Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 02.06.2025 | 30 |
2951-2024 (00 01 01, 11 02 07, 11 02 06, 00 01 02)
Eläinlääkintähuollon palveluiden uudelleenjärjestelyä koskeva selvitys
Tiivistelmä:
Kaupunginhallitukselle esitetään tiedoksi merkittäväksi eläinlääkintähuollon palveluiden kehittämistä ja uudelleenjärjestelyä koskevan selvityksen lopputulos. Löytöeläinten tilapäistä hoitoa jatketaan omana työnä, eikä asiassa käynnistetä kilpailutusta. Turun eläinsuojeluyhdistyksen mahdollisten tulevien avustusten (mm. eläinlääkäripalvelut) selvittämistä varten perustetaan työryhmä.
Kh §
Kaupunkiympäristö, luvat ja valvonta, valvontajohtaja Leena Salmelainen 27.5.2025:
Yleistä
Kaupunginvaltuusto on 13.11.2023 § 220 vuoden 2024 toimintasuunnitelman hyväksymisen yhteydessä päättänyt hyväksyä talousarviolausekkeen, joka koskee eläinlääkintähuollon tilanteen selvittämistä Turussa. Talousarviolauseke on kirjattu seuraavalla tavalla:
Kehitämme lakisääteisiä virka- ja päivystysaikana järjestettäviä pieneläinlääkäripalveluita siten, että uudelleen järjestämisellä varmistamme palveluiden riittävän saavutettavuuden. Eläinlääkäripalveluita kehitämme yhdessä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa. Varmistamme, että perustoimenpiteet (kuten sektio, rokotukset, sirutus, terveydentilan arviointi, pienet kliiniset toimenpiteet ja erityisesti eutanasia) ovat kotitalouksien saavutettavissa kohtuullisella vasteajalla ja hinnalla. Näin varmistamme, ettei eläinsuojelun tila heikkene.
Samasta asiasta on tehty myös sekä valtuustoaloite että kuntalaisaloite, joissa molemmissa on vaadittu Turun kaupunkia vähintään selvittämään, mikä olisi paras ja kustannustehokkain malli lakisääteisten peruseläinlääkäripalvelun ja kiireellisen eläinlääkäriavun järjestämiseksi Turun alueella. Selvitettävään kokonaisuuteen liittyy virka-ajan peruseläinlääkäripalvelujen ja päivystyspalvelujen järjestämisen lisäksi Turun kaupungin eläinhoitolan toiminnan järjestäminen parhaalla mahdollisella tavalla sekä yhteistyön tiivistäminen kolmannen sektorin, erityisesti Turun eläinsuojeluyhdistys ry:n kanssa. Aloitteisiin on annettu aikanaan vastaukset.
Kaupunginhallitus on 22.4.2024 § 136 päättänyt käynnistää eläinlääkintähuollon kehittämistä ja uudelleenjärjestelyä koskevan selvityksen, joka koostuu kolmesta osasta: seudullisen eläinlääkäripäivystyksen (= kiireellinen eläinlääkäriapu) toteuttaminen, löytöeläinten ja haltuunotettujen eläinten tilapäisen hoidon järjestäminen ja eläinhoitolarakennuksen jatkokäyttö.
Seudullinen eläinlääkäripäivystys
Eläinlääkintähuolto kattaa perinteisen eläinlääkäritoiminnan (praktiikka) lisäksi sekä eläinsuojelun että eläintautien ehkäisemisen valvonnan. Kaupungin organisaatiossa eläinlääkintähuollon järjestäminen kuuluu kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudessa sijaitsevan ympäristöterveyden vastuualueen vastuulle. Turun kaupungin omana toimintana tarjoama kunnallinen eläinlääkäripraktiikkapalvelu on lopetettu vuonna 2011 eikä Turun kaupungilla siten ole tällä hetkellä lainkaan omaa kunnallista eläinlääkäripraktiikkaa. Valittu toimintamalli on perustunut eläinlääkintähuoltolakiin, jonka mukaan peruseläinlääkäripalvelut eivät ole lakisääteisiä kunnan tehtäviä eikä kunnan siten ole välttämätöntä tarjota kyseisiä palveluja kuntalaisille, mikäli palvelua on alueelta saatavissa muutoinkin, kuten Turun alueella selkeästi on tilanne. Poikkeuksen palvelun vapaaehtoisuudesta muodostaa päivystyspalvelut, jotka kunnan on järjestettävä joka tapauksessa.
Pieneläinpäivystyspalvelut on jo useita vuosia tuotettu seudullisena hankintana, jossa ovat mukana Turun kaupungin lisäksi Liedon, Raision, Salon ja Uudenkaupungin ympäristöterveyden yhteistoiminta-alueet. Nämä yhteistoiminta-alueet käsittävät yhteensä 26 kuntaa (Turku, Aura, Kaarina, Kemiönsaari, Lieto, Loimaa, Marttila, Parainen, Paimio, Pöytyä, Sauvo, Naantali, Raisio, Rusko, Salo, Somero, Kustavi, Laitila, Masku, Mynämäki, Nousiainen, Pyhäranta, Taivassalo, Uusikaupunki, Vehmaa).
