Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto 
Kansliapäällikkö21212.12.2024 

7729-2024 (00 04 01, 02 08 00)

Turun kaupungin lausunto julkisten hankintojen yleisten sopimusehtojen päivittämisestä

Hankintajohtaja Susanna Sarvanto-Hohtari ja juristi Sanni-Sofia Nieminen 11.12.2024:​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​​ ​ ​ ​ ​ ​

Asian tausta

Valtiovarainministeriö on pyytänyt Turun kaupungilta lausuntoa ajantasaistetusta sopimusehtokokonaisuudesta eli julkisten hankintojen yleisistä sopimusehdoista (JYSE) sekä tavarahankinnoissa että palveluhankinnoissa (JYSE Palvelut ja Tavarat). Lausunnossa on pyydetty ottamaan kantaa erityisesti merkittävimpinä pitämiin muutosehdotuksiin, jotka on eritelty lausuntopyynnössä.

Lausunto​​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​​ ​ ​

Yleisesti ottaen Turun kaupunki kannattaa lausuntopyynnössä esitettyjen muutosten tekemistä JYSE-ehtoihin ja ehtojen päivittämisessä otetaan huomioon myös tietosuojalainsäädännön muutokset ja pakotemääräykset.

​Mahdollisuus sitoa hinnanmuutokset indeksiin

Turun kaupunki kannattaa JYSE Palvelut 9 ja JYSE Tavarat 6 kohdissa esitettyjä muutoksia liittyen hinnanmuutosten sitomista indeksiin. Turun kaupunki on jo nykyisin käyttänyt omissa hankintasopimuksissaan mahdollisuutta sitoa hinnanmuutokset Tilastokeskuksen indekseihin. Tämä on selkeyttänyt kaupungin näkökulmasta hinnantarkastusten käsittelyä, kun tarkastaminen perustuu selkeästi määriteltyihin ehtoihin. Mikäli hinnantarkastamista ei ole sidottu indeksiin, on hinnantarkastaminen vienyt kaupungilla resursseja, kun hintojen tarkastamisesta on jouduttu neuvottelemaan tarkemmin toimittajien kanssa.​

Indeksit huomioivat lähtökohtaisesti yleiseen kustannuskehityskehitykseen liittyvät tekijät tasapuolisesti. Haasteena indeksien käyttämisessä on esiintynyt se, että hyvin spesifeissä hankinnoissa ei esimerkiksi Tilastokeskuksen julkaisemista indekseistä välttämättä löydy juuri kyseessä olevaan hankintaan soveltuvaa indeksiä, jolloin joudutaan käyttämään ns. ylätasonindeksejä. Nämä ylätason indeksit eivät välttämättä kuvaa riittävän tarkasti ko. hankinnan kohdetta, jolloin indeksin kustannusrakenne saattaa olla vääristävä. Tämä haaste on noussut varsinkin esiin tavarahankintojen osalta. Indeksi ei myöskään huomio esimerkiksi palvelun sisällössä tapahtuneita muutoksia kuten lainsäädännön muutoksista tapahtuvat muutokset.​

JYSE Palvelut kohdan 9.10 ja JYSE Tavarat 6.10 kohdissa ehdotettu muutos koskien tilaajan oikeutta ehdottaa hinnanmuutosta indeksin muutoksen perusteella on nostattanut kysymyksiä toimittajilta tarjousvaiheessa. Toimittajat ovat saattaneet ottaa tällaisen indeksin laskemisen huomioon antaessaan tarjoushintoja. Tavarahankinnoissa, joissa joudutaan edellä kuvatulla tavalla jouduttu käyttämään ylätason indeksejä, on tilaajan haastavaa esittää, että nimenomaan kyseessä olevan hankintasopimuksen mukaisten tuotteiden hinnat ja kustannuksen ovat laskeneet siten, että tilaaja maksaa niistä ylihintaa. Toisaalta, kyseessä oleva ehto turvaa myös tilaajan aseman tilanteissa, joissa indeksin mukainen yleinen kustannuskehitys on laskenut.

