Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto, hankintapalvelut | |||
Hankintajohtaja | 71 | 02.06.2025 |
3178-2025 (02 08 00)
Turun kaupungin järjestyksenvalvontapalvelut 1.8.2025 alkavalle sopimuskaudelle
Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut, projektipäällikkö Jere Lumikko, 2.6.2025:
Hankinnan tausta
Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella menettelyllä tarjouksia järjestyksenvalvontapalveluja koskevaan toimittajarekisteriin Turun kaupungin käyttöön ajalle 1.8.2025–30.4.2029, minkä jälkeen sopimusta voidaan jatkaa Tilaajan kirjallisella päätöksellä alkuperäisin ehdoin kahdella (2) kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella.
Hankinnassa on kysymys julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) kansalliset kynnysarvot ylittävästä muusta erityisestä palveluhankinnasta.
Hankintaa koskeva sosiaali- ja terveyspalveluja sekä muita erityisiä palveluhankintoja koskeva ilmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 7.5.2025 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) -tietokannassa. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.
Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin annettuun määräaikaan mennessä. Kysymyksiin annettujen vastausten perusteella hankinnasta lähetettiin julkaistavaksi korjausilmoitus 18.5.2025.
Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvattiin tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset sekä hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että toimittajarekisteriin valitaan 15 halvimman hinnan antanutta tarjoajaa.
Tarjoukset saatiin määräaikaan 28.5.2025 klo 11.00 mennessä seuraavilta toimittajilta: Avarn Security Oy, K-S Turvamiehet Oy, Nordic Security Alliance Group Oy, Panda Turva Oy, Securitas Events Oy ja X-Sec Oy.
Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien soveltuvuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajille asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.
Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Hankintayksikkö voi vaatia, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset.
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoajan soveltuvuutta koskevaksi vaatimukseksi seuraava:
Tarjoajalla tulee olla kokemusta järjestyksenvalvontatehtävistä viidestä (5) vähintään 2000 henkilön yleisökapasiteetin tapahtumasta viimeisen kolmen (3) vuoden ajalta, joissa tarjoaja on toiminut päävastuullisena järjestyksenvalvonnan toimijana. Kolmen (3) vuoden aika lasketaan tarjouksen viimeisestä jättöpäivästä taaksepäin.
Nordic Security Alliance Group Oy ei täyttänyt tarjoajalle tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia liitteessä 1 tarkemmin ilmenevällä tavalla, minkä vuoksi Nordic Security Alliance Group Oy suljetaan hankintalain 114 §:n mukaisesti tarjouskilpailusta. Nordic Security Alliance Group Oy:n tarjousta ei oteta mukaan tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointiin eikä tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuun ja valintaan.
Liite 1 - Perusteluasiakirja (sisältää liikesalaisuuksia, JulkL 24.1 §:n 20 kohta)
Muut tarjoajat ovat vakuuttaneet täyttävänsä tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.
Hankintalain 113 §:n 2 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.
Hankintayksikkö pyysi Securitas Events Oy:ltä ja Panda Turva Oy:ltä selvityksen poikkeuksellisen alhaisesta tarjouksesta. Saatujen selvitysten mukaan tarjousten hinnoissa ei ole ollut virhettä tai puutteellisuuksia ja että tarjouksissa esitetyt hinnat sisältävät kaikki tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaiset kustannukset, eikä poikkeuksellisen alhainen tarjous ole johtunut hankintalain 81 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen velvoitteiden laiminlyönnistä. Hankintayksikkö on tämän perusteella katsonut, ettei sille ole syntynyt hankintalain mukaista velvollisuutta eikä myöskään oikeutta hylätä Securitas Events Oy:n ja Panda Turva Oy:n tarjouksia.
Arvioinnissa todettiin tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta
Tarjouspyynnössä valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että sopimustoimittajaksi toimittajarekisteriin valitaan osa-alueittain 15 halvimman hinnan antanutta tarjoajaa.
Palveluntuottajan valinta tehdään toimittajarekisterin ehtojen mukaisesti.
Koska soveltuvuusvaatimukset täyttäviä tarjouksia saatiin vain viisi (5), vertailua ei tehty. Kaikki soveltuvat tarjoajat valitaan toimittajarekisteriin.
Toimivalta
Turun kaupungin hallintosäännön 82 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää ict-hankinnoista sekä yhteishankinnoista mukaan lukien seutuhankinnat. Konsernihallinnon hallinnon järjestämispäätöksen 12 § mukaan hankintajohtajalle on siirretty toimivalta päättää yhteishankinnoista mukaan luettuna seutuhankinnat ja niitä koskevista puitejärjestelyistä pois lukien ict-hankinnat.
Hankintajohtaja Susanna Sarvanto-Hohtari:
PäätösPäätin, että
Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.
Mahdollisesta option käyttöönotosta päätetään erikseen. Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.
Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Susanna Sarvanto-Hohtari
hankintajohtaja
Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.
Lisätiedot: projektipäällikkö Jere Lumikko, 040 184 7328
Jakelu
aoAvarn Security Oy
aoK-S Turvamiehet Oy
aoNordic Security Alliance Group Oy
aoPanda Turva Oy
aoSecuritas Events Oy
aoX-SEC Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedHeinoja Eevi
tiedHyyppä Kimmo
tpvLumikko Jere
tiedRapeli Jussi
tiedSaari Matias