Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 143 | 06.05.2025 | 8 |
2546-2025 (00 00 01, 02 05 06)
Turun Seudun Vesi Oy:lle annettua takausta koskevan päätöksen korjaaminen (Kv)
Tiivistelmä:
Kaupunginvaltuusto päätti kokouksessaan 13.5.2024 myöntää F-sarjan osakkeiden merkintäsuhteisiin perustuvan lainatakauksen Turun Seudun Vesi Oy:n neuvottelemille Halisten varavesilaitoksen investoinnin edellyttämille yhteensä enintään 68.500.000 lainoille. Päätöksen jälkeen on havaittu, että osakaskuntien lainatakauksia koskevia päätöksiä on tarpeen korjata muotovirheen vuoksi ja poistaa samalla aiempi virheellinen päätös.
Kh § 143
Omistajaohjausjohtaja Jarkko Virtanen ja konserniohjauspäällikkö Sanna Lounaja 29.4.2025:
Turun Seudun Vesi Oy (jäljempänä TSV) on Turun kaupungin konserniohjeessa strategiseksi yhtiöksi määritelty yhtiö, jossa Turun kaupungin omistus on 64,4 %.
Turun Seudun Vesi Oy:n osakkaat päättivät osakaskokouksessa 19.6.2023 edistää Halisten varalaitosinvestointia ns. ”minimimallin” mukaisesti siten, että yhtiön osakkeenomistajat vastaavat Halisten varalaitosinvestoinnin kustannuksista siinä keskinäisessä suhteessa, jossa ne kuluttavat yhtiön tuottamaa vettä. Yhtiön hallitus valmisteli osakaskokouksen päätöksen toteuttamiseksi tarvittavat asiakirjat Halisten varalaitosta koskevan uuden F-osakesarjan luomiseksi.
Yhtiön osakkeenomistajat päättivät yksimielisesti F-osakesarjan vaatimista muutoksista yhtiön yhtiöjärjestykseen sekä F-osakkeiden suunnatusta osakeannista 6.5.2024. Kaarina, Lieto, Naantali, Paimio, Parainen, Raisio ja Turku merkitsivät F-sarjan osakkeita osakkeenomistajien päätöksen mukaisesti ja sitoutuivat vastaamaan Halisten varavesilaitosinvestoinnin kustannuksista osakassopimuksessa sovitusti.
Turun Seudun Vesi Oy:n osakkaat päättivät 24.4.2024 pidetyssä varsinaisessa yhtiökokouksessa F-sarjan osakkeiden maksutonta osakeantia koskevan osakeallokoinnin päivittämisestä ja merkintälistan hyväksymisestä. Samalla osakkaat päättivät valtuuttaa yhtiön hakemaan tarvittavat lainat varalaitoksen rakennuttamisinvestointia varten ja hankkimaan näille lainoille yhteensä 68.500.000 euron lainatakaukset siten, että kuntien takausvastuu jakaantuu F-osakesarjan suhteellisten omistusosuuksien mukaisesti. Yhtiökokouksen jälkeen yhtiön osakaskuntien valtuustot ovat tehneet päätökset takauksen myöntämisestä.
Turun kaupunginvaltuusto päätti kokouksessaan 13.5.2024 § 71 myöntää F-sarjan osakkeiden merkintäsuhteisiin perustuvan lainatakauksen Turun Seudun Vesi Oy:n neuvottelemille Halisten varavesilaitoksen investoinnin edellyttämille yhteensä enintään 68.500.000,00 euron lainoille siten, että laina-ajat ovat enintään 50 vuotta ja korko 3, 6, tai 12 kk:n Euribor enintään 1,00 %:n marginaalilla tai kiinteäkorkoisina enintään 5,00 %:n korolla.
Kaupunginvaltuuston 13.5.2024 § 71 päätöksen jälkeen on havaittu, että Turun Seudun Vesi Oy:n F-osakesarjaa merkinneiden osakaskuntien lainatakauksia koskevia päätöksiä on tarpeen korjata muotovirheen vuoksi ja poistaa samalla aiempi virheellinen päätös.
Kuntalain 129 §:n mukaan kunnan myöntämä laina, takaus tai muu vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Kunta ei saa myöntää lainaa, takausta tai muuta vakuutta, jos siihen sisältyy merkittävä taloudellinen riski. Kunnan on takausta myöntäessään turvattava kunnan edut riittävän kattavilla vakuuksilla tai vastavakuuksilla. Tällaisen vastavakuuden vaatimisesta ei kuitenkaan päätetty yhtiökokouksessa, eivätkä osakkaat ole myöskään takauspäätöstensä yhteydessä sellaista vaatineet.
