Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus11207.04.20259

2754-2025 (03.00)

Lausunto ympäristöministeriölle luonnoksesta rakentamislain muuttamisesta

Tiivistelmä:

Ympäristöministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta rakentamislain muuttamisesta. Muutokset koskevat muun muassa lyhytaikaisen majoittumisen sääntelyä. Kaupunginhallitukselle esitetään liitteenä olevan lausunnon antamista.

Kh § 112

Kaupunkiympäristö, luvat ja valvonta, valvontajohtaja Leena Salmelainen 28.3.2025:

Ympäristöministeriö pyytää lausuntoja ehdotuksista lisätä rakentamislakiin uudelleen laaditun rakennusten energiatehokkuusdirektiivin (EPBD) ja uusiutuvan energian direktiivin (RED III) vaatimia lakimuutoksia. Lisäksi esityksessä ehdotetaan säädettäväksi rakentamislakiin seuraamus EU:n rakennustuoteasetuksen rikkomisesta ja kahta teknistä korjausta. Rakentamislakiin ehdotetaan myös uusia säännöksiä asumisen ja majoittumisen määritelmistä nopeasti yleistyneen asuntojen lyhytvuokrauksen huomioimiseksi rakentamislaissa. Lausuntoja pyydetään 25.4.2025 mennessä.

Tausta

Uudistettu rakennusten energiatehokkuusdirektiivi tuli voimaan 28. toukokuuta 2024 ja se on pantava täytäntöön kansallisessa lainsäädännössä 28. toukokuuta 2026 mennessä. Rakennusten energiatehokkuusdirektiivi on pantu täytäntöön Suomessa usealla eri lailla, muun muassa rakentamislailla. Rakentamislakiin valmistellaan nyt niitä muutoksia, joilla toimeenpantaisiin uudelleenlaaditun direktiivin vaatimukset.​

Rakentamislakiin ehdotetaan uusia säännöksiä rakennusten käyttöä koskevien sääntöjen täsmentämiseksi ja nopeasti yleistyneen lyhytvuokrauksen huomioimiseksi rakentamislaissa. Lisäyksellä pyritään pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman mukaisesti varmistamaan lyhytaikaisen vuokraustoiminnan edellytykset, mutta mahdollistamaan samalla nykyistä parempi puuttuminen havaittuihin ongelmiin.

Lisäksi esityksessä ehdotetaan säännöksiä liittyen muun muassa rakennustuoteasetuksen seuraamuksiin liittyviin säännöksiin ja kahta teknistä korjausta rakentamislakiin.

Turun kaupungin lausunnon keskeinen sisältö

Turun kaupungin näkemyksen mukaan on ehdottoman tärkeää, että lyhytaikaisen vuokraustoiminnan sääntelyä selkeytetään nykyisestä. Voimassa olevassa lainsäädännössä asian sääntely on hyvin vähäistä ja ilmiö on kasvanut viime vuosina merkittävästi valtakunnallisesti. Lyhytvuokrauksen sääntelyssä on tärkeää mahdollistaa lyhytvuokraus kuitenkin riittävillä reunaehdoilla siten, että esimerkiksi asuinkerrostalon vakituiset asukkaat eivät joudu kohtuuttomasti kärsimään lyhytvuokrauksen mahdollisista lieveilmiöistä ja negatiivisista vaikutuksista. Niin ikään on tärkeä varmistaa, että lyhytvuokrausta laajassa mittakaavassa harjoittavat toimijat eivät saa perusteetonta helpotusta toiminnalleen esimerkiksi erilaisten rakentamista koskevien määräysten muodossa verrattuna virallisiin majoitustoimijoihin (hotellit ym.).

Pääosiltaan lakiehdotus on kannatettava ja sisältää riittävät elementit lyhytvuokrauksen sääntelyyn. Lakiehdotuksessa määritellään, mitä tarkoitetaan asumisella verrattuna majoitustoimintaan. Mikäli lyhytvuokraus mahtuisi ”asumisen” määrittelyn raameihin, se olisi sallittua, eikä siihen olisi rakennusvalvontaviranomaisen mahdollista puuttua. Kuitenkin asunto-osakeyhtiöillä säilyisi edelleen mahdollisuus kieltää yhtiöjärjestyksessä asuntojen lyhytvuokraus.

