Liite 1

VARELY/5937/2024

 

SOPIMUS KUNTAAN OHJAAMISESTA JA KOTOUTUMISEN EDISTÄMISESTÄ (jäljempänä sopimus)

 

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ja Turun kaupunki (jäljempänä Kaupunki tai ELY-keskus ja yhdessä osapuolet) sopivat kotoutumisen edistämisestä annetun lain (681/2023, jäljempänä kotoutumislaki) 2 §:n 3 ja 4 momentissa tarkoitettujen henkilöiden kuntaan ohjaamisesta ja kotoutumisen edistämisestä (jäljempänä kuntaan ohjaaminen) seuraavaa:

 

1. SOPIMUKSEN PERUSTA

 

Tämä sopimus on tehty kotoutumislain 42 §:n perusteella. Kunnille maksettavan laskennallisen korvauksen perusteista ja maksatuksesta säädetään tarkemmin valtioneuvoston asetuksessa kotoutumisen edistämiseen liittyvien kunnan ja hyvinvointialueen kustannusten korvaamisesta valtion varoista.

 

Tämä sopimus korvaa 16.2.2023 tehdyn sopimuksen kuntaan osoittamisesta ja kotoutumisen edistämisestä.

 

2. SOPIMUKSEN SISÄLTÖ

 

2.1. Kotoutumisen edistäminen paikallistasolla ja kotoutumisohjelma

 

Kaupunki vastaa kotoutumislain 45 §:n mukaisesti maahanmuuttajien ja kotoutuja-asiakkaiden kotoutumisen edistämisen suunnittelusta ja kehittämisestä paikallistasolla. Kaupunki kehittää kotoutumisen edistämistä monialaisena yhteistyönä ja huolehtii kunnan kotoutumisen edistämisen suunnittelun ja kehittämisen yhteensovittamisesta hyvinvointialueen järjestämisvastuulla olevien palveluiden kanssa.

 

Kunnan kotoutumisen edistämisen suunnittelu ja kehittäminen on otettava huomioon kuntalain (410/2015) 37 §:ssä tarkoitettua kuntastrategiaa ja kuntalain 110 §:ssä tarkoitettua kunnan talousarviota ja -suunnitelmaa, sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021) 6 §:ssä tarkoitettua kunnan hyvinvointikertomusta ja -suunnitelmaa ja työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain 15 §:n 4 momentissa tarkoitettua suunnitelmaa työvoimapalveluiden järjestämisestä sekä kunnan muuta suunnittelua laadittaessa ja seurattaessa. Työnhakija-asiakkaiden osalta kotoutumisen edistämisen seuranta toteutetaan kuten laissa työvoimapalveluiden järjestämisestä säädetään.

 

Kaupunki järjestää kotoutumislain 13 §:n mukaisen kotoutumisohjelman, johon sisältyvät 14 §:ssä tarkoitettu osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arviointi ja 16 §:ssä tarkoitettu kotoutumissuunnitelman laadinta. Ajantasainen kotoutumisohjelma on edellytys kotoutumislain mukaisten valtion korvausten maksamiselle kunnille tämän sopimuksen ohella. Valmis tai päivitetty kotoutumisohjelma toimitetaan ELY-keskukseen pyynnöstä.

 

Kaupungin kotoutumisohjelma on valmistunut pv.kk.vvvv / valmistuu pv.kk.vvvv mennessä.

 

2.2. Kotoutuminen paikallisella ja alueellisella tasolla

 

Kaupungin on suunnittelussaan huomioitava kotoutumisen edistämisen valtakunnalliset tavoitteet ja työllisyyden edistämisen valtakunnalliset tavoitteet kotoutuja-asiakkaiden osalta. ELY-keskus valvoo kotoutumislain 55 §:n mukaisesti alueellaan kotoutumisen edistämistä koskevien palveluiden saatavuutta, laatua ja vaikuttavuutta.

 

2.3. Kuntaan ohjaaminen

 

Kaupunki vastaanottaa kuntapaikalle kunnan toimielimen päätöksen mukaisesti noin 50 pakolaista vuosittain. ELY-keskus ja kaupunki sopivat vuosittain sijoitettavista pakolaisista.

 

Kuntapaikka tarkoittaa kunnan (ilmoitusta valmiudesta) järjestämää asuntoa, vastaanottoa ja palveluja ELY-keskuksen kuntaan ohjaamille henkilöille. ELY-keskus voi ohjata kuntapaikalle Maahanmuuttoviraston esityksestä pakolaiskiintiössä Suomeen otetun henkilön, vastaanottokeskuksen esityksestä haavoittuvassa asemassa olevan oleskeluluvan saaneen turvapaikanhakijan tai kotikuntamerkinnän saaneen tilapäistä suojelua saaneen henkilön. Vastaanottokeskukset esittävät ELY-keskukselle ensisijaisesti haavoittuvassa asemassa olevia henkilöitä, mutta ELY-keskuksen on mahdollista ohjata kuntapaikalle myös muita kotoutumislain 2 §:n 3 momentissa mainittuja henkilöitä. ELY-keskus voi ohjata kuntaan myös kotoutumislain 2 §:n 4 momentissa tarkoitettuja perheenyhdistämisen kautta tulleita henkilöitä.

