Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 377 | 18.11.2024 | 16 |
3163-2024 (02 08 00)
Hankintaoikaisuvaatimus oppimis- ja opetusvälineiden hankinnasta
Tiivistelmä:
Hankintajohtajan hankintapäätöksestä 23.10.2024 § 113 koskien oppimis- ja opetusvälineiden hankinnan osakokonaisuutta 1 on tehty hankintaoikaisuvaatimus. Kaupunginhallitukselle esitetään, että hankintaoikaisuvaatimus hyväksytään.
Kh § 377
Konsernihallinto, lakipalvelut, juristi Sanni-Sofia Nieminen 12.11.2024:
Asian tausta
Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia oppimis- ja opetusvälineet hankintaan Turun, Raision, Paimion, Mynämäen, Uudenkaupungin, Loimaan ja Vehmaan kuntien / kaupunkien käyttöön ajalle 1.12.2024 (tavoite)–30.11.2026, minkä jälkeen sopimusta voidaan jatkaa Tilaajan kirjallisella päätöksellä alkuperäisin ehdoin kahdella (2) kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella, ajalle 1.12.2026 - 30.11.2028 ja 1.12.2028 - 30.11.2030.
Hankinnassa on kysymys tavarahankinnasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) EU-kynnysarvot (EU-hankinta).
Hankintaa koskeva EU-hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 3.9.2024 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) -tietokannassa. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.
Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 25.9.2024. Kysymyksiin annettujen vastausten perusteella hankinnasta lähetettiin julkaistavaksi korjausilmoitus 25.9.2024.
Hankinta on jaettu kuuteen (6) eri osakokonaisuuteen seuraavasti:
1) Biologia ja maantiede
2) Fysiikka ja kemia
3) Laboratoriolasit (opetuksessa käytettävä lasitavara/kuluva tavara)
4) Yleismittalaitteet
5) Kemikaalit
6) Matematiikka
Hankintaoikaisuvaatimus koskee osakokonaisuuttaa 1) Biologia ja maantiede.
Tarjoukset saatiin määräaikaan 14.10.2024 klo 11.00 mennessä osakokonaisuudessa 1 seuraavilta tarjoajilta: Lekolar-Printel Oy, Sisuline Oy ja Tevella Oy
Hankintajohtaja on hankintapäätöksellään 23.10.2024 § 113 päättänyt muun ohella seuraavaa:
’’Päätin edellä esitetyin perustein, että oppimis- ja opetusvälineet hankinnan toimittajaksi ajalle 1.12.2024 (tavoite)–30.11.2026 valitaan Lekolar-Printel Oy, Sisuline Oy ja Tevella Oy osa-alueittain tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin
1) Biologia ja maantiede: Sisuline Oy.’’
Tevella Oy on tehnyt asiassa hankintaoikaisuvaatimuksen 4.11.2024.
Hankintaoikaisuvaatimus perusteineen
Tevella Oy vaatii, että hankintayksikkö kumoaa hankintajohtajan hankintapäätöksen 23.10.2024 § 113 osakokonaisuuden 1) osalta huomioiden hankintayksikön asettamat vähimmäisvaatimukset koskien luottoluokitusvaatimusta.
Tevella Oy:n mukaan Sisuline Oy:n Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa -raportin (25.10.2024) mukaan Sisuline Oy:n luottoluokitus on heikko (C).
Kuultavan lausunto
Sisuline Oy on 8.11.2024 hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta antamassaan lausunnossaan todennut, että sen luottoluokitus on kesän jälkeisellä ajalla ollut tasolla C. Luottoluokituksen heikentymiseen on vaikuttanut olennaisesti vuonna 2023 loppuunsaatettu epäonnistunut projekti.
Sisuline Oy on kuvannut tarkemmin antamassaan lausunnossaan (liite 2), millaisia tervehdyttämistoimenpiteitä se on toteuttanut yrityksen taloudellisen aseman parantamiseksi. Sisuline Oy:n mukaan sen taloudellinen tilanne on parantunut, josta osoituksena on myös sen uusi luottoluokitus. Sisuline Oy:n mukaan luottoluokittajien tiedot perustuvat historiatietoihin, jotka eivät anna oikeaa kuvaa yrityksen tämän hetken tilanteesta. Sisuline Oy katsoo, että kun sen pisteet ovat parantuneet, tilauskanta hyvä ja että kun rahoittajat ovat jatkuvasti rahoittaneet heidän projektejaan, ovat nämä vahvoja signaaleja sen tämänhetkisestä taloudellisesta asemasta ja toimituskyvystä.
Sisuline Oy viittaa lausunnossaan myös tarjouspyynnön mahdollisuuteen toimittaa hyväksyttävästä syystä vaihtoehtoisen selvityksen luottokelpoisuusluokituksen täyttämisestä.
Lekolar-Printel Oy ei ole sille varatusta mahdollisuudesta huolimatta antanut lausuntoa asiassa.
Toimivalta
Turun kaupungin hallintosäännön 74 §:n mukaan hankintayksikön aloitteesta tehtävästä hankintaoikaisusta päättää sama taho, joka on tehnyt hankintapäätöksen. Mikäli asianosainen on vaatinut hankintaoikaisua, toimielin tekee hankintaoikaisua koskevan päätöksen myös alaisensa viranhaltijan hankintapäätöksestä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen arviointi
Sovellettavat oikeusohjeet
Hankintalain 3 §:n mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84–86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Hankintalain 88 §:n 1 momentin mukaan ennen hankintasopimuksen tekemistä hankintayksikön on vaadittava valittua tarjoajaa toimittamaan ajantasaiset todistukset ja selvitykset sen tutkimiseksi, koskeeko sitä 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen poissulkemisperuste ja täyttyvätkö hankintayksikön asettamat 83 §:ssä tarkoitetut soveltuvuusvaatimukset.
