Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus40109.12.20245

8197-2024 (00 01 01)

Hallintosäännön muutokset 1.1.2025 alkaen (Kv)

Tiivistelmä:

Kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi tuodaan hallintosääntö, jonka on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2025 lukien. Muutostarpeet johtuvat pääasiassa 1.1.2025 voimaantulevan rakentamislain edellyttämistä muutostarpeista ja kulttuurin palvelukokonaisuuden organisaatiomuutoksista.

Kh § 401

Lakiasiainjohtaja Pauliina Ahlas, kaupunginsihteeri Antti Perälä ja ympäristöjuristi Jenna Härkönen 3.12.2024:

Asian tausta ja aikaisemmat päätökset

Hallintosääntö on kunnan toimintaa ohjaava sääntö, joka on pakollinen ja jonka vähimmäissisältö on määritelty kuntalain (410/2015) 90 §:ssä. Hallintosäännöllä valtuusto delegoi toimivaltaansa kunnan muille viranomaisille ja valtuusto päättää hallintosäännön muuttamisesta.​

Turun kaupunginvaltuusto hyväksyi 21.10.2024 § 151 uuden hallintosäännön noudatettavaksi 1.12.2024. Hallintosääntöön tehtiin TE24-uudistuksen edellyttämät muutokset. TE24-uudistuksen myötä vastuu työnhakijoille, yrityksille ja muille työnantajille tarjottavista työvoimapalveluista siirtyy kunnille 1.1.2025 lukien. Hallintosääntöön tehtiin samassa yhteydessä Turun organisaatiorakenteen uudistuksiin liittyviä sekä muita tarpeellisia päivityksiä.​ ​

Hallintosääntöön on jälleen tarpeen tehdä muutoksia 1.1.2025 voimaan tulevan uuden rakentamislain vuoksi. Kulttuurin palvelukokonaisuudessa on valmisteltu organisaatiouudistusta 1.1.2025 lukien. Uudistus edellyttää myös hallintosääntöön tehtäviä muutoksia.​

Näistä muutoksista keskeisimmät on kuvattu tässä esitystekstissä.​

Rakentamislain edellyttämät muutokset

Rakentamislaki (751/2023) tulee voimaan 1.1.2025. Samalla maankäyttö- ja rakennuslaista kumotaan rakentamista koskevat säännökset, ja lain nimi muuttuu alueidenkäyttölaiksi. Turun kaupungin voimassa olevaa hallintosääntöä on tarpeen muuttaa edellä mainittujen lainsäädännön muutosten johdosta. Maankäyttö- ja rakennuslakiin verrattuna toimivaltaa säädetään rakentamislaissa aiempaa enemmän kunnalle, minkä vuoksi hallintosäännössä on määriteltävä toimivaltainen viranomainen. Lain nimimuutoksen vuoksi myös hallintosäännön lakiviittauksiin on tehtävä muutoksia.​ ​

1.1.2025 voimaan tulevaan rakentamislakiin on esitetty tehtävän muutoksia, nk. korjaussarja, ja lakiesitys on annettu eduskunnalle syyskuussa 2024 (HE 101/2024 vp). Eduskunnan on tarkoitus hyväksyä muutokset joulukuussa 2024 ja korjatun rakentamislain on tarkoitus tulla voimaan vastaavasti 1.1.2025. Hallintosäännön muutosten valmistelussa on huomioitu korjaussarjan vaikutukset, vaikka tässä vaiheessa ei olekaan täyttä varmuutta uuden lain sisällöstä.​ ​

Rakentamislaki on poistanut erottelun rakennusluvan ja toimenpideluvan välillä, ja luvan nimenä on rakentamislupa. Rakentamislaissa ja alueidenkäyttölaissa ei enää säädetä rakennuspaikkakohtaisesta suunnittelutarveratkaisusta. Laki sisältää aiempaa vastaavasti maisematyöluvan, purkamisluvan ja poikkeamisluvan. Rakentamislakiin on lisätty aiemmasta poiketen täysin uusi lupamuoto, sijoittamislupa. Rakentamislain korjaussarjassa on esitetty lisättäväksi uusi puhtaan siirtymän sijoittamislupa. Rakentamislain johdosta hallintosäännössä on määriteltävä toimivaltainen viranomainen myös uusien lupamuotojen osalta.​ ​

