Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 11.08.2025 | 3 |
4400-2025 (02 05 00)
Kaivu- ja aitaamislupamaksujen maksuperusteiden tarkistaminen (Kv)
Tiivistelmä:
Kunnalla on oikeus periä maksu kaduilla ja yleisillä alueilla tehtäviä töitä koskevien ilmoitusten tarkistamisesta sekä kadun ja yleisen alueen tilapäisestä rajaamisesta työmaana pois yleisestä käytöstä. Voimassa olevien taksojen maksuperusteita on tarkistettu viimeksi vuonna 2006. Kaupunginvaltuustolle esitetään, että kyseisten taksojen maksuperusteita ja maksujen suuruuksia tarkistetaan tarvittavilta osin.
Kh §
Kaupunkiympäristö, luvat ja valvonta, valvontajohtaja Leena Salmelainen 4.8.2025:
Yleistä
Ilmoitus kadulla tai yleisellä alueella tehtävästä työstä
Kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain, jäljempänä kunnossapitolaki, 14a §:n mukaan työstä vastaavan on tehtävä työstä ilmoitus kunnalle. Työ voidaan aloittaa heti, kun kunta on antanut suostumuksen työn aloittamiseen. Jos kunta ei ole käsitellyt ilmoitusta 21 vuorokauden kuluessa, työ voidaan kuitenkin aloittaa.
Ilmoitusmenettelyn tarkoituksena on antaa kunnalle mahdollisuus ohjata, valvoa, ajoittaa ja sovittaa yhteen töitä ja niiden suorittamista niin, että töistä liikenteelle ja muulle käytölle aiheutuvia haittoja voidaan estää ja vähentää. Yhteensovittamisen tarkoituksena on lisäksi huolehtia siitä, että kaikki yhdyskunnan ja kiinteistöjen toiminnan kannalta oleelliset verkostot ja laitteet voidaan sijoittaa tarkoituksenmukaisella tavalla. Samalla pyritään varmistamaan suunnittelun ja toteutuksen hyvä taso ja huolehtimaan siitä, että kaivutöiden yhteydessä ei vahingoiteta alueella ennestään olevia johtoja, laitteita tai katu- ja viheralueiden rakenteita.
Ilmoitusvelvollisuuden alaisia töitä ovat esimerkiksi:
Kunnossapitolain 14 a §:ssä on ilmoitusvelvolliseksi määritelty työstä vastaava. Työstä vastaavalla tarkoitetaan sitä tahoa, jonka lukuun työtä tehdään. Työstä vastaava voi olla esimerkiksi tontinomistaja, kunta, rakennusyritys, teleyrittäjä, energia-alan yrittäjä tai vesihuoltolaitos.
Kaivumaksu
Kunnossapitolain 14b §:n mukaan kunnalla on oikeus periä
Kaivutyön takia kadun tai yleisen alueen rajaamisesta pois yleisestä käytöstä perittävän maksun tavoitteena on katujen, puistojen ja yleisten alueiden pysyminen niille varatussa yleisessä käytössä, kaivantojen lyhyt aukioloaika sekä yhteiskaivuiden ja töiden yhteensovittamisen lisääntyminen. Aiheuttaja maksaa -periaatteen soveltamisella pyritään minimoimaan kaduilla ja yleisillä alueilla tehtävistä töistä alueiden käyttäjille aiheutuvia haittoja. Maksun perimisen tarvetta voidaan vähentää varautumalla tuleviin tarpeisiin ennakolta tehtävillä putkituksilla ja huolellisella työnsuunnittelulla.
Aitaamismaksu
Kadun tai yleisen alueen aitaamisesta perittävän maksun tavoitteena on kaivumaksun tapaan vähentää kaduilla, puistoissa ja yleisillä alueilla tehtävistä töistä alueen käyttäjille aiheutuvia haittoja. Aitaamismaksua peritään, kun kiinteistön rakentamis- ja korjaamistöiden suorittamiseksi katua ja yleistä aluetta joudutaan aitaamaan työmaaksi, esimerkiksi katualueelta tapahtuvien nostojen ja kuormausten takia, rakennustelineiden pystyttämistä varten tai kuormalavojen säilyttämiseksi kadulla.
Kunnossapitolain mukaan alueen aitaamisesta pois yleisestä käytöstä on tehtävä ilmoitus kunnalle ja ilmoituksen tarkastamisesta ja töiden valvonnasta on kunnalla oikeus periä aiheutuneet kustannukset. Alueen aitaaminen pois yleisestä käytöstä on katu- ja viheralueen tai muun yleisen alueen vuokraamista ja siitä on säädetty maanvuokralaissa.