Päätös on tehtävä uudelleen siten, että osakaskuntien edut turvataan riittävän kattavilla vastavakuuksilla. Osakkaille esitetään, että takauksen vastavakuudeksi yhtiö velvoitetaan antamaan kullekin osakaskunnalle yrityskiinnitykseen tehtyjä panttikirjoja määrän, joka vastaa 50 % osakaskunnan myöntämän takauksen pääomasta.
Turun Seudun Vesi Oy on mankala-periaatteella toimiva yhtiö, jonka osakkaat ovat osakesarjoja koskevin merkinnöin sitoutuneet vastaamaan yhtiön pääomakustannuksista. Näin ollen kuntalain 129 §:n mukaisena riittävänä vastavakuutena yhtiölle myönnettävästä takauksesta voidaan pitää vakuutta, joka on 50 % takauksen määrästä. Tämä vastavakuuden määrä vastaa myös muilta alueella mankala-periaatteella toimivilta vesihuoltoyhtiöiltä vaaditun vastavakuuden määrää.
Kuntien tekemissä takauspäätöksissä kuntien takausvastuu on merkitty samoin kuin kuntien merkintäosuudet varalaitosinvestointia varten perustetusta F-osakesarjasta. Merkintäosuudet ja siten myös takausvastuut on päätöksessä ilmaistu kolmen desimaalin tarkkuudella. Tämä merkintätapa aiheuttaa kuitenkin käytännön ongelmia lainanantajien IT-järjestelmien toiminnan kannalta, sillä niihin ei voi syöttää kolmen desimaalin lukuja.
Takausvastuita tulisi päättää uudelleen siten, että se jakaantuisi F-sarjan merkintäosuuksien mukaisesti, mutta kahden desimaalin tarkkuudelle pyöristettynä. Muutos vaikuttaisi vain kuntien takausvastuisiin, mutta ei F-osakesarjaa koskeviin omistusosuuksiin tai F-osakesarjalle toteutettavan investoinnin kustannusvastuisiin kuntien kesken.
Valtiontukea koskeva arviointi
Osakaskuntien aiemmin tekemissä takauspäätöksissä tehtyyn valtiontukea koskevaan arviointiin ei ole tullut muutoksia. Kielletyn valtiontuen määritelmä perustuu Euroopan unionin toiminnasta annetun sopimuksen 107 artiklan 1 kohtaan, jossa valtiontuki määritellään jäsenvaltion myöntämäksi taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetyksi tueksi, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, siltä osin kuin tuki vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Kaikkien edellä mainittujen kriteerien tulee täyttyä, jotta kyse olisi EU-valtiontukisäännöksien alaisesta toiminnasta.
Kuntalaissa 126 §:ssä on määritelty kansallisesti, mitä ei ainakaan katsota EU-valtiontukisäännöksien alaiseksi toiminnaksi. Kuntalain 126.2 §:n 5 momentin perusteella kunta ei hoida tehtävää kilpailutilanteessa markkinoilla ainakaan, jos toiminta perustuu lakiin perustuvaan monopoliasemaan tai muodostaa luonnollisen monopolin tai tuottaa välittömästi näihin liittyviä palveluja.
Lain perusteluissa (HE 268/2014 vp s 45) on esitetty, että lakiin perustuvaa monopoliasemaa tai luonnollista monopoliasemaa sekä tällaiseen toimintaan välittömästi liittyvää toimintaa ei katsota hoidettavaksi kilpailutilanteessa markkinoilla, vaikka toiminta täyttäisikin muutoin esimerkiksi elinkeinotoiminnan edellytykset. Lakiin perustuvia monopoleja ovat muun muassa vesihuoltotoiminta laitoksen toiminta-alueella.
Yhtiön tehtäviin kuuluu omistaa, suunnitella ja rakentaa vedenpuhdistus- ja vedenjakelulaitoksia sekä harjoittaa käyttöveden valmistusta, veden siirtoa, jakelua ja myyntiä sekä muuta alaan liittyvää toimintaa. Yhtiön omistavat kunnat muodostavat rajallisesti määriteltävän markkina-alueen, jonka asukkaiden talousveden Turun Seudun Vesi Oy tuottaa. Turun Seudun Vesi Oy:llä on jakelualueella luonnollinen monopoli. Vesihuoltolain (119/2001) mukaan yhtiön toiminta-alueella ei voi olla kilpailevaa toimintaa ja sen toiminta muodostaa luonnollisen monopolin tällä alueella. Täten sen toimintaan ei sovelleta EU-valtiontukisäännöksiä mm. EU:n komission antamaa ns. takaustiedonantoa (EUVL 2008/C155/10), joka edellyttää mm. takausprovision perimistä ja takauksen rajaamista 80 prosenttiin lainan määrästä.
