Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 25.11.2024 | 3 |
6348-2024 (00 01 02, 12 05 02)
Alueellisen nuorisotyön palveluverkkoselvitys
Tiivistelmä:
Alueellisia nuorisopalveluja on tarkasteltu palvelun laadun ja monimuotoisuuden, tunnistetun asiakastarpeen sekä käytettävissä olevien resurssien näkökulmasta. Tarkastelussa on tunnistettu muutostarpeita palveluverkkoon. Kaupunginhallitukselle tuodaan selvitys aiheesta ja ehdotus palveluverkkolinjauksina päätettävistä asioista.
Kh §
Muutosjohtaja Anu Parantainen, nuorisopalvelujohtaja Annina Lehtiö-Vainio, nuorisopalvelupäällikkö Anna Salminen, palveluverkkojohtaja Minna Juselius 20.10.2024:
Nuorisotyö 2025
Lasten ja nuorten palvelukokonaisuudessa nuorisopalvelujen palvelualueella on käynnistetty kehittämistyö osana lasten ja nuorten palveluiden kokonaisuudistusta ja muutosjohtamista. Nuorisotyö2025-kehittämisen tavoitteena on luoda yhteinen käsitys siitä, mitä nuorisotyö Turussa on ja mitä sen pitäisi olla tulevaisuudessa. Nuoret ja heidän tarpeensa ovat palveluiden kehittämisen keskiössä.
Kehittämistä tehdään tietoon perustuen ja tavoitteena on palveluiden oikea-aikaisuus ja -paikkaisuus sekä vaikuttavuus. Kehittämisen tavoitteena on tunnistaa nuorisotyön arvo ja merkitys, ydintehtävä ja ydinkohderyhmä sekä vahvistaa nuorisopalveluiden ääntä kaupunkiorganisaatiossa. Alueellisen nuorisotyön palveluverkkoselvitys on yksi osa kehittämistyötä. Nuorisotyö2025 -kehittämistyö etenee vaiheittain ja sillä on mahdollisesti vaikutusta myös palvelualueen organisoitumiseen ja vastuualuejakoon.
Nykytilanne
Nuorisopalveluiden työ saavuttaa suuren joukon nuoria. Valitettavasti nykyinen alueellisen nuorisotyön toimintamalli, jossa ollaan tiiviisti sidottuja tiloihin, ei kuitenkaan mahdollista sitä monimuotoisuutta, jota nuoret tarvitsisivat. Nuorisotyön tulisi olla nykyistä joustavampaa ja ketterämpää, oikea-aikaista ja -paikkaista, erityisesti tilanteessa, jossa resurssien lisääminen ei ole mahdollista.
Nuorisotyö2025 kehittämisessä on määritelty, että nuorisopalveluiden pääkohderyhmä ovat yli 12-vuotiaat nuoret. Linjaus ei ole ehdoton, mutta laatutavoitteisiin pääseminen edellyttää resurssin käytön rajaamista. Palveluverkkotyön edetessä eri nuorisotilat eriytyvät sijainnin, rakennusten muiden palveluiden, alueen tarpeen ja ensisijaisesti lasten- ja nuorten tarpeiden mukaisesti. Ikärajat ja palvelut voivat vaihdella alueellisesti. Nuorisopalveluille jää edelleen runsaasti toimintaa myös alle 12-vuotiaille.
Nykyisellään alueellisen nuorisotyön palveluverkko koostuu 15 nuorisotilasta, joista kahdentoista tilan palvelusta vastaa nuorisopalveluiden oma henkilökunta. Nuorisotilojen henkilötyövuodet ovat 2,25 / nuorisotila. Palveluntuottajien henkilöstömäärä ei ole tässä mukana. Kuusikkokuntien vertailussa Turulla on vähiten henkilöstöä nuorisopalveluissa verrattuna nuorten määrään. Nuorisotyöhön Turku käyttää 196 euroa / nuori ja on kuusikkokuntien sijalla 4. Vaihteluväli kuuden suurimman kaupungin kesken on 102-300 euroa/nuori. Nuorisotilojen kävijöiden määrä Turussa on kuusikkokuntien pienin. Tämä puoltaa esitystä tiiviimmästä palveluverkosta.
