Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 60 | 03.03.2025 | 12 |
7841-2024 (00 01 02, 10 03 02, 00 04 02)
Oikaisuvaatimukset kaupunginhallituksen päätökseen 20.1.2025 § 14 koskien Paattisten alueen kehitystä ja palveluverkkoa
Tiivistelmä:
Kaupunginhallitus on 20.1.2025 päättänyt merkitä annetun selvityksen Paattisten alueen palveluverkosta tiedoksi ja tehdä linjauksia toimeenpantavista asioista. Kaupunginhallituksen päätöksestä on tehty 20 oikaisuvaatimusta. Kaupunginhallitukselle esitetään, että oikaisuvaatimukset hylätään.
Kh § 60
Palveluverkkojohtaja Minna Juselius ja juristi Katariina Jokinen 24.2.2025:
Kaupunginhallituksen päätöksestä 20.1.2025 § 14 koskien Paattisten alueen kehitystä ja palveluverkkoa on saapunut 20 oikaisuvaatimusta aikavälillä 27.1.2025 – 19.2.2025.
Oikaisuvaatimuksissa vaaditaan kaupunginhallituksen 20.1.2025 tekemän päätöksen kumoamista ja päätöksen toimeenpanon keskeyttämistä. Yhdessä oikaisuvaatimuksessa vaaditaan, että kaupunginhallituksen päätös tulee oikaista Paattisten aluetalon kuntosalin ennenaikaisen sulkemisen osalta, ja että toiminta jatkuu siihen asti, kunnes korvaavat liikuntatilat ovat valmistuneet. Kaupunginhallitukselle esitetään, että se hylkää oikaisuvaatimukset ja kaupunginhallituksen päätös 20.1.2025 § 14 pannaan täytäntöön mahdollisista valituksista huolimatta.
Vaatimukset
Koska oikaisuvaatimukset koskevat samaa asiaa ja kohdistuvat samaan kaupunginhallituksen päätökseen 20.1.2025 § 14, oikaisuvaatimukset ehdotetaan käsiteltävän yhdessä hallintolain (434/2003) 25 §:n mukaisesti.
Oikaisuvaatimukset esitetään oheismateriaalissa 1. Useampi oikaisuvaatimus oli samansisältöinen eri allekirjoittajalla. Kootusti vaatimukset olivat seuraavat:
Oikaisuvaatimuksissa on esitetty vaatimuksia myös Paattisten aluetalon purkamiseen/tulevaan käyttöön liittyen. Tältä osin kaupunginhallituksen päätös rinnastuu kuntalain 136 §:ssä tarkoitettuun vain valmistelua koskevaan päätökseen, josta ei saa tehdä oikaisuvaatimusta.
Vastaus vaatimuksiin
Vaatimusten perusteluissa nostettiin esiin useita näkökulmia ja yksityiskohtia päätöksenteon taustalla olevaan valmisteluun, päätöksentekoon ja toimivaltoihin sekä esimerkiksi asukkaiden yhdenvertaisuuteen ja kaupungin strategiaan liittyen. Seuraavassa vastataan kootusti näihin teemoihin liittyen.
Valmisteluprosessi
”Puutteellinen valmistelu, virheelliset tiedot, osallistamisen laiminlyönti”
Paattisten alueen tarkastelu kokonaisuutena käynnistettiin keväällä 2023. Yksittäisen tilaratkaisun sijaan laadittiin palveluverkkoselvitys Paattisten alueen nykytilanteesta ja tulevaisuudesta. Valmistelu on tehty asianmukaisesti kaupungin organisaation asiantuntijoiden toimesta, osallistaen alueen toimijoita. Vaihtoehtoja ja vaikutuksia on prosessin aikana arvioitu ja aluetalon kunto on puolueettoman asiantuntijan toimesta tutkittu (kosteus- ja sisäilmatekninen kuntotutkimus). Peruskorjauksen tavoitehinta-arvio on laskettu alalla yleisesti käytössä olevalla kustannustieto -järjestelmällä. Arvion lähtötietona on käytetty kuntotutkimuksen tuloksia.
Kyläyhdistyksen kanssa pidettiin selvitysprosessin aikana kolme palaveria, joista yhden yhteydessä tutustuttiin liikekeskuksen ja aluetalon tiloihin yhdessä. Tämän lisäksi palveluverkkoselvityksen johtopäätökset esiteltiin ennen päätöksentekoon vientiä tilaisuudessa kolmannen sektorin edustajille ja alueen lapsia ja nuoria kuultiin omissa tilaisuuksissa. Kaikki valmisteluprosessin aikana kaupungille saapuneet vetoomukset, kannanotot ja kehitysehdotukset on sisällytetty palveluverkkoselvityksen materiaaleihin ja esitetty kaupunginhallituksen esityslistan 25.11.2024 ja 20.1.2025 liitteinä tai oheismateriaaleina. Kyseiset materiaalit kootusti oheismateriaalina 2.
