Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, hankintapalvelut 
Hankintajohtaja3913.03.2025 

7839-2024 (02 08 00)

Kuumajuoma-automaattien hankinnan hankintamenettelyn keskeyttäminen

 

 

 

Konsernihallinnon hankintapalvelut, hankinta-asiantuntija Liisa Yli-Yrjänäinen, 13.3.2025:

 

Hankinnan tausta

 

Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia kuumajuoma-automaattien hankintaan Turun kaupungin eri palvelukokonaisuuksien käyttöön ajalle 15.5.2025 (tavoite)–31.10.2028, jonka jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana, jollei sopimusta ole irtisanottu päättymään varsinaisen sopimuskauden loppuun.

 

Hankinnassa on kysymys palveluhankinnasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) EU-kynnysarvot (EU-hankinta).

 

Hankinnasta on tehty tietopyyntö 19.12.2024.

 

Hankintaa koskeva EU-hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 3.2.2025 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) -tietokannassa. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.

 

Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 18.2.2025. Kysymyksiin annettujen vastausten perusteella hankinnasta lähetettiin julkaistavaksi korjausilmoitus 18.2.2025.

 

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvattiin tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset sekä hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset. Lisäksi tarjouspyynnössä kuvattiin pisteytettävät laatuvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että vaihtoehtoisia tarjouksia ja osatarjouksia ei hyväksytä.

 

Tarjous liitteineen tuli jättää suomen kielellä.

 

Hankinnan ennakoitu arvo vuodessa on noin 180 000 €. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai arvoon sopimuskauden aikana.

 

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus yhden (1) palveluntuottajan kanssa.

 

Tarjoukset saatiin määräaikaan 11.3.2025 klo 11.00 mennessä seuraavilta tarjoajilta: JOBmeal Oy ja Selecta Finland Oy.

 

Hankintamenettelyn keskeyttäminen

Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 125 §:n 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Perusteltuna syynä voidaan hankintalain 125 §:ään johtaneen valmisteluaineiston nojalla pitää esimerkiksi tarjouspyynnön virheellisyyttä (HE 182/2010, s. 22).

 

Hankintamenettelyn keskeyttäminen ei edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa. Oikeuskäytännössä on edelleen vakiintuneesti katsottu myös, että hankintamenettelyn keskeyttämisen edellytyksenä oleva todellinen ja perusteltu syy voi johtua hankintayksikön omasta toiminnasta tai laiminlyönnistä aiheutuvasta hankintamenettelyn virheellisyydestä (ks. esim. MAO 229/19). 

Hankintalain 125 §:n 2 momentin mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään hankintalain 123 §:ssä. Hankintalain 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

 

Hankintayksikkö keskeyttää hankintamenettelyn hankintaa tekemättä. Keskeyttämisen syynä on vertailuperusteiden virheellisyys. Tarjouspyynnössä on hinnan vertailuperusteeksi asetettu muun ohella juoma-annoksen hinta, jonka painotus vertailussa on asetettu yhden annoksen määräksi. Lisäksi hinnan vertailussa on huomioitu muun ohella myös eri kuumajuoma-automaatit kuukausihinnoittelun muodossa. Kun kuumajuoma-automaattien vertailu on tehty kuukausihinnoittelun ja juoma-annoksen hinnoittelun yhden annoksen perusteella, on vertailu muodostunut virheelliseksi ja epätasapainoiseksi, kun juoma-annoksen hinnan vertailulla on ollut erittäin pieni vaikutus hinnan vertailussa. Tämä ei ole ollut hankintayksikön tarkoitus.

 

Koska vertailuperustetta koskeva virhe on ollut jo tarjouspyynnössä, virheellinen hankintamenettely voidaan korjata ainoastaan keskeyttämällä hankinta ja julkaisemalla uusi tarjouspyyntö.

 

Hankintayksiköllä on edellä mainitusta syystä todellinen ja perusteltu syy keskeyttää hankintamenettely. Keskeyttämispäätöstä tehtäessä toimitaan tasapuolisesti ja tarjoajia syrjimättä.

 

Hankintayksikkö tulee käynnistämään hankinnan kohteessa uuden hankintamenettelyn, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden erillinen ja uusi prosessi.

 

Toimivalta

 

Turun kaupungin hallintosäännön 82 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää ict-hankinnoista sekä yhteishankinnoista mukaan lukien seutuhankinnat. Konsernihallinnon hallinnon järjestämispäätöksen 12 § mukaan hankintajohtajalle on siirretty toimivalta päättää yhteishankinnoista mukaan luettuna seutuhankinnat ja niitä koskevista puitejärjestelyistä pois lukien ict-hankinnat.

 

Hankintajohtaja Susanna Sarvanto-Hohtari:

 

Päätös          Päätin edellä esitetyin perustein, että

-kuumajuoma-automaattien hankintamenettely keskeytetään edellä esitetyin perustein hankintaa tekemättä ja

-hankinnan kohteesta käynnistetään uusi hankintamenettely, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden erillinen ja uusi prosessi.

 

Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

Susanna Sarvanto-Hohtari

hankintajohtaja

 

Oikaisuohje ja valitusosoitus ovat liitteenä.

 

Lisätietoja: hankinta-asiantuntija Liisa Yli-Yrjänäinen, p. 044 907 5216

 

 

Jakelu

aoJOBmeal Oy
aoSelecta Finland Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedKumpulainen Maarit
tiedLehtiniitty Tiina
tiedLehto Mikko
tiedMäkelä Anja
tiedPaananen Jussi
tpvYli-Yrjänäinen Liisa