Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus10707.04.20254

2225-2025 (01 01 00)

Erityisluokanopettajan ja erityisopettajan virkojen sekä varhaiskasvatuksen erityisopettajan toimien perustaminen lasten ja nuorten palvelukokonaisuuteen 1.8.2025 lukien

Tiivistelmä:

Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuus esittää 12 erityisluokanopettajan ja 6 erityisopettajan viran sekä 5 varhaiskasvatuksen erityisopettajan toimen perustamista lasten ja nuorten palvelukokonaisuuteen.

Kh § 107

Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen ja varhaiskasvatuksen palvelualuejohtaja Vesa Kulmala 2.4.2025:

Tausta

Perusopetuslaki muuttuu elokuun 2025 alussa siten, että lakiin on lisätty 4a luku lapsen oikeudesta oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tukeen.

Perusopetuslain 20 b pykälässä säädetään erityisopettajan osalta seuraavasti:

Opetuksen järjestäjän on varmistettava oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt esi- ja perusopetuksessa sekä järjestettävä ryhmäkohtaisia tukimuotoja osana perustoimintaa. Ryhmäkohtaisia tukimuotoja on annettava suunnitelmallisesti oppimisen edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyjen lisänä. Ryhmäkohtaisten tukimuotojen toteuttamisessa tulee tehdä opettajien välistä yhteistyötä. Ryhmäkohtaisia tukimuotoja ovat opettajan antama tukiopetus ja opetuskielen tukiopetus sekä erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.

Edelleen perusopetuslain 20 c pykälään on kirjattu erityisopettajan osalta seuraavasti:

Oppilaalla on oikeus saada oppilaskohtaisia tukitoimia viipymättä, jos 20 b §:n 2 momentissa tarkoitetut ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat riittämättömiä. Oppilaskohtaisia tukitoimia annetaan yksilöllisiin tarpeisiin perustuen ja säännöllisesti. Oppilaskohtaisten tukitoimien toteuttamisessa tulee tehdä opettajien välistä yhteistyötä. Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat oppilaskohtainen erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä, erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä, erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa ja 31 §:n 1 momentin nojalla oppilaalle annettavat oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet. Jokaisessa koulussa on pystyttävä tarjoamaan erityisopettajan pienryhmäopetusta. Mikäli oppilas tarvitsee oppilaskohtaisena tukitoimena oppiaineen rajaamista tai pienryhmäopetusta, hänen kuuluu saada erityisluokanopettajan opetusta. Elokuussa voimaan astuvassa laissa on yhä voimakkaampi kansallinen ohjaus lähikouluperiaatteen toteuttamiseen, jota jo Turun kaupungin tuen strategiassa on pyritty edistämään. Siirtämällä erityisluokkien painopistettä lähikouluihin, pystymme paremmin toteuttamaan oppilaiden oikeutta opiskella lähikoulussa.

Valtio osallistuu kuntien tehtävien rahoitukseen kohdentamalle kunnille peruspalvelujen valtionosuutta. Kunnan peruspalvelujen valtionosuus kattaa seuraavat tehtäväalueet:

Valtionvarainministeriö on omassa valtionosuuslaskelmassaan huomioinut tälle vuodelle 38,2 miljoonaa euroa oppimisen tuen uudistukseen liittyen. Vuodelle 2026 tullaan huomioimaan yhteensä 91,7 miljoonaa euroa. Tämä on otettu huomioon valtionosuuden laskennallisissa kustannusrakenteissa.

On huomioitavaa, että kaikki valtionosuudet ovat yleiskatteellisia. Yksittäiset muutokset taustatekijöissä eivät kulje suoraan toiminnan rahoitukseen. Kunnat on kuitenkin velvoitettu järjestämään ja toteuttamaan oppimisen tuki lain määrittämällä tavalla. Koulujen pitää esimerkiksi kirjata lukuvuosisuunnitelmaan, miten oppimisen tuki toteutuu.

Vuonna 2025 kaupungin saama peruspalvelujen valtionosuus ilman TE-rahoitusta (kuntien vastuulle siirtyneet työllisyyspalvelut) on -3,5 miljoonaa euroa. Edellä kuvattu perusopetuslain muutos on huomioitu valtionosuuden laskennallisissa ikäryhmähinnoissa ja on osaltaan vaikuttanut positiivisesti kaupungin osuuteen, joka tästä huolimatta jää negatiiviseksi.

Valtionosuuden taso on huomioitu voimassa olevassa talousarviossa viime syksyn tietojen perusteella. Toimintamenoihin kohdistuvaa vaikutusta ei ole huomioitu, joten kaupungin taloudellinen asema heikentyy esitettävää kustannusvaikutusta vastaavalla määrällä.

