Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 13.01.2025 | 4 |
7841-2024 (00 01 02, 10 03 02, 00 04 02)
Paattisten alueen kehitys ja palveluverkko
Tiivistelmä:
Paattisten alueen palveluita, palvelun käyttäjiä ja alueen tulevaisuuden näkymiä on tarkasteltu ja alueella on tunnistettu muutostarpeita. Kaupunginhallitukselle tuodaan selvitys aiheesta ja ehdotus linjattavista asioista. Osana päätöksentekoa haetaan linjausta myös Paattisten aluetalon tulevaisuudelle. Asianosaiset lautakunnat ovat antaneet asiassa lausuntonsa.
Kh §
Palveluverkkojohtaja Minna Juselius, kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi ja tilapalvelujohtaja Leevi Luoto 7.1.2025:
Taustaa
Paattisten alueen palveluverkkoselvitys käynnistettiin loppukeväästä 2023. Taustalla on Paattisten aluetalo, jonka liikunta- ja nuorisotilojen osalta valmisteltiin tiloista luopumista lautakuntiin päätettäväksi alkuvuodesta 2023. Aluetalolle etsittiin vaihtoehtoisia tiloja, mahdollistamaan jatkossakin alueen asukkaiden kokoontumiset, kuntosaliharjoittelun ja lasten- ja nuorten koulupäivän jälkeisen ajanviettopaikan. Ratkaisuja löytyi aluetalon vieressä sijaitsevasta liikekeskuksesta ja koulun tiloista. Suunnitelma sai osakseen laajaa vastustusta ja asia päätettiin ottaa laajempaan tarkasteluun ja saattaa kaupunginhallituksen ratkaistavaksi yksittäisten lautakuntien sijaan.
Paattisten vuonna 1973 valmistuneessa aluetalossa oli käytössä palveluverkkoselvityksen koonnin aikaan nuorisotila, vuokrattava uima-allastila, kuntosali sekä liikunta/ juhlasali. Aluetalon tiloista tyhjillään oli yhteensä noin 43 %.
Aiemmin rakennuksessa toimineiden kirjaston, neuvolan ja kouluterveydenhuollon siirryttyä vuonna 2011 valmistuneen koulun tiloihin, sekä kotihoidon siirryttyä vuonna 2022 läheiseen liikekeskukseen, aluetalon käyttöaste laski. Tyhjillään olevat tilat ja aluetalon heikkenevä kunto käynnistivät keväällä 2023 keskustelun aluetalon tiloista luopumisesta ja toimintojen siirtämisestä korvaaviin tiloihin.
Palveluverkkoselvitys on tarkastellut Paattisten aluetta kokonaisuutena, kartoittanut alueen palveluja, väestöä ja siihen liittyvää ennustetta, mutta myös vaihtoehtoisia ratkaisuja aluetalon tulevaisuuden osalta on käyty läpi.
Aluetalon kunnosta on aikaisemmin teetetty kuntoarvio, jota ei pidetty asukkaiden keskuudessa riittävän kattavana rakennuksen kunnon arvioinnissa. Kuntoarvio on tehty rakenteita rikkomattomilla menetelmillä ja onkin näin ollen suuntaa antava. Palveluverkkoselvityksen aikana päätettiin tilata kattava kosteus- ja sisäilmatekninen kuntotutkimus täydentämään kuntoarviota ja tuomaan lisätietoa päätöksenteon tueksi.
Kannanotot aluetaloon liittyen
Kevään 2023 jälkeen kaupunki on saanut palveluverkkoselvitystyön aikana yhteensä viisi kannanottoa/vetoomusta/kirjelmää Paattisten aluetalon säilyttämisen puolesta. Yhteydenottojen takana ovat Paattisten neuvotteluyhdistys (nykyään kyläyhdistys), Turun vanhusneuvosto, Paattisten eläkeläiset, Paattisten koulun vanhempainyhdistys, Paattisten Martat, MLL Paattisten yhdistys sekä useat muut pohjoisen Turun alueella toimivat yhdistykset ja henkilöt. Kaikki kannanotot on esitetty osana palveluverkkoselvitysmateriaalia. Kannanotoissa Paattisten aluetalosta luopumista vastustetaan, sillä aluetalo koetaan keskeisenä kokoontumis- ja harrastuspaikkana sijaintinsa, isojen tilojen ja esteettömyytensä vuoksi. Aluetalon purkamisen katsotaan heikentävän alueen palveluita merkittävästi. Lisäksi asukkaiden toimesta pormestarille luovutettiin keväällä 2023 yli 1000 henkilön allekirjoittama adressi Paattisten aluetalon säilyttämisen puolesta.
