Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto 
Kansliapäällikkö6407.04.2025 

7841-2024 (00 01 02, 10 03 02, 00 04 02)

Selvitys Lounais-Suomen aluehallintovirastolle asiassa hallintokantelu / Turun kaupungin toiminta Paattisten aluetaloa koskevassa asiassa

Selvityspyyntö 7.2.2025 LSAVI/1994/2025

Palveluverkkojohtaja Minna Juselius ja juristi Katariina Jokinen:

Lounais-Suomen aluehallintovirastoon on saapunut hallintokantelu, jossa on moitittu Turun kaupungin toimintaa Paattisten aluetaloa koskevassa asiassa. Asian selvittämiseksi aluehallintovirasto pyytää Turun kaupunkia antamaan selvityksensä kantelussa mainituista seikoista sekä toimittamaan asiassa kertyneet asiakirjat selvityksen liitteenä. Selvitys on toimitettava Lounais-Suomen aluehallintovirastolle kirjallisesti 7.4.2025 mennessä.

Kantelussa mainitut seikat

Kantelu sisältää mainintoja, jotka kohdistuvat yksittäisen virkamiehen toimintaan ja lisäksi nostetaan esiin seikkoja Paattisten alueen palveluverkkoselvitykseen ja asiaan kohdistuvaan päätöksentekoon liittyen.

Tilapalvelujohtajan kohdistuvat asiat:

Turun Kaupungin tilapalvelujohtaja on vienyt asiaa eteenpäin tarkoitushakuisesti. Hän on jatkuvasti valehdellut niin mediaan kuin valmisteluteksteihin. Virkamiehen puolueettomuus on asiassa vaarantunut.

Palveluverkkoselvitykseen ja Paattisten alueen kokonaisuuteen kohdistuvaan päätöksentekoon liittyvät seikat:

Turun kaupungin selvitys Paattisten aluetalosta

Paattisten aluetalon tiloista vuonna 2023 oli vuokrattu ja käytössä noin 57%, ilman vuokralaista oli noin 43%. Tilojen käyttöaste on laskenut vuosien saatossa. Terveysasema lakkautettiin 2010, kirjasto ja neuvola muuttivat Paattisten uuteen kouluun 2011 ja kotihoito siirtyi Paattisten liikekeskukseen 2022. Rakennuksen ylläpitokulut ovat noin 100 000 euroa vuodessa.

Turun kaupunginhallitus teki 20.1.2025 § 14 seuraavan sisältöisen päätöksen asiassa Paattisten alueen kehitys ja palveluverkko:

Kaupunginhallitus päätti merkitä annetun selvityksen Paattisten alueen palveluverkosta tiedoksi ja tehdä seuraavat linjaukset toimeenpantavista asioista:

Kyseinen päätös käsitti siis laajemman kokonaisuuden, kuin vain Paattisten aluetalon.

Asian käsittely ennen kaupunginhallituksen päätöstä 20.1.2025:

Ennen kyseistä päätöstä tilapalvelut, liikuntapalvelut ja nuorisopalvelut valmistelivat vuonna 2023 esitystä liikunta- ja nuorisotilojen siirtämisestä aluetalosta Paattisten liikekeskukseen. Esitys vietiin liikuntalautakunnan kokouksen 14.2.2023 esityslistalle, mutta asian saaman laajan julkisen vastustamisen myötä asiasta ei päätetty lautakunnassa, vaan kaupunki käynnisti Paattisten alueen laajemman palveluverkkoselvityksen, jonka lopputuleman pohjalta tehtävät toimenpide-ehdotukset saatettiin päätettäväksi yksittäisten lautakuntien sijaan kaupunginhallitukseen.

Palveluverkkoselvityksen yhteydessä kartoitettiin alueen väestön ja palvelujen nykytilanne, tulevaisuuden ennusteet sekä arvioitiin, millä tilaresursseilla ja ulko-olosuhteilla alueen palvelut voidaan järjestää. Selvityksen aikana käytiin laajaa vuoropuhelua alueen toimijoiden, mukaan lukien kyläyhdistyksen kanssa. Lopputuloksena syntyi esitys alueeseen kohdistettavista toimenpiteistä. Paattisten aluetalon osalta palveluverkkoselvityksen pohjalta esitettiin aluetalosta luopumista ja toimintojen korvaavista järjestämistavoista tai sijoituksista. Palveluverkkoselvitys ja sen liitteet esitetään tämän selvityksen liitteenä 2 ja 3. Liitteinä 4-15 esitetään kaikki päätöksenteossa mukana ollut aineisto.