Vahingonkorvausvastuun enimmäismäärä​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​​ ​ ​ ​ ​

Turun kaupunki ei kannata JYSE Palvelut 16.5 ja JYSE Tavarat 15.4 kohdissa esitettyä muutosta sellaisenaan. Turun kaupunki tiedostaa, että nykyinen sopijapuolten vahingonkorvausvastuu on ollut haasteellinen erityisesti pienten toimittajien osalta. Lisäksi nykyinen muotoilu on ollut haasteellinen konsultointiin liittyvissä sopimuksissa, joissa ei ole käytetty JIT- tai KSE-ehtoja. Nykymallinen vahingonkorvausvastuu ei välttämättä kuitenkaan ole kohtuuton esimerkiksi merkittävissä sosiaali- ja terveyspalveluiden ulkoistushankinnoissa. Turun kaupunki katsoo, että kohtuullinen ratkaisu olisi rajata korvausvelvollisuus kaksi tai kolme kertaa hankintasopimuksen laskennalliseksi arvoksi.

​Eurooppa-normin mukainen lasku

Turun kaupunki kannattaa JYSE Palvelut 10.1 ja JYSE Tavarat 7.1 ehdotettua muutosta liittyen Eurooppa-normin mukaisen laskun käyttämiseen.

​Immateriaalioikeudet

Turun kaupunki kannattaa JYSE Palvelut 20 kohtaan tehtyjä muutoksia liittyen immateriaalioikeuksiin. Kaupunki on saanut toimittajilta ehdotuksia ja huomioita 20.4 mukaiseen muutokseen eli siihen, että liikesalaisuudet pitäisi turvata niissäkin tapauksissa, joissa kaupunki tekee tai teettää muutoksia, minkä takia on hyvä, että tämä huomioidaan myös osana JYSE-ehtoja.

Kielletyt kilpailurajoitukset

Turun kaupunki kannattaa JYSE Palvelut 22 ja JYSE Tavarat 19 kohdissa olevia muutoksia liittyen kiellettyihin kilpailunrajoituksiin seuraavin huomioin.​

Ehdotettu muutos turvaa tilaajien aseman, mikäli toimittaja syyllistyy kiellettyyn kilpailunrajoitukseen.

​Toimittajan tulisi lähtökohtaisesti osana sopimuskohtaa vakuuttaa, ettei se ole syyllistynyt kiellettyyn yhteistyöhön esimerkiksi seuraavasti:​

’’Toimittaja vahvistaa erillisen hankintasopimuksen allekirjoituksella, ettei se ole sopimukseen liittyvän tarjouskilpailun aikana tai sopimuksentekohetkellä syyllistynyt kilpailulain tarkoittamaan keskenään kilpailevien elinkeinonharjoittajien väliseen kiellettyyn kilpailunrajoitukseen (kartelli) kyseistä palvelua koskevilla markkinoilla tilaajan toiminta-alueella.’’​

Ehdotetun säännöksen soveltamisalan tulisi kuitenkin kattaa myös tilanteet, joissa toimittaja on syyllistynyt kiellettyyn kilpailunrajoitukseen hankintasopimuskaudella tai sen jälkeen, mikäli toteutettu toimenpide kohdistuu tarjouskilpailun tai sopimuskauden ajanjaksoon.​

Turun kaupunki ei kannata ehdotettua 22.2 kohdan mukaista vapautumisperustettua ottaen huomioon, että muotoilu saattaa aiheuttaa riskin kielletystä valtiontuesta.

​Avustamisvelvollisuus

Turun kaupunki kannattaa JYSE Palvelut 24 ja JYSE Tavarat 21 kohdissa olevia muutoksia avustamisvelvollisuuteen seuraavin huomioin.​

Ko. kohdissa viitataan siihen, että toimittajalla on oikeus veloittaa avustamisvelvollisuudesta hankintasopimuksen mukaisin hinnoin. Hankintasopimuksen mukaisissa hintaliitteissä, jotka perustuvat tarjouspyynnössä pyydettyihin hintoihin, ei usein ole huomioitu hintoja nimenomaan avustamisvelvollisuuteen liittyen. Tämä pätee varsinkin tavarahankinnoissa, joissa hintaliite muodostuu pääasiassa tavaroiden hinnoista ja esimerkiksi huoltohinnoista. Myöskään palveluhankinnoissa ei aina ole huomioitu ns. yleistä henkilötyötuntiveloitusta, jota voitaisiin soveltaa avustamisvelvollisuuteen. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi asumispalveluhankinnat, joissa sopimushinnat muodostuvat usein esimerkiksi asumispäivän mukaan. Ko. muutos saattaa aiheuttaa siten epäselvyyttä siitä, mitä hintoja avustamisvelvollisuuteen sovelletaan, jos hankintasopimuksessa ei ole määritelty hintoja liittyen avustamisvelvollisuuteen.​