Suurimmat muutokset kohdistuvat hallintosäännön 8 lukuun, joka koskee erityistä toimivaltaa kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudessa. Siitä huolimatta, että rakentamislaissa on säädetty toimivaltaa aiempaa enemmän kunnalle, hallintosäännön muutoksilla pyritään säilyttämään toimivaltaiset viranomaiset käytännössä ennallaan. Kaupunkiympäristön palvelujohtaja päättäisi jatkossakin poikkeamisluvista, ja voisi siirtää ne kaupunkiympäristölautakunnan ratkaistavaksi. Vastaavasti kaupunkiympäristön palvelujohtaja ja kaupunkiympäristölautakunta päättäisivät suunnittelutarvealueen sekä puhtaan siirtymän sijoittamispäätöksistä. Rakennus- ja lupalautakunta toimisi jatkossakin rakentamislaissa tarkoitettuna kunnan rakennusvalvontaviranomaisena ja rakennusvalvontapäällikkö rakentamislain mukaisena rakennustarkastajana. Toimivaltajako rakennus- ja lupalautakunnan sekä rakennusvalvontapäällikön välillä pysyisi ennallaan. Rakentamislain mukaisen oikaisuvaatimuksen käsittelyn osalta toimivallan esitetään pysyvän ennallaan, eli viranhaltijan päätöksestä tehdyn oikaisuvaatimuksen ratkaisisi monijäseninen toimielin.​ ​

Kunnalle säädetyn toimivallan lisäämisen vuoksi hallintosäännöllä delegoidaan aiempaa enemmän toimivaltaa suoraan rakennusvalvontaviranomaisena toimivalle monijäseniselle toimielimelle sekä rakennustarkastajana toimivalle rakennusvalvontapäällikölle. Jälkimmäisen osalta hallintosäännön 57 §:ään esitetään rakenteellista muutosta niin, että kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden johtavien viranhaltijoiden toimivallat muutetaan luettelomuotoisiksi, mikä osaltaan parantaa kyseisen pykälän luettavuutta.​ ​

Rakentamislain 194 §:n mukaan rakentamislain voimaan tullessa vireillä oleva asia käsitellään loppuun soveltaen rakentamislain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä. Rakentamislain voimaantulon jälkeen kunnassa tulee edelleen olemaan vireillä maankäyttö- ja rakennuslain mukaisia asioita. Hallintosäännössä on siten perusteltua olla erilliset toimivaltamääräykset myös maankäyttö- ja rakennuslain mukaisten asioiden päättämisestä. Siirtymäsäännökset on huomioitu hallintosäännön 52, 53, 56 ja 57 §:issä.​ ​

Rakentamislaki sisältää myös menettelyllisiä säännöksiä, joissa toimivalta on säädetty kunnalle. Tästä esimerkkinä mainittakoon rakentamislain 76 §, jonka mukaan kunta voi antaa lupapäätöksessä määräyksiä. Rakentamislaissa toimivalta rakentamisluvan myöntämisen osalta on kuitenkin osoitettu suoraan kunnan rakennusvalvontaviranomaiselle. Käytännössä lupapäätöksessä toimivaltainen taho antaa myös lupapäätöksessä tarvittavat määräykset. Siten tämän kaltaisia menettelyllisiä säännöksiä ei ole huomioitu hallintosäännössä.​ ​ ​

Organisaatioon liittyvät muutokset kulttuurin palvelukokonaisuudessa

Kulttuurin palvelukokonaisuus on muodostunut kolmesta palvelualueesta:​

kirjastopalvelualueesta, museopalvelualueesta​ ja Turun kaupunginorkesterista​ (Turun filharmoninen orkesteri). Palvelukokonaisuudessa on valmisteltu organisaatiouudistusta, jonka myötä museopalvelualue jakaantuisi kahteen palvelualueeseen ja palvelukokonaisuus muodostuisi näin neljästä palvelualueesta.

