Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto, hankintapalvelut | |||
Hankintajohtaja | 37 | 04.03.2025 |
4846-2024 (02 08 00)
Kalusteiden hankinta osa-alue 3 itseoikaisu
Tilapalveluiden kalusteasiantuntija Mira Hiltunen, hankintapalveluiden hankinta-asiantuntijat Samu Laaksonen ja Liisa Yli-Yrjänäinen, 4.3.2025:
Hankinnan tausta
Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia kalusteiden hankintaan Turun kaupungin eri palvelukokonaisuuksien, Pöytyän, Oripään, Nousiaisten, Salon, Paimion, Naantalin, Mynämäen ja Raision kuntien / kaupunkien sekä Turun ammatti-korkeakoulu Oy:n, Turun Taito-Kampus Oy:n, Koy Turun monitoimitilojen, Koy Härkätien päiväkodin ja Turun konservatorion käyttöön ajalle 1.4.2025 (tavoite) – 31.3.2028, minkä jälkeen sopimusta voidaan jatkaa Tilaajan kirjallisella päätöksellä alkuperäisin ehdoin kahdella (2) yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella ajalle 1.4.2028 - 31.3.2029 ja 1.4.2029 - 31.3.2030.
Hankintajohtaja on hankintapäätöksellään 3.3.2025 § 35 päättänyt muun ohella seuraavaa:
’’Päätin edellä esitetyin perustein, että hankintajohtajan hankintapäätökset 14.2.2025 § 20 ja 18.2.2025 § 21 poistetaan kokonaisuudessaan hankintaoikaisuna osa-alueiden 1 ja 3 osalta.
Lisäksi päätin, että kalusteiden hankinnan (4846-2024) osa-alueiden 1 ja 3 osalta
-Isku Spaces Oy suljetaan tarjouskilpailun ulkopuolelle osa-alueiden 1 ja 3 osalta, koska se ei ole täyttänyt tarjoajalle tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia,
-Vepsäläinen Oy:n tarjous suljetaan tarjouskilpailun ulkopuolelle osa-alueen 1 osalta, koska sen tarjous on tarjouspyynnön vastainen ja että
-kalusteiden hankinnan toimittajaksi ajalle 1.4.2025 (tavoite)-31.3.2028 valitaan osa-alueittain alla mainitut yritykset tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin:
1) Oppimistilojen kalusteet: 1. Lekolar-Printel Oy, 2. Martela Oyj ja
3) Työympäristö- ja julkitilakalusteet: 1. Martela Oyj, 2. Input Interior Oy’’.
Hankintaoikaisu perusteluineen
Sovellettavat oikeusohjeet
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 132 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.
Asian arviointi
Hankintayksikkö on havainnut hankintapäätöksen 3.3.2025 § 35 osalta virheen osa-alue 3 voittaneen osalta. Input Interior Oy on saanut korkeimmat pisteet ja Martela Oyj toiseksi korkeimmat pisteet osa-alue 3 osalta. Input Interior Oy ja Martela Oyj ovat kuitenkin hankintapäätöksen 3.3.2025 § 35 päätösosiossa väärin päin eli Martela Oyj on etusijajärjestyksessä ensimmäisenä, vaikka se on vertailussa sijoittunut toiseksi. Hankintapäätöstä 3.3.2025 § 35 on oikaistava tältä osin.
Toimivalta
Turun kaupungin hallintosäännön 76 §:n mukaan hankintayksikön aloitteesta tehtävästä hankintaoikaisusta päättää sama taho, joka on tehnyt hankintapäätöksen. Mikäli asianosainen on vaatinut hankintaoikaisua, toimielin tekee hankintaoikaisua koskevan päätöksen myös alaisensa viranhaltijan hankintapäätöksestä.
Turun kaupungin hallintosäännön 82 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää ict-hankinnoista sekä yhteishankinnoista mukaan lukien seutuhankinnat. Konsernihallinnon hallinnon järjestämispäätöksen 12 § mukaan hankintajohtajalle on siirretty toimivalta päättää yhteishankinnoista mukaan luettuna seutuhankinnat ja niitä koskevista puitejärjestelyistä pois lukien ict-hankinnat.
Hankintajohtaja Susanna Sarvanto-Hohtari:
Päätös Päätin edellä esitetyin perustein, että hankintajohtajan hankintapäätöstä 3.3.2025 § 35 oikaistaan korjaamalla kalusteiden hankinnan (4846-2024) osa-alueen 3:n etusijajärjestystä siten, että etusijajärjestys muodostuu seuraavanlaiseksi:
3) Työympäristö- ja julkitilakalusteet: 1. Input Oy ja 2. Martela Oyj.
Hankintajohtajan hankintapäätöstä 3.3.2025 § 35 ei oikaista muilta osin korjaamalla osa-alueen 3 etusijajärjestys edellä mainitulla tavalla, ja oikaiseminen em. perusteella ei vaikuta em. päätöksen täytäntöönpanoon muilta osin.
Hankintayksiköt eivät sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.
Mahdollisesta option käyttöönotosta päätetään erikseen.
Hankintayksikköjä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Hankintasopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Susanna Sarvanto-Hohtari
hankintajohtaja
Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.
Lisätiedot: hankinta-asiantuntijat Samu Laaksonen p. 040 4828 852 ja Liisa Yli-Yrjänäinen p. 044 907 5216
Jakelu
aoInput Interior Oy
aoIsku Spaces Oy
tiedKeskinäinen kiinteistö Oy Härkätien päiväkoti
tiedKiinteistö Oy Turun monitoimitilat
aoMartela Oyj
aoModeo Oy
tiedMynämäen kunta
tiedNaantalin kaupunki
tiedNousiaisten kunta
aoOfficepro Finland Oy
tiedOripään kunta
tiedPaimion kaupunki
tiedPöytyän kunta
tiedRaision kaupunki
tiedSalon kaupunki
tiedTurun Taito-kampus Oy
tiedTurun ammattikorkeakoulu Oy
tiedTurun konservatorio Oy
aoVepsäläinen Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedHiltunen Mira
tpvJärvinen Tapani
tpvKumpulainen Maarit
tpvLaaksonen Samu
tpvLehtiniitty Tiina
tpvLehto Mikko
tpvMäkelä Anja
tpvPaananen Jussi
tpvYli-Yrjänäinen Liisa