Kannanottojen yksi keskeinen viesti on, että kaupungin esittämät aluetalon tiloja korvaavat tilaratkaisut eivät ole riittäviä tai toimintaan täysin soveltuvia. Erityisesti eläkeläisten näkökulmasta liikekeskuksen tila on liian pieni (mm. boccian peluu) ja koulun tilat ovat koulun käytössä klo: 8–16, jolloin eläkeläisten päiväkokoontumiset eivät onnistuisi. Lasten diskojen järjestäjien näkemyksen mukaan toiminta ei onnistu koulun tiloissa. Juhlahuoneistona aluetaloa pidetään erittäin hyvänä. Lisäksi kannanottojen kirjoittajien näkemys on, että Paattisten aluetalolle voitaisiin kohtuullisen pienin investoinnein saada monia hyviä toiminnan vuosia lisää.
Turun kaupungin vanhusneuvosto vetoaa Yhteisöllinen Turku- kärkihankkeen Hyvän mielen osioon, jossa tarkoituksena on vähentää yksinäisyyttä, vahvistaa kuntalaisten voimavaroja ja mielenterveyttä suojaavia tekijöitä.
Paattisten alue, nykytilanne ja kehitysnäkymät
Maaria-Paattisten suuralueella asui vuoden 2023 lopulla yhteensä 9 563 henkilöä, joista 2 238 asuu Etelä-Paattinen-Ikkala-Tortinmäki -pienalueilla. Pienalueen väestön määrä on laskenut tasaisesti vuosien 2010–2024 aikana, mutta laskun odotetaan kääntyvän pienoiseen nousuun vuosien 2024–2040 aikana. Nousu kohdistuu ikääntyneempään väestöön, erityisesti 85 vuotta ja sitä vanhempien osuus tulee uusimman ennusteen mukaan lisääntymään Paattisten alueella tästä hetkestä, vuoteen 2040. Kouluikäisten lasten määrä näyttää pysyvän lähes ennallaan. Paattisten koulu on mitoitettu 230 oppilaalle (luokat 1-6). Keväällä 2024 koulussa oli oppilaita yhteensä 172. Yleisopetuksessa oli 148 oppilasta ja 24 oppilasta VALMO-luokilla (2 kpl). Koulussa on siis vielä tilaa.
Paattisten alueella toimii kaupungin tarjoamien palvelujen lisäksi seurakunta sekä aktiivisia yhdistyksiä ja seuroja, jotka järjestävät toimintaa alueen asukkaille. Erityisesti yhdistykset hyödyntävät aluetalon juhla-/ liikuntatilaa viikoittain. Aluetalon kuntosali on aktiivisessa käytössä. Pelkästään seniorirannekekäyntejä vuonna 2023 oli 2 625.
Asukasbudjetilla on mahdollistettu toimintaa ja retkiä Pohjois-Turussa asuville lapsille ja nuorille. Myös tulevaisuudessa asukasbudjetilla tullaan toteuttamaan Paattisille erinäisiä hankkeita mm. retkiä, kotiseutumuseon kunnostusta, liikuntavälinelainaamo sekä ilmoitustaulu. Myös nuorisopalveluihin tullaan suuntaamaan varoja vuoden 2025 asukasbudjetilla ja alueolohuonetta muistuttavan toiminnan mahdollisuuksia kartoitetaan.
Paattisten koulu toimii alueen monipalvelukeskuksena. Koulun tilat on mahdollista ottaa aktiivisemmin koulun ulkopuoliseen käyttöön. Koulun ruokasali, käsityötilat, musiikinluokka ja liikuntasali ovat puitteeltaan sopivat esimerkiksi kokoustilana tai harrastekäyttöön. Koulun tiloja hyödynnetään myös kerhotoiminnassa. Koulupäivän jälkeen oppilaille tarjotaan kerhoja koulun toimesta tällä hetkellä 4 iltapäivänä viikossa.
Paattisten alueella toimii kunnallinen päiväkoti, joka sijaitsee kahdessa osoitteessa; toinen yksikkö koulurakennuksessa ja toinen omassa rakennuksessa Seuravuorenkadulla. Ennusteen mukaan lapsimäärä alueella pysyy kohtalaisen stabiilina, joten nykyinen varhaiskasvatuspaikkamäärä tulee turvata jatkossakin. Seuravuorenkadun päiväkotitiloihin esitetään peruskorjausta.
Koulun pihapiirissä ja sen välittömässä läheisyydessä on mahdollista harrastaa mm skeittausta ja frisbeegolfia. Koulun pihaan on myös sijoitettu alun perin Seikkailupuistoon suunniteltu esteetön leikkiväline Memo. Alueen liikuntaolosuhteista Iskoisten urheilukenttä on laajemman peruskorjauksen tarpeessa. Sen suunnittelu on käynnistetty.
Paattisten aluetalon tilanne
Paattisten aluetalon kokonaistilasta (vuokrattava ala 1 657 m2) käytössä on 57 % (nuorisotilat ja liikunta/juhlasali 596 m2, kuntosali ja allastila 352 m2). Nuorisopalvelujen hallinnassa olevia tiloja (mukaan lukien juhlasali) voi nykytilanteessa varata veloituksetta niin järjestöjen, yhdistysten kuin yksityishenkilöiden käyttöön. Kaupunginvaltuusto on 25.8.2014 hyväksynyt uudistamisohjelman, jonka yhtenä toimenpiteenä linjattiin luovuttavan Lausteen ja Paattisten uimahalleista. Liikuntalautakunnan päätöksellä Paattisten uimahallin valvontapalveluista on luovuttu 1.9.2014 alkaen. Allas ja sauna on tämän jälkeen toistaiseksi toiminut tilausperiaatteella.
