Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto, hankintapalvelut | |||
Hankintajohtaja | 4 | 16.01.2025 |
5917-2024 (02 08 00)
Rakentamisen puitesopimuksen asiantuntijapalvelun hankintamenettelyn keskeyttäminen
Tilapalvelut, tilapalvelupäällikkö, Pauliina Karjalainen, hankintapalvelun osuus, projektipäällikkö Pekka Lång 16.01.2025:
Hankinnan tausta
Turun kaupungin konsernihallinnon Hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia rakentamisen puitesopimuksen asiantuntijapalvelu -hankintaan Turun kaupungin tilapalveluiden yksikölle, kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle sekä Turun seudun puhdistamo Oy:n käyttöön ajalle 01.01.2025 (tavoite)–31.12.2026, minkä jälkeen sopimusta voidaan jatkaa Tilaajan kirjallisella päätöksellä alkuperäisin ehdoin kaksi (2) kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella ajalle 01.01.2027-31.12.2028.
Hankinnassa on kysymys palveluhankinnasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) EU-kynnysarvot (EU-hankinta).
Hankinnasta on järjestetty markkinavuoropuhelu 14.10.2024 – 17.10.2024 webinaarina.
Hankintaa koskeva EU-hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 08.11.2024 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi,EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) -tietokannassa. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.
Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 27.11.2024, 3.12.2024 ja 13.12.2024. Kysymyksiin annettujen vastausten perusteella hankinnasta lähetettiin julkaistavaksi korjausilmoitus 29.11.2024, 4.12.2024 ja 10.12.2024. Tarjousten jättöaikaa pidennettiin 16.12.2024 klo 11 asti.
Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvattiin tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset sekä hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset. Lisäksi tarjouspyynnössä kuvattiin pisteytettävät laatuvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytty ja osatarjoukset hyväksyttiin osa-alueittain.
Tarjous liitteineen tuli jättää suomen kielellä.
Hankinta on jaettu yhteentoista (11) eri osakokonaisuuteen seuraavasti:
1. Arkkitehti- ja pääsuunnittelupalvelu
2. Kestävän rakentamisen palvelut
3. Korjausrakentamisen suunnittelupalvelu
4. Rakennesuunnittelu- ja rakennusfysikaalinen suunnittelupalvelu
5. LVIJ-suunnittelupalvelu, ylläpito
6. Palo- ja ATEX suunnittelupalvelu
7. Kustannus- ja määrälaskentapalvelu
8. Sähkösuunnittelupalvelu, ylläpito
9. Tietomallikoordinaattoripalvelu
10. Akustiikkasuunnittelupalvelu
11. Rakennusautomaatio suunnittelupalvelu, ylläpito
Tarjoukset saatiin määräaikaan 16.12.2024 klo 11.00 mennessä seuraavilta tarjoajilta osakokonaisuuksittain:
1. Arkkitehti- ja pääsuunnittelupalvelu
AFRY Finland Oy, Arcadia Oy Arkkitehtitoimisto, Arco Architecture Company Oy, ARK Takala Oy, Arkkitehdit LSV Oy, Arkkitehdit NRT Oy, Arkkitehdit Rudanko Kankkunen Oy, Arkkitehtipalvelu Oy, Arkkitehtitoimisto ALA Oy, Arkkitehtitoimisto Ark´Aboa Oy, Arkkitehtitoimisto Harris-Kjisik Oy, Arkkitehtitoimisto Lehto Peltonen Valkama Oy, Arkkitehtitoimisto Tähti-Set Oy, HIMLA arkkitehdit Oy, KOHE Arkkitehdit Oy, Lukkaroinen Arkkitehdit Oy, Raami Arkkitehdit Oy, Renell Käppi Arkkitehdit Oy, Sitowise Oy ja Sweco Finland Oy.
2. Kestävän rakentamisen palvelut
A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy, Arkkitehtitoimisto Harris-Kjisik Oy, Ramboll Finland Oy, Rejlers Finland Oy, Sitowise Oy, Sustera Green Building Oy ja Sweco Finland Oy.
3. Korjausrakentamisen suunnittelupalvelu
AFRY Finland Oy, A-Insinöörit Suunnittelu Oy, Arkkitehdit NRT Oy, Arkkitehtitoimisto Harris-Kjisik Oy, HIMLA arkkitehdit Oy, Ideastructura Oy, KOHE Arkkitehdit Oy, Korjauspartnerit Oy, Renell Käppi Arkkitehdit Oy, RI-Plan Oy, Sitowise Oy, Sweco Finland Oy ja UKI Arkkitehdit Helsinki.
