Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto1429.01.20184

3688-2016 (655, 658)

Aunelan kirjasto- ja nuorisotilan uudisrakentamisen hankesuunnitelma

Tiivistelmä: -

Khkeh § 14

Va. toimitilapäällikkö Nora Hilden 15.1.2018:

Kaupunginhallitus käsitteli 19.6.2017 § 290 Jyrkkälän kirjasto- ja nuorisotilan tilatarveselvitystä. Kaupunginhallitus päätti tuolloin hyväksyä tilatarveselvityksen esitetyn uudisrakennusvaihtoehdon mukaisena siten, että hankkeen rakennuspaikkana on Aunelan koulun tontti.

Tarveselvityksen hyväksymisen jälkeen aloitettiin Turun kaupungin tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen (kv 16.6.2014 § 98) mukaisesti hankesuunnitelman valmistelu. Hankesuunnitelma Aunelan koulun tontille (Opintie 1) toteutettavasta kirjasto- ja nuorisotilasta on valmistunut ja siitä on pyydetty lausunnot asianosaisilta.

Tarveselvityksessä hankkeen nimenä käytettiin ”Jyrkkälän kirjasto- ja nuorisotila” nykyisten tilojen sijainnin mukaisesti. Hankesuunnittelutyöryhmä muutti hankkeen nimen Aunelan kirjasto- ja nuorisotilaksi sijoituspaikan varmistuttua tarveselvityksen hyväksynnän yhteydessä.

Aunelan kirjasto- ja nuorisotilan hankesuunnittelussa hankkeen jatkovalmistelua on toteutettu tarveselvityksessä määritettyjen reunaehtojen ja tilojen käyttäjien tilatarpeiden puitteissa. Tilaohjelma on säilynyt ennallaan tilatarveselvityksessä määritellystä. Tiloja on yhteensä 630 hyötym2 ja ne jakautuvat seuraavasti:

- Nuorisopalvelujen yksinomainen käyttö 175 hm2,

- Kirjastopalvelujen yksinomainen käyttö 135 hm2, sekä

- yhteiskäyttöiset tilat 320 hm2.

Myös tilatarveselvityksessä määritetty alustava kustannusarvio uudisrakennushankkeelle on säilynyt ennallaan, ollen 2.282.000 euroa(alv 0 %). Arvio nykyisen nuorisotalon purkukustannuksista on noin 50.000 euroa.

Käyttäjille aiheutuvat vuokra-arviot vastaavat tarveselvityksessä määritettyjä:

- Kirjastopalvelut 6.929,12 €/kk ja 83.149,44 €/vuodessa,

- Nuorisopalvelut 9.111,52 €/kk ja 109.338,24 €/vuodessa, eli

- toimialan vuosivuokra yhteensä 192.487,68 € (27,28 €/m2/kk).

Sisäisen vuokran lisäksi toimialan maksettavaksi tulevat kustannukset sähköstä, vedestä ja jätevedestä.

Arviot irtaimiston hankintakustannuksista:

- Nuorisopalvelut 50.000 euroa ja

- Kirjastopalvelut 80.000 euroa (sis. kiinteät kirjastohyllyt).

Irtaimiston hankintakustannukset eivät sisälly investointikustannuksiin, eivätkä näin ollen vaikuta sisäisiin vuokriin.

Nykyisin Jyrkkälän nuorisotalolla (719 m2 ) nuorisopalvelujen käytössä on 613 m2 ja tilamenot nuorisopalveluille ovat 99.576 euroa vuodessa. Vastaavasti kirjastopalveluilla on nykyisin käytössä 106 m2 ja tilakustannukset kirjastopalveluille ovat 16.559 euroa vuodessa.

Aunelan koulun tontti on kaavallisesti opetus- ja urheilutoimintaa palvelevien rakennusten korttelialuetta. Uudisrakennuksen toiminnallisesti hyvä sijoittaminen edellyttää sen sijoittamista kaavaan merkityn rakennusalueen ulkopuolelle. Edellä mainittujen seikkojen takia kirjasto- ja nuorisotilan toteuttamiseksi tulee hakea poikkeamislupaa. Hankesuunnitelman liitteeksi on laadittu tontinkäyttöluonnos, josta ilmenee uudisrakennuksen sijoittuminen tontille.

Turun kaupungin tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeessa määritetyn (kv 16.6.2014 § 98) mukaisesti hankesuunnitelmasta pyydettiin lausunnot kulttuurilautakunnalta, nuorisolautakunnalta, kasvatus- ja opetuslautakunnalta, liikuntalautakunnalta ja kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnalta sekä Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnalta.

Lisäksi lausuntopyynnössä määritettiin, että kulttuuri- ja nuorisolautakuntien lausunnoista tulee käydä ilmi, että hyväksyvätkö ne osaltaan hankesuunnitelman ja sitoutuvatko ne hankkeesta aiheutuviin kustannuksiin.