Kaupunginhallitus päätti 25.11.2024 kokouksessaan pyytää lausunnot liikunta-, kulttuuri- ja nuoriso-, kasvatus- ja opetus- sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnilta. Lausunnot kootusti tämän selvityksen liitteenä 14.

Vastaus lautakunnan tiedonsaantiin:

Kaupunginhallituksen kokouksen 25.11.2024 esityslistan liitteenä oli useita oheismateriaaleja (mm. Paattisten alueen kosteus- ja sisäilmateknisen kuntotutkimuksen tulokset ja Paattisten kyläyhdistyksen vastine siihen). Lautakuntien esityslistoilla ei ollut kaikkia samoja oheismateriaaleja, sillä lausuntopyyntö sisälsi laajan kuvauksen asiasta. Kaikki oheismateriaalit olivat olleet julkisesti esillä KH listan liitteenä ja sen jälkeen pyynnöstä saatavissa käyttöön. Lautakunnat päättivät antaa lausunnot, eli katsoivat käytössään olleen päätöksentekoon riittävät tiedot.

Vastaus sisäilmakohtaan:

Aluetalossa 2024 tehtyjen tutkimusten perusteella rakennusterveysasiantuntija on todennut, että Paattisten aluetalon sisäilman laatu ja vallitsevat olosuhteet poikkeavat tavanomaisesta. Tämä tarkoittaa, että kohteessa on tehtävä toimenpiteitä sisäilman laadun tai olosuhteiden pohjalta tai lainsäädäntöön perustuen. Kohteesta on edelleen perusteltua puhua sisäilmakohteena.

Vuoteen 2023 verrattuna tilanteessa on tapahtunut muutosta sisäilmaprosessin tiimoilta: vuoden 2024 alussa ovat käyttäjät olleet yhteydessä kohdemanageriin sisäilmahaitan esiselvityksiin liittyvän palvelukäynnin sopimiseksi. Myöhemmin vuoden 2024 kohdetta koskien vastaanotettiin sisäilmailmoituksia.

Vastaus energiatehokkuuskohtaan:

Valituksen teksteissä on sekoitettu kaksi erillistä tietoa. Palveluverkkoselvityksessä on todettu, että alapohjan puutteelliset lämmöneristykset, todetut ilmavuodot ja ohuet eristekerrokset heikentävät energiatehokkuutta. Nämä asiat pitävät paikkansa, mutta energiatehokkuusluokan määrittelyssä tarkastellaan kokonaisuutta, jolloin yksittäisten rakenteiden merkitys ei yleensä korostu.

Riskirakenteita käsittelevässä kappaleessa ei mainita riskirakenteiden merkityksestä rakennuksen energiatehokkuudelle. Rakenteiden kosteusteknisellä toiminnalla on kuitenkin merkitystä niiden energiatehokkuudelle, sillä kastuneiden materiaalien lämmöneristyskyky heikkenee.

Vastaus kustannusarviokohtaan:

Aluetalon korjausten kustannustasoa arvioitiin 2023 kohteessa tehdyn kuntoarvion perusteella. Kuntoarvio oli tehty rakenteita rikkomattomilla menetelmillä. Kuntoarvioprosessin yhteydessä on kuntoarvion tekijän toimesta laadittu PTS-suunnitelma kohteen vaatimista korjauksista. Suunnitelmassa kymmenen vuoden aikajänteelle jaksotettujen toimenpiteiden yhteenlaskettu kustannusarvio oli 1.228.500 €.

Vuonna 2024 aluetalosta teetettiin sisäilma- ja kosteustekninen kuntotutkimus. Tässä kuntotutkimuksessa esitetyistä korjaustarpeista laadittiin kaupungin toimesta tavoitehintalaskelma, jonka mukaan korjausten tavoitehinta on 6.217.000 €. Korjausaste on 83,9 %. Tavoitehintalaskelma toteutettiin talonrakennuksen kustannustieto -menetelmällä, joka on laajasti käytössä suurten kaupunkien ja yksityisten kiinteistönomistajien keskuudessa uudisrakennus- ja peruskorjaushankkeiden tavoitehinnan määrityksessä.

