Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, hankintapalvelut 
Hankintajohtaja2520.02.2025 

2187-2021 (02 08 00)

Optiopäätös ja hinnankorotus valkoisen kopiopaperin hankintaan

Konsernihallinto, hankintapalvelut, hankinta-asiantuntija Kati Sarasniemi 20.02.2025:

​Hankinnan tausta

Turun kaupungin hankintapäällikön päätöksellä 24.03.2021 § 29 on päätetty valita valkoisen kopiopaperin hankinnan toimittajaksi Lyreco Finland Oy ajalle 01.05.2021-31.04.2025.

Hankintasopimuksen mukaan sopimusta voidaan jatkaa tilaajan päätöksellä alkuperäisin ehdoin kahdella (2) vuodella ajalle 1.5.2025 – 30.4.2027 (optio).

Lyreco Finland Oy on osoittanut täyttävänsä tarjouspyynnön vaatimukset sopimuskaudella sekä tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetut rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen liittyvät vaatimukset.

Hankinnan arvonlisäverottomaksi arvoksi on arvioitu Turun kaupungin osalta noin 200 000 €/vuosi.

Hankittavien tavaroiden määrää saattavat lisätä tai vähentää muun muassa 1.1.2023 voimaan tullut sosiaali- ja terveysalan uudistus, kuntayhteistyöjärjestelyt, palvelutuotannon, tukipalveluiden, tehtävien ja toiminnan muutokset sekä muut merkittävät muutokset Tilaajan organisaatiossa ja konsernirakenteessa.

Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon sopimusaikana.

Suurimmat hankinnan käyttäjät puoltavat option käyttöönottoa.

Hinnantarkastus

Hankintasopimuksessa on sovittu hinnan tarkastamisesta seuraavaa:

​Hinnat ovat voimassa kiinteinä 30.4.2022 asti ja sen jälkeen seuraavasti: Toimittaja voi esittää alkuperäisen sopimuskauden aikana kerran hinnanmuutosta. Mikäli Tilaaja hyväksyy Toimittajan hinnanmuutosehdotuksen,

hinnanmuutos tulee voimaan 1.5.2023. Hinnanmuutosehdotus on esitettävä Tilaajalle kirjallisesti 28.2.2023 mennessä.

Hintojen tarkistamisen perusteena ovat yleisen kustannustason muutokset ja niitä arvioidaan Tilastokeskuksen Teollisuuden tuottajahintaindeksin C (Teollisuustuotteet: 17 Paperi ja paperituotteet) vuosimuutoksen perusteella. Arvioinnissa käytetään viimeisiä saatavissa olevia (sopimuksen aloitushetkellä ja hinnanmuutoksen esityshetkellä) valtakunnallisia Tilastokeskuksen tilastotietoja.

​Hinnanmuutos saa olla enintään muutoksen suuruinen, kuitenkin enintäänviisi (5) prosenttia.

​Mikäli Tilaaja päättää ottaa optiokauden käyttöön, voi Toimittaja esittää toista, vastaavaa kuin yllä kuvattu, hinnanmuutosta. Optiokautta koskeva hinnanmuutosesitys on esitettävä Tilaajalle kirjallisesti viimeistään 28.2.2025. Mikäli Tilaaja hyväksyy Toimittajan hinnanmuutosesityksen, tulee se voimaan optiokauden alkaessa 1.5.2025. Optiokaudelle ei voi esittää toista hinnanmuutosta.

Lyreco Finland Oy on toimittanut hinnantarkastusesityksen 12.02.2025. Lyreco Finland on esittänyt hintojen korotusta 2 (kahdella) prosentilla 01.05.2025 lähtien. Turun kaupunki on tutustunut Lyreco Finland Oy:n toimittamiin kirjallisiin selvityksiin hinnantarkastuksen perusteista. Tuottajahintaindeksin ”Teollisuustuotteet: 17 Paperi ja paperituotteet” vuosimuutos on ollut 6,9% joulukuussa 2024.

​Tilaaja hyväksyy esitetyn 2 (kahden) % hinnankorotuksen 01.05.2025 alkaen. Hinnankorotus koskee vain Turun kaupungin ja Lyreco Finland Oy:n välistä sopimusta.

​Toimivalta

Turun kaupungin hallintosäännön 82 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää ict-hankinnoista sekä yhteishankinnoista mukaan lukien seutuhankinnat. Konsernihallinnon hallinnon järjestämispäätöksen 12 § mukaan hankintajohtajalle on siirretty toimivalta päättää yhteishankinnoista mukaan luettuna seutuhankinnat ja niitä koskevista puitejärjestelyistä pois lukien ict-hankinnat.

​ ​

Hankintajohtaja Susanna Sarvanto-Hohtari:

​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​​

PäätösPäätin edellä kuvatuin perustein, että valkoisen kopiopaperin hankinnan hankintasopimusta jatketaan Lyreco Finland Oy:n kanssa alkuperäisin ehdoin optiokaudelle 1.5.2025 – 30.4.2027. Samalla päätin edellä esitetyin perustein hyväksyä Lyreco Finland Oy:n esittämän 2 (kahden) % hinnankorotuksen 01.05.2025 lähtien.

Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon. Optiokaudelle solmitaan erillinen hankintasopimus. Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.​

Jakelu

tiedLiedon kaupunki
aoLyreco Finland Oy
tiedMarttilan kunta
tiedMaskun kunta
tiedMynämäen kunta
tiedNousiaisten kunta
tiedOripään kunta
tiedPaimion kaupunki
tiedRuskon kunta
tiedTaivassalon kunta
tiedKaupunginhallitus
tpvKumpulainen Maarit
tpvLehtiniitty Tiina
tpvLehto Mikko
tpvMäkelä Anja
tpvPaananen Jussi
tpvSarasniemi Kati