Kaupunki kannattaa JYSE Palvelut 24.3 kohdassa esitettyä ii-vaihtoehtoa.

Muut huomiot

JYSE Palvelut 3.4 ja JYSE Tavarat 3.3 kohdissa olevaa alihankkijan vaihtamista koskevaa vaatimusta olisi täydennettävä siltä osin, että mikäli alihankkija vaihdetaan, tulisi uuden alihankkijan täyttää tarjouspyynnössä asetetut alihankkijaa koskevat vaatimukset ja alihankkijan tulisi olla vastaavan tasoinen kuin alkuperäinen alihankkija. Mikäli toimittaja päätyisi vaihtamaan alihankkijaa, ei tämä kuitenkaan saisi vaikuttaa sopimuksen toteuttamiseen, mikäli uusi alihankkija ei olisikaan vastaavan tasoinen kuin alkuperäinen alihankkija.​

JYSE Palvelut 10.4 kohdan uusi muotoilu koskien voimassa olevaa korkolakia tulisi huomioida myös JYSE Palvelut 12.4 kohdassa.​

JYSE Palvelut 12.3 ja JYSE Tavarat 11.3 kohtien mukainen viivästyssakko on tilaajan näkökulmasta lievä. Tämä korostuu varsinkin sellaisissa tilanteissa, joissa palvelun tai toimituksen arvo on vähäinen, mutta palvelu tai toimitus sinänsä on merkittävä tilaajan näkökulmasta. Tällöin viivästyssakon perimisellä tai perimisen uhkaamisella ei välttämättä saavuteta toivottua suoritusta (palvelu tai tavara toimitetaan ajallaan).​

JYSE Tavarat -ehdoissa ei ole JYSE Palvelut 5 kohdan mukaista sopimusseurantaan liittyviä ehtoja. JYSE Tavarat -ehdoissa tulisi olla vastaavanlaiset sopimusseurantaa koskevat ehdot kuin JYSE Palvelut -ehdoissa. Kaupungille on syntynyt tavarahankintojen osalta sopimuskaudella tarve suorittaa JYSE Palvelut 5 kohdan mukaisia tarkastuksia myös tavarantoimittajien tiloihin esimerkiksi auditoidakseen varastoinnin järjestelyt. Ylipäätänsä tavarahankinnoissa suoritetaan myös yleisesti sopimusseurantaa sopimusseurantapalaverien ja raporttien perusteella, aivan kuten palveluhankinnoissakin.​

JYSE Tavarat 4.4 ja 4.5 kohdissa pitäisi olla maininnat siitä, että ko. kohdissa mainitut asiakirjat tulisi toimittaa ilman erillistä veloitusta tilaajalle.​

Toimivalta

Hallintosäännön 43 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan kansliapäällikön tehtävänä on antaa kaupungilta pyydetyt lausunnot, tiedot ja selvitykset, jotka koskevat useampaa palvelukokonaisuutta tai muutoin edellyttävät palvelukokonaisuuksien rajat ylittävää harkintaa tai kaupungin kokonaisnäkemyksen muodostamista, ellei pormestari lausu asiasta.

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

Päätös​Päätin antaa valtiovarainministeriölle edellä olevan lausunnon luonnoksesta ajantasaistetusta julkisten hankintojen yleisestä sopimusehtokokonaisuudesta koskien tavara- ja palveluhankintojen yleisiä sopimusehtoja.

Tuomas Heikkinen

kansliapäällikkö

Jakelu

lausValtiovarainministeriö
tiedKaupunginhallitus
tiedAhlas Pauliina
tpvNieminen Sanni-Sofia
tiedSarvanto-Hohtari Susanna
tiedVaronen Jukka