Tyhjillään, ilman vuokralaista, on yhteensä 709 m2. Tämä luku pitää sisällään myös entisen talonmiehen asunnon, joka ei nykykuntoisena ole vuokrauskelpoinen. Aluetalon ylläpitokulut ovat vuositasolla noin 100 000 euroa.
Aluetalon kunto on huono. 28.10.2024 julkaistun tutkimusraportin mukaan rakennuksessa on kosteus- ja mikrobivaurioita niin ulkoseinä-, väliseinä-, alapohja- kuin yläpohjarakenteissa. Lisäksi rakenteiden ilmatiiveys on kokonaisuudessaan heikko ja osa ilmanvaihtokoneista ja erillispoistoista on teknisen käyttöikänsä lopussa tai ylittänyt sen. Tutkimusten perusteella rakennuksen peruskorjaaminen edellyttää laajoja korjaustoimenpiteitä sekä rakenteisiin että kosteustekniseen toimintaan. Rakennuksen peruskorjauksen alustava kustannusarvio on noin 6,2 M€, alv 0 % (7,8 M€, alv 25,5 %). Arvion perusteella korjausaste on 83,9 %. Raportissa listataan lisäksi eräitä jatkotutkimustarpeita, kuten uima-altaan betonirakenteiden kuntotutkimus, joilla voi vielä olla vaikutuksia lopulliseen kustannukseen.
Raportin mukaan jo ennen mahdollista peruskorjausta tulisi rakennuksessa toteuttaa useita korjaustoimenpiteitä. Näitä ovat esimerkiksi alapohjan tiiviiden pintamateriaalien poistaminen, ryömintätilojen ja kanaalien puhdistaminen, tiivistäminen, ilmanvaihdon järjestäminen, öljyn hajun syyn selvittäminen uima-allastilan alapohjassa sekä ikkunoiden ylityspalkkien korjaaminen vaurioituneilta osiltaan.
Ympäristöterveydenhuolto on tutustunut tutkimustuloksiin ja antanut tältä pohjalta lausunnon tilojen käytöstä. Lausunnon mukaan tutkimukset viittaavat siihen, että tilojen olosuhteista voi aiheutua terveyshaittaa ja tiloissa on tarve laajamuotoisille korjaustoimenpiteille. Tilat eivät nykyisessä muodossaan ja kunnossaan sovellu Terveydensuojelulain 13 §:n mukaisen toiminnan harjoittamiseen. Vastaavanlaisten kohteiden kanssa on annettu 6 kuukautta käyttöaikaa, jos käyttöä turvaavat toimenpiteet suoritetaan. Mikäli tilojen käyttöä halutaan jatkaa, tulee tutkimuksessa esitetyt käyttöä turvaavat toimenpiteet aloittaa heti ja uusia VOC-mittaukset allastilassa. Mikäli korjaustoimenpiteitä ei tulla tekemään, tulee toiminta lopettaa mahdollisimman pian.
Merkittävällä vajaakäytöllä olevan rakennuksen peruskorjausta on vaikea perustella. Osana palveluverkkotarkastelua kartoitettiin aluetalon kehittämismahdollisuuksia ja keinoja nostaa käyttöastetta. Alueen asukkailta saatiin lukuisia kehitysehdotuksia, mihin kaikkeen aluetalon tiloja voisi käyttää, mutta tilojen investointeihin osallistuvia toimijoita tai potentiaalisia vuokralaisia ei löydetty riittävästi. Noin sadan neliön tilaan olisi mahdollisesti löytynyt uusi vuokralainen, mutta tämä ei vielä täytä taloa. Naapurikuntien kiinnostusta osallistua aluetalon kehittämiseen tiedusteltiin, mutta naapurikunnat eivät ole halukkaita osallistumaan ja investoimaan yhteiseen aluetaloon. Myöskään Varsinais-Suomen hyvinvointialueella VARHA:lla ei ole tarpeita aluetaloon liittyen. Lisäksi voidaan vertailun vuoksi todeta, että aluetalon viereisessä liikekeskuksessa on jo pitkään ollut tiloja tyhjillään, eikä vuokralaisia ole löytynyt.
Kaavoitus
Paattisilla tonttien kysyntä on ollut vähäistä. Taajamassa on kolme kaupungin omistuksessa olevaa rakentamatonta omakotitonttia jatkuvan haun listalla. Paattisille on myönnetty 9 suunnittelutarveratkaisua omakotitaloille vuosina 2018-2024, joista vain yksi Paattisten taajamaan. Väestöennusteen mukaan alueen asukasmäärän arvioidaan kasvavan vähäisesti vuoteen 2040 mennessä.