Taksan nykytilanne
Kaupunginvaltuusto on 11.12.2006 § 238 hyväksynyt voimassa olevien Turun kaupungin kaduilla ja muilla yleisillä alueilla tehtävistä kaivuutöistä perittävien maksujen sekä Turun kaupungin katualueiden ja muiden yleisten alueiden aitaamisesta rakennustyötä varten perittävien maksujen maksuperusteet. Päätöksen jälkeen taksojen suuruutta on tarkistettu yhteensä viisi kertaa seuraavilla päätöksillä: Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta 10.5.2017 § 216, Kaupunkiympäristölautakunta 1.12.2020 § 436, 18.5.2021 § 182 ja 28.11.2023 § 406 sekä kaupunkirakentamisjohtaja 13.8.2024 § 30 (arvonlisäverokannan muutos). Nykyiset taksat ovat olleet voimassa 1.1.2024 alkaen.
Taksan ohjaavuuden tarve
Viime vuosien aikana on valtakunnallisesti tunnistettu kaivulupakäytäntöihin sekä kadulla tapahtuvan kaivamisen valvontaan ja ohjaukseen liittyviä haasteita erityisesti eri valokuituoperaattorien tarpeisiin tehtyjen kaivuutöiden yhteydessä. Kaivutöiden seurauksena kaivuualueiden ennallistaminen on jäänyt monin paikoin kesken ja kadun rakennekerrokset ovat saattaneet vaurioitua laajemmallakin alueella. Myös kuntalaiset ovat antaneet kunnille runsaasti palautetta huonosti toteutetuista kaivuutyömaista ja suoranaisista vaaratilanteista. Turussa haasteet ovat onneksi toistaiseksi jääneet muuta seutukuntaa vähäisemmiksi.
Kaivuu- ja aitaamislupamenettelyä koskeva lainsäädäntö ei kaikilta osin vastaa enää nykyisiin tarpeisiin. Ympäristöministeriö on käynnistänyt lainsäädännön uudistamisen, jonka tarkoituksena on sisällyttää uuteen yhdyskuntarakentamislakiin muun muassa nykyisen kunnossapitolain (Laki katujen ja yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta) säännökset päivitettyinä. Asiasta on tarkoitus antaa hallituksen esitys syksyllä 2026. Kuntien toiveena on, että uudessa laissa kunnille annettaisiin nykyistä parempia työkaluja valvonnan tehostamiseen ja epäkohtiin puuttumiseen.
Turku, Raisio ja Naantali ovat syksystä 2024 alkaen valmistelleet yhteistyössä yhteisesti käyttöön otettavia yleisiä kadun ja muiden yleisten alueiden kaivamiseen sekä aitaamiseen liittyviä toimintamalleja ja päätöksiin liittyvien maksujen taksarakennetta. Yhteisillä toimintamalleilla ja taksarakenteella pyritään turvaamaan erityisesti katujen käyttäjien turvallisuus, estämään kadun rakenteille kaivuutyöstä mahdollisesti aiheutuva vahinko sekä varmistamaan asuinalueiden viihtyisyys rajaamalla kerralla tehtävien kaivuualueiden laajuutta. Taksalla pyritään ohjaamaan urakoitsijat ja tilaajat suorittamaan tarpeelliset työt siten, että haitat katuverkolle ja kuntalaisten normaalille elämälle jäävät mahdollisimman vähäisiksi. Kaivuu- ja aitaamislupamenettelyjen yhteiset toimintatavat taas ovat myös urakoitsijoiden ja kaivuun tilaajien etu, kun menettelytavat ovat selkeät ja yhtenäiset kuntarajoista riippumatta.
Kaupunginhallitukselle ja -valtuustolle tuodaan tiedoksi kuntien yhdessä keskustelema toimintamalli/työohjeet kaivu- ja aitaamislupien käsittelyyn (oheismateriaali 3). Toimintamallin perusteet ovat kunnittain samanlaiset mutta jokainen kunta on muokannut mallin yksityiskohtia muun muassa kunnan ja sen organisaation koosta riippuen.
