Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto, hankintapalvelut | |||
Hankintajohtaja | 18 | 10.02.2025 |
5917-2024 (02 08 00)
Hankintaoikaisu liittyen Rakentamisen puitesopimuksen asiantuntijapalvelu hankintaan
Hankintapalvelut, projektipäällikkö, Pekka Lång 10.2.2024:
Asian tausta
Turun kaupungin hankintapalveluiden hankintajohtaja on päättänyt 16.01.2025 § 5 valita rakentamisen puitesopimuksen asiantuntijapalvelu hankinnan palveluntuottajaksi osakokonaisuuksittain:
5. LVI-suunnittelu palvelu
Korjauspartnerit Oy
Elomatic Consulting and Engineering Oy Finland
Sweco Finland Oy
LVI-insinööritoimisto Vahvacon
7. Kustannus- ja määrälaskentapalvelu
Insinööritoimisto Aalto-Setälä Oy
NR-Rakennuslaskenta Oy
Boost Brothers Oy
A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
8. Sähkösuunnittelupalvelu, ylläpito
Ramboll Finland Oy
A-Insinöörit Suunnittelu Oy
AFRY Finland Oy
Sähkötekniikka Oy Kari Sirén
11. Rakennusautomaatio suunnittelupalvelu, ylläpito
Korjauspartnerit Oy
Sweco Finland Oy
AFRY Finland Oy
Insinööritoimisto Leo Maaskola Oy
Hankintayksikkö on havainnut hankintapäätöksen tekemisen jälkeen virheitä tarjouspyynnön ja hankintasopimuksen välillä, minkä takia hankintayksikkö on ottanut omasta aloitteestaan käsiteltäväksi hankintaoikaisun.
Hankintaoikaisu perusteluineen
Sovellettavat oikaisuohjeet
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä. Perusteltuna syynä voidaan hankintalain 125 §:ään johtaneen valmisteluaineiston nojalla pitää esimerkiksi tarjouspyynnön virheellisyyttä tai tulkinnanvaraisuutta (HE 182/2010, s. 22).
Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskeva pykälä vastaa vanhan julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 73 a §:ää. Säännöstä koskevan hallituksen esityksen mukaan keskeyttämisen syyn arvioinnissa hankintayksikön tulisi kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin, ja siihen, vaikuttaisiko ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin (HE 182/2010 vp, s. 22).
Oikeuskäytännössä hankintamenettelyn keskeyttämiseen on suhtauduttu sallivasti. Oikeuskäytännössä hyväksyttäväksi perusteeksi on katsottu epäonnistunut tai tulkinnanvarainen tarjouspyyntö (ks. esim. MAO:521/20, MAO:66/21, MAO:67/21, MAO:74/21, MAO:71/21, MAO:29/21, KHO:2017:110).
Talousvaliokunnan mietinnössä (TaVM 48/2010 vp s. 4) on lisäksi todettu oikeuskäytännössä katsotun, ettei hankintamenettelyn keskeyttäminen edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa.
Korkein hallinto-oikeus taas on todennut oikeuskäytännössään, että hankintamenettelyn keskeyttämisen edellytyksenä oleva todellinen ja perusteltu syy voi johtua myös hankintayksikön omasta toiminnasta tai laiminlyönnistä aiheutuvasta hankintamenettelyn virheellisyydestä (KHO 2015:181).
Hankintalain 132 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.
Asianosaisen lausunnot
Hankintayksikkö on varannut 29.01.2025 asianosaisille tilaisuuden antaa lausunnon hankintaoikaisuvaatimuksen vireille tulon johdosta.
Sähkötekniikka Kari Siren Oy on 04.02.2025 antamassaan lausunnossaan todennut, että ei kommentoitavaa aiheeseen. A-Insinöörit Oy on 30.01.2025 antamassaan lausunnossaan todennut, että tämä oikaisu on heille ok, eikä ole muuta lausuttavaa.
AFRY Finland Oy, A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy, Boost Brothers Oy, Korjauspartnerit Oy, LVI-insinööritoimisto Vahvacon Oy, Elomatic Consulting and Engineering Oy Finland, Insinööritoimisto Aalto-Setälä Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Finland Oy ja NR-Rakennuslaskenta Oy eivät ole niille varatusta tilaisuudesta huolimatta antaneet lausuntoa asiassa.
Asian arviointi
Tarjouspyyntöasiakirjoissa on ollut ristiriitaisuuksia ja virheellisyyksiä liittyen matkakustannusten perimiseen. Tarjouspyynnössä oli maininta, että matkakustannukset sisältyvät hintaan. Sopimusluonnoksessa kerrotaan, että palveluntuottaja voi veloittaa matka-, majoitus- ja päivärahakorvausta KSE 2013 -ehtojen mukaisesti, mikäli tästä on erikseen sovittu tilaajan kanssa.
Edellä mainitusta poiketen matka-, majoitus- ja päivärahakorvausta ei makseta kuitenkaan Turun seudulla tehdyistä matkoista ja tältä osin tarjouspyynnössä ja sopimusluonnoksessa on ristiriita. Lisäksi hankinnan kilpailutuksessa ei ole huomioitu Turun kaupungin konserniyhtiöitä, joiden olisi pitänyt olla hankinnan kilpailutuksessa mukana. Koska tarjouspyynnössä on ollut edellä kuvattuja virheitä ja puutteita, on hankinta keskeytettävä ja tarjouskilpailu valmisteltava uudelleen.
Edellä kuvatulla tavalla hankinnassa on tapahtunut virheitä, jotka ovat olleet jo tarjouspyynnössä. Koska edellä kuvatut virheet ovat olleet jo tarjouspyynnössä, ei virheitä voida korjata tekemällä pelkästään uusi hankintapäätös, vaan virheellinen hankintamenettely voidaan korjata ainoastaan keskeyttämällä hankinta.
Hankintayksiköllä on edellä mainitusta syystä todellinen ja perusteltu syy keskeyttää hankintamenettely. Keskeyttämispäätöstä tehtäessä toimitaan tasapuolisesti ja tarjoajia syrjimättä.
Toimivalta
Hallintosäännön 76 §:n mukaan hankintayksikön aloitteesta tehtävästä hankintaoikaisusta päättää sama taho, joka on tehnyt hankintapäätöksen.
Hankintajohtaja Susanna Sarvanto-Hohtari:
PäätösPäätin edellä esitetyin perustein, että
- hankintajohtajan hankintapäätös 16.01.2025 § 5 osakokonaisuuksien 5, 7, 8 ja 11 osalta poistetaan hankintaoikaisuna,
- hankinta keskeytetään osakokonaisuuksien 5, 7, 8 ja 11 osalta ja
- hankinnan kohteesta käynnistetään uusi hankintamenettely, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden erillinen ja uusi prosessi.
Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Susanna Sarvanto-Hohtari
hankintajohtaja
Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.
Lisätiedot: projektipäällikkö, Pekka Lång, 040 6350534
Jakelu
aoMuut tarjoajat
tiedTurun seudun puhdistamo Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, hankintapalvelut
tiedKonsernihallinto, tilapalvelut