Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto | |||
Kansliapäällikkö | 12 | 03.02.2025 |
8354-2024 (07 01 04)
Julkisuuslain 14 §:n mukainen päätös tietopyynnöstä
Sisäinen tarkastus, tarkastusjohtaja Marianne Nihtilä ja lakipalvelut, juristi Katariina Jokinen 3.2.2025:
Tietopyyntö
Toimittaja Eino Kossila, Yleisradio, on esittänyt 9.12.2024 Turun kaupungille tietopyynnön:
”Hei,
Tämä on julkisuuslain mukainen tietopyyntö.
pyytäisin saada nähtäväksi kaupungin sisäisen tarkastuksen raportit ja muut selvitykset vuosilta 2022–2024.
Käytän tietoja journalistisessa tarkoituksessa, eikä niitä julkaista missään sellaisenaan.
Oletan, että tiedot ovat saatavilla maksuttomasti.”
Tietopyynnön käsittely
Tietopyyntö on kirjattu ja osoitettu käsiteltäväksi Turun kaupungin seuraaville tahoille: sisäinen tarkastus.
Tietopyyntö on käsiteltävä viivytyksettä, ja tieto julkisesta asiakirjasta on annettava mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään kahden viikon kuluessa siitä, kun viranomainen on saanut asiakirjan saamista koskevan pyynnön. Jos pyydettyjä asiakirjoja on paljon tai niihin sisältyy salassa pidettäviä osia tai jos muu niihin rinnastettava syy aiheuttaa sen, että asian käsittely ja ratkaisu vaativat erityistoimenpiteitä tai muutoin tavanomaista suuremman työmäärän, asia on ratkaistava ja tieto julkisesta asiakirjasta annettava viimeistään kuukauden kuluessa siitä, kun viranomainen on saanut asiakirjan saamista koskevan pyynnön.
Tarkastusjohtaja on kertonut, että Turun kaupungin sisäisen tarkastuksen raportit ja selvitykset ovat viranomaisen sisäistä koulutusta, tiedonhakua tai muuta niihin verrattavaa sisäistä käyttöä varten luotuja asiakirjoja. Julkisuuslakia sovelletaan viranomaisissa työskentelevien sekä viranomaisten ja niiden lukuun toimivien yksityisten ja yhteisöjen välisiä neuvotteluja, yhteydenpitoa ja muuta niihin verrattavaa viranomaisten sisäistä työskentelyä varten laadittuihin asiakirjoihin vain, jos asiakirjat sisältävät sellaisia tietoja, että ne arkistolainsäädännön mukaan on liitettävä arkistoon. Sisäisen tarkastuksen selvitykset ja raportit eivät sisällä sellaista tietoa, että ne tulisi liittää arkistoon.
Kossila on 16.12.2024 esittänyt pyynnön saada asiassa valituskelpoisen päätöksen.
Turun kaupungin lakipalvelut on arvioinut yksittäisten selvitysten sisältöä julkisuuslain näkökulmasta.
Sovellettava lainsäädäntö
Asiakirjat, joista on tehty tietopyyntö, on käyty läpi ottaen huomioon jäljempänä mainitut säännökset.
Perustuslain 12 §:n mukaan viranomaisen hallussa olevat asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta ja tallenteesta.
Lain viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki) 5 §:n 2 momentin mukaan viranomaisen asiakirjalla tarkoitetaan viranomaisen hallussa olevaa asiakirjaa, jonka viranomainen tai sen palveluksessa oleva on laatinut taikka joka on toimitettu viranomaiselle asian käsittelyä varten tai muuten sen toimialaan tai tehtäviin kuuluvassa asiassa. Viranomaisen laatimana pidetään myös asiakirjaa, joka on laadittu viranomaisen antaman toimeksiannon johdosta, ja viranomaiselle toimitettuna asiakirjana asiakirjaa, joka on annettu viranomaisen toimeksiannosta tai muuten sen lukuun toimivalle toimeksiantotehtävän suorittamista varten.