Kirjastopalvelut säilyy ennallaan ja Turun kaupunginorkesteri säilyy ennallaan muilta osin, mutta palvelualueen nimi on vastaisuudessa Turun filharmoninen orkesteri.

Organisaatiouudistuksen myötä museopalvelualue jakautuisi kahteen eri palvelualueeseen: Turun kaupunginmuseo ja Turun kaupungin taidemuseo WAM.

Turun kaupunginmuseo vastaa kulttuuri- ja luonnonperinnön sekä niihin liittyvän tiedon keräämisestä, säilyttämisestä, välittämisestä ja tutkimuksesta. Palvelualue toimii Varsinais-Suomen alueellisena vastuumuseona opetus- ja kulttuuriministeriön määräämällä alueella museotoiminnan edistämistehtävässä ja kulttuuriympäristötehtävässä sekä vaalii, tallentaa, säilyttää ja tuo esille Varsinais-Suomen alueen kulttuuriperintöä. Palvelualuetta johtaa museonjohtaja.

Turun kaupungin taidemuseo WAM vastaa kuvataiteeseen ja taideperintöön liittyvän tiedon keräämisestä, säilyttämisestä, välittämisestä ja tutkimuksesta. Palvelualue toimii Varsinais-Suomen alueellisena vastuumuseona opetus- ja kulttuuriministeriön määräämällä alueella alueellisessa taidemuseotehtävässä sekä vaalii, tallentaa, säilyttää ja tuo esille Varsinais-Suomen alueen taidetta ja taideperintöä sekä edistää alueen kuvataidetoimintaa. Palvelualuetta johtaa taidemuseon johtaja.

Organisaatiouudistuksen myötä Lastenkulttuurikeskus Seikkailupuisto siirtyy lasten ja nuorten palvelukokonaisuudesta kulttuurin palvelukokonaisuuteen.

Muut muutokset

Hallintosääntöön on lisäksi tehty yksi kirjoitusvirheen korjaus (27 §:ssä poisto ja 32 §:ssä korjaus) sekä poistettu irtaimen poistoa ja hankintavaltuuksia koskevia päällekkäisiä toimivaltakirjauksia (48 §, 82 §).

Edelleen hallintosäännön 142 §:ään esitetään muutosta, jonka mukaan erillistä viranhaltijan päätöspöytäkirjaa ei yleensä tarvitse pitää, jos päätös koskee lakiin taikka virka- tai työehtosopimukseen perustuvan etuuden myöntämistä. Nykyisen sanamuodon mukaan päätöspöytäkirjaa ei tarvitse yleensä pitää, jos päätös koskee lakiin taikka virka- tai työehtosopimukseen perustuvan muun kuin palkkausta koskevan etuuden myöntämistä.

Hallintosäännön luonnos ja asian aikaisempi käsittely

Luonnos uudesta hallintosäännöstä on liitteenä 1 ja muutosmerkinnät on esitetty oheismateriaalissa 1.

Yhteistyötoimikunta on käsitellyt hallintosäännön muuttamista kulttuurin palvelukokonaisuuden osalta kokouksessaan 17.9.2024 § 66. Muilta osin hallintosäännön muutoksia käsitellään yhteistyötoimikunnan kokouksessa 9.12.2024.

Liite 1Hallintosääntö

Oheismateriaali 1Hallintosääntö muutosmerkinnöin

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää, että liitteenä 1 oleva hallintosääntö hyväksytään ja hallintosääntö tulee voimaan 1.1.2025. Samalla kumotaan kaupunginvaltuuston 21.10.2024 § 151 hyväksymä hallintosääntö.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginvaltuusto


Liitteet:

Kh § 401
Liite 1:Hallintosääntö