Turun Seudun Vesi Oy:n tapauksessa takausvastuu jakautuu kaikkien F-osakesarjaa merkinneiden osakkaiden kesken ja takausprovisio tulisi käytännössä siirtymään rahoituseränä suoraan TSV:n perimään veden tukkuhintaan. Näin ollen takausprovisiota ei ole tarpeenmukaista vaatia.
Takauksen osalta on kuitenkin varmistettava, ettei takauksesta aiheutuva tuki kanavoidu yhtiön mahdollisesti harjoittamaan EU-valtiontukisäännöksien alaiseen toimintaan.
Kuntalain 14 §:n mukaan takaussitoumuksen antamisesta päättää kaupunginvaltuusto.
Kaupunginhallituksen konsernijaosto käsitteli asiaa kokouksessaan 14.4.2025 § 26 osana yhtiökokouksen esityslistan käsittelyä. Konsernijaosto päätti takausasiaan liittyen poistaa 24.4.2024 pidetyn varsinaisen yhtiökokouksen 13 §:n kohdalla tekemän päätöksen siltä osin, kuin se koskee yhtiön lainoille annettavaa takausta ja päättää asiasta uudestaan seuraavasti:
Turun Seudun Vesi Oy:n ehdotus osakaskunnille takauksen myöntämisestä
Turun Seudun Vesi Oy:n varsinainen yhtiökokous pidettiin keskiviikkona 16.4.2025. Yhtiökokous käsitteli yhtiön hallituksen ehdotuksen Halisten varavesilaitosinvestointia varten annettua lainantakausta koskevan päätöksen korjaamisesta (oheismateriaali 2, yhtiökokouksen pöytäkirjanote). Korjattavaksi esitetty takauspäätös on käsitelty osakaskunnissa vuoden 2024 aikana 24.4.2024 pidetyssä yhtiökokouksessa kuvatun mallin mukaisesti.
Yhtiökokouksen 16.4.2025 päätöksen mukaisesti Turun Seudun Vesi Oy esittää varalaitosta varten perustetun F-osakesarjan osakkeita merkinneille kunnille seuraavaa päätösehdotusta käsiteltäväksi kunnan toimivaltaisissa päätöksentekoelimissä. Turun Seudun Vesi Oy pyytää kunnilta asian pikaista käsittelyä, kuitenkin mielellään ennen kuluvan vuoden kesälomakautta.
Osakaskunnille laaditun päätösesityksen yhdenmukaiset kirjaukset:
Kunnan- tai kaupunginvaltuusto kumoaa (pvm, § x) tekemänsä päätöksen siltä osin, kuin se koskee Turun Seudun Vesi Oy:n lainoille annettavaa takausta, ja
päättää myöntää Turun Seudun Vesi Oy:lle varalaitoksen investointikustannusten kattamiseksi nostettaville enintään 68.500.000,00 euron lainoille 100 % omavelkaisen takauksen, josta [kunnan nimi] osuus on [x,xx %], tarjouskilpailun perusteella myöhemmin valittavan tai valittavien luotonantajien hyväksi ja seuraavin ehdoin:
Lisäksi kunnan- tai kaupunginvaltuusto valtuuttaa (kunnan viranhaltijan) vahvistamaan kunnan takauksen voimassaolon jokaiselle erikseen nostettavalle lainalle tilanteessa, jossa lainaa nostetaan useammalla velkakirjalla.
Oheismateriaali 1Yhtiön esitys kuntien päätöksentekoon
Oheismateriaali 2Yhtiökokouksen pöytäkirjanote
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää
- poistaa 13.5.2024 § 71 tekemänsä päätöksen siltä osin, kuin se koskee Turun Seudun Vesi Oy:n lainoille annettavaa takausta, ja
- myöntää Turun Seudun Vesi Oy:lle varalaitoksen investointikustannusten kattamiseksi nostettaville enintään 68.500.000,00 euron lainoille 100 % omavelkaisen takauksen, josta Turun kaupungin osuus on 65,37 %, tarjouskilpailun perusteella myöhemmin valittavan tai valittavien luotonantajien hyväksi ja seuraavin ehdoin:
Lisäksi kaupunginvaltuusto valtuuttaa omistajaohjausjohtajan vahvistamaan takauksen voimassaolon jokaiselle erikseen nostettavalle lainalle tilanteessa, jossa lainaa nostetaan useammalla velkakirjalla.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
esiKaupunginvaltuusto