Julkisuuslain 5 §:n 4 momentin mukaan lakia sovelletaan viranomaisissa työskentelevien sekä viranomaisten ja niiden lukuun toimivien yksityisten ja yhteisöjen välisiä neuvotteluja, yhteydenpitoa ja muuta niihin verrattavaa viranomaisten sisäistä työskentelyä varten laadittuihin asiakirjoihin vain, jos asiakirjat sisältävät sellaisia tietoja, että ne arkistolainsäädännön mukaan on liitettävä arkistoon. Jos asiakirjat kuitenkin liitetään arkistoon, viranomainen voi määrätä, että tietoja niistä saa antaa vain viranomaisen luvalla.
Julkisuuslain 22 §:n mukaan viranomaisen asiakirja on pidettävä salassa, jos se tässä tai muussa laissa on säädetty salassa pidettäväksi tai jos viranomainen lain nojalla on määrännyt sen salassa pidettäväksi taikka jos se sisältää tietoja, joista on lailla säädetty vaitiolovelvollisuus. Salassa pidettävää viranomaisen asiakirjaa tai sen kopiota tai tulostetta siitä ei saa näyttää eikä luovuttaa sivulliselle eikä antaa sitä teknisen käyttöyhteyden avulla tai muulla tavalla sivullisen nähtäväksi tai käytettäväksi.
Julkisuuslain 17 § mukaan viranomainen on julkisuuslain mukaisia päätöksiä tehdessään ja muutoinkin tehtäviään hoitaessaan velvollinen huolehtimaan siitä, että tietojen saamista viranomaisen toiminnasta ei julkisuuslain 1 ja 3 § huomioon ottaen rajoiteta ilman asiallista ja laissa säädettyä perustetta eikä enempää kuin suojattavan edun vuoksi on tarpeellista ja että tiedon pyytäjiä kohdellaan tasapuolisesti.
Julkisuuslain 14 §:n mukaan viranomaisen asiakirjan antamisesta päättää se viranomainen, jonka hallussa asiakirja on, jollei saman lain 15 §:n 3 momentissa tai muualla laissa toisin säädetä.
Julkisuuslain 14 §:n mukaan, jos virkamies tai muu 2 momentissa tarkoitettu henkilö kieltäytyy antamasta pyydettyä tietoa, hänen on ilmoitettava tiedon pyytäjälle kieltäytymisen syy.
Johtopäätökset
Viranomaisen on vastattava tietopyyntöön riippumatta siitä, voiko pyydettyä tietoa antaa, tai siitä, kuuluvatko pyydettävät asiakirjat julkisuuslain soveltamisalaan. Mikäli viranomainen kieltäytyy antamasta pyydettyä asiakirjaa tai viranomaisella ei ole pyydettyä asiakirjaa, asiasta tulee tehdä pyydettäessä valituskelpoinen päätös julkisuuslain 14 §:n mukaisesti.
Turun kaupungin sisäisen tarkastuksen raportit ja tarkastukset on toteutettu kaupungin sisäistä käyttöä varten. Asiakirjat tukevat hallinnon järjestämistä ja sisäistä ohjeistusta. Sisäisen tarkastuksen raportit ja selvitykset on tarkoitettu alustavan käsittelyyn ja jatkotoimenpiteiden pohjaksi. Asiakirjoja ei ole käytetty tai ollut tarkoituskaan käyttää kaupungin hallinnossa kenenkään henkilön oikeuksia ja velvollisuuksia koskevien hallintoasioiden käsittelyssä. Tällaisten asiakirjojen luokittelu viranomaisen asiakirjaksi johtaisi niiden tulemiseen julkiseksi julkisuuslain 6 §:n pääsäännön mukaisesti heti valmistuttuaan, ellei julkisuuslain 24 §:n 1 momentista muuta johdu. Julkisuuslain 5 §:n 4 momentin keskeisenä tarkoituksena esitöiden sekä oikeuskäytännön mukaisesti on turvata viranomaisen sisäisen kommunikoinnin ja mielipiteenvaihdon vapauden säilyminen.