Toimielinten talouden tavoitteiden toteutumista arvioidaan osavuosikatsausten yhteydessä ja tarvittaessa palvelukokonaisuuksien tulee määrittää uusia sopeutustoimenpiteitä, joiden avulla asetettu tavoite kyetään saavuttamaan.

Perusopetus

Perusopetuksen osalta toimintavuoden 2025 - 2026 resurssit on jaettu kouluihin. Koska Turussa on panostettu oppilaan tukeen runsaasti jo aikaisempina vuosina, ei lisättävä määrä ole kovin suuri. Erityiskouluissamme aloittavien nivelvaiheiden, tulevat ensimmäiset ja seitsemännet luokat, luokkia siirretään 1.8.2025 aloittamaan lähipalveluiden erityisluokkina Lausteen, Luostarivuoren, Lyseon ja Raunistulan kouluissa. Erityisluokkien ja erityisluokanopettajien määrä ei näin ollen kasva. Kaikissa kaupungin erityisluokissa ei ole ollut vakinaista viranhaltijaa, vaan opettajat ovat olleet määräaikaisissa työsuhteissa tai tuntiopettajina.

Valmistavan opetuksen erityisluokanopettajan vakansseista on tehty vähimmäisarvio, jonka mukaan virkoja tarvitaan kahdeksan. Valmistavan opetuksen opettajien kokonaistarvetta ei olla täyttämässä vakinaisilla viroilla juuri siitä syystä, ettei varmuutta jatkotarpeesta ole. Kaupunkitutkimuksen ja Turun kaupungin väestöennusteiden mukaan maahanmuutto on edelleen kasvava trendi, joten valmistavan opetuksen tarve ei ole vähenemässä lähivuosina.

Myöskään uusia erityisopettajien virkoja ei tarvita kovinkaan montaa (yhteensä 6 erityisopettajaa), koska Turussa on panostettu oppilaan tukeen runsaasti jo aikaisempina vuosina.

Esitettävien uusien vakanssien lisäksi ruotsinkielisellä palvelualueella tulee tarpeen täyttää henkilöstösuunnitelman ulkopuolelta jo olemassa oleva luokanopettajan virka kielitukea antamaan, jonka kustannusvaikutus vuoden 2025 osalta 19.000 euroa ja vuositasolla 58.000 euroa.

Perustettavia vakansseja ei ole otettu huomioon palvelukokonaisuuden henkilöstösuunnitelmassa eikä talousarviossa, koska vuoden 2025 talous- ja toimintasuunnitelmaa laadittaessa lainsäädännön eteneminen ei ollut vielä tiedossa. Erityisluokanopettajien tehtäviä hoidetaan tällä hetkellä päätoimisilla tuntiopettajuuksilla, joiden palkkakustannukset ovat 768.000 euroa vuodessa. Erityisluokanopettajien virkojen perustamisella ei ole kustannusvaikutuksia eikä se lisää työvoiman käyttöä, koska virkojen täyttämisen jälkeen tuntiopettajuuksia ei tarvita. Kuuden erityisopettajan viran kustannusvaikutus on 372.000 euroa vuositasolla ja perustamisvuoden aikana n. 155.000 euroa.

Varhaiskasvatus

Toimintakauden 2024 - 2025 aikana varhaiskasvatuksessa on kokeiltu päiväkodissa toimivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien tehtävää. Päiväkodissa toimivat erityisopettajat ovat antaneet konsultaatiota sekä opetusta ryhmässä tai yksittäiselle lapselle. Perusopetuslain muutos 1.8.2025 lisää erityisopetuksen tarvetta osana perustoimintaa. Tällä perusteella varhaiskasvatuksen erityisopettajien määrää tulee lisätä, jotta lain vaatimukset voidaan täyttää. Päiväkodin erityisopettajien osalta on myös ollut nähtävissä, että erityisopettajien työpanos ei ole ollut riittävä isommissa yksiköissä, vaan määrää tulisi lisätä. Näiden perustettavien vakanssien avulla saataisiin täytettyä sekä perusopetuslain uudet vaatimukset että tasoitettua lasten oikeutta varhaiskasvatuksen erityisopettajien opetukseen ja konsultaatioon.

Kelpoisuusvaatimus varhaiskasvatuksen erityisopettajan tehtävään on varhaiskasvatuslain 30 §:n mukainen:

1)​ kelpoisuus varhaiskasvatuksen opettajan tehtävään, jonka lisäksi on suoritettu erityisopetuksen tehtäviin ammatillisia valmiuksia antavat opinnot, joista säädetään valtioneuvoston asetuksella; tai

2)​ kasvatustieteen maisteri pääaineena erityispedagogiikka (varhaiserityisopettajan koulutus).