Asumista olisi jatkossa luonnollisesti jatkuva asuminen, jota hallituksen esityksessä luonnehditaan ”arkikielen mukaiseksi pysyväksi asumiseksi”. Jatkuvan asumisen lisäksi asumiseen rinnastettaisiin asunnon vuokraaminen yli neljän viikon mittaisin vuokrasopimuksin. Tämä on Turulle tärkeää, koska tällä mahdollistettaisiin erityisesti tilapäisen työvoiman majoittaminen kaupungissa.

Näiden pidempiaikaisten vuokrausten lisäksi asumiseen rinnastettaisiin asunnon alle neljän viikon mittainen vuokraaminen silloin, kun vuokraaja on kirjoilla kyseisessä asunnossa ja tosiasiallisesti myös asuu siellä. Tällä säännöksellä mahdollistettaisiin ns. alkuperäinen airbnb-toiminta, eli omaa asuntoaan voisi vuokrata lyhytaikaisesti esimerkiksi loma-aikoina. Tämä on varsin kohtuullinen ja kannatettava tavoite. Tämän säännöksen mukaisen lyhytvuokrauksen aiheuttamiin mahdollisiin häiriöihin puututtaisiin ainoastaan asunto-osakeyhtiölain perusteella eikä rakennusvalvontaviranomaisella olisi asiassa toimivaltaa.

Lakiluonnoksessa ehdotetaan sallittavan rajoitetusti myös niiden asuntojen vuokraus, joissa ei ole kirjoilla ketään. Lähtökohtaisesti näiden asuntojen vuokraus olisi sallittua enintään 90 vuorokautta vuodessa. Tämä tarkoittaa siis yhteensä kolmen kuukauden mittaista aikaa vuodessa. Säännös on Turun näkemyksen mukaan kohtuullinen ja mahdollistaa esimerkiksi sijoitusasuntojen lyhytvuokrauksen maltillisessa määrin.

Lisäksi lakiluonnoksessa ehdotetaan, että kunta voisi rakennusjärjestyksessään sallia edellä mainitun lyhytvuokrauksen myös laajemmin kuin 90 vrk/vuosi, kuitenkin enintään 180 vuorokautta vuodessa. Näiden molempien määräaikojen (90 vrk/vuosi ja rakennusjärjestyksessä sallittu vuorokausimäärä) toteutumista valvoisi rakennusvalvontaviranomainen.

Turun kaupungin näkemyksen mukaan on hyvä, että kunnille annetaan harkintavaltaa päättää lyhytvuokrauksen määrällisestä sallimisesta omista lähtökohdistaan. Kuitenkin 180 vrk/vuosi on yhteensä puolet vuodesta. Koska sallittavan lyhytvuokrauksen kokonaismäärä on sidottu kalenterivuoteen, laskuri käynnistyy vuoden alusta aina uudestaan. Rakennusvalvontaviranomaisella on käytössään ainoastaan hallinnolliset pakkokeinot, joiden käyttäminen on määrämuotoisuuden vuoksi hidasta. Lisäksi mahdollisten pakkokeinojen tarve pitää todentaa jokaisen asunnon kohdalla erikseen ja asuntojen tosiasiallisen majoituskäytön osoittaminen on työlästä ja aikaa vievää. Rakennusvalvonnoilla ei ole riittävästi resurssia tällaiseen työhön eikä puoli vuotta ole riittävä aika pakkokeinojen läpiviemiseen. Käytännössä tämä kokonaisuus tarkoittaa, että 180 vuorokauden lyhytvuokrauksen rajaa olisi jatkossa mahdotonta valvoa. Turun kaupungin lausunnossa ehdotetaan, että rakennusjärjestyksellä sallittavaa vuorokausimäärää harkittaisiin vielä uudelleen, esimerkiksi enintään 120 vrk/vuosi.

Kaupunginhallitukselle esitetään liitteenä 1 olevan lausunnon antamista ympäristöministeriölle.​

Liite 1Turun kaupungin lausunto luonnoksesta rakentamislain muuttamiseksi

Oheismateriaali 1Lausuntopyyntö

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

Ehdotus​Kaupunginhallitus päättää antaa liitteenä 1 olevan lausunnon ympäristöministeriölle.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausYmpäristöministeriö


Liitteet:

Kh § 112
Liite 1:Turun kaupungin lausunto luonnoksesta rakentamislain muuttamiseksi