Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus7110.03.20255

375-2025 (03.00)

Lausunto työryhmämietinnöstä hankintalainsäädännön muuttamiseksi

Tiivistelmä:

Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoa työryhmämietinnöstä hankintalain, erityisalojen hankintalain sekä rikosrekisterilain 6 b §:n muuttamiseksi. Työryhmämietintö on laadittu hallituksen esityksen muotoon. Kaupungin kannalta vaikutuksiltaan merkittävimmät muutosehdotukset koskevat sidosyksikkösääntelyyn ehdotettua uutta 10 % vähimmäisomistusvaatimusta. Lisäksi luonnokseen sisältyy muita, lähinnä hankintaprosessiin liittyviä muutosehdotuksia. Kaupunginhallitukselle ehdotetaan, että se ei lausunnossaan kannata ehdotettuja muutoksia sidosyksikkösääntelyyn.

Kh § 71

Konsernijuristi Suvi Posio, hankintajohtaja Susanna Sarvanto-Hohtari ja juristi Sanni-Sofia Nieminen 6.3.2025:

Lausuntopyyntö

Työ- ja elinkeinoministeriö asetti 20.2.2024 työryhmän valmistelemaan hankintalainsäädännön muutoksia hallitusohjelmakirjausten mukaisesti. Työryhmä päätti työnsä 30.11.2024 ja luovutti hallituksen esityksen muotoon laaditun ehdotuksensa työ- ja elinkeinoministeriölle tammikuussa 2025. Hallituksen esityksen tavoitteena on parantaa julkisten hankintojen tehokkuutta ja kustannussäästöjä sekä turvata laadukkaat julkiset palvelut. Lausuntoa pyydetään erityisesti hankintojen valmistelusta ja sidosyksiköiden käytön rajoituksesta sekä niitä koskevien muutosehdotusten vaikutuksista. Työryhmämietintöön sisältyy esitys, jonka mukaan jatkossa sidosyksiköitä koskisi 10 % vähimmäisomistusvaatimus. Voimassa olevaan lainsäädäntöön ei sisälly sidosyksikön vähimmäisomistusosuutta koskevaa vaatimusta. Lausuntoaika päättyy 11.3.2025. Lausuntopyyntö ja työryhmämietintö on saatavilla lausuntopalvelussa osoitteessa https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=ace05d59-c8e0-41c3-acbb-1c87e4cd1a23

Lausunto on kokonaisuudessaan esityslistan liitteenä. Seuraavassa on esitetty tiivistelmä lausuntoluonnoksessa esille nostetuista huomioista:

Kaupungin lausunto sidosyksikkösääntelyyn ehdotetuista muutoksista

​Turun kaupunki vastustaa sidosyksiköitä koskevaan sääntelyyn ehdotettuja muutoksia 10 % vähimmäisomistusvaatimuksesta. Ehdotettu sääntely on vastoin hallitusohjelmaan kirjattuja tavoitteita normien purkamisesta ja pyrkimyksestä saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä julkisissa hankinnoissa. Ehdotettu sääntely lisää kustannuksia, sääntelyä ja byrokratiaa. Sääntely vaikuttaisi useaan Turun kaupungin sidosyksikköön, ja vaikutukset ulottuvat laajasti kaupungin palveluiden järjestämiseen eri toimialoilla.

Sidosyksiköitä koskeva vähimmäisomistusvaatimus rajoittaisi perustuslailla suojattua kunnallista itsehallintoa, sillä se rajoittaa merkittävästi kuntien mahdollisuuksia järjestää niiden vastuulle kuuluvat palvelut kustannustehokkaasti sekä turvallisuus- ja huoltovarmuusnäkökohdat huomioiden. Kuntien tulee voida päättää itsehallintoonsa perustuen, millä tavalla niiden vastuulle kuuluvat palvelut tuotetaan. Ehdotettu sääntely ei lisää kilpailua, sillä sidosyksiköt kilpailuttavat hankintansa ja sidosyksiköiden kautta hankitut palvelut ovat näin ollen jo nyt kilpailutettujen hankintojen piirissä. Sidosyksikkösääntelyyn ehdotettu lyhyt siirtymäaika lisää riskejä sekä kustannuksia.

