Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 152 | 06.05.2025 | 17 |
7564-2024 (02 08 00)
Hankintaoikaisuvaatimukset koskien pienkodinkoneiden, kodinkoneiden ja ammattikäyttöön tarkoitettujen pyykinpesukoneiden hankintaa
Tiivistelmä:
Hankintajohtajan hankintapäätöksestä 03.04.2025 § 47 koskien pienkodinkoneiden ja muiden koneiden hankinnan osa-alueista 1, 2 ja 4 on tehty kaksi (2) hankintaoikaisuvaatimusta. Kaupunginhallitukselle esitetään, että hankintaoikaisuvaatimukset hylätään kokonaisuudessaan perusteettomina.
Kh § 152
Konsernihallinto, lakipalvelut, juristi Sanni-Sofia Nieminen 29.4.2025:
Asian tausta
Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia Turun kaupungin eri palvelukokonaisuuksien ja Kaarea Oy:n käyttöön hankittavista pienkodinkoneista, kodinkoneista, kuivauskaapeista ja ammattikäyttöön tarkoitetuista pyykinpesukoneista ajalle 1.5.2025-30.4.2027, minkä jälkeen sopimuksia voidaan jatkaa Tilaajan kirjallisella päätöksellä alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) yhden (1) vuoden optiolla ajalle 1.5.2027-30.4.2028.
Hankinnassa on kysymys tavarahankinnasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) EU-kynnysarvot (EU-hankinta).
Hankintaa koskeva EU-hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 17.2.2025 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi,EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) -tietokannassa. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.
Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi -portaalissa 7.3.2025. Kysymyksiin annettujen vastausten perusteella hankinnasta lähetettiin julkaistavaksi korjausilmoitus 7.3.2025.
Hankinta on jaettu neljään (4) osa-alueeseen seuraavasti:
Annettuun määräaikaan 25.3.2025 klo 11.00 mennessä tarjouksen toimittivat seuraavat tarjoajat:
Hankintajohtaja on hankintapäätöksellään 03.04.2025 päättänyt muun ohella seuraavasti:
Päätin edellä esitetyin perustein, että
Huolto Vuorio Oy on tehnyt asiassa hankintaoikaisuvaatimuksen 8.4.2025 osa-alueen 4 osalta. Huolto Vuorio Oy on hankintayksikön pyynnöstä täydentänyt tekemäänsä hankintaoikaisuvaatimusta 14.4.2025.
Power Finland Oy on tehnyt asiassa hankintaoikaisuvaatimuksen 15.4.2025 osa-alueiden 1 ja 2 osalta. Power Finland Oy on hankintayksikön pyynnöstä täydentänyt tekemäänsä hankintaoikaisuvaatimusta 17.4.2025.
Koska tehdyt hankintaoikaisuvaatimukset kohdistuvat samaan hankintajohtajan hankintapäätökseen 03.04.2025 § 47, ne ehdotetaan käsiteltävän yhdessä hallintolain (434/2003) 25 §:n mukaisesti.
Hankintaoikaisuvaatimukset perusteineen
Huolto Vuorio Oy:n hankintaoikaisuvaatimus
Huolto Vuorio Oy on hankintaoikaisuvaatimuksessaan vaatinut, että hankintayksikkö varmistaa ja tarkistaa osa-alueen 4 osalta kaikkien tarjoajien tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden. Lisäksi Huolto Vuorio Oy on vaatinut, että mikäli tarjotut tuotteet eivät täytä niille annettuja vaatimuksia, tarjoukset tulee pisteyttää uudelleen ja hankintayksikön on valittava kaikki vaatimukset täyttävä tarjoaja.
Huolto Vuorio Oy on perustellut hankintaoikaisuvaatimustaan sillä, että kolmen (3) ensimmäisen tarjoajan tarjoukset ovat olleet poikkeuksellisen halpoja. Huolto Vuorio Oy:n mukaan markkinoilla olevissa edullisimmissa ammattikäyttöön tarkoitetuissa pyykinpesukoneissa ei välttämättä ole kaikkia tarjouspyynnön edellyttämiä ominaisuuksia, joten poikkeuksellisten halpojen tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus on tarkistettava. Huolto Vuorio Oy haluaa varmistaa, että tarjotut tuotteet sekä näiden vertailu on ollut oikeudenmukainen ja yhdenvertainen.
Power Finland Oy:n hankintaoikaisuvaatimus
Power Finland Oy on hankintaoikaisuvaatimuksessaan hankinnan osa-alueisiin 1 ja 2 liittyen vaatinut, että tarjouskilpailun voittaneen tarjoajan tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus tarkistetaan. Lisäksi Power Finland Oy vaatii, että mikäli voittaneen tarjoajan tarjoukset eivät täytä tarjouspyynnössä asetettuja ehtoja, tulee voittaneen tarjoajan tarjoukset hylätä.
