Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus15619.05.20253

3375-2025 (00 04 01)

Turun kaupungin ja Väyläviraston välisen Turun Satamaradan siirtoa koskevan suunnittelusopimuksen hyväksyminen

Tiivistelmä: -

Kh § 156

Omistajaohjausjohtaja Jarkko Virtanen 28.4.2025:

Kaupunginvaltuusto päätti kokouksessaan 21.10.2024 § 155 hyväksyä neuvottelutuloksen Turun kaupunkiseudun MAL-sopimukseksi. Valtion ja Turun kaupunkiseudun välinen maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimus 2024–2035 on allekirjoitettu 13. joulukuuta 2024. Sopimuksen mukaan Turun satamaa kehitetään mahdollistamalla uudet liikennejärjestelyt ja toteuttamalla vanhan ratayhteyden korvaava uusi raide yhteisterminaalihankkeen yhteydessä.

Hankkeen tavoitteena on nykyisen satamaraideyhteyden liikenteen aiheuttamien haittojen poistaminen sekä mahdollistaa maankäytön kehittäminen Linnanniemen alueella, jonne on suunniteltu merkittävää kaupunkikehittämistä. Hankkeen tavoitteena on varmistaa satamayhteyksien ja siihen liittyvien muiden liikenneyhteyksien toimivuus ja joukkoliikenteen sujuvuus. Lisäksi satamaradan siirto -hankkeella on tavoitteena luoda sujuva ja esteetön vaihtoyhteys asemalaitureilta laivaterminaaliin Ferry Terminal -hankkeen toteutuessa.

Eduskunnan hyväksymässä Suomen valtion vuoden 2025 talousarvioesityksessä HE 109, 191/2024 vp (20.12.2024) momentissa 31.10.77 todetaan, että Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen Turun satamaradan siirto liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 11,0 milj. euroa. Turun kaupunginvaltuusto on hyväksynyt vastaavasti 21.10.2024 pidetyssä kokouksessa, että Turun kaupungin osuus satamaraiteen kustannuksista voi olla enintään 7,0 milj. euroa.

Turun satamaa kehitetään mahdollistamalla uudet liikennejärjestelyt ja toteuttamalla samanaikaisesti vanhan ratayhteyden korvaava uusi raide yhteisteisterminaalihankkeen yhteydessä. Uudesta raiteesta on valmistunut vuonna 2023 Turun satamaraiteen esisuunnittelun hankearvio, jonka mukaan hankkeen suunnittelun ja toteutuksen arvioitu kokonaiskustannus on 16 milj. euroa. Kustannusarviota on korotettu Turun kaupunkiseudun MAL-sopimuksessa erillisellä 2 milj. euron kustannusnousuvarauksella, jolloin hankkeeseen varattu kokonaisrahoitus on yhteensä 18 milj. euroa.

Väylävirasto on tehnyt hankelaajuuden tarkistuksen ja tunnistanut osa-alueita, joita ei ole huomioitu esisuunnittelun alkuperäisessä hankearviossa. Tästä syystä on olemassa riski sille, että vuonna 2023 tehdyn Turun satamaraiteen esisuunnittelun hankearvion mukainen kustannusarvio ei tule riittämään hankkeen toteuttamiseen.

Hankkeen ohjausryhmä on 6.2.2025 päättänyt edellä mainitulla perusteella, että toteutussopimuksen sijaan Väyläviraston ja Turun kaupungin välille solmitaan tässä vaiheessa ainoastaan suunnittelusopimus. Toteutuksesta päätetään erikseen suunnittelun edetessä vuonna 2026, kun hankkeella on käytössään ratasuunnittelun myötä tarkentunut kustannusarvio.

