Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 13.01.2025 | 3 |
6348-2024 (00 01 02, 12 05 02)
Alueellisen nuorisotyön palveluverkkoselvitys (Kv)
Tiivistelmä:
Alueellisia nuorisopalveluja on tarkasteltu palvelun laadun ja monimuotoisuuden, tunnistetun asiakastarpeen sekä käytettävissä olevien resurssien näkökulmasta. Tarkastelussa on tunnistettu muutostarpeita palveluverkkoon. Kaupunginvaltuustolle tuodaan selvitys aiheesta ja ehdotus palveluverkkolinjauksina päätettävistä asioista. Asianosaiset lautakunnat ovat antaneet lausuntonsa asiasta.
Kh §
Muutosjohtaja Anu Parantainen, nuorisopalvelujohtaja Annina Lehtiö-Vainio, nuorisopalvelupäällikkö Anna Salminen ja palveluverkkojohtaja Minna Juselius 7.1.2025:
Nuorisotyö 2025
Lasten ja nuorten palvelukokonaisuudessa nuorisopalvelujen palvelualueella on käynnistetty kehittämistyö osana lasten ja nuorten palveluiden kokonaisuudistusta ja muutosjohtamista. Nuorisotyö2025-kehittämisen tavoitteena on luoda yhteinen käsitys siitä, mitä nuorisotyö Turussa on ja mitä sen pitäisi olla tulevaisuudessa. Nuoret ja heidän tarpeensa ovat palveluiden kehittämisen keskiössä.
Kehittämistä tehdään tietoon perustuen ja tavoitteena on palveluiden oikea-aikaisuus ja -paikkaisuus sekä vaikuttavuus. Kehittämisen tavoitteena on tunnistaa nuorisotyön arvo ja merkitys, ydintehtävä ja ydinkohderyhmä sekä vahvistaa nuorisopalveluiden ääntä kaupunkiorganisaatiossa. Alueellisen nuorisotyön palveluverkkoselvitys on yksi osa kehittämistyötä. Nuorisotyö2025 -kehittämistyö etenee vaiheittain ja sillä on mahdollisesti vaikutusta myös palvelualueen organisoitumiseen ja vastuualuejakoon.
Nykytilanne
Nuorisopalveluiden työ saavuttaa suuren joukon nuoria. Valitettavasti nykyinen alueellisen nuorisotyön toimintamalli, jossa ollaan tiiviisti sidottuja tiloihin, ei kuitenkaan mahdollista sitä monimuotoisuutta, jota nuoret tarvitsisivat. Nuorisotyön tulisi olla nykyistä joustavampaa ja ketterämpää, oikea-aikaista ja -paikkaista, erityisesti tilanteessa, jossa resurssien lisääminen ei ole mahdollista.
Nuorisotyö2025 kehittämisessä on määritelty, että nuorisopalveluiden pääkohderyhmä ovat yli 12-vuotiaat nuoret. Linjaus ei ole ehdoton, mutta laatutavoitteisiin pääseminen edellyttää resurssin käytön rajaamista varhaisnuoriin ja nuoriin. Palveluverkkotyön edetessä eri nuorisotilat eriytyvät sijainnin, rakennusten muiden palveluiden, alueen tarpeen ja ensisijaisesti lasten- ja nuorten tarpeiden mukaisesti. Ikärajat ja palvelut voivat vaihdella alueellisesti. Nuorisopalveluille jää edelleen runsaasti toimintaa myös alle 12-vuotiaille. Kaupunkitasoisesti on kartoitettu, että 7- 12 vuotiaille lapsille on runsaasti toimintoja mm. kerhotoimintojen muodossa. Tämä kartoitustyö toimii myös tiedolla johtamisen välineenä sille, minne nuorisopalveluiden on tärkeää resurssiaan kohdentaa.
Nykyisellään alueellisen nuorisotyön palveluverkko koostuu 15 nuorisotilasta, joista kahdentoista tilan palvelusta vastaa nuorisopalveluiden oma henkilökunta. Nuorisotilojen henkilötyövuodet ovat 2,25 / nuorisotila. Palveluntuottajien henkilöstömäärä ei ole tässä mukana. Kuusikkokuntien vertailussa Turulla on vähiten henkilöstöä nuorisopalveluissa verrattuna nuorten määrään. Nuorisotyöhön Turku käyttää 196 euroa / nuori ja on kuusikkokuntien sijalla 4. Vaihteluväli kuuden suurimman kaupungin kesken on 102-300 euroa/nuori. Nuorisotilojen kävijöiden määrä Turussa on kuusikkokuntien pienin. Tämä puoltaa esitystä tiiviimmästä palveluverkosta: jos tiloja on rajallisempi määrä, niissä oleva henkilöstö pystyy jalkautumaan alueille ja tuottamaan monimuotoisempaa alueellista nuorisotyötä.