Power Finland Oy on perustellut hankintaoikaisuvaatimustaan seuraavasti:
Power Finland Oy:n taustaorganisaatio ja kilpailukyky ovat samankaltaiset kuin tarjouskilpailun voittaneella tarjoajalla. Power Finland Oy on myös tehnyt kilpailutusta varten tuottolaskelman. Power Finland Oy:n mukaan nämä seikat viittaavat siihen, että voittaneen tarjoajan tekemä tarjous on ollut hinnaltaan hankintalain 96 §:n tavalla poikkeuksellisen alhainen ja että tarjous ei ole ollut realistinen.
Power Finland Oy on myös tehnyt Turun kaupungille viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) mukaisen tietopyynnön saadakseen tietoonsa hankinnan osa-alueiden 1 ja 2 tarjouksissa tarjotut tuotteet.
Kuultavien lausunnot
VeliMark Oy on 23.4.2025 todennut lausunnossaan, että sen tarjoama tuote on tarjouspyynnön vaatimusten mukainen ja että tarjousta ei tule hylätä.
Hakonen Solutions Oy on 25.4.2025 hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta antamassaan lausunnossaan todennut, että sen tarjoama tuote täyttää tarjouspyynnön vaatimukset.
Muut tarjoajat eivät ole niille varatusta tilaisuudesta huolimatta antaneet lausuntoa asiassa.
Toimivalta
Turun kaupungin hallintosäännön 76 §:n mukaan hankintayksikön aloitteesta tehtävästä hankintaoikaisusta päättää sama taho, joka on tehnyt hankintapäätöksen. Mikäli asianosainen on vaatinut hankintaoikaisua, toimielin tekee hankintaoikaisua koskevan päätöksen myös alaisensa viranhaltijan hankintapäätöksestä.
Hankintaoikaisuvaatimusten arviointi
Sovellettavat oikeusohjeet
Hankintalain 3 §:n mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 74 §:n 1 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.
Hankintalain 96 § 1 momentin mukaan hankintayksikön on vaadittava tarjoajalta selvitys tarjouksen hinnoista tai kustannuksista, jos tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta. Pyyntö ja selvitys voivat koskea erityisesti valmistusmenetelmää, palvelun suorittamisen tai rakennusmenetelmän taloudellisia ja teknisiä ratkaisuja, hankinnan poikkeuksellisen edullisia ehtoja, rakennusurakoiden, tavaroiden tai palvelujen omintakeisuutta, 81 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen velvoitteiden noudattamista, alihankintoja sekä tarjoajan saamaa valtiontukea.
Hankintalain 96 § 2 momentin mukaan hankintayksikkö voi hylätä hankinnan laatuun ja laajuuteen nähden hinnaltaan tai kustannuksiltaan poikkeuksellisen alhaisen tarjouksen, jos tarjoajan antama selvitys ei tyydyttävästi selitä tarjottujen hintojen tai kustannusten alhaista tasoa. Hankintayksikön on hylättävä tarjous, jos tarjouksen poikkeuksellisen alhainen hinta tai kustannukset johtuvat 81 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen velvoitteiden laiminlyömisestä.
Hankintalain 132 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.
Asian arviointi
Huolto Vuorio Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen arviointi
Huolto Vuorio Oy:n on katsottava vaatineen, että hankintayksikkö tarkistaa sen edelle sijoittuneiden tarjoajien tuotekortit ja tarvittaessa sulkee pois tarjoajat, joiden tuotteet eivät ole tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjouspyynnössä (s. 41) on ollut seuraava vaatimus, johon kaikki osa-alueeseen 4 tarjonneet tarjoajat ovat vastanneet ’’kyllä’’:
’’Tarjoaja vakuuttaa, että kaikki osa-alueeseen tarjotut tuotteet ovat tarjouspyynnön ja sen liitteiden vaatimusten mukaisia. Osa-alueen kaikkien tuotteiden tulee täyttää vaatimukset koko sopimuskauden ajan. Toimittajan on pyydettäessä todennettava tuotteelle asetettujen vaatimusten täyttyminen kirjallisella todistuksella.’’
Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että hankintayksiköllä on oikeus luottaa tarjoajan tarjouksessaan ilmoittamiin tietoihin, ellei sillä ole perusteltua syytä muuta epäillä (ks. esim. KHO:2020:39).
Hankintayksikkö on osana tarjousten tarjouspyynnön mukaisuutta tarkastanut osa-alue 4 tarjoajien tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden. Osana tätä arviointia hankintayksikkö on todennut, että osa-alueen 4 osalta tarjoajien tarjoukset ovat olleet tarjouspyynnön mukaisia. Osa-alueen 4 osalta Huolto Vuorio Oy:n edelle sijoittuneiden tarjoajien tarjoukset ovat olleet siis tarjouspyynnön mukaisia, eikä hankintayksiköllä ole ollut velvollisuutta sulkea niitä pois.