Väylävirasto käynnistää ratasuunnitelman laadinnan sisältäen samanaikaisesti myös rakentamissuunnittelun. Suunnitteluhanke toteutetaan valtion ja Turun kaupungin yhteishankkeena siten, että hankkeen suunnitteluun käytettävä valtion osuus on enintään 2,38 milj. euroa ja Turun kaupungin osuus enintään 1,52 milj. euroa. Kustannusjako on alkuperäisen jaon mukainen Väyläviraston 11/18 osaa ja Turun 7/18 osaa. Esitettyä budjettia ei saa ylittää ilman, että sopimus päivitetään molempien sopijapuolten hyväksymänä. Sopimus kattaa ainoastaan hankkeen suunnittelun ja toteutuksesta tehdään osapuolten kesken oma sopimuksensa.

Hankkeen suunnitteluun saadut tai saatavat EU:n tuet jakaantuvat osapuolten hyväksi samalla jaolla kuin menot, eli Väylävirasto 11/18 ja Turun kaupunki 7/18. Hankeselvityksessä laskettu hyöty-kustannussuhde on 0,32 ja tällä hetkellä sille ei ole haettavissa EU:lta.

Hankkeen sisältö sopijapuolten kesken on kuvattu liitteessä 1 olevassa kartassa, jota voidaan päivittää hankkeen edetessä osapuolten yhteisestä kirjallisesta sopimuksesta. Hankkeen sisältö koskee ainoastaan ratasuunnitelman ja rakentamissuunnitelman sekä mahdollisen ympäristövaikutusten arvioinnin laatimista.

Hankkeen toteuttamiseksi Väylävirasto vastaa tarvittavien palveluiden kilpailuttamisesta pääsääntöisesti ostopalveluna Väyläviraston hankintaohjeistuksen mukaisesti. Hankintayksikkönä toimii Väylävirasto. Sopijapuolet päättävät kaikista vähäistä suuremmista muutoksista hankkeen laajuuteen, ajoitukseen, toteutukseen tai kustannuksiin yhdessä. Ratasuunnitelman arvioidaan valmistuvan 04/2026 ja rakentamissuunnittelun arvioidaan jatkuvan työnaikaisena suunnitteluna aina 06/2028 asti.

Väylävirasto vastaa hankkeen johtamisesta mm. suunnitteluttamisesta, projektinhallinnasta, hankintojen kilpailuttamisesta ja vastaanotosta ja toimii hankkeessa tilaajana. Väyläviraston tulee hankkia kaupungin suostumus sellaisiin lisä- ja muutostöihin, jotka aiheuttavat riskin siitä, että hankkeen kustannusarvio todennäköisesti tulisi ylittymään. Hankevalmiuden ylläpitämiseksi Väylävirasto on hankkinut ennen sopimuksen allekirjoitusta hankkeeseen liittyvää työsisältöä, joka katsotaan kuuluvaksi sopimuksen alaiseksi yhteisrahoitteiseksi työsisällöksi. Tähän mennessä hankittujen toimeksiantojen kokonaiskustannusarvio on noin 1,85 milj. euroa.

Vastuu hankkeen kustannusvalvonnasta kuuluu ensisijaisesti Väylävirastolle, jonka on raportoitava Turun kaupungille säännöllisesti sekä vastattava asioiden kattavasta esittelystä.

Liite 1Turun satamaradan siirto: Sopimus suunnittelusta, yhteistyöstä ja rahoitusjärjestelyistä

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

Ehdotus​Kaupunginhallitus päättää hyväksyä Turun kaupungin ja Väyläviraston välisen Turun satamaradan siirtoa koskevan suunnittelusopimuksen liitteen 1 mukaisessa muodossa.​

Lisäksi kaupunginhallitus valtuuttaa kansliapäällikön allekirjoittamaan sopimuksen ja hyväksymään siihen mahdollisia vähäisiä teknisluonteisia tarkistuksia.​

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoVäylävirasto
tpvKonsernihallinto, omistajaohjaus
tpvHeikkinen Tuomas


Liitteet:

Kh § 156
Liite 1:Turun satamaradan siirto: Sopimus suunnittelusta, yhteistyöstä ja rahoitusjärjestelyistä