Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Keskusvaalilautakunta | 139 | 19.11.2024 | 5 | |
Kaupunginhallitus | 392 | 02.12.2024 | 5 |
6419-2024 (00 00 00, 07 02 01, 09 06 00)
Yleiset ennakkoäänestyspaikat ja niiden aukioloajat alue- ja kuntavaaleissa 2025
Tiivistelmä: -
Kevaalk § 139
Kaupunginjuristi Noora Syysvirta ja juristi Henna Saanakorpi 14.11.2024:
Vuonna 2025 toimitetaan samanaikaisesti kahdet yleiset vaalit eli aluevaalit ja kuntavaalit. Molemmilla vaaleilla on samat yleiset ennakkoäänestyspaikat. Alue- ja kuntavaalien vaalipäivä on sunnuntaina 13.4.2025. Ennakkoäänestyksen ajanjakso on kotimaassa 2.-8.4.2025 (keskiviikosta tiistaihin) ja ulkomailla 2.-5.4.2025 (keskiviikosta lauantaihin).
Äänioikeutettu voi äänestää valintansa mukaan joko ennakkoon tai vaalipäivänä. Äänioikeutettu voi äänestää ennakkoon missä tahansa vaalilaissa tarkoitetussa yleisessä ennakkoäänestyspaikassa kotimaassa tai ulkomailla.
Vaalilain 9 §:n ja 48 §:n mukaan kunnanhallitus päättää yleisten ennakkoäänestyspaikkojen lukumäärästä ja sijainnista kunnassa sekä määrää näiden aukioloajoista vaalilain mukaisesti. Kunnanhallituksen tulee tehdä päätökset yleisistä ennakkoäänestyspaikoista ja vaalipäivän äänestyspaikoista hyvissä ajoin siten, että paikkoja koskevat tiedot voidaan merkitä oikeusministeriön vaalitietojärjestelmään (VAT) perjantaihin 24.1.2025 klo 12 mennessä.
Taustaa
Perustuslain 14 §:n 3 momentin mukaan julkisen vallan tehtävänä on edistää yksilön mahdollisuuksia osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan ja vaikuttaa häntä itseään koskevaan päätöksentekoon. Kunnan on tämän nojalla huolehdittava siitä, että äänioikeutettujen äänestysmahdollisuudet vaaleissa ovat riittävät sekä ennakkoäänestyksessä että vaalipäivänä.
Oikeusministeriö on 16.9.2024 päivätyssä kirjeessään (VN/17690/2024) antanut kunnille yleisten ennakkoäänestyspaikkojen määräämistä koskevia ohjeita. Oikeusministeriö on tuonut ohjeistuksessaan esille, että ennakkoäänestyspaikkojen ja vaalipäivän äänestyspaikkojen riittävä lukumäärä on keskeinen tekijä hyvän äänestysaktiivisuuden saavuttamiseksi. Kunnan on huolehdittava siitä, että äänestyspaikat ovat saavutettavia ja esteettömiä. Ennakkoäänestyspaikkoja tulee olla kunnassa riittävästi suhteutettuna äänioikeutettujen määrään, jotta ennakkoon äänestäminen olisi äänestäjille mahdollisimman vaivatonta. Riittävä määrä edesauttanee myös sitä, että äänestäjät hajaantuvat tasaisemmin eri paikkoihin, eikä suuria ruuhkia pääse syntymään.
Oikeusministeriön ohjeistuksen mukaan ennakkoäänestyspaikkojen olisi hyvä pysyä samoina vaaleista toiseen. Lisäksi ennakkoäänestyspaikat on syytä sijoittaa sellaisiin paikkoihin, joihin äänestäjien on helppo tulla ja joihin he vaivattomasti osaavat. Suositeltavaa on sijoittaa ennakkoäänestyspaikkoja sinne, missä äänestäjien tiedetään muutoinkin liikkuvan. Kuitenkin taajamien ulkopuolella asuville on järjestettävä asianmukaiset ennakkoäänestysmahdollisuudet. Ennakkoäänestyspaikan on oltava aatteellisilta ja taloudellista kytköksiltään mahdollisimman puolueeton.
Ennakkoäänestyspaikat
Yleisten ennakkoäänestyspaikkojen ehdotetaan pysyvän alue- ja kuntavaaleissa 2025 pääosin samoina kuin aiemmissa vaaleissa.
Hansakortteli on ollut erittäin vilkas ennakkoäänestyspaikka kaikissa vuoden 2024 vaaleissa ja tätä aiemmissa vaaleissa. Edellisistä vaaleista poiketen Hansakorttelin Hansatori ei kuitenkaan ole käytettävissä alue- ja kuntavaaleissa. Kauppakeskuksen kanssa on keskusteltu korvaavasta tilasta ja ennakkoäänestyspaikka ehdotetaan muutettavaksi Hansakorttelin 2.kerrokseen, joka sijaitsee myös keskeisellä paikalla Hansatorin laidalla. Kyseiset tilat ovat äänestyspaikalle sopivat ja saavutettavat sekä uusi tila on helposti löydettävissä Hansakorttelissa. Hansakortteli sijaitsee Turun ydinkeskustassa ja siellä tiedetään liikkuvan paljon äänestäjiä.