Paattisten täydennysrakentamisen mahdollisuuksia alueella tarkasteltu yleiskaavoituksen pohjaksi vuonna 2016 ja taajaman osalta tarkemmin vuonna 2023. Kaupungilla on Paattisilla laajat maanomistukset, joskin asemakaavoitetun taajaman tuntumassa vähemmän.
Tunnistetut täydennysrakentamismahdollisuudet Paattisilla on jaoteltu kolmeen eri vaiheeseen:
1. Asemakaavoitetun taajaman täydentäminen
Mikäli aluetalosta päätetään luopua, on tarve käynnistää asemakaavanmuutos julkisille lähipalvelurakennuksille osoitetun tontin käyttötarkoituksen muuttamiseksi. Samassa yhteydessä tulisi selvittää myös onko Paattisilla kysyntää palveluasumiselle.
Paattistalonkujan varrella sijaitsee kaksi rakentamatonta ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomille teollisuusrakennuksille osoitettua tonttia. Asemakaavanmuutoksella on tarve tutkia näiden tonttien muuttaminen asumiseen. Asumisen monipuolistamiseksi tulisi selvittää myös, onko Paattisilla kysyntää rivitaloasumiselle.
Lisäksi asemakaavanmuutoksella voisi tutkia Vanhamäenkadun ja Paattistentien välissä sijaitsevan Kivisillanpuiston suojaviheralueen soveltuminen taajamaa täydentävään pientaloasumiseen.
Em. alueet ovat Turun kaupungin omistuksessa. Asemakaavan toteuttaminen ei edellytä merkittävää infran rakentamista. Vesihuollon kapasiteetin riittävyys on kuitenkin selvitettävä, sillä Turun Vesihuolto Oy:n mukaan jätevesiviemärin kapasiteetti on alueella käytetty.
2. Nykyisen taajaman laita
Paattisen taajamaa voidaan laajentaa voimassa olevan yleiskaava 2029:n mukaisille asuinalueille (A) nykyisen taajaman luoteis-, pohjois- ja koillispuolelle. Taajaman laajentaminen edellyttää asemakaavoituksen esiselvitystä, jossa tarkastellaan vesihuollon investointitarvetta (kapasiteetti, korjausvelka) ja kaavataloutta. Esiselvityksen pohjalta voidaan tehdä päätös kaavoitettavista alueista, tonttien määristä ja tavoitteellisesta aikataulusta huomioiden kysyntä. Osa alueista ovat kaupungin omistuksessa, osa yksityisomistuksessa.
3. Uudet alueet taajaman ulkopuolella
Paattisten taajaman pidemmän aikavälin laajennusalueita voisi olla Kinnarin, Sakontien ja Uron alueet. Kinnarin alue ja Sakontien Paattistentiehen rajoittuva alue on voimassa olevassa yleiskaavassa kyläaluetta (AT), jota ei ole tarkoitettu asemakaavoitettavaksi. Sakontien ja Uron alueille ei yleiskaavassa ole osoitettu asumista.
Niillä alueilla, joissa kaupungilla on reilummin maanomistusta, on haasteena mm. isot kynnyskustannukset sekä luontoarvot. Ensiksi tulee selvittää ja ratkaista miten alueen vesihuolto hoidetaan. Tarkasteluun tulee sisällyttää luonnollisena osana myös kaavatalous ja kysyntä. Asuminen edellyttää myös yleiskaavan muuttamista.
Turun Vesihuolto Oy laatii yleissuunnitelmaa Vilkkala-Joenperän alueelle, jonka pohjalta käynnistetään vesihuollon kehittämissuunnitelman päivitys ja päätetään vesihuoltolain 8 §:n mukaisesta vesihuollon toiminta-alueesta. Vesihuollon toiminta-aluepäätöksen yhteydessä voidaan arvioida mahdolliset merkittävät uudet laajentamisalueet.
Ehdotus palveluverkon muutoksista alueella
Paattisten aluetta voidaan kaavoituksellisin toimin ryhtyä kehittämään vaihtoehtoisilla laajuuksilla, mutta lyhyemmän aikavälin toimenpiteillä varmistetaan nykyisen asukaspohjan peruspalvelut alueella.
Palveluverkkoselvityksen pohjalta esitetään panostuksia päiväkodin ja urheilukentän peruskorjausten investointeihin.
Teknis-taloudellisesta näkökulmasta vallitsevassa taloudellisessa tilanteessa esitetään, että Paattisten aluetalosta kaupungin toiminnassa luovutaan. Rakennus myydään, mikäli ostaja löytyy, muussa tapauksessa rakennus puretaan.