Turun kaupunki on kilpailuttanut virka-ajan ulkopuolisen (ilta, yö ja viikonloppu), kiireellisen eläinlääkintäavun vuoden 2024 aikana. Kilpailutuksen voitti Papuvet Oy, jonka kanssa on tehty väliaikainen sopimus palvelun tuottamisesta Raision pieneläinklinikan tiloissa. Sopimus on väliaikainen siihen saakka, kunnes uusi sopimus astuu voimaan. Markkinaoikeus on kumonnut hankintapäätöksen 14.4.2025 antamallaan päätöksellä. Turun kaupunki on hakenut korkeimmalta hallinto-oikeudelta valituslupaa markkinaoikeuden päätökseen ja päätöstä valitusluvan saamisesta odotetaan kesäkuussa 2025. KHO:n valituslupaa koskevasta päätöksestä riippuen sopimusta Papuvet Oy:n kanssa voidaan jatkaa vähintään lokakuun 2025 puoliväliin saakka. Samalla varaudutaan kuitenkin jo kilpailuttamaan hankinta uudelleen.
Turun kaupunki on tehnyt sopimukset virka-ajan kiireellisen eläinlääkintäavun tuottamisesta 5 eri eläinlääkäriaseman kanssa, joista Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy on ostanut 3 yritystä. Evidensian lisäksi sopimukset ovat voimassa Lääkäriasema Pet-Vet Oy:n ja Oy Koira-Kissaklinikka – Hundkattklinik Ab:n kanssa. Sopimukset ovat vuodelta 2015. Eläinlääkintähuoltoa koskevan selvityksen yhteydessä sopimukset on arvioitu niin vanhoiksi, että niiden päivittäminen on ajankohtaista ja työ on jo käynnistetty ympäristöterveydessä.
Eläinsuojelun ja eläintautien ehkäisemisen valvonnasta Turussa vastaa tällä hetkellä kaksi valvontaeläinlääkäriä, joiden toiminta on ylikunnallista (Turku, Raisio, Naantali, Rusko). Toinen näistä viroista on perustettu ja täytetty vuoden 2024 aikana, osana eläinlääkintähuollon kokonaistilan arviointia. Lisäksi Turulla on yksi hygieenikko-eläinlääkäri, jonka työtehtävät liittyvät osittain eläintautivalvontaan. Eläinsuojeluun liittyy kiinteästi myös löytöeläinten tilapäisen hoidon järjestäminen, joka toteutetaan Turun eläinhoitolassa omana työnä.
Löytöeläinten tilapäisen hoidon järjestäminen
Eläinten hyvinvointilain 26 §:n mukaan kunnalla tulee olla kunnan alueella irrallaan tavattujen ja kiinni otettujen koirien ja kissojen sekä muiden pienikokoisten seura- ja harrastuseläinten (löytöeläimet) tilapäisen hoidon järjestämistä varten talteenottopaikka. Kyseessä on lakisääteinen palvelu, joka kunnan tulee tavalla tai toisella järjestää. Tällä hetkellä toiminta järjestetään Turun eläinhoitolassa omana työnä ja palvelua myydään 17 muuhun kuntaan.
Eläinlääkintähuollon kokonaistarkastelun yhteydessä on selvitetty tarkoituksenmukaisinta tapaa järjestää löytöeläinten tilapäisen hoidon lakisääteiset palvelut. Asiaa on selvitetty pääosin ympäristöterveyden ja hankintapalvelujen kesken mutta selvityksen yhteydessä on saatu runsaasti asiantuntija-apua resurssiohjauksesta (vuokraus- ja alv-asiat), lakipalveluista sekä yhteisvaikuttavasta ohjauksesta (kehittämispäällikkö). Tässä epävirallisessa työryhmässä asiaa arvioitiin neljällä erilaisella mallilla: 1. Kilpailutus liikkeenluovutuksena, 2. Kilpailutus ilman liikkeenluovutusta, 3. Sidosyksikkönä toimivan yhtiön perustaminen ja 4. Palvelun tuottaminen omana toimintana.
Vaihtoehdot 2 ja 3 hylättiin jo varsin aikaisessa vaiheessa. Sidosyksikkönä toimivan yhtiön perustaminen (VE3) näin pienimuotoista toimintaa varten tuottaisi aivan liikaa hallintobyrokratiaa toiminnan tehostumiseen nähden. Ainoa palvelun toteuttamisesta kiinnostunut taho (Tesy) taas ei ollut lainkaan kiinnostunut liikkeenluovutuksesta (VE2), joten myös tämä vaihtoehto hylättiin nopeasti.
