Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Kaupunginhallitus 11.08.2025 8

868-2018 (10 02 03, 10 01 00, 03.04)

Turun hallinto-oikeuden päätös / asemakaavamuutos: Rusthollinrinne

Tiivistelmä:

Turun hallinto-oikeus on hylännyt Rusthollinrinteen asemakaavamuutoksen hyväksymispäätöksestä tehdyn valituksen. Korkeimmasta hallinto-oikeudesta ei ole haettu valituslupaa määräaikaan mennessä, joten em. kaava kuulutetaan voimaan.

Kh §

Ympäristöjuristi Jenna Härkönen 30.7.2025:

Kaupunginvaltuusto on 16.12.2024 § 192 hyväksynyt Rusthollinrinteen asemakaavamuutoksen, jonka tavoitteena on muuttaa nykyinen liikerakennusten korttelialue asuinkäyttöön. Tarkoituksena on purkaa nykyiset rakennukset ja rakentaa tilalle kerrostaloasumista. Uusi rakentaminen sovitetaan ympäristöön ja Uittamon Rusthollinkadun yhtenäisesti toteutuneelle alueelle. Suunnittelun tavoitteena on laadukas asuinympäristö ja viihtyisät ulko-oleskelualueet.​

Naapurikiinteistön omistava asunto-osakeyhtiö valitti kaupunginvaltuuston päätöksestä ja vaati sen kumoamista. Turun hallinto-oikeus on 17.6.2025 antamallaan päätöksellä hylännyt valituksen.

Kaupunginvaltuuston toimivaltaa koskevan valitusperusteen osalta hallinto-oikeus toteaa, että valtuusto voi kunnan ylimpänä päätösvaltaa käyttävänä toimielimenä sille itsehallintoonsa kuuluvan harkintavallan nojalla valita sellaisen kaavaratkaisun, joka parhaiten vastaa kunnan maankäytön suunnittelun tarpeita. Kunnan harkintavaltaa rajoittavat ainoastaan alueidenkäyttölaissa säädetyt kaavan sisältövaatimukset sekä yleiset harkintavaltaa rajoittavat periaatteet. Hallinto-oikeuden toimivaltaan kuuluu ainoastaan tehdyn kaavapäätöksen lainmukaisuuden arvioiminen. Hallinto-oikeus ei siten voi kumota tai muuttaa kaavapäätöstä sillä perusteella, että jokin toinen kaavaratkaisu valittajan mukaan olisi parempi tai tarkoituksenmukaisempi.

Maanomistajien yhdenvertaista kohtelua koskevan valitusperusteen osalta hallinto-oikeus toteaa, että kaavamuutosalueen lähialueen rakentaminen on toteutunut noin 50-60 vuotta sitten. Hyväksytyssä kaavamuutoksessa tontille on osoitettu tehokkaampaa rakentamista kuin muutosalueen lähialueella, ja tontti eroaa lähialueen tonteista kooltaan ja nykyiseltä käyttötarkoitukseltaan. Lisäksi ottaen huomioon, että muutosalue kuuluu tuoreen yleiskaavan (10.8.2024 voimaan tullut Turun yleiskaava 2029) tiivistyvän kestävän kaupunkirakenteen vyöhykkeeseen, on kaavamuutoksen mukaiselle rakennustehokkuudelle ollut hyväksyttävät maankäytölliset perusteet. Siten asemakaavamuutos ei ole vastoin maanomistajien yhdenvertaisen kohtelun vaatimusta.

Hallinto-oikeus katsoo myös, että kaavamuutos ei ole viihtyisää elinympäristöä koskevan asemakaavan sisältövaatimuksen vastainen. Perusteluiden mukaan kaavamuutoksen toteuttaminen edellyttää tontilla sijaitsevan liikerakennuksen purkamista ja siten väistämättä muuttaa maisemaa. Kaavamuutoksessa osoitetut pistetalot ovat kuitenkin alueelle ominaisia ja kaavan kaupunkikuvaa koskevilla määräyksillä sopeutetaan kaavassa osoitettu uudisrakentaminen nykyiseen kaupunkikuvaan. Pelkästään se, että kaavamuutoksen mahdollistamat uudet kerrostalot ovat samassa kohtaa rinnettä sijaitsevia muita kerrostaloja korkeampia, ei anna aihetta arvioida asiaa toisin. Kaavan toteuttamisesta aiheutuvat muutokset maisemakuvaan ja naapuritonttien asunnoista avautuviin näköaloihin eivät ole sellaista elinympäristön laadun merkityksellistä heikkenemistä, jota asemakaavan sisältövaatimusta koskevassa säännöksessä tarkoitetaan.

Lisäksi hallinto-oikeus toteaa, että alueidenkäyttölaissa taikka muissakaan säännöksissä tai määräyksissä ei ole sitovasti määrätty asemakaavoissa osoitettavien autopaikkojen vähimmäismäärää. Kaava-alue sijoittuu tehokkaan joukkoliikenteen vyöhykkeelle ja kaavamuutoksessa on osoitettu autopaikkoja Turun kaupungin autopaikkojen mitoitusohjeen mukaisesti. Hallinto-oikeus katsoo, että kun otetaan huomioon pysäköintipaikkojen määrää koskevat kaavamääräykset ja alueen sijainti hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrella, pysäköintipaikkojen lisääntyvään tarpeeseen on varauduttu riittävästi. Siten asemakaavamuutos ei ole myöskään vastoin liikenteen järjestämistä koskevaa asemakaavan sisältövaatimusta.

Hallinto-oikeuden päätökseen sai hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan. Korkeimmalta hallinto-oikeudelta saadun tiedon mukaan päätökseen ei ole määräajassa haettu muutosta, joten Rusthollinrinteen asemakaavamuutos kuulutetaan voimaan 9.8.2025.

Oheismateriaali 1Turun hallinto-oikeuden päätös 17.6.2025

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

Ehdotus​Kaupunginhallitus päättää merkitä hallinto-oikeuden päätöksen tiedoksi.

TiedoteEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet ja oheismateriaalit:

Kh § 8
Oheismateriaali 1:Turun hallinto-oikeuden päätös 17.6.2025