Keskeisille toiminnoille järjestetään korvaavat tilat. Paattisten liikekeskuksesta esitetään vuokrattavan tilat kuntosalille sekä yhteiskäyttötila mm. alueolohuonetoiminoille ja eri toimijoiden kokoontumisille. Koulurakennus on alun perinkin tarkoitettu alueen toiminnalliseksi sydämeksi, joten sen käyttöä edistetään pormestariohjelman tavoitteiden mukaan tilojen avaamisella laajempaan käyttöön. Uima-allas- ja saunatiloille ei esitetä korvaavia ratkaisuja alueella. Liikekeskuksen tilojen yhteenlaskettu vuokrataso on noin 48 000 €/vuosi + siivous.
Koulun tilojen laajempaa hyödyntämistä tuetaan lukitus- ja kulkuoikeusmuutoksilla, vuorovarausten kehittämisellä ja uudistettavalla hinnoittelulla. Nämä ratkaisut liittyvät laajemmin valmistelussa olevaan tilastrategiaan, jota voisi Paattisten koululla ryhtyä pilotoimaan vuoden 2025 aikana. Liikuntatilojen osalta astuu vuoden 2025 alusta voimaan lautakunnan hyväksymä hinnasto. Muiden koulutilojen osalta ainakin pilottivaiheessa vuorojen varaus alueen lasten, nuorten, perheiden ja ikäihmisten hyvinvointia tukeviin toimintoihin, joista ei peritä osallistumismaksuja, olisi maksutonta. Liikekeskuksen yhteiskäyttötilaan määritellään kohtuulliset käyttöhinnat. Ratkaisuja alueen toimijoiden esiin nostamiin haasteisiin, kuten säilytystilojen puutteeseen, voidaan suunnitella yhdessä toimijoiden kanssa, kun päätökset palveluverkkolinjauksista on tehty.
Tavoitteena on, että kaupungin ja alueen toimijoiden välistä yhteistyötä vahvistetaan ja kehitetään edelleen. Seurakunta ja kolmas sektori ovat kaupungille tärkeitä kumppaneita palvelujen järjestämisessä. Vaikka käytettävissä olevien tilojen neliömäärä pienenisi, on edelleen tärkeää kehittää toimintaa yhdessä.
Nuorisopalvelujen mahdollisista muutoksista linjataan erikseen nuorisopalveluverkkoselvityksen pohjalta. Esityksenä on, että nuorisopalvelut luopuu Paattisten nuorisotilasta ja panostaa henkilöresursseja Ypsilonin nuorisotilaan sekä jalkautuviin ja pop up -palveluihin. Nuorisotyötä ei Paattisilla lopeteta.
Osallistaminen
Palveluverkkotyön aikana kaupunki on käynyt vuoropuhelua Paattisten alueen toimijoiden kanssa. Seurakunnan kanssa on käyty läpi alueen palveluita sekä niiden kehitystarpeita ja mahdollisuuksia. Kyläyhdistyksen ja eläkeläisten edustajien kanssa on pidetty kokouksia ja kuultu heidän näkemyksiään ja käyty heidän kanssaan tutustumassa liikekeskuksen mahdollisiin korvaaviin tiloihin sekä aluetalon tiloihin. Valmistelijat ovat saaneet kattavan käsityksen alueen asukkaiden ja toimijoiden toiveista. Vuoden 2024 loppuun oli käynnissä palvelumuotoiluprojektin kautta muodostunut kokeilu tilojen yhteiskäytön edistämisestä, jossa Kyläyhdistys toimi nuorisopalvelujen kumppanina.
Osana päätöksentekovalmistelua, selvitystyön kautta muodostuneista toimenpide-ehdotuksista kuultiin alueen lapsia, nuoria ja kolmannen sektorin toimijoita erillisissä kuulemistilaisuuksissa. Lasten kuuleminen toteutettiin koulupäivän aikana koulun tiloissa. Nuorten kuuleminen toteutettiin aluetalon nuorisotilassa ja alueen muiden toimijoiden kuuleminen vuoropuheluna iltatilaisuudessa.
Lapset ja nuoret toivoivat alueelle säännöllisemmin tuotettua nuorisopalvelua ja pahoittelivat nykyisen nuorisotilan epäsäännöllisiä aukioloaikoja. Lapset kertoivat osallistuvansa aktiivisesti koulun kerhotoimintaan koulupäivän jälkeen. Lapset kokivat koulun puitteiden mahdollistavan myös nuorisotilan kaltaisen vapaan oleskelualueen koulupäivän jälkeen. Myös pihalla tapahtuvaa ohjattua toimintaa kaivattiin. Nuoret kaipasivat erillistä nuorisotilaa alueelle. Koulun tilat eivät tuntuneet nuorista houkuttelevilta. Myös matka Yli-Maarian nuorisotilaan koettiin pitkänä.
Alueen muut toimijat olivat huolissaan aluetalon korvaamisesta pienemmillä tiloilla. Harrastetilojen pienenevä koko ja päiväaikaan tapahtuvien kokoontumisten hankaloitumisen pelättiin heikentävän alueen asukkaiden palveluita ja vaikuttavan kielteisesti erityisesti ikäihmisten hyvinvointiin, lisäävän yksinäisyyttä ja aiheuttavan alueen nuorten syrjäytymistä. Pienemmät tilat eivät tarjoaisi riittävästi säilytysratkaisuja harrastevälineille ja käsitöille.
