Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Kaupunginhallitus 02.06.2025 31

4477-2025 (08 01 00)

Kahden Fölin liikennöintisopimuksen sopimusmuutokset

Tiivistelmä:

Runkolinjaston myötä tulee tarve muuttaa kahden Fölin liikennöintisopimuksen yksikkökustannuksia. Runkolinjasto lisää kohteiden liikennöintiä, eivätkä nykyiset yksikköhinnat vastaa uutta kustannusrakennetta. Kaupunginhallitukselle esitetään, että se lausuu muutoksista Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle, ja kahdessa kohteessa muutetaan yksikköhintoja 1.7.2025 alkaen.

Kh §

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa ja juristi Sanni-Sofia Nieminen, 21.5.2025:

Taustaa

Fölin yhteistoimintasopimuksen kohdassa 6 määritellään viranomaisen neuvottelu- ja lausuntomenettelyistä. Sopimuksen mukaisesti jäsenkunnat lausuvat mm. joukkoliikenteen palvelutasoon ja kustannuksiin vaikuttavista merkittävistä järjestelyistä.

Föli siirtyy 1.7.2025 uuteen aikakauteen, kun runkolinjaston liikenne alkaa. Liikennemäärä lisääntyy Turussa n. 20 %. Uutta liikennettä liikennöidään pääsääntöisesti samoista liikennöintisopimuksista, joista liikennettä ajetaan myös ennen muutosta. Turun kaupunginvaltuuston 21.9.2025 § 150 päätöksen mukainen runkolinjaston aloitusajankohdan siirto, vuodesta 2021 vuoteen 2025, aiheutti tilanteen, jossa suuri osa runkolinjaston muuttuvasta liikenteestä kyettiin sisällyttämään liikennesopimuksiin optioina kilpailutusten yhteydessä. Joukkoliikenneviranomaisella on kuitenkin kaksi vuonna 2016 kilpailutettua liikennöintisopimusta, joissa ei kilpailuttamishetkellä ole ollut tiedossa, että millaiseksi liikenne runkolinjaston myötä muodostuu. Näiden sopimusten muutoksia säätelevät sopimuksen pykälät muutosrajoista. Seudullinen joukkoliikenne on neuvotellut näiden sopimusten muutoksista liikennöitsijän kanssa.

Sopimuskohteita on kaksi, ja molemmissa vaihtuvat linjanumerot runkolinjaston myötä:

- 30.6.2025 asti käytettävät linjanumerot:

- 1.7.2025 alkaen numerot muuttuvat, ja ovat seuraavat:

Selkeyden vuoksi kohteisiin viitataan tekstissä jäljempänä linjan 2 ja Pohjois-Turun liikennöintisopimuksina.

Linjan 2 liikennöintisopimuksen liikenne lisääntyy n. 35 %. Linjan 2 vuoroväli muuttuu runkolinjaston myötä 10 minuutista 7,5 minuuttiin. Pyhäpäivien suhde muuhun liikenteeseen ei oleellisesti muutu, mutta sopimuksessa ajettavat kilometrit lisääntyvät merkittävästi automäärän noustessa 12:sta 14:ään. Kohteessa liikennöidään n. 370​ 000 kilometriä vuodessa enemmän, mitä vanhassa tilanteessa. Keskimäärin Fölin liikenteen autoilla ajetaan n. 70​ 000 kilometriä vuodessa, reilun 100​ 000 kilometrin ollessa vielä normaali määrä uusille käytettyjen linjojen linja-autoille.

Pohjois-Turun liikennöintisopimuksen liikenne lisääntyy n. 33 %. Arkipäivän vuorotarjonta ei oleellisesti muutu, mutta erityisesti viikonlopun liikenne lisääntyy merkittävästi. Myös kesän liikenne lisääntyy merkittävästi. Kohteessa liikennöidään vuodessa n. 470​ 000 kilometriä enemmän, kuin ennen muutosta. Sopimuksen automäärä vähenee muutoksen myötä 17:stä 16:sta, koska kohteen autot ovat nykyistä tehokkaammassa käytössä.