Palveluverkkoselvityksen tavoitteet
Palveluverkkoselvityksen tavoitteena on ymmärtää, missä ja miten tuotetut palvelut ovat vaikuttavimpia ja miten kaupungin eri alueilla voidaan vastata vaikuttavimmin nuorten tarpeisiin käytettävissä olevilla resursseilla. Taustalla on tunnistettu tieto siitä, että nykyinen henkilöstömäärä on liian suppea suhteessa tilojen määrään. Palveluverkkotyöllä pyritään tuottamaan alueiden ja nuorten erityistarpeisiin vastaavaa saavutettavaa nuorisotyötä.
Tavoitteena on luoda suurempia työyksiköitä, koska ne mahdollistavat monimuotoisemman ja laadukkaamman työotteen, kuten jalkautuvaa nuorisotyötä, pienryhmätyöskentelyä, koulussa työskentelyä ja osallistumista moniammatilliseen työhön ja alueiden kehittämiseen. Suuremmat yksiköt vahvistavat myös työantajan pito- ja vetovoimaa sekä työturvallisuutta. Palveluverkkoselvityksen tavoitteena on selkeyttää palveluiden tuottamisen vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia jatkossa: mitkä palvelut ovat sellaisia, jotka nuorisopalvelut tuottavat itse, mitkä palvelut tuotetaan yhteistyössä kumppanien kanssa ja mitkä ostopalveluina.
Osallistaminen, tiedonkeruu ja vaikutusten arviointi
Ennakkovaikutusten arvioimiseksi palveluverkkoselvityksen valmistelussa on toteutettu osallistamistoimia kaikilla kolmella alueella kuulemalla lapsia, nuoria sekä kolmannen sektorin toimijoita. Lisäksi nuorisovaltuustolle järjestettiin oma kuulemistilaisuus. Vaikutusten arvioinnissa on huomioitu alueiden muiden toimijoiden tuottamat palvelut ja niiden kattavuus ja saavutettavuus.
Palveluverkkoselvitystä varten on tehty noin vuoden ajan laaja-alaista tiedonkeruutyötä koskien mahdollisia palveluverkon muutostarpeita.
Toimenpide-ehdotukset
Seuraavat linjauksia esitetään tehtäväksi alueellisen nuorisopalveluverkon kehittämiseksi:
Palveluverkon kehittämisen seuraava vaihe on, että nuorisopalveluille laaditaan vuoden 2025 aikana palveluiden tuottamisen strategia, jossa määritellään, mitä palveluita nuorisopalvelut hankkivat ulkopuolelta, mitä tuotetaan yhteistyötyössä kumppanien kanssa ja mitä tuotetaan itse. Tässä palveluverkon kehittämisen toisessa vaiheessa tarkastellaan kokonaisuutena keskustan alueella sijaitsevia nuorisopalveluita.
Liite 1Nuorisopalveluverkkoselvitys
Oheismateriaali 1Nuorisovaltuuston kannanotto
Oheismateriaali 2Adressit Maarian ja Paattisten nuorisotilojen säilyttämisen puolesta
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen
EhdotusKaupunginhallitus merkitsee palveluverkkoselvityksen tiedoksi ja pyytää siitä lausunnot kulttuuri- ja nuorisolautakunnalta sekä kasvatus- ja opetuslautakunnalta.
Liitteet ja oheismateriaalit:
Kh § 3
Liite 1:Nuorisopalveluverkkoselvitys
Oheismateriaali 1:Nuorisovaltuuston kannanotto
Oheismateriaali 2:Adressit Maarian ja Paattisten nuorisotilojen säilyttämisen puolesta