Kaavamainen sääntely ei ota huomioon palveluiden ja alueiden erityispiirteitä. Esitystä ei ole kirjoitettu hallitusohjelman edellyttämällä tavalla siten, että se huomioisi huoltovarmuuden tai muun vastaavan painavan julkisen intressin. Erityisesti vesihuolto ja jätehuolto tulisi rajata soveltamisalan ulkopuolelle.

Siirtymäajat ovat liian lyhyet. Siirtymäaika 30.6.2029 asti olisi tarkoituksenmukaisempi ja mahdollistaisi palvelujen hallitun siirtymän edellyttäen, että huoltovarmuuskriittiset palvelut rajataan 10 % vähimmäisomistusvaatimuksen soveltamisalan ulkopuolelle. Sidosyksikköyhtiöissä tuotetaan palveluita, jotka ovat yhteiskunnan toiminnalle ja huoltovarmuudelle kriittisiä ja näiden palveluiden toiminta on turvattava ilman keskeytyksiä ja katkoja (esim. ICT, talous, ruokahuolto, palkanlaskenta). Tuotannon uudelleenjärjestelyyn on varattava riittävästi aikaa, jotta voidaan turvata suunniteltu ja hallittu siirtymä.

Sidosyksiköitä koskeva vähimmäisomistusrajalla on toteutuessaan merkittäviä vaikutuksia palveluiden käyttäjiin, hankintayksiköihin ja yrityksiin. Lausuttavana olevassa mietinnössä näitä vaikutuksia on arvioitu hyvin suppeasti ja puutteellisesti. Laadukkaan lainsäädäntötyön kannalta on ongelmallista, että sääntelyn vaikutuksia pyritään selvittämään vasta lausuntokierroksen yhteydessä. Olisi läpinäkyvämpää, että lausuntopyyntöön sisältyisi kattava vaikutusarvio, josta lausunnonantajat voisivat esittää omat näkemyksensä. Sääntelyn vaikutuksia ei saada kattavasti selville edes tämän lausuntokierroksen yhteydessä, sillä lausuntopyyntö oli lähetetty vain pieneen osaan kuntia ja hankintayksiköitä.

Kaupungin lausunto muista ehdotetuista muutoksista

Tavoitteet kilpailun lisääntymisestä ja kustannussäästöistä ovat kannatettavia, mutta esitetyt muutokset eivät välttämättä tue tavoitteiden saavuttamista. Asetettuja tavoitteita ja päämääriä ei tulisi edistää tiukentamalla hankintalain säännöksiä ja lisäämällä hankintayksiköiden hallinnollista työtä. Hankintayksiköiden resursseja olisi tarkoituksenmukaista keskittää hankinnan ja sen sisällön huolelliseen valmisteluun.

Hankintojen pakollinen jakaminen ei lähtökohtaisesti takaa kustannussäästöjä tai kilpailun lisäämistä. Hankintayksiköt joutuvat jakamaan hankintoja epätarkoituksenmukaisiin kokonaisuuksiin välttääkseen markkinaoikeuteen tehtävät valitukset.

Hankinnan keskeyttäminen yhden tarjouksen tilanteessa viivästyttää jo ennestään edelleen pitkiä hankintamenettelyitä ja hankintasopimusten aloittamisajankohtia, mikä aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia ja turhaa hallinnollista työtä.

Markkinakartoitusten lisääntyminen on lähtökohtaisesti kannatettavaa, mutta sen sitominen hankinnan jakamiseen ja hankinnan keskeyttämiseen yhden tarjouksen tilanteissa ei edesauta tavoitteiden saavuttamista, vaan lisää epävarmuutta käytännön hankintatyössä ja kustannuksia esimerkiksi viivästyneiden hankintojen muodossa.

Rikosrekisteriotteiden tarkistamisesta luopumista sekä turvallisuuden ja huoltovarmuuden huomioimista hankintalaissa koskevat ehdotukset ovat kannatettavia.​

Liite 1Turun kaupungin lausunto hankintalain muuttamisesta

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa liitteenä 1 olevan lausunnon työryhmämietinnöstä hankintalain, erityisalojen hankintalain sekä rikosrekisterilain 6 b §:n muuttamiseksi.

Samalla kaupunginhallitus päätätä, että pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan heti.​

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausTyö- ja elinkeinoministeriö


Liitteet:

Kh § 71
Liite 1:Turun kaupungin lausunto hankintalain muuttamisesta