Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto | |||
Kansliapäällikkö | 103 | 16.05.2025 |
3611-2025 (07 01 04)
Tietopyyntö Länsirata Oy:n osakaskuntien välisestä sopimuksesta ja esityksestä rahoitusmalliksi valtiolle
Johtava kaupunginsihteeri Ari-Pekka Korhonen 16.5.2025:
Salon Seudun Sanomien päätoimittaja Rami Nieminen on tehnyt viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999, myöh. julkisuuslaki) mukaisen tietopyynnön 2.5.2025 Turun kaupungille Länsirata Oy:n osakaskuntien välisestä sopimuksesta ja esityksestä rahoitusmalliksi valtiolle.
Suomen perustuslain 12 §:n 2 momentin mukaan viranomaisen hallussa olevat asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta ja tallenteesta.
Julkisuuslain 1 §:n 1 momentin mukaan viranomaisten asiakirjat ovat julkisia, jollei julkisuuslaissa tai muussa laissa erikseen toisin säädetä.
Julkisuuslain 5 §:n mukaan:
”Asiakirjalla tarkoitetaan tässä laissa kirjallisen ja kuvallisen esityksen lisäksi sellaista käyttönsä vuoksi yhteen kuuluviksi tarkoitetuista merkeistä muodostuvaa tiettyä kohdetta tai asiaa koskevaa viestiä, joka on saatavissa selville vain automaattisen tietojenkäsittelyn tai äänen- ja kuvantoistolaitteiden taikka muiden apuvälineiden avulla.
Viranomaisen asiakirjalla tarkoitetaan viranomaisen hallussa olevaa asiakirjaa, jonka viranomainen tai sen palveluksessa oleva on laatinut taikka joka on toimitettu viranomaiselle asian käsittelyä varten tai muuten sen toimialaan tai tehtäviin kuuluvassa asiassa. Viranomaisen laatimana pidetään myös asiakirjaa, joka on laadittu viranomaisen antaman toimeksiannon johdosta, ja viranomaiselle toimitettuna asiakirjana asiakirjaa, joka on annettu viranomaisen toimeksiannosta tai muuten sen lukuun toimivalle toimeksiantotehtävän suorittamista varten.
Viranomaisen asiakirjana ei pidetä 5 momentissa säädetyin poikkeuksin:
1. viranomaisen palveluksessa olevalle tai luottamushenkilölle hänen muun tehtävänsä tai asemansa vuoksi lähetettyä kirjettä tai muuta asiakirjaa;
2. viranomaisen palveluksessa olevan tai viranomaisen toimeksiannosta toimivan laatimia muistiinpanoja taikka sellaisia luonnoksia, joita laatija ei ole vielä antanut esittelyä tai muuta asian käsittelyä varten;
3. viranomaisen sisäistä koulutusta, tiedonhakua tai muuta niihin verrattavaa sisäistä käyttöä varten hankittuja asiakirjoja;
4. asiakirjaa, joka on annettu viranomaiselle yksityisen lukuun suoritettavaa tehtävää varten tai laadittu sen suorittamiseksi;
5. viranomaiselle löytötavarana jäänyttä tai toimitettua asiakirjaa.
Lakia sovelletaan viranomaisissa työskentelevien sekä viranomaisten ja niiden lukuun toimivien yksityisten ja yhteisöjen välisiä neuvotteluja, yhteydenpitoa ja muuta niihin verrattavaa viranomaisten sisäistä työskentelyä varten laadittuihin asiakirjoihin vain, jos asiakirjat sisältävät sellaisia tietoja, että ne arkistolainsäädännön mukaan on liitettävä arkistoon. Jos asiakirjat kuitenkin liitetään arkistoon, viranomainen voi määrätä, että tietoja niistä saa antaa vain viranomaisen luvalla.
Mitä asiakirjan salassapidosta tämän lain 24 §:ssä tai muussa laissa säädetään, sovelletaan myös 3 momentin 2 kohdassa ja 4 momentissa tarkoitettuihin asiakirjoihin.”
Kun tietopyynnön kohteena oleva aineisto jää julkisuuslain 5 §:n perusteella lain soveltamisalan ulkopuolelle, asiakirjapyyntö voidaan hylätä jo yksin tällä perusteella.
Tietopyynnön kohteena olevassa aineistossa on asiaa koskevia muistiinpanoja, luonnoksia ja/tai alustavia ehdotuksia. Kuten julkisuudessakin on todettu, Länsirata Oy:n osakasneuvotteluissa ei vielä ole päästy neuvotteluratkaisuun. Jos Länsirata Oy:n uudesta osakassopimuksesta päästään myöhemmin kaikkien neuvotteluosapuolien välillä neuvotteluratkaisuun, kunkin osakkaan on vielä se virallisesti hyväksyttävä toimivaltaisessa päätöksentekoelimessä. Tässä vaiheessa myös neuvoteltu osakassopimus tulee julkisuuslain piiriin.
Tietopyynnön kohteena olevan aineiston merkitys on julkisuusperiaatteen kannalta arvioituna toisarvoista. Aineistossa ei myöskään ole sellaisia tietoja, jotka tulisi arkistolainsäädännön mukaan liittää arkistoon.
Tietopyynnön kohteena olevaan aineistoon ei siten julkisuuslain 5 §:n säädetyn perusteella sovelleta julkisuuslakia ja tietopyyntö on noin ollen hylättävä.
Hallintosäännön 44 §:n 1 momentin 1. kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää konsernihallinnon osalta viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitetun asiakirjan antamisesta.
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
PäätösPäätin edellä esitetyin perustein, että päätoimittaja Rami Niemisen pyytämää aineistoa ei luovuteta, koska aineisto ei sisällä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain mukaisia viranomaisen asiakirjoja.
Tuomas Heikkinen
kansliapäällikkö
Jakelu
aoSalon Seudun Sanomat Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
tiedKorhonen Ari-Pekka
tiedVirtanen Jarkko