Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto, hankintapalvelut | |||
Hankintajohtaja | 26 | 21.02.2025 |
5974-2024 (02 08 00)
Hankinnan keskeyttäminen seudulliset kirjastoaineistokuljetukset, Turun kaupungin sisäiset tavara- ja kirjakassikuljetukset ja terminaali- ja välivarastointipalvelut
Projektipäällikkö Sari Holmberg, 19.2.2025:
Hankinnan tausta
Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia Turun kaupungille ja Varsinais-Suomen seutukunnille ja -kaupungeille hankittavista:
- seudullisista kirjastoaineistojen kuljetuksista
- Turun kaupungin sisäisistä tavarakuljetuksista
- ikääntyneille ja liikunta-esteisille asukkaille kotiin toimitettavista kirjakassipalveluista
- terminaalipalveluista sisältäen tarvittaessa kirjojen ja tavaroiden välivarastoinnin
Optioina pyydettiin tarjoamaan seuraavia:
- kirjastoaineistojen kuljetukset saaristoreitillä
- Turun kaupungin sisäinen postinkuljetus
Kuljetukset suoritetaan sovittujen kohteiden, päivien ja aikataulujen perusteella.
Hankintailmoitus EU-kynnysarvon ylittävänä julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) mukaisena palveluhankintana julkaistiin 16.1.2025 HILMA- ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi sekä TED-tietokannassa http://ted.europa.eu. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.
Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvattiin tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset, hankinnan kohde ja sille asetetut ehdottomat sekä laatuvaatimukset.
Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin määräaikaan 29.1.2025 mennessä.
Tarjoukset
Annettuun määräaikaan 18.2.2025 klo 11.00 mennessä saatiin tarjoukset seuraavilta yrityksiltä:
Hemmon Kuljetus Oy (0990319-3), Enset Oy (1982265-3), Tavarataksi Finland Oy (0-4187765).
Tarjouspyynnössä pyydettiin ja velvoitettiin tarjoajia tarjoamaan vaihtoehtoisia tarjouksia hankinnan kohteesta liittyen kuljetusten kaluston ympäristövaatimuksiin. Yhteensä tarjoajan tuli antaa 6 tarjousta ja lisäksi erillinen tarjous terminaalipalveluiden ja
välivarastoinnin osalta (yhteenlaskettu hinta).
Tarjouspyynnössä kerrottiin, että vertailussa käytettävä kokonaishinta muodostui seuraavasti kaikkien vaihtoehtoisten tarjousten osalta:
Kuljetuskustannukset (painoarvo 60 %) + yhteenlaskettu kustannus terminaalipalvelut ja välivarastointi (painoarvo 40 %) =
vertailussa käytettävä kokonaishinta.
Vertailuperusteena on kaikissa vaihtoehtoisissa tarjouksissa kokonaistaloudellinen edullisuus siten että hinnan painotus on 90 % ja laadun painotus on 10 %. Laadun osalta arvioitiin kestävän kehityksen kriteerejä.
Saatuja tarjouksia vertailtiin suhteessa tilaajan vuosibudjettiin, jonka suuruudeksi ilmoitettiin tarjouspyynnössä 350 000 euroa. Tämä ei sisällä optioita, jotka eivät sisältyneet tarjousten vertailuun.
Hankintamenettelyn keskeyttäminen
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 125 §:n 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.
Hankintalain 125 §:n 2 momentin mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään hankintalain 123 §:ssä. Hankintalain 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Oikeuskäytännössä on katsottu, että todellisena ja perusteltuna syynä voi olla se, että tarjouksista on muodostunut hankintayksikölle liian kalliita (ks. esim. MAO 791/14). Hankintayksikkö keskeyttää hankintamenettelyn hankintaa tekemättä. Keskeyttämisen syynä on se, että kaikki saadut tarjoukset ovat osoittautuneet selkeästi hankinnan ennakoitua arvoa kalliimmaksi ja ylittävät hankinnalle varatun vuosibudjetin.
Hankintayksiköllä on edellä mainitusta syystä todellinen ja perusteltu syy keskeyttää hankintamenettely. Keskeyttämispäätöstä tehtäessä toimitaan tasapuolisesti ja tarjoajia syrjimättä.
Hankintayksikkö tulee käynnistämään hankinnan kohteessa uuden hankintamenettelyn, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden erillinen ja uusi prosessi.
Toimivalta
Turun kaupungin hallintosäännön 82 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää ict-hankinnoista sekä yhteishankinnoista mukaan lukien seutuhankinnat. Konsernihallinnon hallinnon järjestämispäätöksen 12 § mukaan hankintajohtajalle on siirretty toimivalta päättää yhteishankinnoista mukaan luettuna seutuhankinnat ja niitä koskevista puitejärjestelyistä pois lukien ict-hankinnat.
Hankintajohtaja Susanna Sarvanto-Hohtari:
Päätin edellä esitetyin perustein, että seuraava hankinta keskeytetään hankintaa tekemättä:
Seudulliset kirjastoaineistokuljetukset, Turun kaupungin sisäiset tavara- ja kirjakassikuljetukset ja terminaali- ja välivarastointipalvelut sekä optiot kirjastoaineistojen kuljetukset saaristoreitillä ja Turun kaupungin sisäinen postinkuljetus.
Päätin myös, että hankinnan kohteesta käynnistetään uusi hankintamenettely, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden erillinen ja uusi prosessi.
Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Susanna Sarvanto-Hohtari
Hankintajohtaja
Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä
Lisätiedot: Projektipäällikkö Sari Holmberg, p. 040 358 5609,
sari.holmberg@turku.fi
Jakelu
aoEnset Oy
aoHemmon Kuljetus Oy
aoTavarataksi Finland Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedAutio Asko
tpvHolmberg Sari
tiedLehto Mikko
tiedMäkelä Anja
tiedPilppula Rebekka
tiedVeilamo Janne