Vakansseja ei ole otettu huomioon palvelukokonaisuuden henkilöstösuunnitelmassa eikä talousarviossa, koska vuoden 2025 talous- ja toimintasuunnitelmaa laadittaessa lainsäädännön eteneminen ei ollut vielä tiedossa. Kustannusvaikutus on 272.000 euroa vuodessa ja perustamisvuoden aikana 113.000 euroa.

Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen:

Esitän, että Turun kaupunkiin, ensimmäisenä sijoituspaikkana perusopetuksen palvelualue, perustetaan 6 erityisopettajan ja 12 erityisluokanopettajan virkaa 1.8.2025 lukien.

Lisäksi esitän, että Turun kaupunkiin, ensimmäisenä sijoituspaikkana varhaiskasvatuksen palvelualue, varhaiskasvatuksen johto perustetaan viisi (5) varhaiskasvatuksen erityisopettajan tointa 1.8.2025 lukien.

Henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen ja palvelussuhdepäällikkö Riitta Palmroth 2.4.2025:

Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuus esittää 12 erityisluokanopettajan ja 6 erityisopettajan viran sekä 5 varhaiskasvatuksen opettajan toimen perustamista lasten ja nuorten palvelukokonaisuuteen. Palvelukokonaisuuden esitys perustuu elokuun alusta voimaan tulevaan oppimisen tuen uudistukseen, jota on tarkemmin peruteltu palvelukokonaisuuden esityksessä. Oppimisen tuen uudistus on kuntia velvoittava lakimuutos, jonka toteutumista valvotaan.

Konsernihallinnon henkilöstöasioiden ohjaus –yksiköllä ei ole huomautettavaa perustettavaksi esitettyjen perusopetuksen erityisluokanopettajan, erityisopettajan virkojen tai varhaiskasvatuksen opettajan toimien palvelussuhteen ehtojen suhteen. Perusopetuksen erityisluokanopettajan ja erityisopettajan virkojen palkkaus ja palvelussuhteen ehdot määräytyvät Kunta-alan opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimuksen perusopetusta koskevien osioiden A ja B mukaisesti. Perustettavien perusopetuksen erityisluokanopettajan ja erityisopettajan virkojen kelpoisuusvaatimukset määräytyvät opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (986/98) mukaisesti. Varhaiskasvatuksen erityisopettajan toimille esitetty tehtäväkohtainen palkka vastaa muiden varhaiskasvatuksen erityisopettajien tehtäväkohtaista palkkaa. Varhaiskasvatuksen erityisopettajan kelpoisuusvaatimus määräytyy varhaiskasvatuslain 30 §:n mukaan.

Palvelukokonaisuuden esityksen mukaan oppimisen tukea koskeva muutos kasvattaa palvelukokonaisuuden palkkakustannuksia yhteensä 702.000 euroa vuodessa ja 287.000 euroa vuoden 2025 aikana. Palvelukokonaisuuden esityksen mukaan järjestely lisää henkilötyövuosien määrää kahdellatoista.

Palvelukokonaisuus vastaa siitä, että toiminta on järjestetty tarkoituksenmukaisimmalla tavalla. Perustettavaksi esitettyjen virkojen ja toimien toiminnallisen tarpeen osalta konsernihallinnon henkilöstöasioiden ohjaus -yksiköllä ei ole perusteita lausua toisin esityksen kanssa. Palvelukokonaisuuden tulee varmistaa, että virkojen ja toimien perustamisesta aiheutuvat palkkakustannukset sisältyvät talousarvioon. Konsernihallinnon henkilöstöasioiden ohjaus -yksikkö esittää, että erityisluokanopettajan päätoimiset tuntiopettajuudet lakkautetaan siinä vaiheessa, kun tällä päätöksellä perustettavat erityisluokanopettajan virat on täytetty.

Toimien perustaminen ei vaadi kaupunginhallituksen toimivaltaa, mutta ne on otettu tähän esitykseen mukaan, jotta muutoksen kokonaisvaikutus käy päätöksenteon yhteydessä selkeästi ilmi.

Liite 1Esitys erityisopettajien virkojen perustamisesta​

Liite 2Esitys erityisluokanopettajien virkojen perustamisesta​

Liite 3Esitys varhaiskasvatuksen erityisopettajan toimien perustamisesta​

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

Ehdotus​Kaupunginhallitus päättää, että

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKasvatus ja opetus
tiedKonsernihallinto, henkilöstöpalvelut
tpvKonsernihallinto, operatiiviset henkilöstöasiat


Liitteet:

Kh § 107
Liite 1:Esitys erityisopettajien virkojen perustamisesta
Liite 2:Esitys erityisluokanopettajien virkojen perustamisesta
Liite 3:Esitys varhaiskasvatuksen erityisopettajan toimien perustamisesta