Huolto Vuorio Oy:n hankintaoikaisuvaatimukseen mukaan osa-alueen 4 kolmen ensimmäisen tarjoajan tarjoukset ovat olleet hinnaltaan poikkeuksellisen alhaisia. Hankintayksikkö on katsonut osana tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointia, että kolmen ensimmäisen tarjoajan tarjoukset eivät ole olleet poikkeuksellisen alhaisia, eikä sille ole muodostunut hankintalain 96 §:n 2 momentin mukaista velvollisuutta poissulkea tarjouksia poikkeuksellisen alhaisina.
Power Finland Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen arviointi
Power Finland Oy:n mukaan osa-alueen 1 ja 2 voittaneen tarjoajan tarjoukset ovat olleet poikkeuksellisen alhaiset ja että niiden tarjouspyynnönmukaisuus olisi tarkistettava.
Tarjouspyynnössä (s. 26 ja 36) on ollut seuraava vaatimus, johon osa-alueiden 1 ja 2 voittanut tarjoaja on vastannut ’’kyllä’’:
’’Tarjoaja vakuuttaa, että kaikki osa-alueeseen tarjotut tuotteet ovat tarjouspyynnön ja sen liitteiden vaatimusten mukaisia. Osa-alueen kaikkien tuotteiden tulee täyttää vaatimukset koko sopimuskauden ajan. Toimittajan on pyydettäessä todennettava tuotteelle asetettujen vaatimusten täyttyminen kirjallisella todistuksella.’’
Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että hankintayksiköllä on oikeus luottaa tarjoajan tarjouksessaan ilmoittamiin tietoihin, ellei sillä ole perusteltua syytä muuta epäillä (ks. esim. KHO:2020:39).
Hankintayksikkö on osana tarjousten tarjouspyynnön mukaisuutta tarkastanut osa-alueiden 1 ja 2 tarjoajien tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden. Osana tätä arviointia hankintayksikkö on todennut, että osa-alueiden 1 ja 2 osalta tarjoajien tarjoukset ovat olleet tarjouspyynnön mukaisia. Hankintayksiköllä ei ole syntynyt oikeutta tai velvollisuutta sulkea voittanutta tarjoajaa pois tarjouskilpailusta osa-alueiden 1 ja 2 osalta.
Hankintayksikkö ei ole myöskään osana tarjousten tarjouspyynnön mukaisuutta arvioinut, että osa-alueiden 1 ja 2 voittaneen tarjoajan tarjoukset olisivat olleet poikkeuksellisen alhaisia, eikä sille ole muodostunut hankintalain 96 §:n 2 momentin mukaista velvollisuutta poissulkea tarjouksia poikkeuksellisen alhaisina.
Power Finland Oy:n tekemä tietopyyntö koskien osa-alueen 1 ja 2 voittaneen tarjoajan tuotetietoja käsitellään erillisenä tietopyyntöä koskevana prosessina.
Johtopäätökset
Huolto Vuorio Oy ja Power Finland Oy eivät ole hankintaoikaisuvaatimuksissaan tuoneet esille sellaista hankintalain 132 §:n 1 momentissa tarkoitettua uutta tietoa, jonka perusteella hankintayksikölle syntyisi oikeus tai velvollisuus oikaista konsernihallinnon hankintapäällikön hankintapäätöstä 3.4.2025 § 47.
Edellä esitetyin perustein kaupunginhallitus päättänee hylätä Huolto Vuorio Oy:n ja Power Finland Oy:n hankintaoikaisuvaatimukset kokonaisuudessaan perusteettomina.
Liite 1Huolto Vuorio Oy hankintaoikaisuvaatimus täydennyksineen
Liite 2Power Finland Oy hankintaoikaisuvaatimus täydennyksineen
Liite 3VeliMark Oy lausunto
Liite 4Hakonen Solutions Oy lausunto
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää edellä esitetyin perustein hylätä Huolto Vuorio Oy:n ja Power Finland Oy:n hankintaoikaisuvaatimukset kokonaisuudessaan perusteettomina.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
aoEsteri Pesulakoneet Oy
aoGigantti Oy Ab
aoHakonen Solutions Oy
aoHuolto Vuorio Oy
aoKaarea Oy
aoPower Finland Oy
aoTurun Huoltoteam Oy
aoUnit Scandinavia
aoVeliMark Oy
tpvKonsernihallinto, hankintapalvelut
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
tiedKonsernihallinto, tilapalvelut, kohdejohtaminen
Liitteet:
Kh § 152
Liite 1:Huolto Vuorio Oy hankintaoikaisuvaatimus täyden-nyksineen
Liite 2:Power Finland Oy hankintaoikaisuvaatimus täy-dennyksineen
Liite 3:VeliMark Oy lausunto
Liite 4:Hakonen Solutions Oy lausunto