 

Ennalta sovittujen kuntapaikkojen lisäksi kuntaan voi muuttaa itsenäisesti kotoutumislain 2 §:n 3 ja 4 momentissa mainittuja henkilöitä, joille kunnan on myös järjestettävä palvelut, joihin kuntalaisella on oikeus.

 

2.4. Hyvinvointialueen kuuleminen ja yhteistyö

 

Kaupunki on kuullut hyvinvointialuetta kotoutumislain 42 §:n mukaisesti tämän sopimuksen laatimiseen liittyen pv.kk.vvvv.

 

Kuulemisen tarkoituksena on välittää hyvinvointialueelle tieto valmisteilla olevasta kaupungin ja ELY-keskuksen välillä tehtävästä sopimuksesta sekä varmistaa hyvinvointialueen varautuminen ja tarvittaessa osallistuminen sopimuksen perusteella tapahtuvaan vastaanottoon.

 

Kaupungin on kuultava hyvinvointialuetta ennen kuntapaikan myöntämistä kotoutumislain 2 §:n 3 ja 4 momentissa tarkoitetulle henkilölle, jos henkilöllä on ilmeisiä sosiaali- ja terveydenhuollon tarpeita.

 

Kaupunki osallistaa hyvinvointialueen vastaanoton käytännön suunnitteluun ja toteutukseen sekä pitää hyvinvointialueen ajan tasalla vastaanottoon liittyvistä asioista.

 

3. VALTION KORVAUKSET

 

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kehittämis- ja hallintokeskus (jäljempänä KEHA-keskus) korvaa kaupungille valtion talousarvion rajoissa kotoutumislaissa tarkoitettujen palveluiden järjestämisestä aiheutuneita kustannuksia. Korvausten maksamisen edellytyksenä on sopimuksen lisäksi voimassa oleva kotoutumislain 13 §:ssä tarkoitettu kotoutumisohjelma.

 

Korvauksia maksetaan kaupungille automaattisesti henkilömäärän perustuvina laskennallisina korvauksina sekä todellisten kustannusten mukaisesti maksettavina korvauksina, joista ELY-keskus laatii erikseen korvauspäätökset.

 

4. HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELY

 

Osapuolten tulee noudattaa henkilötietojen käsittelyssä EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (2016/679, jäljempänä tietosuoja-asetus) ja sen kansallista soveltamista täsmentävän ja täydentävän tietosuojalain (1050/2018) edellyttämiä menettelytapoja ja henkilötietojen käsittelyä ja suojaamista koskevia säännöksiä. Henkilötietojen käsittelystä säädetään kotoutumislain 9 luvussa. Osapuolten tulee huolehtia, että henkilötietoja käsitellään vain kotoutumislaissa säädettyjen tehtävien hoitamiseen.

 

Kunnalla on 83 §:n mukaisesti oikeus saada Maahanmuuttovirastolta, vastaanottokeskukselta ja ELY-keskukselta maksutta ja salassapitosäännösten estämättä 42-44 §:ssä tarkoitettujen tehtävien hoitamiseksi välttämättömät tiedot kuntaan ohjatuista 2 §:n 3 ja 4 momentissa tarkoitetuista henkilöistä.

 

ELY-keskuksella on 90 §:n mukaisesti oikeus saada kunnalta maksutta ja salassapitosäännösten estämättä 64, 65, 68 ja 69 §:ssä tarkoitettujen kuntakorvauspäätösten laatimiseksi tarvittavat välttämättömät tiedot. ELY-keskuksella on 91 ja 92 §:n mukaisesti oikeus saada kunnalta maksutta ja salassapitosäännösten estämättä ohjaus- ja valvontatehtäviin sekä kunnan tukemiseen ja neuvontaan liittyvät välttämättömät tiedot.

 

5. SOPIMUKSEN VOIMASSAOLO, TARKASTAMINEN JA IRTISANOMINEN

 

Tämä sopimus tulee voimaan sen jälkeen, kun kumpikin osapuoli on sen allekirjoittanut. Sopimus on voimassa toistaiseksi ja se tarkastetaan vähintään 4 vuoden välein tai tarpeen mukaan. Sopimuksen irtisanomisesta on ilmoitettava kirjallisesti ja irtisanomisessa noudatetaan 12 kuukauden irtisanomisaikaa.

 

Kuntiin ohjaamisen liittyvän tehtävän siirtyessä lailla tämän sopimuksen osapuolelta toiselle viranomaiselle, tulee tehtävän vastaanottanut viranomainen tämän sopimuksen osapuoleksi. Kotoutumislain muutoksien yhteydessä tätä sopimusta ei tarvitse päivittää, jos muutokset koskevat vain pykälien numeroiden muutosta. Pykälien sisällön muutoksien yhteydessä on osapuolien arvioitava, onko sopimusta päivitettävä.

 

Tätä sopimusta on tehty kaksi saman sisältöistä kappaletta, yksi kummallekin sopijapuolelle.

 

6. ALLEKIRJOITUKSET

 

Turussa   . päivänä    kuuta 202

 

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

 

 

 

Hannu Lehti         Kalle Myllymäki

yksikönpäällikkö      maahanmuuttopäällikkö

 

Turussa   . päivänä   kuuta 202

 

Turun kaupunki

 

 

 

_______________________

_______________________

selvennys

titteli