4. Rakennesuunnittelu- ja rakennusfysikaalinen suunnittelu palvelu
AFRY Finland Oy, A-Insinöörit Suunnittelu Oy, Granlund Oy Turun alue toimisto, Ideastructura Oy, Insinööritoimisto Leo Maaskola Oy, Korjauspartnerit Oy, RI-Plan Oy, Sitowise Oy ja Sweco Finland Oy.
6. Palo- ja ATEX suunnittelupalvelu
Jensen Hughes Finland Oy, KK-PALOKONSULTTI OY, Palotekninen insinööritoimisto Markku Kauriala, Sitowise Oy ja Sweco Finland Oy.
9.Tietomallikoordinaattoripalvelu
Arkkitehtitoimisto Harris-Kjisik Oy, Arkkitehtitoimisto Tähti-Set Oy, Fimpec PMO Oy, Gravicon Oy, Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Sweco Finland Oy, Tietoa Finland Oy ja UKI Arkkitehdit Helsinki Oy.
10.Akustiikkasuunnittelupalvelu
A-Insinöörit Suunnittelu Oy, Akukon Oy, Ramboll Finland Oy ja Sitowise Oy.
Hankintamenettelyn keskeyttäminen
Hankintalain 125 §:n 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Perusteltuna syynä voidaan hankintalain 125 §:ään johtaneen valmisteluaineiston nojalla pitää esimerkiksi tarjouspyynnön virheellisyyttä ja tulkinnanvaraisuutta (HE 182/2010, s. 22). Oikeuskäytännössä on lisäksi katsottu (ks. esim. MAO 491/20), että hankintamenettelyn keskeyttäminen ei edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa. Hankintamenettelyn keskeyttämisen edellytyksenä oleva todellinen ja perusteltu syy voi johtua myös hankintayksikön omasta toiminnasta tai laiminlyönnistä aiheutuvasta hankintamenettelyn virheellisyydestä.
Hankintalain 125 §:n 2 momentin mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään hankintalain 123 §:ssä. Hankintalain 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Hankintayksikkö keskeyttää hankintamenettelyn hankintaa tekemättä, tarjouspyynnön osakokonaisuuksissa 1. Arkkitehti- ja pääsuunnittelupalvelu, 2. Kestävän rakentamisen palvelut, 3. Korjausrakentamisen suunnittelupalvelu, 4. Rakennesuunnittelu- ja rakennusfysikaalinen suunnittelu palvelu,6. Palo- ja ATEX suunnittelupalvelu, 9. Tietomallikoordinaattoripalvelu ja 10 Akustiikkasuunnittelupalvelu.
Edellä mainituissa osakokonaisuuksissa soveltuvuusvaatimuksena (vähimmäisvaatimuksena) oli referenssivaatimus (vaihteli osakokonaisuuksittain). Vähimmäisvaatimusten ylittävien referenssien osalta on voinut saada pisteitä. Tarjouspyynnössä ei ole kuitenkaan asetettu selkeästi vaatimusta, että vähimmäisvaatimuksiksi ilmoitetut referenssit tulee olla eri kuin pisteytettäväksi ilmoitettavat referenssit. Tämä ei ole ollut hankintayksikön tarkoitus, vaan tarjouspyyntö on ollut tältä osin virheellinen.
Hankintayksiköllä on edellä mainitusta syystä todellinen ja perusteltu syy keskeyttää hankintamenettely osakokonaisuuksien 1, 2, 3, 4, 6, 9 ja 10 osalta. Keskeyttämispäätöstä tehtäessä toimitaan tasapuolisesti ja tarjoajia syrjimättä.
Toimivalta
Turun kaupungin hallintosäännön 82 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää
ICT-hankinnoista sekä yhteishankinnoista mukaan lukien seutuhankinnat.
Konsernihallinnon hallinnon järjestämispäätöksen 12 § mukaan hankintajohtajalle on siirretty toimivalta päättää yhteishankinnoista mukaan luettuna seutuhankinnat ja niitä koskevista puitejärjestelyistä pois lukien ICT-hankinnat.
Hankintajohtaja Susanna-Sarvanto-Hohtari:
PäätösPäätin, että rakentamisen puitesopimuksen asiantuntijapalvelu -hankinnan osakokonaisuudet 1, 2, 3, 4, 6, 9 ja 10 keskeytetään edellä esitetyin perustein hankintaa tekemättä ja hankinnan kohteesta käynnistetään uusi hankintamenettely, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden erillinen ja uusi prosessi.
Susanna-Sarvanto-Hohtari
hankintajohtaja
Oikaisuohje ja valitusosoitus ovat liitteenä.
Lisätietoja: projektipäällikkö, Pekka Lång, puh. 040 6350534
Jakelu
aoMuut tarjoajat
tiedTurun seudun puhdistamo Oy
tiedKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, hankintapalvelut
tiedKonsernihallinto, tilapalvelut