Seudullisen yhteistyön lisäksi asian valmistelussa on Turussa tunnistettu tiiviiden asuinalueiden tuottamat haasteet. Turussa on toteutettu viime vuosina useita uusia kerrostaloalueita, joissa yksittäiset tontit ovat tyypillisesti pieniä. Esimerkiksi Herttuankulman, Kirstinpuiston ja Pukkilan alueilla katuverkon rakentaminen on ajoittunut samaan ajankohtaan kerrostalorakentamisen kanssa. Alueen tiiveys on aiheuttanut haasteita itse rakentamistyölle erityisesti alueen rakentumisen loppuvaiheessa. Alueiden rakentumisessa on ilmennyt toistuvasti tilanteita, jossa kerrostalotyömaan levittäytyminen tuleville katualueille estää katujen rakentamisen. Työmaiden levittäytyminen on toisaalta ymmärrettävää tilanteessa, jossa alueen tiiviyden vuoksi ei tonteillakaan ole ylimääräistä tilaa. Työmaiden levittäytyminen rakentamattomien katujen paikalle viivästyttää katujen rakentamista, mikä taas aiheuttaa kaupungille ylimääräisiä kustannuksia muun muassa töiden viivästymisenä.
Asian ratkaisemiseksi taksaan ehdotetaan lisättäväksi uusi maksuluokka IV, joka koskisi asemakaavan ja katusuunnitelman mukaisia katualueita, joita ei vielä ole rakennettu kaduiksi ja joilla ei siten ole vielä voimassa laki katujen ja muiden yleisten alueiden kunnossapidosta. Muutos mahdollistaisi rakentamattoman katualueen vuokraamisen työmaan käyttöön ja tätä kautta tulevien katualueiden käytön nykyistä paremman koordinoinnin. Muutosta on valmisteltu yhdessä kaupunkirakentamisen palvelualueen infran aluerakennuttamisen vastuualueen kanssa. Samassa yhteydessä asiaan on puututtu myös rakennusvalvonnan ja infran aluerakennuttamisen valvontayhteistyön tiivistämisellä.
Taksarakenne
Kaivuu- ja aitaamislupia koskevan taksan tarkoituksena on kattaa kunnalle asiaa koskevien lupien käsittelystä ja työn valvonnasta aiheutuneet kustannukset. Lainsäädännön rajoitusten vuoksi taksa on kuitenkin lähes ainoa keino kunnalle ohjata kaivuutöiden toteuttamista siten, että haitat kadun normaalille käytölle jäisivät mahdollisimman vähäisiksi ja lyhytkestoisiksi. Sama koskee katualueiden vuokraamista erilaisten työmaiden käyttöön siten, että katu on pois liikennekäytöstä. Taksarakenteen muutoksilla pyritään ohjaamaan kaivuutöiden toteuttajia ja katualueen vuokrausta siten, että toimenpiteitä tehtäisiin katualueilla mahdollisimman tehokkaasti ja turvallisesti ja että katualueet otettaisiin normaaliin liikennekäyttöön mahdollisimman pian.
Taksan päivittämisen yhteydessä on tunnistettu, että Turku poikkeaa kokonsa perusteella muista seudun kunnista, eikä taksarakennetta tästä syystä ole välttämättä tarkoituksenmukaista tehdä täysin yhtenäiseksi koko alueella. Yhteinen taksarakenne noudattelee pitkälti Turussa voimassa olevaa taksaa siten, että kukin kaupunki voi itse määritellä maksuluokkien määrän ja euromääräiset maksut omien tarpeidensa perusteella. Kadun ja muun yleisen alueen kaivuumaksun hinnoitteluperusteena on kuitenkin jokaisessa kunnassa työmaan kesto, laajuus ja sijainnin keskeisyys. Maksut määräytyvät liitteissä 1-3 esitettyjen maksuluokkien perusteella. Taksan mukainen käsittely- ja valvontamaksu sisältää alku- ja loppukatselmuksen sekä hakemuksen/ilmoituksen käsittelyn. Muista tarvittavista valvontakäynneistä kohteessa laskutetaan erikseen käynnin syystä riippuen.
Kadun käytön kannalta on sitä parempi, mitä vähemmän kadut ovat auki kaivuu- tai aitaamistöiden vuoksi. Tämän vuoksi taksalla on tarkoitus myös kannustaa toimijoita suunnittelemaan esimerkiksi johtojen sijoittaminen yhteistyössä siten, että auki olevaan kaivantoon voitaisiin samalla kertaa sijoittaa mahdollisimman monet johdot tai putket. Ohjaavuuden vuoksi taksaan ehdotetaan yhteiskaivuulle 50 % alennusta. Taksaan ehdotetaan myös uutta huomautusmaksua, jonka tarkoituksena on ohjata urakoitsijoita noudattamaan kaivuutyössä annettuja ohjeita ja lupamääräyksiä. Lisäksi taksaan otetaan kokonaan uutena kohtana kohtuullistamispykälä, jonka perusteella luvasta perittävää maksua on poikkeustapauksissa ja perustellusta syystä mahdollista kohtuullistaa.