Purkukustannuksien osalta palveluverkkoselvityksessä kerrotaan karkea arvio. Kustannuksia ei ole voitu tarkemmin vielä määrittää, se edellyttäisi purkukartoituksen tekoa, eikä prosessissa olla oltu vielä tässä vaiheessa.

Kustannusarvio ja laskentamuistio esitetään tämän selvityksen liitteenä 16.

Tilapalvelujohtaja Leevi Luodon asiassa antama selvitys

Virheellinen tieto aluetalon lämmitysmuodosta ja katon kunnosta:

On totta, että liikuntalautakunnan kokouksen 14.2.2023 esittelytekstissä todettiin kohteen olevan öljylämmitteinen. Tämä perustui virheelliseen merkintään tietojärjestelmässä, jolla Turun kaupungin tilapalvelut hallinnoi rakennusten korjaushistoriatietoa. Kohteen todellinen lämmitysmuoto, eli kaukolämpö, nousi keskusteluun lautakunnan kokousta edeltävänä päivänä 13.2.2023. Tällöin lautakunnan esittelijä poisti esittelytekstistä öljylämmitykseen viittaavan tekstikappaleen. Oleellista on, että esittelytestiä ei tässä yhteydessä muokattu muilta osin.

Vesikaton osalta asia ei ole yksiselitteinen. Liikuntalautakunnan kokouksen 14.2.2023 esittelytekstissä todetaan muun ohella seuraavasti: “Kiireellisimmät investointitarpeet ovat Tilapalveluiden näkemyksen mukaan kohteen allastilan peruskorjaus, jonka lisäksi kohteen ikkunat ja vesikatto on myös uusittava.” Julkisessa keskustelussa on toistuvasti nostettu esille se tieto, että kohteen vesikatto (katemateriaali) on uusittu vuonna 2008 ja että lautakuntaa olisi erehdytetty katon kunnon osalta. Uudehko (15 vuotta vanha) katemateriaali ei tarkoita, etteikö vesikattoon voisi liittyä korjaustarpeita. Kuten kuntotutkimusraportissakin todetaan, kohteen sisäkattopinnoilla esiintyy useita vesivuotojälkiä, joiden syntyajankohdasta ei ole täyttä varmuutta. Kohteessa on myös suuri määrä kattoikkunoita, jotka haastavat yläpohjarakenteen kosteusteknistä toimivuutta.

Kohteen vajaakäyttö ja vuokralaisten etsintä:

Julkisessa keskustelussa ja tehdyssä kantelussa paheksutaan sitä, miten kaupunki on pitänyt aluetalon vahtimestarin asuntoa tyhjillään, vaikka asuntoon olisi helposti saatavissa vuokralainen. Asunnon viimeisin vuokralainen muutti huoneistosta irtisanomisen seurauksena 28.2.2023. Asunnossa suoritetussa katselmuksessa todettiin, että asunto on tekniikaltaan ja laajasti myös tilapinnoiltaan alkuperäisessä 1970-luvun asussa. Asunto ei siis ole nykykuntoisena vuokrauskelpoinen. Asunnon ajanmukaistamistoimiin ei ryhdytty rakennuksen tulevaisuuden ollessa kokonaisuutena tarkastelun kohteena.

Tehdyssä kantelussa todetaan seuraavasti: “Tilapalvelujohtaja väittää yhdessä yhteydessä etsineensä tiloille vuokralaisia, tuloksetta ja toisessa yhteydessä sanoo sen olleen kyläyhdistyksen tehtävä. Kuitenkin kun tiloja on kysytty vuokralle, niin vastauksena on saatu, että tiloja ei voida vuokrata ennen kaupunginhallituksen päätöstä. Miten on tilapalvelujohtaja voinut tarjota tiloja pormestariston linjauksen vastaisesti?”. Keskenään ristiriitaiset lausunnot selittyvät sillä, että niillä on viitattu eri ajanjaksoon.