Molemmissa liikennöintisopimuksissa on tilaajalla oikeus lisätä liikennettä seuraavasti: ”Tilaaja voi lisätä sopimuksen mukaista vuotuista ajokilometrien määrää enintään 20 % (tällöin ei ole kyse varsinaisesta option käytöstä) ja vähentää enintään 20 % sopimuskauden aikana. Kuitenkin vuoden aikana tilaaja voi lisätä tai vähentää sopimuksen mukaista vuotuista ajokilometrien määrää enintään 10 %. Tätä suuremmista muutoksista tai lopetettavaksi aiotusta liikennekokonaisuudesta sovitaan Liikennöitsijän kanssa erikseen.”

Molemmissa liikennöintisopimuksissa liikenne lisääntyy enemmän, kuin alkuperäisessä sopimuksessa on määritelty mahdolliseksi lisätä yksipuolisesti. Lisäksi liikenteen rakenne muuttuu oleellisesti, koska yhteensä kohteissa ajettava kilometrimäärä kasvaa n. 840​ 000 kilometrillä vuositasolla automäärän lisääntyessä vain yhdellä. Liikenteen rakenne muuttuu oleellisesti myös pohjoisen Turun sopimuksen lisääntyvät viikonloppuliikenteen myötä.

Näistä lähtökohdista seudullinen joukkoliikenne on neuvotellut sopimusten muutoksista yhdessä molempia kohteita liikennöivät LS-Liikennelinjat Oy:n kanssa.

LS-Liikennelinjojen esitys

Muistiomuotoinen LS:n esitys muutoksesta kohteiden kustannusrakenteeseen liitteenä 1.

Neuvotteluissa on tultu tulokseen, jossa kohteisiin esitetään lisättäväksi Fölin uusissa liikennöintisopimuksissa oleva pyhäpäivän tuntihintakorvaus. Vuonna 2016 sopimuksissa ei ole ollut pyhäpäivälle erillistä korvaushintaa, jolloin liikennöitsijän on tullut määritellä normaali tuntihinta niin, että se sisältää myös pyhäpäivien korkeammat palkkakustannukset. Runkolinjasto lisää pyhäpäivien tuntimäärää merkittävästi, mutta myös arkipäivien tuntirakenne muuttuu, kun iltaisin ajetaan nykyistä enemmän. Lisäämällä pyhäpäivien tuntihinta mukaan sopimuksiin kompensoidaan liikennöitsijälle syntyvä lisäkustannus pyhäpäivien, lauantaiden sekä arki-iltojen lisääntyvästä liikenteestä. Pyhäpäivän tuntihinnaksi esitetään LS-Liikennelinjojen liikennöintisopimusten keskimääräistä tuntihintaa 66,46 €/h (IV/2024 hintataso).

Vuositasolla pyhäpäivän tuntihinnan lisääminen tarkoittaa n. 430​ 000 euron lisäystä kohteiden liikennöinnistä maksettavaan korvaukseen.

Lisäksi esitetään muutosta kohteissa maksettavaan autopäivähintaan. Molemmissa kohteissa on määritelty vuonna 2016 tarvittava kalustomäärä. Runkolinjaston myötä kaluston määrä kasvaa sopimuksissa yhteensä vain yhdellä, ajomäärän kasvaessa 840​ 000 kilometrillä vuodessa. Molempien sopimusten ollessa loppuvaiheessa (päättymispäivät linja 2 31.12.2026 ja Pohjois-Turku 31.6.2027), ei voida olettaa liikennöitsijän investoivan merkittävästi uuteen kalustoon ilman lisäkorvausta. Laskennallisesti liikennöitsijän tulee hankkia kuusi linja-autoa, joilla lisäliikennöinti voidaan hoitaa. LS-Liikennelinjat on esittänyt kolmea vaihtoehtoa:

1)​ ​Kohteiden autopäivähintaa korotetaan 35 eurolla.

2)​​ Kohteiden autopäivähintaa korotetaan 24,5 eurolla, ja kohteiden keski-ikävaatimus muuten vastaamaan uusien sopimusten mukaista optiokausien vaatimusta. Uusissa kohteissa keski-ikä ei saa ylittää kymmentä (10) vuotta optiokaudella.