Keskeiset muutokset
Turussa voimassa olevia kaivuu- ja aitaamismaksuja on korotettu viimeksi vuonna 2023, eikä taksojen euromäärissä ole tällä hetkellä tarpeen tehdä kovin merkittäviä muutoksia. Sen sijaan taksarakenteen muutosten vuoksi taksaan ehdotetaan lisättäväksi uusia laskutusperusteita. Sekä kaivuu- että aitaamislupataksojen rakenteeseen ehdotettavat merkittävimmät muutokset ovat seuraavat:
Vuoden 2025 talousarvion valmistelun yhteydessä kaupunginhallituksen päätöksellä talousarvioon lisättiin talousarviolausekkeena seuraava toimenpide: ”Remonttien aiheuttamaa haittaa kaupunkiliikkumiselle tulee vähentää, esimerkiksi nostamalla remontteja varten vuokrattavien katualueiden vuokraa. Tavoitteena nopeuttaa remontteja.”
Lausekkeella on mitä ilmeisimmin tarkoitettu erityisesti ydinkeskustassa käynnissä olleita remontteja, joiden vuoksi katualueilla on ollut rakennustelineitä tai kadut ovat olleet kaivutöiden vuoksi pois käytöstä pidempiä aikoja. Taksan tarkistamisen yhteydessä on tarkasteltu toimeksiannon toteuttamistapoja. Kadunvarren taloyhtiöiden remontit edellyttävät usein rakennustelineiden pystyttämistä katualueelle, joko kevyenliikenteen väylälle tai varsinaiselle ajokaistalle. Näiden remonttien aitaamislupamaksut ovat olleet vuonna 2023 keskimäärin lähes 8000 euroa/työmaa. Merkittävä osa näistä työmaista on valmistunut kohtuullisessa ajassa. Muutamissa viivästymisissä on ollut syynä Venäjän hyökkäyssodan Ukrainassa aiheuttama materiaalitoimitusten viivästys. Toisaalta osa pitkittyneistä työmaista on ollut kaupungin omia työmaita, joista ei peritä lupamaksuja lainkaan. Näissä jälkimmäisissä kohteissa taksan korottamisella ei siten ole merkitystä. Kaivu- ja aitaamislupataksan euromääriä on korotettu viimeksi vuonna 2023.
Talousarviolausekkeen perusteella aitaamistaksan I-maksuluokan maksua esitetään korotettavaksi 10 %:lla 0,50 eurosta 0,55 euroon/m2/vrk. Vuoden 2024 syksyllä ja talvella on käyty läpi kaivu- ja aitaamislupien käsittelyyn liittyvät prosessit lupahakemuksen käsittelystä toteutuksen valvontaan. Tässä yhteydessä on kiinnitetty huomiota erityisesti lupaehtoihin ja niiden toteutumisen valvontaan. Erityisesti kaivu- ja aitaamislupien valvontaa tullaan jatkossa tehostamaan aikaisemmasta. Aikaisempaa parempi valvonta yhdistettynä taksan korotukseen ja huomautusten maksullisuuteen tulee todennäköisesti vähentämään myös remonttien kaupunkiliikkumiselle aiheuttamaa haittaa.
Merkittävimmät muutokset taksan mukaisissa euromääräisissä maksuissa ovat seuraavat:
Ehdotuksen mukaiset uudet taksat on tarkoitus tulla voimaan 1.9.2025 alkaen.
Liite 1Turun kaupungin kaduilla ja muilla yleisillä alueilla tehtävistä kaivutöistä perittävät maksut 1.9.2025 alkaen
Liite 2Turun kaupungin katualueiden aitaamisesta rakennustöitä varten perittävät maksut 1.9.2025 alkaen
Liite 3Maksuluokkakartta
Oheismateriaali 1Voimassaolevien ja uusien taksojen vertailu (muutokset punaisella)
Oheismateriaali 2Kaivu- ja aitaamislupien toimintamalli (päivitetty 22.5.2025)
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää
TiedoteEhdotus hyväksyttiin.
Liitteet ja oheismateriaalit:
Kh § 3
Liite 1:Turun kaupungin kaduilla ja muilla yleisillä alueilla tehtävistä kaivutöistä perittävät maksut 1.9.2025 alkaen
Liite 2:Turun kaupungin katualueiden aitaamisesta rakennustöitä varten perittävät maksut 1.9.2025 alkaen
Liite 3:Maksuluokkakartta 1.9.2025 alkaen
Oheismateriaali 1:Voimassaolevien ja uusien taksojen vertailu (muutokset punaisella)
Oheismateriaali 2:Kaivu- ja aitaamislupien toimintamalli (päivitetty 22.5.2025)