Palveluverkkoselvitystyön ja kuulemiskierroksen jälkeen kyläyhdistys toimitti kaupungille vielä oman vastineen kuntotutkimuksen tuloksiin (oheismateriaali 5) sekä keräsi adressin Paattisten nuorisotilan säilyttämisen puolesta. Adressi luovutettiin kaupungille 16.11.2024. Tilaisuudessa kyläyhdistys esitti vielä oman näkemyksen aluetalosta ja luovutti vielä yhden vetoomuksen aluetalon säilyttämisen puolesta (oheismateriaalit 6-8).
Saadut lausunnot
Kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 25.11.2024 pyytää lausunnot kulttuuri- ja nuorisolautakunnalta, liikuntalautakunnalta, kasvatus- ja opetuslautakunnalta sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnalta. Kaikki lautakuntien lausunnot on kokonaisuudessaan esitetty oheismateriaalissa 9.
Lisäksi Turun kaupungin vanhusneuvosto on toimittanut päivitetyn kannanoton Paattisten aluetalon säilyttämisen puolesta. Tämä esitetään oheismateriaalina 10. (Vanhusneuvoston aikaisempi kannanotto on esitetty palveluverkkoselvityksen liitteissä, oheismateriaali 1).
Liikuntalautakunta 3.12.2024
Lautakunnan lausunnossa nostetaan esiin mm. seuraavat näkökulmat:
”Liikuntapalvelut pitää tärkeänä kuntosalitoiminnan jatkamista Paattisilla ilman palvelukatkoja tai mahdollisimman vähäisin palvelukatkoin. Paattisten aluetalon kuntosalin käyttöiän pidentämistä tulee tarkastella uudelleen ja mahdollistaa sen käyttö tarvittaessa kesään 2025, vaarantamatta kuitenkaan tilan käyttäjien terveyttä. Toiminnan siirtymistä tulee viivettä edistää aluetalon vieressä sijaitsevaan liikekeskukseen. Tulevan kuntosalin palvelutaso vastaa nykyisen kuntosalin palvelutasoa käyttäjäkapasiteetin ja kuntosalilaitteiden osalta.”
”Paattisten aluetalon nykyinen allastila on pieni, eikä vastaa tarvetta ja niillä perusteilla liikuntapalveluiden näkökulmasta sitä ei koeta kannattavana peruskorjata.”
”Tärkeänä pidetään Iskoisten kentän peruskorjauksen toteuttamista vuonna 2026. Liikuntamahdollisuuksia tarjoaa myös Paattisten koulun sali, josta löytyy nykyisellä varaustasolla vapaita aikoja sen ollessa jatkossakin lapsille ja nuorille ilmainen.”
Lisäksi lautakunta päätti yksimielisesti, ”että tilapalveluiden tulee selvittää viipymättä yhdessä ympäristöterveydenhuollon kanssa, mitkä ovat turvaavat toimenpiteet ja hinta-arvio, että kuntosali voi jatkaa keskeytyksettä lausunnossa mainittuun kesään 2025 asti.
Mikäli kuntosali ei jatka toimintaansa 31.12.2024 jälkeen, kaupunki palauttaa kausi ja sarjatuotteen jäljellä olevan arvon asiakkaan näin halutessa.”
Kulttuuri- ja nuorisolautakunta 10.12.2024
Lautakunnan lausunnossa nostetaan esiin mm. seuraavat näkökulmat:
”Nuorisopalveluiden palveluverkkotyön tuloksena nuorisopalvelut esittävät Paattisten nuorisotilasta luopumista ja toimintojen kohdentamista Ypsilonin nuorisotilaan sekä jalkautuviin pop up- palveluihin. Ypsilonissa on suunnitteilla muutostöitä, joilla mahdollistetaan tilojen laajempi käyttö tulevaisuudessa. Nuorisotyötä ei Paattisilla lopeteta. Palvelujen toteuttamisen paikat Paattisilla muuttuisivat, mutta eri ikäisten hyvinvointia edistävä toiminta ja mahdollisuudet yhteisöllisiin kohtaamisiin alueella jatkuvat. Valmistelussa esitettyjen linjausten toteutuessa toiminnat siirtyisivät aluetalolta eri tiloihin mm. liikekeskukseen ja kouluun. Alakouluikäisten nuorisotyön toimintamallia muun muassa koulun tiloissa kehitetään yhdessä alueen muiden toimijoiden kanssa.”
”Paattisten aluetalon kunto ei ole hyvä, ja linjauksissa on huomioitu ympäristöterveydenhuollon lausunto aluetalon tilojen puutteellisesta terveysturvallisuudesta sekä talousvaikutukset kaupungille.”
