Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, ohjaus 
IT-palvelujohtaja306.08.2025 

5937-2024 (02 08 00)

Pysäköintilupajärjestelmä ajalle 1.7.2025-30.6.2027 + 2 vuoden optio

 

Strateginen ohjaus, liikkumispalvelut, suunnittelija, Katriina Paakki ja hankintapalvelun osuus, projektipäällikkö Pekka Lång 6.8.2025:

 

Hankinnan tausta

 

Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia pysäköintilupajärjestelmästä Turun kaupungin strateginen ohjaus, liikkumispalvelun käyttöön ajalle 01.07.202530.06.2027, minkä jälkeen sopimusta voidaan jatkaa Tilaajan kirjallisella päätöksellä alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella ajalle 01.07.2027-30.06.2029.

 

Hankinnassa on kysymys palveluhankinnasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) kansalliset kynnysarvot (kansallinen hankinta).

 

Hankintaa koskeva kansallinen hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 26.05.2025 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.

 

Hankinnasta ei esitetty lisätietokysymyksiä annettuun määräaikaan mennessä.

 

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvattiin tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset sekä hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että vaihtoehtoisia tarjouksia ja osatarjouksia ei hyväksytä.

 

Tarjous liitteineen tuli jättää suomen kielellä.

 

Hankinnan ennakoitu arvo vuodessa on noin 17 000 €. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai arvoon sopimuskauden aikana.

 

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus yhden toimittajan kanssa.

 

Tarjoukset saatiin määräaikaan 11.06.2025 klo 11.00 mennessä seuraavilta tarjoajilta: Aimo Park Finland Oy ja IGL-Technologies Oy.

 

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien soveltuvuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta.

 

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

 

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajille asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.

 

Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Hankintayksikkö voi vaatia, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset.

 

Kaikki tarjoajat ovat vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset.

 

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

 

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

 

Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.

 

Hankintayksikkö pyysi Aimo Park Finland Oy:ltä 12.06.2025 hankintalain 96 §:n mukaisen selvityksen poikkeuksellisen alhaisesta tarjouksesta. Aimo Park Finland Oy:ltä 12.06.2025 saadun selvityksen mukaan tarjouksen hinnoissa ei ole ollut virhettä tai puutteellisuuksia ja että tarjouksessa esitetyt hinnat sisältävät kaikki tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaiset kustannukset, eikä poikkeuksellisen alhainen tarjous ole johtunut hankintalain 81 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen velvoitteiden laiminlyönnistä.

 

Hankintayksikkö on tämän perusteella katsonut, ettei sille ole syntynyt hankintalain mukaista velvollisuutta eikä myöskään oikeutta hylätä Aimo Park Finland Oy:n tarjousta.

 

Hankintayksikkö pyysi Aimo Park Finland Oy:ltä 25.05.2025 selvitystä käyttöönottoprojektin toteutumisesta ja tarjouspyynnön kriteerien täyttymistä. Aimo Park Finland Oy:ltä 25.06.2025 saadun selvityksen mukaan tarjouksessa ei ole ollut virhettä tai puutteellisuuksia ja tarjouksen todettiin annetun selvityksen perusteella olevan tarjouspyynnön mukainen.

 

Arvioinnissa todettiin tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

 

Tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta

 

Tarjouspyynnössä valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että

 

Annetuista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin seuraavien arviointiperusteiden mukaisesti: Hinta, enimmäispisteet 100. Halvin tarjottu hinta € / kokonaishinta, vertailussa enimmäispisteet 100. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin / vertailtava hinta x 100).

 

Järjestelmän kokonaishinta 48 kk ajalta annetuin esivaatimuksin laskettuna.

Toimittajan tulee tarjota yksi arvonlisäveroton (alv 0 %) kuukausihinta, joka sisältää tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaisen lupajärjestelmän ja sen toiminnallisuuden koko sopimuskauden ajan sekä luvat, asiakastiedot ja käyttöönottoprojektin. Hinta sisältää myös ohjelmiston käyttöön liittyvät tukipalvelut, koulutukset sekä asiakastietojen ja lupien lokitiedot ja varmistukset.

 

Vähimmäisvaatimukset hankinnan kohteenkriteeri tiedoissa.

 

Pisteet muodostuivat seuraavasti:

 

Tarjoaja

Vertailussa käytetty kokonaishinta

Kokonaispisteet

Sija

Aimo Park Finland Oy

67479,84

100

1

IGL-Technologies Oy

115200,00

58,57

2

 

Toimivalta

 

Turun kaupungin hallintosäännön 80 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää ICT-hankinnoista sekä yhteishankinnoista mukaan lukien seutuhankinnat. Konsernihallinnon hallinnon järjestämispäätöksen 17 §:n mukaan IT-palvelujohtajalla on oikeus päättää ICT-palvelutuotannosta ja ICT-hankinnoista sekä niitä koskevista yhteishankinnoista mukaan luettuna seutuhankinnat.

 

IT-palvelujohtaja Joni Ilmanen:

 

Päätös          Päätin edellä esitetyin perustein, että pysäköintilupajärjestelmä hankinnan

toimittajaksi ajalle 01.07.2025 – 30.06.2027 valitaan Aimo Park Finland Oy tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

 

Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

 

Mahdollisesta option käyttöönotosta päätetään erikseen.

 

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

 

 

IT-palvelujohtaja

Joni Ilmanen

 

 

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.

 

Lisätiedot: projektipäällikkö Pekka Lång, p.040 6350534

 

Jakelu

aoAimo Park Finland Oy
aoIGL-Technologies Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, hankintapalvelut
tiedIlanti Hanna
tpvLång Pekka
tiedNikitin Andreas
tiedPaakki Katriina
tiedPeltonen Risto
tiedRajanaro Kari
tiedSavila Rami
tiedVanhatupa Esa-Ville