Julkisuuslain soveltuminen on arvioitava asiakirjakohtaisesti. Asiakirjan luonnetta viranomaisen asiakirjana suhteessa sisäistä työskentelyä varten laadittuun asiakirjaan tulee tulkita asiakirjan sisällön vaikutuksilla hallinnon asiakkaan oikeuksiin ja julkisen vallan käyttöön. Jos ohjeiden tarkoituksena on muovata viranomaisen tulevaa päätöksentekoa, esimerkiksi ratkaisukäytännön yhtenäistämiseksi, ohjeita ei voida pitää sisäistä työskentelyä varten laadittuina, koska niiden vaikutusten on tarkoitettukin ulottuvan ulkopuolisiin. Vaikka asiakirja olisikin laadittu sisäistä käyttöä varten, mutta asiakirjalla on viranomaisen sisäistä työskentelyä laajemmat vaikutukset, tulee asiakirja tulkita viranomaisen asiakirjaksi ja siihen on sovellettava julkisuuslakia.
Sisäisen tarkastuksen raportteja ja selvityksiä on yhteensä 99 kappaletta tietopyynnössä tarkennetulla aikavälillä. Tietopyynnön alaisista asiakirjoista 14 kappaletta on julkisuuslain kannalta merkityksellisiä asiakirjoja. Nämä asiakirjat ovat julkisuuslain mukaisia asiakirjoja ja ne tulevat julkiseksi julkisuuslain 6 §:n mukaisesti, ellei salassapidosta tai muusta tietojen saantia koskevasta rajoituksesta julkisuuslaissa tai muussa laissa säädetä.
Sisäisen tarkastuksen julkisista asiakirjoista 5 kappaletta voidaan luovuttaa tietopyynnön tekijälle. Sisäisen tarkastuksen julkisista asiakirjoista 9 kappaletta on salassa pidettäviä, eikä niitä voida tästä syystä luovuttaa tietopyynnön tekijälle. Salassapidon perusteet ovat julkisuuslain 24 § 1 momentti 7 kohta, 15 kohta sekä 32 kohta.
Muun, kuin edellä mainitun, julkiseksi luokiteltavan, tietopyynnön kohteena olevan aineiston merkitys Turun kaupungin päätöksenteon ja muun vallankäytön kannalta on korkeintaan välillinen ja julkisuusperiaatteen toteutumisen kannalta toisarvoinen. Aineisto ei sisällä sellaisia tietoja, jotka tulisi arkistolainsäädännön mukaan liittää arkistoon. Kyseiseen tietopyynnön kohteena olevaan aineistoon ei siten julkisuuslain 5 §:n 4 momentissa säädetyn perusteella sovelleta julkisuuslakia.
Toimivalta
Turun kaupungin hallintosäännön 44 §:n mukaan kansliapäällikön erityiseen toimivaltaan konsernihallinnossa ja koko kaupungin tasolla kuuluu päättää konsernihallinnossa 48 §:ssä tarkoitetuista asioista. Hallintosäännön 48 §:n 1 momentin 14 kohdan nojalla kansliapäällikkö päättää viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitetun asiakirjan antamisesta.
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
PäätösPäätin edellä esitetyin perustein antaa edellä mainitut viranomaisen asiakirjat, evätä tietopyynnön salaisiksi luokiteltujen viranomaisen asiakirjojen osalta ja todeta muutoin, ettei Turun kaupungilla ole muita tietopyynnössä tarkoitettuja viranomaisen asiakirjoja.
Ratkaisuun, jolla asiakirjapyyntö on evätty, haetaan julkisuuslain mukaisesti muutosta valittamalla Turun hallinto-oikeuteen.
Tuomas Heikkinen
kansliapäällikkö
Valitusosoitus liitteenä
Jakelu
aoYleisradio Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
tpvNihtilä Marianne