Varsinaisiksi tarkasteltaviksi vaihtoehdoiksi jäivät kilpailutus ilman liikkeenluovutusta (VE1) ja toiminnan jatkaminen omana työnä (VE4). VE1:ssä havaittiin sekä mahdollisuuksia että riskejä. Selkeitä positiivisia seikkoja oli hallinnollisen työn väheneminen ympäristöterveydessä ja henkilöresurssien nykyistä joustavampi lisääminen hoidettavasta eläinmäärästä riippuen. Toisaalta negatiivisia seikkoja havaittiin vielä enemmän. Toiminnan siirtyminen ulkoiselle taholle lisää yleensä riskiä asiakasmaksujen nousulle. Toiminnan ulkoistaminen käynnistäisi myös eläinhoitolan henkilökuntaa koskevat muutosneuvottelut, mikä vaikuttaisi negatiivisesti sekä Turun kaupungin imagoon että työntekijöiden työhyvinvointiin. Vaikka hallinnollinen työ vähenisi ulkoistamisen myötä, pitäisi ympäristöterveydessä vastaavasti lisätä resurssia sopimusseurantaan. Yhdeksi merkittäväksi negatiiviseksi vaikutukseksi arviointiin kuitenkin yhdistystoiminnan talouden ja prosessien kestävyys, mikäli Tesy voittaisi kilpailutuksen. Riskiksi arvioitiin, että kaupunki joutuisi subventoimaan toimintaa erilaisin avustuksin vielä nykyistä enemmän myös kilpailutuksen jälkeen.
Oman työn jatkamisen mahdollisuudet ja riskit arvioitiin myös selvityksen yhteydessä. Positiivisiksi seikoiksi arvioitiin toiminnan tehostamisen mahdollisuudet muun muassa selvittämällä markkinaehtoisen toiminnan käyttöönottoa (muun muassa vähäinen hoitopaikan tarjoaminen) sekä tarkastelemalla eläinhoitolan aukioloaikoja. Lisäksi nykyinen pyydystys-/kuljetustuki alueen viranomaisille (valvontaeläinlääkärit ja poliisi) on yksinkertaisempaa oman toiminnan yhteydessä. Oman toiminnan riskeiksi tunnistettiin erityisesti toiminnan tehottomuus, mikäli mitään muutoksia ei tehdä sekä sijaisverkoston ylläpitäminen, koska henkilöresursseja ei ole mahdollista säädellä joustavasti eläinmäärän mukaan.
Sen sijaan toiminnan ulkoistamisella ei tulla saavuttamaan kustannussäästöjä. Tehdyn markkinakartoituksen perusteella Turun eläinsuojeluyhdistys ry. on ainoa tehtävästä kiinnostunut mutta sekään ei alustavan arvionsa mukaan tuottaisi palvelua nykyistä halvemmalla. Taloudellista perustetta toiminnan ulkoistamiselle ei siis ole. Kokonaisarvioinnin perusteella työryhmä päätyi toteamaan, että kilpailutusta ei ole tarkoituksenmukaista käynnistää ja löytöeläinten tilapäistä hoitoa annetaan jatkossakin omana työnä Turun eläinhoitolassa.
Jatkoselvitys
Eläinhoitolan kanssa samalla kiinteistöllä sijaitsee myös Turun eläinsuojeluyhdistys ry.:n luonnonvaraisten eläinten talo ja Turun kaupungilla on tällä hetkellä voimassa yhteistyösopimus yhdistyksen kanssa. Vaikka löytöeläinten tilapäistä hoitoa ei olekaan tarkoituksenmukaista ostaa ulkopuoliselta toimijalta, on silti syytä tarkastella, millä tavalla kaupungin ja Tesyn toiminnasta olisi saatavissa nykyistä parempia synergiaetuja, jotka voisivat parantaa eläinsuojelun tilaa Turussa ja Turun alueella. Yhtenä osana tätä yhteistyötä voisi olla vaihtoehto, jossa yhdistys palkkaisi Turun kaupungin taloudellisella avustuksella eläinlääkärin erityisesti vähävaraisten kuntalaisten eläinten välttämättömän hoidon turvaamiseksi. Nykyisen eläinhoitolan yhteydessä tyhjillään oleva asunto olisi mahdollista muuttaa eläinlääkärin vastaanottotilaksi. Yhdistys tarvitsee myös toiset tilat Ilpoisissa sijaitsevalle ns. kissatalolle, jonka käyttö loppuu vuoden 2025 loppuun mennessä alueen asemakaavoituksen myötä.
Kiinteistöjen käytön ja mahdollisen Tesyn eläinlääkäriä koskevan avustuksen myötä on tarkoituksenmukaista päivittää Turun eläinsuojeluyhdistyksen avustustarve kokonaisuudessaan. Mahdolliset avustuspäätökset ratkaistaan niitä koskevan prosessin mukaan. Avustusten kokonaistarkastelua varten kaupungin organisaatiosta muodostetaan työryhmä, joka jatkaa asian selvittämistä yhdessä Turun eläinsuojeluyhdistyksen kanssa. Työryhmässä ovat edustettuina yhteisvaikuttavan ohjauksen, tilapalveluiden ja ympäristöterveyden edustajat.
Oheismateriaali 1Yhteenveto eläinhoitolan toimintamahdollisuuksista
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää
TiedoteEhdotus hyväksyttiin.
Liitteet ja oheismateriaalit:
Kh § 30
Oheismateriaali 1:Yhteenveto eläinhoitolan toimintamahdollisuuksista