Palveluverkkoselvityksen tavoitteet
Palveluverkkoselvityksen tavoitteena on ymmärtää, missä ja miten tuotetut palvelut ovat vaikuttavimpia ja miten kaupungin eri alueilla voidaan vastata vaikuttavimmin nuorten tarpeisiin käytettävissä olevilla resursseilla. Taustalla on tunnistettu tieto siitä, että nykyinen henkilöstömäärä on liian suppea suhteessa tilojen määrään. Palveluverkkotyöllä pyritään tuottamaan alueiden ja nuorten erityistarpeisiin vastaavaa saavutettavaa nuorisotyötä. Merkittävä osa saavutettavuutta on se, että tilat ovat avoinna silloin kuin nuorille näin luvataan. Haavoittuvuutta saadaan poistettua, kun tilassa työskentelee riittävästi henkilöstöä, eikä niitä jouduta sulkemaan esim. sairaustapausten vuoksi.
Tavoitteena on luoda suurempia työyksiköitä, koska ne mahdollistavat monimuotoisemman ja laadukkaamman työotteen, kuten jalkautuvaa nuorisotyötä, pienryhmätyöskentelyä, koulussa työskentelyä ja osallistumista moniammatilliseen työhön ja alueiden kehittämiseen. Suuremmat yksiköt vahvistavat myös työantajan pito- ja vetovoimaa sekä työturvallisuutta. Palveluverkkoselvityksen tavoitteena on selkeyttää palveluiden tuottamisen vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia jatkossa: mitkä palvelut ovat sellaisia, jotka nuorisopalvelut tuottavat itse, mitkä palvelut tuotetaan yhteistyössä kumppanien kanssa ja mitkä ostopalveluina.
Osallistaminen, tiedonkeruu ja vaikutusten arviointi
Ennakkovaikutusten arvioimiseksi palveluverkkoselvityksen valmistelussa on toteutettu osallistamistoimia kaikilla kolmella alueella kuulemalla lapsia, nuoria sekä kolmannen sektorin toimijoita. Lisäksi nuorisovaltuustolle järjestettiin oma kuulemistilaisuus. Vaikutusten arvioinnissa on huomioitu alueiden muiden toimijoiden tuottamat palvelut ja niiden kattavuus ja saavutettavuus.
Palveluverkkoselvitystä varten on tehty noin vuoden ajan laaja-alaista tiedonkeruutyötä koskien mahdollisia palveluverkon muutostarpeita.
Toimenpide-ehdotukset
Seuraavat linjauksia esitetään tehtäväksi alueellisen nuorisopalveluverkon kehittämiseksi:
Palveluverkon kehittämisen seuraava vaihe on, että nuorisopalveluille laaditaan vuoden 2025 aikana palveluiden tuottamisen strategia, jossa määritellään, mitä palveluita nuorisopalvelut hankkivat ulkopuolelta, mitä tuotetaan yhteistyötyössä kumppanien kanssa ja mitä tuotetaan itse. Tässä palveluverkon kehittämisen toisessa vaiheessa tarkastellaan kokonaisuutena erityisesti keskustan alueella sijaitsevia nuorisopalveluita.
Kaupunginhallitus 25.11.2024
Kaupunginhallitus päätti merkitä palveluverkkoselvityksen tiedoksi ja pyytää siitä lausunnot kulttuuri- ja nuorisolautakunnalta, kasvatus- ja opetuslautakunnalta sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnalta.
Lisäksi kaupunginhallitus edellytti, että jatkovalmistelussa otetaan huomioon seuraavat seikat:
Saadut lausunnot
Kulttuuri- ja nuorisolautakunta 10.12.2024
Kulttuuri- ja nuorisolautakunta arvioi palveluverkkosuunnitelmaa lausunnossaan monesta näkökulmasta. Koko lausunto on esitetty oheismateriaalissa 3.
”Nuorisotyön ja kulttuurin edistämisen näkökulmasta on tärkeää, että nuorilla on vapaa-ajalla mielekästä, monipuolista ja yhteisöllisyyttä vahvistavaa tekemistä, turvallisia ja luotettavia aikuisia sekä turvallisia ja yhteisöllisiä kohtaamispaikkoja. Kaupungin tulee järjestää nuorille sekä kaikille avoimia palveluita että kohdennettuja palveluita siten, että ne vastaavat nuorten kulloisiinkin tarpeisiin. Tämä edellyttää monimuotoista ja laadukasta palvelutuotantoa nuorten muuttuvat tarpeet ja kaupungin käytettävissä olevat resurssit huomioiden. Työtapoja uudistetaan - nuorisotyön tulee olla joustavaa, ketterää, oikea-aikaista ja -paikkaista.”