Päätöksenteko / toimivallat
”Hallintosääntöä on rikottu ja toimivallat ylitetty. Asia kuuluu valtuustolle.”
Turun kaupungin hallintosäännön § 35 kaupunginvaltuuston toimivaltaan kuuluu muun ohessa päättää merkittävistä muutoksista kaupungin omaan palveluverkkoon. Hallintosäännön § 36 kaupunginhallituksen toimivaltaan kuuluu muun ohessa
Kaupunginhallituksen 20.1.2025 § 14 päätöksen sisältämä kokonaisuus toimeenpantavaksi linjattaviksi asioiksi ei ole merkittävä muutos kaupungin omaan palveluverkkoon. Aluetalossa toimineet kaupungin omat palvelut toteutetaan tehdyn suunnitelman mukaan uima-allasta ja saunaa lukuun ottamatta jatkossakin. (Paattisten uimahallin valvontapalveluista on luovuttu liikuntalautakunnan päätöksellä jo 1.9.2014 alkaen.) Linjaukset liittyvät tilojen käytön periaatteisiin ja tilankäyttöön, joissa toimivalta on kaupunginhallituksella.
” Lisäksi valtuusto päättää kohdan 11 mukaan taloudellisesti tai periaatteellisesti merkittävän kunnan harkinnassa olevan tuen tai etuuden käytöstä luopumisesta. (Aluetalon kokonaisuutena sekä erityisesti sen juhlasalin ja allastilan käytöstä luopuminen on Turun kaupungin ja Paattisten kunnan yhdistämissopimuksen perusteella periaatteellisesti merkittävän etuuden käytöstä luopuminen.)”
Turun kaupungin ja Paattisten kunnan yhdistämissopimuksen aikoihin rakenteilla olleen kunnantalon yhteydessä sijainneesta juhlatilasta ja allastilasta ei ole minkäänlaista mainintaa yhdistämissopimuksessa. Etuudesta, jota allastilan ja juhlasalin käyttäminen on alueen asukkaille tuonut ei ole hallintosäännössä tarkoitettu merkittävä etuus. Asiassa on kyse kiinteistökehityksestä, tilojen käytöstä sekä yksittäisen toimipaikan muutoksesta, joista päättäminen kuuluu hallintosäännön 36 § ja 40 § mukaan kaupunginhallituksen ja lautakunnan toimivaltaan.
Päätöksen lainvoimaisuus: Päätöstä ei voida laittaa täytäntöönpanoon ennen valitusajan umpeutumista, eli talon sulkeminen on tehty lainvastaisesti.
Kuntalain 143 § mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen, kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon. Allastilojen käytön lopettamista ennen päätöksen lainvoimaisuutta voidaan pitää perusteltuna terveydensuojeluviranomaisen antaman lausunnon perusteella. Kuntosalin toiminnan siirtämisen osalta on tehty vuokrasopimus korvaavia tiloja varten, mutta muihin toimenpiteisiin ei olla ryhdytty. Myöskään tämän osalta oikaisuvaatimus ei käy täytäntöönpanon osalta hyödyttömäksi.
Paattisten aluetaloa ei ole asetettu käyttökieltoon. Kaupunginhallituksen tekemän linjauksen mukaan ”Toiminta talossa päättyy 31.1.2025. Vuoden 2025 aikana aluetalolle pyritään löytämään muuta mahdollista jatkokäyttöä tai ostaja. Tontin tuleva käyttö tarkastellaan kaavoituksen kautta, mikäli rakennukselle ei löydy ostajaa tai muuta tahoa.” Kiinteistön myyntiä tai kaavoitusta ei ole aloitettu ennen valitusajan umpeutumista.