Lisäksi lautakunta päätti yksimielisesti todeta, että ”mikäli Paattisten aluetalo myydään, tulee kaupungin arvioida aluetalon nykyisten toimintojen ylläpitämistä yhteistyössä kiinteistön uuden omistajan kanssa. Lisäksi kaupungin tulee aktiivisesti selvittää mahdollisia tiloja alueen nuorten kanssa harrastetilojen löytämiseksi.”
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta 11.12.2024
Lautakunnan lausunnossa nostetaan esiin mm. seuraavat näkökulmat:
”Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen näkökulmasta on tärkeää, että alueen asukkailla on mahdollisuuksia mielekkääseen ja tarpeisiin perustuvaan toimintaan, kohtaamisiin ja yhteisöllisyyteen vapaa-ajallaan. Kaupungin tulee omalta osaltaan tukea tätä resurssit huomioiden.”
”Paattisten aluetta koskevien päätösten myötä uudistettavia tiloja ja palveluja tulee jatkossakin kehittää tiiviissä yhteistyössä alueen eri ikäisten asukkaiden, järjestöjen ja muiden toimijoiden kanssa. Jos palveluverkkopäätökset toteutuvat esitetyllä tavalla, tulee niiden toimivuutta aktiivisesti seurata ja tehdä tarvittavia muutoksia saadun palautteen pohjalta. Kävijäseurannalla tulee seurata, käytetäänkö uusia tiloja aktiiviesti.”
Lisäksi lautakunta päätti esittää että:
Kasvatus- ja opetuslautakunta 17.12.2024
Lautakunta lausui, että sen näkökulmasta on perusteltua, että:
Yhteenveto
Saadut lausunnot keskittyivät pääasiassa Paattisten aluetalon tulevaisuuteen. Muihin Paattisten aluetta koskeviin toimenpide-ehdotuksiin ei joko otettu kantaa, tai ehdotuksia kannatettiin. Erityisesti panostukset Seuravuorenkadun päiväkotiin ja Iskoisten urheilukenttään nähtiin tarpeellisina.
Paattisten aluetalon rooli alueen yhteisöllisyyden ja vapaa-ajan toimintojen näkökulmasta koetaan tärkeäksi, mutta ei täysin korvaamattomaksi. Rakennuksesta luopumista ei suoranaisesti vastustanut kukaan. Luopumisen ajankohdasta oli hieman poikkeavia näkemyksiä. Lausunnoissa korostetaan lasten ja nuorten sekä eläkeikäisen toimintamahdollisuuksien säilyttämistä alueella ja tähän liittyen tunnistetaan korvaavissa tilaratkaisuissa potentiaalia. Erityisesti koulurakennuksen rooli alueen monitoimijatalona nostetaan esiin.
Kulttuuri- ja nuorisolautakunta kommentoi, että ”mikäli Paattisten aluetalo myydään, tulee kaupungin arvioida aluetalon nykyisten toimintojen ylläpitämistä yhteistyössä kiinteistön uuden omistajan kanssa.” Tämä on haastava asetelma tilanteessa, jossa aluetalon korvaavia tilaratkaisuja pyritään edistämään mahdollisimman nopeasti käyttökatkoista aiheutuvien haittojen minimoimiseksi. Erityisesti liikuntalautakunta kantoi huolta kuntosalin mahdollisesta käyttökatkosta. Päätösesityksenä on, että kuntosalitila ja yhteiskäyttöinen kokoontumistila vuokrataan liikekeskuksesta ja koulun tiloja hyödynnetään laajemmin. Taloudellisesta näkökulmasta ratkaisu on perusteltu, eikä kaupungin tulisi sitoutua vuokraamaan tiloja aluetalolta.
Paattisten aluetalon ja korvaavien ratkaisujen kustannusvaikutuksista kaivattiin vielä lisätietoa samoin, kuin aluetalon käyttöä turvaavista toimenpiteistä ja niiden kustannuksista. Kuten selvitysmateriaalissa on esitetty, on aluetalon korjaamisen kustannusarvio 6,2 M€ (alv 0%). Tämä tavoitehinta-arvio on laskettu Haahtela-kehitys Oy:n kehittämällä Talonrakennuksen Kustannustieto -järjestelmällä. Arvion lähtötietona on käytetty oheismateriaalina 2 esitetyn kuntotutkimuksen tuloksia. Lisäksi se sisältää tavanomaisen peruskorjauksen mukaisia eriä, kuten talotekniikan ja pintamateriaalien uusimiset.
Aluetalon vuotuiset ylläpitokustannukset ovat olleet 5,7- 6,7 €/m2. Peruskorjauksen jälkeen vikakorjausten osuuden voidaan olettaa laskevan, mutta edelleen ylläpitokustannusten voidaan arvioida olevan noin 4 - 5 €/m2, eli vuositasolla noin 80 000 – 100 000 euroa. Peruskorjaus nostaa koko talon tilojen vuokraa noin 325 000 €/vuosi. Liikekeskuksen tilan kustannus kaupungille (vuokra + siivous) on noin 52 000 €/vuosi (alv 0%) ensimmäisen kuuden vuoden ajan. Tämä summa sisältää omistajan tekemät muutostyöt tiloihin. Kuuden vuoden jälkeen kustannus tiloista on noin 40 000 €/vuosi (alv 0%).