Lisäksi lautakunta päätti todeta, ”että Turussa on kasvava tarve saavutettavalle ja monipuoliselle nuorisotyölle sekä nuorten elämässä läsnä oleville turvallisille aikuisille. Ehdotetut toimenpiteet parantavat henkilöstötilannetta muutamilla nuorisotiloilla ja mahdollistavat nuorisotyön kehittämisen. Palvelutarjonnan muuttuessa nuorisopalvelut saattavat tavoittaa jatkossa uusia käyttäjäryhmiä. Tilojen nykyisille käyttäjille palveluverkkouudistus muuttaa palveluiden saavutettavuutta ja saattaa tarkoittaa sitä, että nuorisopalvelut menettää yhteyden osaan olemassa olevasta käyttäjäkunnastaan. Erityisesti pohjoisessa Turussa palvelut voidaan jatkossa kokea vaikeasti saavutettaviksi ja muutokset heikennyksenä nykyiseen tilanteeseen. Jatkossa Turussa tulisi arvioida nuorisotyön resursseja suhteessa muihin verrokkikaupunkeihin ja kehittää toimintaa niin, että eri ikäisille ja eri kohderyhmää oleville nuorille olisi tarjolla kattavasti saavutettavia palveluita niin koulujen yhteydessä, kaupungin ylläpitämille nuorisotiloilla kuin yhteistyökumppaneiden toimesta. Lisäksi lautakunta toivoo Game Academyn kaltaisten palveluiden tuomista Pohjois-Turun alueelle palvelutarpeeseen vastaamiseksi.”
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta 11.12.2024
Hallintosäännön 36 § 1 mom. 4 kohdan mukaan kaupunginhallitus johtaa kaupungin hallintoa sekä valvoo, että sen alaiset toimielimet, palvelukokonaisuudet sekä viranhaltijat ja muut kaupungin palveluksessa olevat hoitavat tehtävänsä voimassa olevia säädöksiä ja päätöksiä noudattaen sekä toimivat kaupungin edun mukaisesti.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta on käsitellyt asiaa 11.12.2024 § 93. Lautakunnassa asian käsittelyyn on osallistunut esteellinen lautakunnan jäsen ja päätös on näin ollen tehty virheellisessä järjestyksessä. Lautakunnan lausuntoa ei voida asian valmistelussa huomioida.
Kasvatus- ja opetuslautakunta 17.12.2024
Kasvatus- ja opetuslautakunta arvioi palveluverkkosuunnitelmaa lausunnossaan erityisesti tilankäytön näkökulmasta. Koko lausunto on esitetty oheismateriaalissa 3.
Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuus pitää nuorten yhteisen asiakkuuden vuoksi tärkeänä hyvää yhteistoimintaa kasvatuksen ja opetuksen sekä nuorisopalveluiden välillä.
”Lautakunnan näkemyksen mukaan erilaisia koulutiloja voidaan käyttää pitkä- tai lyhytaikaiseen nuorisopalveluiden toteuttamiseen eri puolilla kaupunkia. Etenkin uusissa koulutiloissa, joita tullaan rakentamaan eri puolille kaupunkia, voidaan erilaista nuorisotoimintaa toteuttaa aiempaa helpommin, on sitten kysymys jokapäiväisestä tai jokaviikkoisesta tai aivan kertaluonteisesta toimin-nasta.”
”Syrjäisten sijaintien takia Paattisilla ja Maariassa tulee jatkossakin olla nuorisotyötä. Toimintaa eri alueilla on tarpeen koordinoida myös muiden Turussa nuorisotyötä tekevien toimijoiden kanssa, jotta toimintaa saadaan säännöllisesti kaikille Turun alueille. Lisäksi lautakunta kannustaa pohtimaan nuorisotyön merkitystä myös koulupäivien aikana tukemassa nuorten osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.”
Yhteenveto
Lausuntojen pohjalta on nähtävissä, että monipuolinen ja nuorten tarpeita vastaava palvelutarjonta on yhteinen tavoite ja tahtotila. Samoin eri toimijoiden välisen yhteistyön merkitystä korostetaan.
Esitetyillä palveluverkkomuutoksilla voidaan mahdollistaa monipuolisempi ja laadukkaampi nuorisotyö, kuten jalkautuvaa nuorisotyötä, pienryhmätyöskentelyä, koulussa työskentelyä ja osallistumista moniammatilliseen työhön ja alueiden kehittämiseen. Suuremmat (nuorisotila)yksiköt vahvistavat lisäksi työnantajan pito- ja vetovoimaa sekä palveluiden saavutettavuutta nuorten näkökulmasta palveluiden/tilojen aukiolojen muodossa.
Uudistettavia palveluja tullaan jatkossakin kehittämään tietoon perustuen, yhteistyössä sekä nuorten että alueen muiden toimijoiden kanssa. On tunnistettu, että tulisi luoda kaupunkitasoinen malli alueellisen yhteistyön koordinoinnista kolmannen sektorin kanssa.