Kaupunki haluaa turvata mahdollisimman nopean siirtymän korvaaviin tiloihin, joten päätös liikekeskuksen tilojen vuokrauksesta on tehty 10.2.2025. Tilapalvelujohtajan toimivaltaan kuuluu vuosivuokralta alle 300 000 euron arvoisen vuokrasopimuksen tekeminen. Tämä ei edellytä kaupunginhallituksen päätöstä. (Hallintosääntö § 46 kansliapäällikön toimivalta kohta 2 –> hallinnonjärjestämispäätös § 12 erillistoimivallat / delegointi)
Ympäristöterveydenhuollon lausunto
Ympäristöterveydenhuolto on antanut puolueettoman viranomaislausunnon Paattisten aluetalosta. Annettu lausunto pohjautuu rakennuksesta laadittuun kuntotutkimusraporttiin. Ympäristöterveyden lausunto koskee koko rakennusta. Lausunnon mukaan ”Tilat eivät nykyisessä muodossaan ja kunnossaan sovellu Terveydensuojelulain 13 §:n mukaisen toiminnan harjoittamiseen.” ja ”Mikäli korjaustoimenpiteitä ei tulla tekemään, tulee toiminta lopettaa mahdollisimman pian.” Valmistelijat muodostivat tältä pohjalta esityksen toiminnan lopettamisesta aluetalolla 31.1.2025 ja kaupunginhallitus päätti tämän esityksen perusteella toiminnan lopettamisesta.
Kuntosalin ennenaikainen sulkeminen
Kaupunginhallituksen päätös toiminnan päättymisestä koskee koko taloa. Tämä ratkaisu koskee myös kuntosalia. Ympäristöterveysviranomaisen lausunnon mukaan toiminta tiloissa ei voi jatkua ilman käyttöä turvaavia toimenpiteitä. Kuten kaupunginhallituksen 20.1.2025 esittelytekstissä on todettu, edellyttäisi kuntosalitilan käytön jatkaminen käyttöä turvaavia toimenpiteitä, joita ei voida toteuttaa ilman käyttökatkosta. Kuntosalitilan käyttö nykymuodossaan ei voi jatkua.
Muut perusteet
Paattisten aluetalo tehtiin vuoden 1970 ( 5.10.1970 ) liitossopimuksen perusteella. Liitossopimusta on pidettävä edelleen sitovana. Kaupunginhallitus ei tätä asiaa huomioinut. Paattisten ja Turun kuntaliitoksen sopimuksessa 5.10.1970 sovitaan siitä, että Paattisten kunta saa ottaa velkaa seudun asukkaiden käyttöön suunnitellun kunnantalon rakentamiseksi.
Liittosopimuksessa on sovittu velan ottamisesta kunnantalon rakentamiseksi, ei muuta. Paattisten aluetalon (kunnantalon) säilyttämisestä ei ole sopimuksessa sovittu. Tätä tulkintaa tukee sopimuksessa oleva erillinen kirjaus Paattisten Kalikan leirialueesta, joka sopimuksen mukaan on varattava vastaisuudessakin Paattisten alueen asukkaiden käyttöön. Liittosopimuksen kaltaisten hallinnon- ja palvelujen järjestämissopimusten tarkoituksena tulisi olla kunnallisten palvelujen alueellisen tasapainoisuuden turvaaminen muutoksen kohteena olevalla alueella muutoksen voimaantuloa seuraavalla siirtymäkaudella.
Lisäksi todettakoon, että oikaisuvaatimusten tekijät ovat tuoneet oikaisuvaatimuksissaan esille useita väitteitä ja toteamuksia, joilla ei ole kuitenkaan merkitystä oikaisuvaatimusten tekijöiden esittämien vaatimusten arvioinnissa. Ottaen huomioon, että oikaisuvaatimusten tekijöiden esittämillä seikoilla ei ole merkitystä kaupunginhallituksen päätöksen 20.1.2025 § 14 lainmukaisuuden arviointiin, ei tässä esitystekstissä oteta oikaisuvaatimuksissa esitettyihin merkityksettömiin väitteisiin sen enemmälti kantaa.
Yhteenveto
Palveluverkkoselvitys on valmisteltu asianmukaisesti ja päätöksentekoprosessi on noudattanut voimassa olevaa hallintosääntöä ja päätösvaltatasoja. Kaupunginhallituksella on ollut toimivalta linjaavaan päätökseen Paattisten alueella toimeenpantavista asioista. Oikaisuvaatimusten tekijöiden näkökulmasta aluetalosta luopuminen ei ole tyydyttävä päätös, mutta laillisuusperusteen mukaisia perusteita päätöksen kumoamiselle ei ole.
Oheismateriaali 1Oikaisuvaatimukset
Oheismateriaali 2Päätöksentekoaineistossa mukana olleet materiaalit Paattisten aluetalon säilyttämisen puolesta
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen
EhdotusKaupunginhallitus päättää hylätä kaikki oikaisuvaatimukset kaupunginhallituksen päätöksestä 20.1.2025 § 14 kokonaisuudessaan perusteettomina.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
aoao. henkilöt
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
tiedKonsernihallinto, palvelujen hallinta ja toiminnanohjaus