Paattisilla pidettiin 28.3.2023 asukastilaisuus Paattisten aluetalon tulevaisuudesta. Paikalla ollut Turun kaupungin pormestaristo ilmaisi tässä tilaisuudessa, että aluetalon tulevaisuus valmistellaan huolellisesti päätöksentekoon siten, että asiasta päättää aikanaan kaupunginhallitus. Lisäksi valmistelun sisältö laajennetaan kattamaan Paattisten alueen palveluverkon näkökulmaa laajemminkin. Jatkokeskusteluissa pormestaristo linjasi, että kaupungin tilapalvelut kerää tiedot tahoista, jotka ovat kiinnostuneita vuokraamaan tiloja aluetalolta, mikäli kohde päätettäisiin säilyttää ja korjata. Myös kyläyhdistystä kannustettiin nostamaan esille potentiaalisia vuokralaisia. Ohjeena oli, että aluetalolle ei solmita uusia vuokrasopimuksia valmistelun aikana, vaan ilmoittautuneet ja vuokraamiseen sitoutuneet tahot saatetaan kaupunginhallituksen tietoon, kun kaupunginhallitus päättää aluetalon tulevaisuudesta. Tilapalvelujohtaja ei siis ole neuvotellut vuokrauksista tai solminut vuokrasopimuksia Paattisilla 28.3.2023 pidetyn tilaisuuden ja kaupunginhallituksen päätöksen 20.1.2025 välisenä aikana.

Julkisessa keskustelussa on runsaasti kritisoitu sitä, miten kaupunki olisi tarkoitushakuisesti pitänyt vuosien ajan aluetalon tiloja tyhjillään saadakseen vajaakäytöstä perusteen rakennuksen purkamiselle. Tähän kritiikkiin tilapalvelujohtaja on vastannut toteamalla, että aluetalon vapaita tiloja on menneiden vuosien aikana tarjottu lukuisille toimitilaa etsiville tahoille, mutta vuokrasopimuksiin asti asia ei ole edennyt.

Eli kiteytetysti: Lausunnot vuokralaisten tuloksettomasta etsimisestä viittaavat aikaan ennen 28.3.2023 pidettyä tilaisuutta ja lausunnot tilojen vuokraamista koskevasta kiinnostuksenosoitusmenettelystä viittaavat aikaan 28.3.2023 pidetyn tilaisuuden jälkeen.

Tehdyssä kantelussa esitetään vaihtoehtoinen laskentatapa kohteen vajaakäytöstä. Esitetty laskentatapa, jossa vajaakäyttötarkastelusta rajataan pois tekniset- ja liikennetilat on periaatteessa validi, jos rakennusta ajatellaan monen käyttäjän kohteena, jossa vuokrauksen perusteena käytetään yksittäisiä huoneita tai huoneryhmiä. Jos taas ajatellaan tilannetta, jossa kaupunki vuokraisi koko rakennuksen yhdelle toimijalle, olisi vuokrauksen perusteena rakennuksen koko laajuus tekniset- ja liikennetilat mukaan luettuna. Asiassa ei siis ole yhtä oikeaa laskentatapaa. Eksaktin prosenttiluvun sijaan vajaakäyttökeskustelun oleellinen ydin on, että rakennuksessa on ollut pitkäaikainen ja merkittävä vajaakäyttö, eikä kaupungilla ole tiedossa sellaisia toimijoita, joiden kanssa solmittavilla vuokrasopimuksilla rakennuksen tilat saataisiin täyteen tai lähes täyteen käyttöasteeseen.

Lopuksi

Yhteenvetona toteamme, että Paattisten alueen palveluverkkoselvitystyön tuloksena muodostui kaupunginhallituksen käsittelyyn ehdotus toimenpiteistä, joita alueelle tulevaisuudessa tulisi kohdistaa, huomioiden väestöennuste, palvelujen nykytilanne ja tulevaisuuden tarpeet. Tehdyn tarkastelun pohjalta yhtenä ratkaisuna on Paattisten aluetalosta luopuminen, koska sen ylläpito ja peruskorjaus nykyisillä käyttöasteilla ei ole perusteltua ja alueelta on löydettävissä muita tilaratkaisuja toimintojen järjestämiseen. Aluetalolla on pitkät perinteet ja se koetaan alueen asukkaiden keskuudessa tärkeänä kohtaamispaikkana. Näin ollen aluetalosta luopuminen on kipeä päätös. Tämä näkyy myös siinä, että kaupunginhallituksen päätöksestä 20.1.2025 tehtiin yhteensä 20 oikaisuvaatimusta ja nämä kohdistuivat kaikki aluetalon osuuteen koko kaupunginhallituksen linjaamassa kokonaisuudessa. Hallintokantelun tekijä on myös yksi oikaisuvaatimuksen tekijöistä. Tämän selvityksen liitteenä 18 esitetään kaupunginhallituksen pöytäkirja 3.3.2025 oikaisuvaatimusten käsittelyyn liittyen sekä liitteenä 19 oikaisuvaatimukset.