Paattisten alueen alakouluikäisten nuorisotyön toimintamallin suunnittelua on jo käynnistetty ja sitä kehitetään yhdessä alueen muiden toimijoiden kanssa. Oheismateriaalissa 4 on kuvattu jo tällä hetkellä tiedossa tai suunnitteilla olevia harrastus- ja vapaa-ajan viettomahdollisuuksia lapsille ja nuorille, jotka voivat sijoittua Paattisten koulun tiloihin.
Palveluverkkotyön yhtenä toimenpiteenä esitetään, että alueille tuotetaan nuorten tarpeiden mukaisesti mm. loma-aikojen jalkautuvaa pop up- toimintaa. Nuorisopalveluiden tuottamat retket ja tapahtumat ovat nuorten käytettävissä.Tarpeen mukaisesti alueille tuotetaan erityisnuorisotyötä, jalkautuvaa nuorisotyötä ja etsivää nuorisotyötä. Digitaalinen nuorisotyö ja verkossa tehtävä pelitoiminta ovat nuorten käytettävissä. Lisäksi digitaalinen nuorisotyö ja pelitoiminta ovat työmuotoja, joita voidaan tuottaa myös vastaamaan Pohjois-Turun palvelutarvetta.
Kaupunginhallitus nosti jatkovalmistelussa huomioon otettavaksi asiaksi nuorisotoimintaan käytettävän panostuksen Turussa: ”Se ei saa laskea, vaan säästyvät ulkoiset ylläpito- yms. kustannukset luovuttavista tiloista kohdistetaan nuorisotyöhön.” Nuorisotoiminnan päättyminen tiloissa ei vielä suoraan tarkoita tilojen ja niihin liittyvien ulkoisten kulujen poistumista kaupungin tilakannasta. Näin ollen on selkeämpää suunnitella tilojen sulkemisesta nuorisopalvelujen näkökulmasta saatavan säästön sisäisten erien kohdistamista muuhun nuorisotyöhön. Säästön summa ei ole kovin merkittävä, sillä palveluverkkotyön lähtökohtana ei ole ollut taloudellinen säästö. Alueellisen nuorisotyön vastuualueella nuorisotyöhön suunnattu toimintaraha nuorisotilaa kohti on vuodessa 5.000-8.000 euroa. Palveluverkkotoimet lisäisivät toimintarahaa arviolta 500-1.000 euroa jäljelle jääviä toimintayksiköitä kohti vuodessa.
Alueellisen nuorisotyön palveluverkkoselvityksen ja siihen liittyvän lausuntokierroksen aikana on käsitelty myös Paattisten alueen kehitystä ja palveluverkkoa. Näillä kahdella selvityksellä on yhtymäkohta Paattisten aluetalon tulevaisuuden osalta, sillä Paattisten nuorisotila sijaitsee Paattisten aluetalossa. Alueellisen nuorisotyön palveluverkkoselvityksen yhtenä toimenpide-ehdotuksena on Maarian ja Paattisten nuorisotilojen vuokrasopimusten irtisanominen niin, että nuorisotyö tiloissa päättyy kesällä 2025. Maarian osalta ehdotus on edelleen validi, mutta Paattisten osalta nuorisotilan käytön päättyminen on riippuvainen kaupunginhallituksen linjauksesta Paattisten aluetalon tulevaisuudesta, joka tehdään osana Paattisten alueen kehitys ja palveluverkko -kokonaisuutta.
Liite 1Nuorisopalveluverkkoselvitys
Oheismateriaali 1Nuorisovaltuuston kannanotto
Oheismateriaali 2Adressit Maarian ja Paattisten nuorisotilojen säilyttämisen puolesta
Oheismateriaali 3Lautakuntien lausunnot
Oheismateriaali 4Koonti Paattisten kouluun suunnitelluista lasten ja nuorten toiminnoista
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto merkitsee tiedoksi liitteenä 1 esitetyn palveluverkkoselvityksen ja hyväksyy seuraavat linjaukset alueellisen nuorisopalveluverkon kehittämiseksi:
Lisäksi kaupunginvaltuusto toteaa, että jatkovalmistelussakin tulee huomioida koko Turun palveluverkko, jotta kokonaisuus nuorisotyön tilanteesta ja tarpeesta pysyy ajantasaisena.
Liitteet ja oheismateriaalit:
Kh § 3
Liite 1:Nuorisopalveluverkkoselvitys
Oheismateriaali 1:Nuorisovaltuuston kannanotto
Oheismateriaali 2:Adressit Maarian ja Paattisten nuorisotilojen säilyttämisen puolesta
Oheismateriaali 3:Lautakuntien lausunnot
Oheismateriaali 4:Koonti Paattisten kouluun suunnitelluista lasten ja nuorten toiminnoista