3)​​ Kohteiden autopäivähintaa korotetaan 35 eurolla, Pohjois-Turun keski-ikävaatimus muutetaan vastaamaan uusia sopimuksia (vrt. ve2). Lisäksi LS-Liikennelinjat tuo runkolinjan 2 liikennöintiin 4 kappaletta täyssähköbusseja.

Vaihtoehto 1 ja 3 kustantavat vuositasolla n. 330​ 000 euroa.

Vuositasolla vaihtoehdon 2, autopäivähinnan korotus 24,5 eurolla, tarkoittaa n. 230​ 000 euron lisäystä kohteiden liikennöinnistä maksettavaan korvaukseen.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 136 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintasopimukseen voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, mikäli alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -palveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle. Lisäksi hankintalain 136 §:n 3 momentin muutoksen arvo ei saa olla enemmän kuin 50​ prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta. Sopimusmuutokseen sovelletaan hankintalakia vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1398/2016) sijaan, koska muutoksen kohteena oleva hankintasopimukset on kilpailutettu hankintalain mukaisesti.

Sopimusmuutos tehdään alkuperäisen sopimuskumppanin kanssa, eikä sopimuskumppanin vaihtaminen ole mahdollista teknisistä syistä. Molempien kohteiden liikennöintisopimukset ovat optiokauden mukaan laskettuna 10 vuotta. Kohteista on lunastettu optiot, ja tilaajalla on velvollisuus noudattaa sopimusta sekä tehtyjä optiopäätöksiä. Uusi runkolinjastoja koskeva liikenne nivoutuu nykyiseen liikenteeseen, eikä runkolinjaston myötä muodostu uutta erillistä liikennettä, jota voisi kilpailuttaa. Toimittajaa ei myöskään pystyisi vaihtamaan 1,5 tai 2 vuodeksi, vaan uuden liikenteen aloitus vaatii aikaa vähintään vuoden. Mikäli kaupunki joutuisi kilpailuttamaan runkolinjaston tarvittavan liikenteen sopimuksen loppukaudeksi, olisi kaupungilla kaksi liikennöintisopimusta samalla linjalla, mikä aiheuttaisi kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä ja merkittävää haittaa. Kahden eri sopimuksen liikennettä ei kyettäisi suunnittelemaan enää tehokkaana kokonaisuutena.

Kaupunki ei ole myöskään pystynyt hankintalain 136 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaisesti ennakoimaan sopimusmuutoksen kohteena olevia hankintasopimuksia kilpailuttaessaan, että seudullisessa joukkoliikenteessä otettaisiin käyttöön runkolinjastouudistus, joka aiheuttaisi tarvetta nyt tehtävälle sopimusmuutokselle. Nyt tehtävät muutokset eivät vaikuta hankintasopimuksen yleiseen luonteeseen.

Sopimusmuutoksesta julkaistaan hankintalain 58 §:n 1 momentin 9 kohdan mukainen sopimusmuutosilmoitus. Koko sopimuskauden aikana sopimuksen muutos on n. 560​ 000 euroa linjan 2 sopimuksen osalta, ja n. 570​ 000 euroa Pohjois-Turun osalta, jos kohteisiin lisätään pyhäpäivän tuntikorvaus ja autopäivähintaa korotetaan 35 eurolla. Kohteiden kustannus vuonna 2025 on n. 8 miljoonaa euroa, joten muutos on alle 50 % alkuperäisen sopimuksen arvosta.

Esitys

Seudullinen joukkoliikenne on talousarviossaan valmistautunut otsikon kohteiden korvaustason muutokseen runkolinjastossa. On ollut tiedossa, että liikenne muuttuu ja korvaustaso tulee tarkistaa 1.7.2025 alkaen. LS-Liikennelinjojen esityksessä esitetään pyhäpäivän tuntihinnan muutos, kuten neuvotteluissa on ollut puhe, ja pyhäpäivän korvaus (66,46 €/h) esitetään lisättäväksi kohteisiin. Pyhäpäivän tuntihinnan lisäämisen kustannusvaikutus on n. 215​ 000 euroa vuoden 2025 aikana. Vuositasolla kustannus on n. 430​ 000 euroa.

