Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, hankintapalvelut 
Hankintajohtaja5912.05.2025 

6519-2024 (02 08 00)

Opasteiden, kilpien ja tarrojen hankinta sisä- ja ulkokäyttöön

Konsernihallinto, tapahtumapalvelut, projektipäällikkö Riikka Niemelä ja hankintapalvelut, hankinta-asiantuntija Jaana Kaurala 8.5.2025:

Hankinnan tausta

​Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia Opasteiden, kilpien ja tarrojen hankintaan sisä- ja ulkokäyttöön Turun kaupungin eri palvelukokonaisuuksien, Kaarea Oy:n ja Turun seudun puhdistamo Oy:n käyttöön ajalle 1.5.2025 (tavoite)–30.4.2027, minkä jälkeen sopimusta voidaan jatkaa Tilaajan kirjallisella päätöksellä alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella ajalle 1.5.2027-30.4.2029.

​Hankintaa ei ole jaettu osiin, koska osiin jakaminen heikentäisi merkittävästi myös kilpailutuksella saatavia volyymihyötyjä. Hankinnan osiin jakautuminen usealle toimittajalle heikentää sopimuksen arvoa ja sen kiinnostavuutta yksittäiselle toimittajalle. Hankinnassa valitaan toimittaja ja varatoimittaja.

​Hankinnassa on kysymys tavarahankinnasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) EU-kynnysarvot (EU-hankinta).

​Hankinnasta on tehty tietopyyntö 30.12.2024.

​Hankintaa koskeva EU-hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 18.3.2025 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi,EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) -tietokannassa. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.

​Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 4.4.2025.

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvattiin tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset sekä hankinnan kohde ja tuotteille asetetut ehdottomat vaatimukset. Lisäksi tarjouspyynnössä kuvattiin pisteytettävät laatuvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että vaihtoehtoisia tarjouksia ja osatarjouksia ei hyväksytä.

Tarjous liitteineen tuli jättää suomen kielellä.

Hankinnan ennakoitu arvo vuodessa on noin 100 000 €. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai arvoon sopimuskauden aikana.

​Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus kahden (2) toimittajan kesken etusijajärjestyksessä. Tilaaja tilaa sopimuksenmukaisia tuotteita ensisijaisesti tarjouskilpailun voittaneelta yritykseltä. Mikäli ensimmäinen yritys ei pysty toimittamaan Tilaajan tarvitsemaa tuotetta, tilataan kyseinen tuote toiseksi tulleelta toimittajalta. Tarjouspyynnön liitteenä olleessa Sopimusluonnoksessa on kuvattu tarkemmin varatoimittajilta tehtäviä tilauksia.

​Tarjoukset saatiin määräaikaan 17.4.2025 klo 11.00 mennessä seuraavilta tarjoajilta: Adworks Oy, Grano Oy ja Logoa Oy.

​Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien soveltuvuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

​Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjoajille asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.

​Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84‒86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Kaikki tarjoajat ovat vakuuttaneet täyttävänsä tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset.

​Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

​Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

​Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.

​Tarjoajien soveltuvuuden arvioinnissa hankintayksikkö on havainnut tarpeen pyytää täsmennystä tarjoajilta koskien niiden referenssivaatimusten täyttymistä.

​Arvioinnissa todettiin tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta

​Tarjouspyynnössä valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin seuraavien arviointiperusteiden mukaisesti:

​1. Hinta, enimmäispisteet 80

Halvin tarjottu hinta saa vertailussa enimmäispisteet 80. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin / vertailtava hinta x 80).

2. Laatu, enimmäispisteet 20

Tarjoajalla on kokemusta vähintään 20 000 asukkaan kunnan opasteiden toimittamisesta, maksimipisteet, 5 pistettä.

Tarjoaja on toteuttanut laajan, esim. rakennustyömaasta johtuvan, rakentamisen aikaisen opastamisen toteutuksen ympäristössä, jossa on ollut tarve ohjata käyttäjiä uusille reiteille, maksimipisteet, 5 pistettä.

Tarjoaja on vastannut ison tapahtuman opasteiden toimittamisesta tilauksesta, huomioiden tapahtuman visuaalisen ilmeen yhdistämisen. Isolla tapahtumalla tarkoitetaan yli 5 000 osallistujan tapahtumaa, maksimipisteet, 5 pistettä.

Alennusprosentti muille tuotteille, (suurin annettu arvo / tarjottu arvo) * maksimipisteet, 5 pistettä.

​​Pisteet muodostuivat seuraavasti:

Tarjoaja

Vertailussa käytetty kokonaishinta

Laatupisteet

Kokonaispisteet

Sija

Adworks Oy

51 981,30 €

20

100

1.

Grano Oy

57 331,00 €

6,667

79,202

3.

Logoa Oy

52 444,40 €

20

99,29358

2.

Toimivalta

Turun kaupungin hallintosäännön 82 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää ict-hankinnoista sekä yhteishankinnoista mukaan lukien seutuhankinnat. Konsernihallinnon hallinnon järjestämispäätöksen 12 § mukaan hankintajohtajalle on siirretty toimivalta päättää yhteishankinnoista mukaan luettuna seutuhankinnat ja niitä koskevista puitejärjestelyistä pois lukien ict-hankinnat.

​Hankintajohtaja Susanna Sarvanto-Hohtari:

Päätös​Päätin edellä esitetyin perustein, että Opasteiden, kilpien ja tarrojen hankintaan sisä- ja ulkokäyttöön toimittajaksi ajalle 1.5.2025 (tavoite)–30.4.2027 valitaan Adworks Oy ja varatoimittajaksi Logoa Oy tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

​Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

Mahdollisesta option käyttöönotosta päätetään erikseen.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Susanna Sarvanto-Hohtari

hankintajohtaja

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.​

Lisätiedot: hankinta-asiantuntija Jaana Kaurala, p. 040 631 1530

Jakelu

aoAdworks Oy Turku
aoGrano Oy
tiedKaarea Oy
aoLogoa Oy
tiedTurun seudun puhdistamo Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, osto- ja tilauspalvelut
tpvKaurala Jaana
tiedKuparinen Jyri
tiedNiemelä Riikka
tiedPilppula Rebekka