Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto | |||
Kansliapäällikkö | 198 | 27.11.2024 |
3051-2024 (00 01 05, 00 01 02, 10 03 02)
Tyytyminen markkinaoikeuden päätökseen
Toimitilapäällikkö Pauliina Karjalainen ja kaupunginjuristi Mikael Sunell 26.11.2024:
Asian tausta
Kaupunginhallitus on 22.4.2024 (§ 135) päättänyt päiväkotien uudistushankkeen kilpailutuksen käynnistämisestä, joka toteutetaan kilpailullisella neuvottelumenettelyllä.
Turun päiväkotien uudistushankkeen vuokrahankkeen kilpailutus on käynnistynyt 26.4.2024 HILMA-ilmoituskanavassa julkaistulla EU-hankintailmoituksella. Hankintamenettelynä on kilpailullinen neuvottelumenettely.
Tilapalvelujohtaja päätti hankintapäätöksellään 30.5.5024 (§ 10), ehdokkaiden valinnasta päiväkotien uudistushankkeen vuokrahankkeen neuvotteluvaiheeseen. Tilapalvelujohtaja päätti sulkea Plus Hoivakiinteistöt Oy:n ja Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöjen (valittaja) osallistumishakemuksen tarjouskilpailusta sillä perusteella, että se ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettua vaatimusta kaupparekisteriin kuulumisesta.
Valitus
Valittaja on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa valituksenalaisen hankintapäätöksen, kieltää hankintayksikköä jatkamasta virheellistä hankintamenettelyä ja velvoittaa hankintayksikön korjaamaan virheellisen menettelynsä. Lisäksi valittajat ovat vaatineet, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön korvaamaan valittajan oikeudenkäyntikulut.
Valittajan pääasiallinen peruste on ollut se, että hankintayksikkö ei ole voinut vaatia Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöiltä sellaisia rekisteröitymisiä ja selvityksiä, joita rahasto ei voi saada ja joihin sillä ei myöskään ole velvollisuutta kuulua. Hankintayksikkö on valittajan mukaan siten menetellyt kaupparekisteriin kuulumista vaatiessaan julkisissa hankinnoissa noudatettavien periaatteiden vastaisesti.
Vastine
Hankintayksikkö on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää valituksen ja velvoittaa valittajan korvaamaan sen oikeudenkäyntikulut.
Hankintayksikön pääasiallinen peruste on ollut se, että hankintasäännöksiin on nimenomaisesti kirjattu, että hankintayksikkö voi soveltuvuusvaatimuksena
vaatia ehdokkaalta tai tarjoajalta kaupparekisteriin kuulumista. Hankintayksikkö on soveltanut kyseistä vaatimusta myös sen takia, että on ollut tulkinnanvaraista, toimiiko hankintayksikkö hankinnassa tilaajavastuulain tarkoittamalla tavalla rakennuttajana, jolloin sen tulisi ennen alihankintasopimuksen tai
vuokratyöntekijän käyttöä koskevan sopimuksen tekoa pyytää sopimuskumppanilta kaupparekisteriote tai sitä vastaavat tiedot.
Markkinaoikeuden päätös
Markkinaoikeus totesi, että vaikka hankintayksiköllä on lähtökohtaisesti harkintavaltaa asettaessaan ehdokkaiden ja tarjoajien soveltuvuusvaatimuksia, on sen otettava huomioon, ettei vaatimus ole luonteeltaan syrjivä tai tarkoitukseensa nähden suhteeton, eikä johda perusteettomaan kilpailun rajoittumiseen. Ottaen huomioon asetetun soveltuvuusvaatimuksen tarkoitus varmistaa ehdokkaan ja tarjoajan kelpoisuus harjoittaa ammattitoimintaa sekä valittajien osallistumishakemuksessaan antama selvitys Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöjen oikeustoimikelpoisuudesta ja kelpoisuudesta harjoittaa ammattitoimintaa markkinaoikeus katsoi, että hankintayksikkö ei ole menetellyt hankintalaissa edellytettyjen syrjimättömyys- ja suhteellisuusperiaatteiden mukaisesti vaatiessaan ehdottomana soveltuvuusvaatimuksena merkintää kaupparekisteriin rekisteröitymisestä myös sellaisilta ehdokkailta ja tarjoajilta, joiden ei ole organisaatiomuodostaan johtuen mahdollista kansallisen lainsäädännön perusteella rekisteröityä sijoittautumisjäsenmaansa kaupparekistereihin. Hankintayksikön menettely on markkinaoikeuden ratkaisun perustelujen mukaan ollut omiaan johtamaan kilpailun tarkoitukselliseen ja perusteettomaan rajoittumiseen, kun se ei ole hyväksynyt kaupparekisterimerkinnälle vaihtoehtoista selvitystä.
Markkinaoikeus kumosi Turun kaupungin tilapalvelujohtajan 30.5.2024 § tekemän päätöksen § 10 ehdokkaiden valinnasta neuvotteluvaiheeseen ja valittajan sulkemisesta tarjouskilpailusta. Markkinaoikeus kielsiTurun kaupunkia jatkamasta hankintamenettelyä kyseisen päätöksen perusteella 1.000.000 euron sakon uhalla.
Markkinaoikeus velvoitti lisäksi Turun kaupungin korvaamaan Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöjen ja Plus Hoivakiinteistöt Oy:n oikeudenkäyntikulut 9.319,40 eurolla viivästyskorkoineen.
Valitustarpeen arvioiminen
Hankintalain 165 §:n mukaan markkinaoikeuden päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.
Ottaen huomioon markkinaoikeuden perustelut asiassa on epävarmaa, että hankintayksikön valituslupahakemus tai valitus menestyisi korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Edellä mainituin perustein markkinaoikeuden ratkaisuun tyytyminen on kaupungin edun mukaista, kun otetaan huomioon valituslupaprosessista syntyvä kuluriski ja tarve edistää hankintaa.
Turun kaupungin hallintosäännön 43 §:n 1 momentin 5 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tuomioistuimen ja viranomaisen päätökseen tyytymisestä ja muutoksenhausta asioissa, jotka eivät kuulu palvelukokonaisuuksille.
Edellä esitetyin perustein kansliapäällikkö päättänee tyytyä markkinaoikeuden ratkaisuun hakematta valituslupaa korkeimmalta hallinto-oikeudelta.
Liite 1Markkinaoikeuden päätös 5.11.2024 nro 620/2024
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
PäätösPäätin, että Turun kaupunki tyytyy markkinaoikeuden 5.11.2024 tekemään päätöksen 620/2024 hakematta valituslupaa korkeimmalta hallinto-oikeudelta.
Tuomas Heikkinen
kansliapäällikkö
Jakelu
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
tiedKarjalainen Pauliina
tiedLuoto Leevi
tiedSunell Mikael
Liitteet:
Konha § 198
Liite 1:Markkinaoikeuden päätös 5.11.2024 nro 620/2024