Paattisten koulurakennuksen laajemman hyödyntämisen osalta on jo käynnistetty kaupungin sisäinen suunnittelu. Oheismateriaalissa 11 on kuvattu jo tällä hetkellä tiedossa tai suunnitteilla olevia harrastus- ja vapaa-ajan viettomahdollisuuksia lapsille ja nuorille, jotka voivat sijoittua Paattisten koulun tiloihin. Lisäksi eläkeläisten tarpeisiin pyritään vastaamaan liikekeskuksen tilojen lisäksi koulun liikuntasalista järjestettävällä päivävuorolla klo 14.15-16 erikseen sovittavalle päivälle. Seuraavaksi suunnittelua jatketaan tarkemmin yhdessä alueen toimijoiden kanssa.
Liikuntalautakunta edellytti selvitystä, mitkä ovat aluetalon käyttöä turvaavat toimenpiteet ja hinta-arvio sille, että kuntosali voisi jatkaa rakennuksessa keskeytyksettä kesään 2025 asti. Myös hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta peräänkuulutti näitä kustannuksia.
Käyttöä turvaavat toimenpiteet ovat merkittävät. Lopullista kustannusarviota ei ole käytettävissä, mutta hyvin alustavan arvion mukaan kustannukset pelkästään kuntosalitilan osalta ovat noin 100 000 euron tuntumassa. Summa täsmentyisi suunnittelun myötä. Toimenpiteinä on tunnistettu seuraavat asiat:
Edellä listattujen töiden toteutus vaatisi ensin tarkempaa suunnittelua ja sen jälkeen toteutusaika arvioidaan olevan noin 2-4 kuukautta. Mikäli tavoitteena olisi siis turvata kuntosalitilojen käyttö kesään 2025 saakka, veisi käyttöä turvaavien toimenpiteiden toteutus valtaosan tästä ajasta. Näin ollen käyttöä turvaaviin toimenpiteisiin investoinnin sijaan olisi perustellumpaa kiirehtiä korvaavan tilan käyttöön saamista liikekeskuksesta.
Liite 1Paattisten alueen palveluverkkoselvitys
Liite 2Paattisten alueen maankäytön kehittäminen, kartat
Oheismateriaali 1Palveluverkkoselvityksen liitteet
Oheismateriaali 2Aluetalon sisäilma- ja kosteustekninen kuntotutkimusraportti
Oheismateriaali 3Ympäristöterveydenhuollon lausunto
Oheismateriaali 4Vuoropuhelun koonti, kysymykset ja vastaukset
Oheismateriaali 5Paattisten kyläyhdistyksen vastine kuntotutkimustuloksiin
Oheismateriaali 6Kyläyhdistyksen esitys adressin luovutustilaisuudessa 16.11.2024
Oheismateriaali 7Adressit Maarian ja Paattisten nuorisotilojen säilyttämisen puolesta
Oheismateriaali 8Vetoomus 16.11.2024 Aluetalon säilyttämisestä
Oheismateriaali 9Lautakuntien lausunnot kootusti
Oheismateriaali 10Turun kaupungin vanhusneuvoston kannanotto
Oheismateriaali 11Koonti Paattisten koulun tiloissa järjestettävistä lasten ja nuorten toiminnoista
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää merkitä annetun selvityksen Paattisten alueen palveluverkosta tiedoksi ja tehdä seuraavat linjaukset toimeenpantavista asioista:
Liitteet ja oheismateriaalit:
Kh § 4
Liite 1:Paattisten alueen palveluverkkoselvitys
Liite 2:Paattisten alueen maankäytön kehittäminen, kartat
Oheismateriaali 1:Palveluverkkoselvityksen liitteet
Oheismateriaali 2:Aluetalon sisäilma- ja kosteustekninen kuntotutkimusraportti
Oheismateriaali 3:Ympäristöterveydenhuollon lausunto
Oheismateriaali 4:Vuoropuhelun koonti, kysymykset ja vastaukset
Oheismateriaali 5:Paattisten kyläyhdistyksen vastine kuntotutkimustuloksiin
Oheismateriaali 6:Kyläyhdistyksen esitys adressin luovutustilaisuudessa 16.11.2024
Oheismateriaali 7:Adressit Maarian ja Paattisten nuorisotilojen säilyttämisen puolesta
Oheismateriaali 8:Vetoomus 16.11.2024 Aluetalon säilyttämisestä
Oheismateriaali 9:Lautakuntien lausunnot kootusti
Oheismateriaali 10:Turun kaupungin vanhusneuvoston kannanotto
Oheismateriaali 11:Koonti Paattisten koulun tiloissa järjestettävistä lasten ja nuorten toiminnoista