Äänestäjät ovat löytäneet hyvin Skanssin kauppakeskuksen äänestyspaikan ja se on vilkas ennakkoäänestyspaikka. Edellisissä vaaleissa ennakkoäänestyspaikka sijaitsi kauppakeskuksen 1. kerroksessa. Ennakkoäänestyspaikka ehdotetaan nyt muutettavaksi takaisin 2. kerrokseen, jossa se on ollut aikaisemmissakin vaaleissa. Paikka on keskeisellä paikalla ja helposti löydettävissä kauppakeskuksesta. Paikka on myös tilavampi huomioiden sen, että tilaa voidaan tarvita nyt enemmän kahden samaan aikaan järjestettävän vaalin takia. Edellisistä vaaleista saadun palautteen perusteella äänestyspaikkaa etsitään myös usein nimenomaan 2. kerroksesta, jossa äänestys on ennen ollut.
Ennakkoäänestyspaikoiksi ehdotetaan kirjastoja, kauppoja, kauppa- tai liikekeskuksia sekä yliopiston tilaa. Liitteessä 1 on lueteltu 16 ennakkoäänestyspaikkaa, joita ehdotetaan yleisiksi ennakkoäänestyspaikoiksi alue- ja kuntavaaleissa 2025.
Aukioloajat
Vaalilain 47 §:n mukaan kotimaan yleinen ennakkoäänestyspaikka on ennakkoäänestystä varten avoinna kaikkina ennakkoäänestyksen ajanjakson päivinä, jollei kunnanhallituksen päätöksellä erityisistä syistä toisin määrätä. Erityisenä syynä voidaan pitää lähinnä vähäiseksi arvioitua äänestäjämäärää.
Vaalilain 48 §:n mukaan kunnanhallitus päättää ennakkoäänestyspaikan päivittäiset aukioloajat huomioiden, ettei ennakkoäänestyspaikka saa olla auki arkipäivisin ennen klo 8 eikä klo 20 jälkeen, eikä viikonloppuisin ennen klo 9 eikä klo 18 jälkeen. Oikeusministeriön mukaan hyväksi havaittu käytäntö on ollut, että kahtena viimeisenä äänestyspäivänä yleinen ennakkoäänestyspaikka pidetään avoinna klo 20 saakka.
Yleisten ennakkoäänestyspaikkojen osalta ehdotetaan, että 15 ennakkoäänestyspaikkaa ovat auki jokaisena äänestyspäivänä liitteessä 1 lueteltujen aukioloaikojen mukaisesti. Pansion Hövelin ennakkoäänestyspaikan ehdotetaan olevan auki siten, että se on auki arkipäivinä, mutta vähäiseksi arvioidun äänestäjämäärän vuoksi suljettuna viikonloppuna. Kyseinen äänestyspaikka on ollut aikaisemmissa vaaleissa auki lauantaisin, mutta suljettuna sunnuntaina.
Ennakkoäänestyspaikkojen päivittäiset aukioloajat ovat vaihdelleet paikoittain jonkin verran. Ehdotuksena on, että yleisten ennakkoäänestyspaikkojen aukioloaikoja yhtenäistetään niin, että ne ovat arkisin auki klo 9-20, lauantaisin klo 10-17 ja sunnuntaisin klo 11-18. Poikkeuksena tästä pääkirjaston ennakkoäänestyspaikka, jonka ehdotetaan olevan auki arkisin myös klo 9-20 mutta lauantaisin ja sunnuntaisin klo 11-17 johtuen kirjaston aukioloajoista. Lisäksi Pansion Hövelin ehdotetaan olevan auki aikaisempien vaalien mukaisesti arkisin klo 9-16.30 ja edellä esitetyllä tavalla suljettuna viikonloppuna. Esitetyistä muutoksista on keskusteltu ennakkoäänestyspaikkojen kanssa.
Edellä esitetyn mukaisesti ennakkoäänestyspaikkojen aukioloajat pidentyisivät joissain paikoissa. Suurimmassa osassa ne pysyisivät kuitenkin pitkälti tai täysin samoina kuin aiemmissa vaaleissa. Huomioiden, että alue- ja kuntavaalit järjestetään samaan aikaan ja yleisissä ennakkoäänestyspaikoissa voi äänestää molemmissa vaaleissa, äänestämiseen menee myös enemmän aikaa. Yhtenäiset yleisten ennakkoäänestyspaikkojen aukioloajat olisivat äänestäjille selkeät.
Liite 1Yleiset ennakkoäänestyspaikat ja niiden aukioloajat alue- ja kuntavaaleissa 2025
Kaupunginjuristi Noora Syysvirta:
EhdotusKeskusvaalilautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle alue- ja kuntavaalien 2025 yleiset ennakkoäänestyspaikat ja niiden aukioloajat liitteen 1 mukaisesti.
Lisäksi keskusvaalilautakunta päättää, että keskusvaalilautakunnan sihteerit oikeutetaan tekemään liitteeseen mahdollisesti tarvittavat vähäiset tekniset muutokset ja lisäykset ennen kaupunginhallitukselle tehtävää esitystä.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kh § 392
Liite 1Yleiset ennakkoäänestyspaikat ja niiden aukioloajat alue- ja kuntavaaleissa 2025
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää vahvistaa alue- ja kuntavaalien 2025 yleiset ennakkoäänestyspaikat ja niiden aukioloajat liitteen 1 mukaisesti.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedKeskusvaalilautakunta
tiedLuottamuselintoimikunta
Liitteet:
Kevaalk § 139
Liite 1:Yleiset ennakkoäänestyspaikat ja niiden aukioloajat alue- ja kuntavaaleissa 2025
Kh § 392
Liite 1:Yleiset ennakkoäänestyspaikat ja niiden aukioloajat alue- ja kuntavaaleissa 2025