriaali 3Turun kasvihuonepäästöraportti 2017

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto päättää käynnistää Turun kaupungin Kestävän energia- ja ilmastotoimintasuunnitelman (EU SECAP, Sustainable Energy and Climate Action Plan) valmistelun edellä kuvatun mukaisesti siten, että suunnitelma on valmis käsiteltäväksi kaupunginvaltuustossa kevätkauden 2018 aikana sekä rekisteröitävissä hyväksyntää varten Euroopan Komissiolle tämän jälkeen viimeistään syyskuussa 2018.

Valmisteluprosessin vastuulliseksi valmistelijaksi nimetään ilmasto- ja ympäristöpolitiikan kehittämispäällikkö Risto Veivo. Mahdolliset kaupunkistrategian päivitykseen sisältyvät muutokset ja tai tarkennukset ilmastopolitiikan osalta on huomioitava ohjaavina suunnitelman valmistelussa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristötoimiala
tpvKonsernihallinto, kaupunkikehitysryhmä