Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto | |||
Kansliapäällikkö | 207 | 09.12.2024 |
3329-2024 (02 08 00)
Hankintaoikaisu liittyen Kriittisen viestinnän ja hälyttämisen palvelun hankintaan
Konsernihallinto, lakipalvelut juristi Sanni-Sofia Nieminen ja hankintapalveluiden osuus Samu Laaksonen 4.12.2024:
Asian tausta
Turun kaupungin kansliapäällikkö on päättänyt 16.9.2024 § 159 valita Kriittisen viestinnän ja hälyttämisen palvelun hankinnan palveluntuottajaksi Secapp Oy:n.
Hankintayksikkö on havainnut hankintapäätöksen tekemisen jälkeen virheen tarjouspyynnön teknisissä määrityksissä, minkä takia hankintayksikkö on ottanut omasta aloitteestaan käsiteltäväksi hankintaoikaisun.
Hankintaoikaisu perusteluineen
Sovellettavat oikeusohjeet
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä. Perusteltuna syynä voidaan hankintalain 125 §:ään johtaneen valmisteluaineiston nojalla pitää esimerkiksi tarjouspyynnön virheellisyyttä tai tulkinnanvaraisuutta (HE 182/2010, s. 22).
Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskeva pykälä vastaa vanhan julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 73 a §:ää. Säännöstä koskevan hallituksen esityksen mukaan keskeyttämisen syyn arvioinnissa hankintayksikön tulisi kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin, ja siihen, vaikuttaisiko ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin (HE 182/2010 vp, s. 22).
Oikeuskäytännössä hankintamenettelyn keskeyttämiseen on suhtauduttu sallivasti. Oikeuskäytännössä hyväksyttäväksi perusteeksi on katsottu esimerkiksi hankinnan kohteen muuttumista taikka epäonnistunut tai tulkinnanvarainen tarjouspyyntö (ks. esim. MAO:521/20, MAO:66/21, MAO:67/21, MAO:74/21, MAO:71/21, MAO:29/21, KHO:2017:110, MAO:69/20, MAO:293/20, MAO:321/20 ja MAO:501/20).
Talousvaliokunnan mietinnössä (TaVM 48/2010 vp s. 4) on lisäksi todettu oikeuskäytännössä katsotun, ettei hankintamenettelyn keskeyttäminen edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa.
Korkein hallinto-oikeus taas on todennut oikeuskäytännössään, että hankintamenettelyn keskeyttämisen edellytyksenä oleva todellinen ja perusteltu syy voi johtua myös hankintayksikön omasta toiminnasta tai laiminlyönnistä aiheutuvasta hankintamenettelyn virheellisyydestä (KHO 2015:181).
Hankintalain 132 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.
Asianosaisten lausunnot
Hankintayksikkö on varannut 2.12.2024 asianosaisille tilaisuuden antaa lausunnon hankintaoikaisuvaatimuksen vireille tulon johdosta.
Secapp Oy on 4.12.2024 antamassaan lausunnossaan todennut, että hyväksyy hankinnan keskeyttämisen tarjouspyynnön virheellisyyden johdosta.
Asian arviointi
Tarjouspyynnön vaatimus automatisointi AD-integraatiolla ei vastaa palvelun käyttäjäorganisaatioita. Vaatimuksessa ei ole otettu huomioon kaupungin ulkopuolisia käyttäjiä. Vaatimuksessa on vaadittu kahden eri domainin käyttöä sekä AD-integraation toteuttamista Turun kaupungin käyttämällä Microsoft Entra ID ratkaisulla. Teknisen käyttöönoton suunnittelun yhteydessä on havaittu, ettei kilpailutusvaiheessa ole huomioitu kaupungin ulkopuolisia käyttäjiä.
Tarjouspyyntö on täten edellä kuvatulla tavalla ollut virheellinen, eikä hankintayksiköllä ole edellytyksiä tehdä hankintaa alkuperäisen tarjouspyynnön mukaisin ehdoin.
Koska edellä kuvattu virhe on ollut jo tarjouspyynnössä ja tapahtuneet hankintamenettelyn aikana, ei virhettä voida korjata tekemällä pelkästään uusi hankintapäätös, vaan virheellinen hankintamenettely voidaan korjata ainoastaan keskeyttämällä hankinta.
Hankintayksiköllä on edellä mainitusta syystä todellinen ja perusteltu syy keskeyttää hankintamenettely.
Toimivalta
Hallintosäännön 73 §:n mukaan hankintayksikön aloitteesta tehtävästä hankintaoikaisusta päättää sama taho, joka on tehnyt hankintapäätöksen.
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
PäätösPäätin edellä esitetyin perustein, että:
Tuomas Heikkinen
kansliapäällikkö
Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä
Lisätiedot: hankinta-asiantuntija Samu Laaksonen 040 482 8852
Jakelu
aoSecapp Oy
tiedElinvoiman palvelukokonaisuus
tiedKasvatus ja opetus
tiedKaupunginhallitus
tiedKaupunkiympäristö
tiedKonsernihallinto
tiedKulttuurin palvelukokonaisuus
tiedLasten ja nuorten palvelukokonaisuus
tiedLiikunnan palvelukokonaisuus
tiedRevisiotoimisto
tiedHietapohja Marko
tiedIlmanen Joni
tiedJalonen Timo
tiedKilpinen Jaana
tpvLaaksonen Samu
tiedLittunen Henri
tiedNevala Harri
tpvNieminen Sanni-Sofia
tiedRaitio Mika
tiedSartes Minna
tiedSarvanto-Hohtari Susanna
tiedSavila Rami
tiedVainio Reetta-Kaisa
tiedVaronen Jukka