Oikaisuvaatimusten ja hallintokantelun tekijöiden näkökulmasta aluetalosta luopuminen ei ole tyydyttävä päätös, mutta asian valmistelussa ja päätöksenteossa on toimittu asiallisesti ja kaupungin hallintosäännön mukaisesti.

Selvityksen liitteenä esitetään seuraavat materiaalit, jotka ovat liittyneet kaupunginhallituksen käsittelemään asiaan ”Paattisten alueen kehitys ja palveluverkko” ja joihin kantelussa tai tässä vastauksessa viitataan.

Liite 1​Kaupunginhallituksen pöytäkirjat 25.11.2024 ja 20.1.2025

Liite 2​Palveluverkkoselvitys

Liite 3​Palveluverkkoselvityksen liitteet

Liite 4​Paattisten alueen maankäytön kehittäminen, kartat

Liite 5​Aluetalon sisäilma- ja kosteustekninen kuntotutkimusraportti

Liite 6​Paattisten kyläyhdistyksen vastine kuntotutkimustuloksiin

Liite 7​Ympäristöterveydenhuollon lausunto 5.11.2024

Liite 8​Ympäristöterveydenhuollon lausunto 15.1.2025

Liite 9​Vuoropuhelun koonti (kolmas sektori ja kaupunki), kysymykset ja vastaukset

Liite 10​Adressit Maarian ja Paattisten nuorisotilojen säilyttämisen puolesta

Liite 11​Kyläyhdistyksen esitys adressin luovutustilaisuudessa 16.11.2024

Liite 12​Vetoomus 16.11.2024 aluetalon säilyttämisestä

Liite 13​Turun kaupungin vanhusneuvoston kannanotto

Liite 14​Lautakuntien lausunnot kootusti

Liite 15​Koonti Paattisten koulun tiloissa järjestettävistä lasten ja nuorten toiminnoista

Liite 16​Paattisten aluetalon kustannusarvio ja laskentamuistio

Liite 17​Liikuntalautakunnan pöytäkirja 14.2.2023 § 17

Liite 18​Kaupunginhallituksen pöytäkirja 3.3.2025

Liite 19​Oikaisuvaatimukset

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

Päätös​Päätin antaa Lounais-Suomen aluehallintovirastolle edellä olevan selvityksen.

Tuomas Heikkinen

kansliapäällikkö

Jakelu

selvLounais-Suomen aluehallintovirasto
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
tiedJokinen Katariina
tiedJuselius Minna
tiedLuoto Leevi
tiedSartes Minna


Liitteet:

Konha § 64
Liite 1:Kaupunginhallituksen pöytäkirjat 25.11.2024 ja 20.1.2025
Liite 2:Palveluverkkoselvitys
Liite 3:Palveluverkkoselvityksen liitteet
Liite 4:Paattisten alueen maankäytön kehittäminen, kartat
Liite 5:Aluetalon sisäilma- ja kosteustekninen kuntotutkimusraportti
Liite 6:Paattisten kyläyhdistyksen vastine kuntotutkimustuloksiin
Liite 7:Ympäristöterveydenhuollon lausunto 5.11.2024
Liite 8:Ympäristöterveydenhuollon lausunto 15.1.2025
Liite 9:Vuoropuhelun koonti (kolmas sektori ja kaupunki), kysymykset ja vastaukset
Liite 10:Adressit Maarian ja Paattisten nuorisotilojen säilyttämisen puolesta
Liite 11:Kyläyhdistyksen esitys adressin luovutustilaisuudessa 16.11.2024
Liite 12:Vetoomus 16.11.2024 aluetalon säilyttämisestä
Liite 13:Turun kaupungin vanhusneuvoston kannanotto
Liite 14:Lautakuntien lausunnot kootusti
Liite 15:Koonti Paattisten koulun tiloissa järjestettävistä lasten ja nuorten toiminnoista
Liite 16:Paattisten aluetalon kustannusarvio ja laskentamuistio
Liite 17:Liikuntalautakunnan pöytäkirja 14.2.2023 § 17
Liite 18:Kaupunginhallituksen pöytäkirja 3.3.2025
Liite 19:Oikaisuvaatimukset