Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, hankintapalvelut 
Hankintajohtaja8211.06.2025 

5096-2024 (02 08 00)

Vuokrattavien vaihtomattojen, kangaspyyhkeiden ja hygieniatuotteiden vaihtopalvelu ajalle 1.9.2025 (tavoite) - 31.8.2027

Tilapalvelut, palvelupäällikkö Eija Huttunen ja resurssiohjaus, hankinta-asiantuntija Jaana Kaurala 10.6.2025:

​Hankinnan tausta

Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia Vuokrattavien vaihtomattojen, kangaspyyhkeiden ja hygieniatuotteiden vaihtopalvelujen hankintaan Turun kaupungin eri palvelukokonaisuuksien, sekä Turun Ammattikorkeakoulun, Turun kaupunginteatteri Oy:n, Kaarea Oy:n ja Turun Ylioppilaskyläsäätion käyttöön ajalle 1.9.2025 (tavoite)–31.8.2027, minkä jälkeen sopimusta voidaan jatkaa Tilaajan kirjallisella päätöksellä alkuperäisin ehdoin kahdella (2) yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella ajalle 1.9.2027 – 31.8.2028 ja 1.9.2028 – 31.8.2029.

​Hankinnassa on kysymys palveluhankinnasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) EU-kynnysarvot (EU-hankinta).

​Hankintaa koskeva EU-hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 9.5.2025 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi,EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) -tietokannassa. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.

​Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 22.5.2025.

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvattiin tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset sekä hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset. Lisäksi tarjouspyynnössä kuvattiin pisteytettävät laatuvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjoukset hyväksyttiin osa-alueittain.

​Tarjous liitteineen tuli jättää suomen kielellä.

Hankinnan ennakoitu arvo vuodessa on noin 320 000 €. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai arvoon sopimuskauden aikana.

​Hankinta on jaettu kolmeen (3) eri osakokonaisuuteen seuraavasti:

​1) osakokonaisuus: Vuokrattavat vaihtomatot

​2) osakokonaisuus: Vuokrattavat kangaspyyhkeet

​3) osakokonaisuus: Vuokrattavat hygieniatuotteet

​Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjalliset sopimukset osakokonaisuuksittain yhden palveluntuottajan kanssa.

​Tarjoukset saatiin määräaikaan 9.6.2025 klo 11.00 mennessä seuraavilta tarjoajilta: Lindström Oy.

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien soveltuvuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta.

​Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

​​Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjoajille asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.

Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84‒86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Kaikki tarjoajat ovat vakuuttaneet täyttävänsä tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset.

​Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

​Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.

​Arvioinnissa todettiin tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

​Tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta

Tarjouspyynnössä valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin seuraavien arviointiperusteiden mukaisesti:

​1. Hinta, enimmäispisteet 80.

Halvimman hinnan antanut tarjoaja saa vertailussa 80 pistettä ja muut suhteessa halvimpaan.

​2. Laatu, enimmäispisteet 20.

Laatupisteet annetaan hankinnan kohteen kriteereissä kuvatulla tavalla. Laatupisteitä voi saada enintään 20.

Hankinnassa saatiin kuhunkin osakokonaisuuteen vain yksi (1) tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset täyttävä ja tarjouspyynnön mukainen tarjous (Lindström Oy), joten tarjousten vertailua ei voitu suorittaa.

Toimivalta

Turun kaupungin hallintosäännön 80 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää ict-hankinnoista sekä yhteishankinnoista mukaan lukien seutuhankinnat. Konsernihallinnon hallinnon järjestämispäätöksen 17 § mukaan hankintajohtajalle on siirretty toimivalta päättää yhteishankinnoista mukaan luettuna seutuhankinnat ja niitä koskevista puitejärjestelyistä pois lukien ict-hankinnat.

​Hankintajohtaja, Susanna Sarvanto-Hohtari:

Päätös​Päätin edellä esitetyin perustein, että Vuokrattavien vaihtomattojen, kangaspyyhkeiden ja hygieniatuotteiden vaihtopalvelujen hankinnan palveluntuottajaksi ajalle 1.9.2025 (tavoite)–31.8.2027 valitaan Lindström Oy tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

​Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

​Mahdollisesta option käyttöönotosta päätetään erikseen.

​Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

​Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Susanna Sarvanto-Hohtari

hankintajohtaja

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.​

Lisätiedot: hankinta-asiantuntija Jaana Kaurala, p. 040 631 1530

Jakelu

tiedKaarea Oy
aoLindström Oy
tiedTurun Kaupunginteatteri Oy
tiedTurun Ylioppilaskyläsäätiö - Studentbystiftelsen i Åbo
tiedTurun ammattikorkeakoulu Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedHuttunen Eija
tpvKaurala Jaana