Autopäivähinnan muutos on myös käyty läpi neuvotteluissa. On selvää, että kohteiden kilometrimäärien kasvaessa n. 840​ 000 vuodessa sopimuskauden loppuvaiheessa, tulee liikennöitsijän tehdä hankintoja kalustoon, että liikenteen toimintavarmuus säilyy. Jos myös automäärä kasvaisi muutoksessa, voitaisiin uusien autopäivien katsoa kattavan lisäinvestoinnit.

Kaupunginhallitukselle esitetään lausuttavaksi vaihtoehdon 2 mukaista toteutusta. Kohteiden autopäivähintaa korotetaan 24,5 eurolla. Molempien sopimusten keski-ikävaatimusta muutetaan 10 vuoteen optiokaudella. Autopäivänhinnan muutoksen kustannusvaikutus on n. 115​ 000 euroa vuoden 2025 aikana. Vuositasolla kustannus on n. 230​ 000 euroa.

Vaihtoehtoa 3, jossa LS-Liikennelinjat Oy toisi kohteeseen neljä kappaletta täyssähköbusseja, ei esitetä valittavaksi kustannussyistä. Jos kohteeseen haluttaisiin neljä täyssähköistä linja-autoa tässä vaiheessa, olisi lisäkustannus n. 100​ 000 euroa vuodessa kahden vuoden ajan verrattuna vaihtoehtoon kolme. 1.7.2025 alkaen vain kolmella kymmenestä runkolinjasta ei liikennöidä sähköbussein. Linjoja 1 ja 4 liikennöi Turun Kaupunkiliikenne Oy, ja niiden kalusto sähköistyy yhtiön kalustohankintojen myötä. Linja 2 on ainoa markkinaehtoisesti kilpailutettu runkolinjojen liikennöintikohde, jossa kaikki kalusto on ollut dieselkäyttöistä.

Pyhäpäivän tuntihinnan lisäämisen sekä autopäivähinnan korotuksen kustannusvaikutus on yhteensä n. 1​ 130​ 000 euroa koko jäljellä olevalla sopimuskaudella.

Runkolinjastouudistus lisää joukkoliikennettä merkittävästi. Nyt esitettäviin lisäyksiin on varauduttu vuoden 2025 talousarviossa ja esitettävät lisäykset sisältyvät joukkoliikenteen runkolinjastolle jo päätettyihin määrärahoihin. Käsiteltävänä oleviin linjoihin tehtävä tarkka suunnittelu on valmistunut myöhemmin kuin muun runkolinjaston suunnittelu ja kaupunginhallituksen lausunto liikenteen lisätilauksesta tulee siksi ajankohtaiseksi. Liikennöitsijä on saanut karkean tason suunnitelmat jo hyvissä ajoin tiedokseen mutta tarkemman suunnittelun valmistumisen myötä vasta nyt on tiedossa liikenteen tarkat määrät ja sitä kautta siitä aiheutuvat kustannukset. Talousarviovaraus sopimusmuutoksesta on 400.000 euroa vuodelle 2025, ja tarkka kustannus sopimusmuutoksista edellä esitetyn mukaisesti tälle vuodelle on 330.000 euroa. Edellä kuvatun sopimusmuutoksen aiheuttamat kustannusvaikutukset on huomioitu tulevien vuosien suunnittelussa.

Liite 1LS-Liikennelinjojen esitys (salassa pidettävä, JulkL 24.1 § 20)-kohta)

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

Ehdotus​Turun kaupunginhallitus päättää lausua Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle seuraavaa, että linjan 2 ja Pohjois-Turun liikennöintisopimusten osalta:

Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että pöytäkirja tämän asian kohdalla tarkastetaan heti.

TiedoteEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet ja oheismateriaalit:

Kh § 31
Liite 1:LS-Liikennelinjojen esitys (salassa pidettävä, JulkL 24.1 § 20)-kohta)