Hankintalain 132 § mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.
Asian arviointi
Tarjouspyynnössä (s. 13) on muun ohella asetettu seuraava vaatimus koskien luottoluokitusta:
’’Tarjoajan Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa suosituksen mukaisen tai vastaavan luottotietolaitoksen (ei pankin) luottokelpoisuusluokitus tulee olla vähintään tyydyttävä (A) tai vastaava, taikka tarjoajan taloudellinen ja rahoituksellinen tilanne muutoin vastaa em. vaatimusta.
Hyväksyttävästä syystä voi selvityksenä pyydettäessä toimittaa muun vaihtoehtoisen selvityksen, jonka perusteella tarjoaja osoittaa täyttävänsä soveltavuusvaatimusta vastaavan taloudellisen ja rahoituksellisen tilanteen. Hyväksyttävä syynä voi olla esimerkiksi se, että tarjoaja on vasta aloittanut toimintansa, eikä sillä ole vielä vaadittua luottoluokitusta.’’
Sisuline Oy on tarjouksensa ESPD IV osassa B ’’Muut taloudelliset ja rahoitukselliset vaatimukset’’ vakuuttanut, että se on täyttänyt asetetun luottoluokitusvaatimuksen.
Hankintayksikkö on 6.11.2024 oma-aloitteisesti hankintaoikaisuvaatimuksen tutkimisen yhteydessä hankkinut Suomen Asiakastieto Oy:n luottoluokitusraportin Sisuline Oy:stä. Ko. raportin perusteella Sisuline Oy:n luottoluokitus on C. Sisuline Oy on myös itse hankintaoikaisuvaatimuksessaan todennut, että sen luottoluokitus on kesän jälkeisellä ajalla ollut tasolla C.
Hankintalain 83 §:n mukaan tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. Myös vakiintuneen oikeuskäytännön (ks. esim. MAO 117/2023) mukaan tarjoajat, jotka eivät täytä hankintasäännösten mukaisesti asetettuja ehdottomia soveltuvuusvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Oikeuskäytännössä (ks. esim. MAO:269/2023, MAO:351/16, MAO:335/19, KHO:2020:148, MAO:301/18) on katsottu, että hankintayksiköllä on ollut oikeus sulkea tarjoaja pois tarjouskilpailusta, mikäli se ei ole täyttänyt hankintayksikön asettamaa luottokelpoisuusluokitusta.
Edellä kuvatun mukaisesti Sisuline Oy ei ole täyttänyt tarjouspyynnössä asetettua luottokelpoisuusluokitusvaatimusta. Hankintayksikön olisi pitänyt tämän tiedon perusteella sulkea Sisuline Oy hankintalain 83 §:n perusteella ulos tarjouskilpailusta jo alkuperäisen hankintapäätöksen 23.10.2024 § 113 yhteydessä. Hankintapäätöksessä on siten ollut virhe.
Asiassa ei ole merkitystä sillä, että Sisuline Oy:n mukaan se voisi tarjouspyynnön perusteella esittää hyväksyttävästä syystä vaihtoehtoisen selvityksen sen taloudellisesta ja rahoituksellisesta tilanteesta, koska hyväksyttävänä syynä on tarjouspyynnön mukaan pidetty tilanteita esimerkiksi tilanteita, joissa tarjoaja on vasta aloittanut toimintansa, eikä sillä ole vielä laadittua luottoluokitusta. Hyväksyttävänä syynä ei pidetä nyt ko. tilannetta, jossa tarjoaja ei täytä tarjouspyynnön ehdotonta vaatimusta, niin kuin nyt ko. tapauksessa on kyse.
Johtopäätökset
Tevella Oy on tuonut hankintaoikaisuvaatimuksessaan sellaista hankintamenettelyyn vaikuttavaa uutta tietoa, jonka perusteella hankintayksikölle syntyy oikeus ja velvollisuus oikaista konsernihallinnon hankintajohtajan hankintapäätöstä 23.10.2024 § 113. Sisuline Oy ei ollut soveltuva, kun se ei ole täyttänyt tarjouspyynnössä asetettua luottoluokituskelpoisuusvaatimusta.
Edellä esitetyin perustein kaupunginhallitus päättänee, että
Hankintajohtajan hankintapäätöksen 23.10.2024 § 113 oikaiseminen ei vaikuta em. päätöksen täytäntöönpanoon muiden osakokonaisuuksien osalta.
Liite 1Tevella Oy hankintaoikaisuvaatimus
Liite 2Sisuline Oy lausunto
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää, että
Hankintajohtajan hankintapäätöksen 23.10.2024 § 113 oikaiseminen ei vaikuta em. päätöksen täytäntöönpanoon muiden osakokonaisuuksien osalta.
Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.
Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
aoLekolar-Printel Oy
tiedLoimaan kaupunki
tiedMynämäen kunta
tiedPaimion kaupunki
tiedRaision kaupunki
aoSisuline Oy
aoTevella Oy
tiedUudenkaupungin kaupunki
tiedVehmaan kunta
tiedKonsernihallinto, hankintapalvelut
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
Liitteet:
Kh § 377
Liite 1:Tevella Oy hankintaoikaisuvaatimus
Liite 2:Sisuline Oy lausunto