Kulttuurilautakunta 13.12.2017 § 154 ja nuorisolautakunta 14.12.2017 § 129 antoivat saman sisältöiset lausunnot, joissa molemmat toteavat lausuntonaan, että niillä ei ole huomautettavaa hankesuunnitelmaan ja että ne sitoutuvat hankkeeseen sekä siitä aiheutuneisiin kustannuksiin, mikäli sisäisten vuokrakustannusten nettonousu korvataan käyttöönottovuoden talousarviopäätöksessä ja seuraavien vuosien taloussuunnitelmaluvuissa täysimääräisesti. Tämä tarkoittaa, että samassa yhteydessä, kun hanke hyväksytään investointiohjelmaan, täytyy se hyväksyä myös toimielinten käyttötalouden kasvavana sisäisenä eränä taloussuunnittelulukuihin.

Kasvatus- ja opetuslautakunta 13.12.2017 § 192 toteaa lausuntonaan, että se suosittelee esi- ja perusopetuksen näkökulmasta vahvasti hankesuunnitelman hyväksymistä.

Liikuntalautakunta ei antanut lausuntoa määräaikaan mennessä.

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta 7.12.2017 § 566 päätti esittää lausuntonaan Strategiselle tilojen ohjaus -vastuualueelle, että se osaltaan hyväksyy esitetyn Aunelan kirjasto- ja nuorisotalon uudisrakennuksen hankesuunnitelman.

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta 12.12.2017 § 383 toteaa lausuntonaan, että hankesuunnitelmassa esitetään kirjasto- ja nuorisotilojen sijoittamista Aunelan koulun tontille, opetus- ja urheilutoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueelle. Vaikka rakennus on sijoitettu kokonaan asemakaavassa osoitetun rakennusalan ulkopuolelle, poikkeama asemakaavasta on vähäinen. Lisäksi lautakunta lausuu, että suunnitelmassa tontin sisäiset ajoväylät ja pysäköintipaikkojen sijoittelu ovat ongelmallisia. Mikäli rakennus päätetään sijoittaa Aunelan koulun tontille, tulee liikenneturvallisuuteen kiinnittää erityistä huomiota. Jatkosuunnittelussa tulee selvittää onko mahdollisuuksia sijoittaa toiminnot tontilla niin, etteivät ajoväylät ja jalankulun väylät risteä.

Hankesuunnittelusta vastannut työryhmä toteaa edellä olevaan, että työryhmä on selvittänyt kattavasti liikennejärjestelyjen toteuttamista Aunelan koulun tontilla. Esitetty vaihtoehto on todettu olemassa olevista vaihtoehdoista turvallisimmaksi. Suunnitteluratkaisu on käyty läpi kaupungin liikennesuunnittelun ja kaavoituksen kanssa käydyissä neuvotteluissa. Esitetty ratkaisu tarjoaa nykyistä kontrolloidummat olosuhteet ja tavoittelee turvallisempia puitteita pihalle. Piha-alueiden suunnittelu ja toteutus vaikuttavat merkittävästi monitoimijaympäristöjen toteutuksen onnistumiseen ja se tulee huomioida myös jatkossuunnittelussa.

Johtaja Jukka Laiho 15.1.2018:

Kaupunginvaltuuston 13.11.2017 § 221 hyväksymässä vuoden 2018 talousarvioehdotuksessa ja vuosien 2018–2021 taloussuunnitelmaehdotuksessa Aunelan kirjasto- ja nuorisotilan uudisrakentaminen on määritetty toteutettavaksi vuosien 2018 ja 2019 aikana.

Kulttuurilautakunta ja nuorisolautakunta esittivät hankesuunnitelman hyväksymistä koskevissa lausunnoissaan, että hankkeesta aiheutuva sisäisten vuokrien nettokustannusnousu korvataan niille käyttöönottovuoden talousarviopäätöksessä ja seuraavien vuosien taloussuunnitelmaluvuissa täysimääräisesti.

Investoinnin toteuttamisen seurauksena kaupungin toimintamenot kasvavat pysyvästi noin 76 000 euroa. Kustannusnousu kohdistuu kokonaisuudessaan vapaa-ajan toimialalle jakaantuen kirjastopalveluille 66 000 euroa ja nuorisopalveluille 10 000. euroa. Uudet toimitilat eivät mahdollista toimintamenojen vähentämistä muista toiminnan kustannuksista. Palvelusuunnitelmaan sisältyy kirjastopalvelujen osalta merkittävä palvelutason kasvu kirjastokäyntikertojen kasvaessa 17 000 kerrasta 30 000 kertaan. Mikäli toimialan suunniteltuun palvelutasoon ei tehdä muutoksia, tulee hankkeesta aiheutuva sisäisten vuokrien nettokustannusnousu korvata ao. toimielinten käyttötaloutta kasvattavana eränä taloussuunnitteluluvuissa 1/2018 osavuosikatsauksen hyväksynnän yhteydessä.

Liite 1Aunelan kirjasto- ja nuorisotilan hankesuunnitelma

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto päättää hyväksyä liitteenä 1 olevan Aunelan kirjasto- ja nuorisotilan hankesuunnitelman.

PäätösAsia pantiin pöydälle Eklundin Aaltosen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.


Liitteet:

Khkeh § 14
Liite 1:Aunelan kirjasto- ja nuorisotilan hakesuunnitelma