Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 314 | 07.10.2024 | 4 |
4051-2024 (02 02 00)
Kaupunginhallituksen toimielimen toimintasuunnitelma sekä talousarvioehdotus vuodelle 2025
Tiivistelmä: -
Kh § 314
Hallintojohtaja Jukka Varonen, elinvoimajohtaja Vesa Palander ja talouspäällikkö Salla Lindström 30.9.2024:
Kaupunginhallituksen toimielimen toimintasuunnitelma perustuu kansliapäällikön talousarvioluonnokseen. Kansliapäällikön talousarvioluonnoksessa annetut talouden luvut sisältävät ulkoiset toimintatuotot ja -kulut sekä bruttositovat investointimenot. Lisäksi kansliapäällikön talousarvioluonnos sisältää esitykset talouden tavoitteiden jatkovalmistelua varten eli ne toimenpiteet, joilla annettuihin taloudellisiin tavoitteisiin päästään.
Kaupunginhallituksen toimielimen talousarvioluvut sisältävät joukon sopeutustoimia. Sopeutustyötä on tehty aktiivisesti vuoden 2023 syksystä alkaen. Sopeutustoimet sisältävät sekä tulojen lisäyksiä että menojen vähennyksiä. Sopeutustoimenpiteiksi on ensisijaisesti haettu vaikutukseltaan pysyviä muutoksia, mutta myös kertaluonteisia säästöjä ja tulonlisäyksiä on otettu huomioon. Kaupunginhallituksen toimielimen vuodelle 2025 esitettyjen uusien sopeutustoimenpiteiden yhteisvaikutus on noin 28,1 milj. euroa. Yksittäinen merkittävin tuloja lisäävä toimi on sote-kiinteistöjen myynti perustettavalle yhtiölle (12,5 milj. euroa).
Kaupunginhallituksen toimielimen vuoden 2025 toimintakate kansliapäällikön talousarvioesityksessä on -172 569 000 euroa, mikä merkitsee 2,1 % nettomenojen kasvua vuoden 2024 talousarvioon sisältyneisiin nettomenoihin nähden. Vuonna 2025 kaupunginhallituksen määrärahoihin tuovat kasvupaineita vuoden 2024 talousarvioon nähden keskitetty palkkavaraus, TE-uudistukseen liittyvä työttömyysturvan kuntaosuusmaksun kasvu, tilakustannusten nousu sekä pilaantuneiden maiden puhdistukseen tehdyt varaukset. Näitä tekijöitä kuvataan tarkemmin myöhemmin tässä esityksessä.
Kaupunginhallituksen toimielimeen kuuluvien kokonaisuuksien vuoden 2025 toimintakatteet ovat kansliapäällikön talousarvioesityksessä seuraavat (1000 €):
Kh, Konsernihallinto | -134 099 |
Kh, Kaupungin yhteiset | -12 118 |
Kh, Elinvoiman palvelukokonaisuus | -26 353 |
Kh yhteensä | -172 570 |
Kaupunginvaltuusto on päättänyt (kv 18.9.2023 § 188) määrätä toimielinten käyttötalousosan määrärahat ja tuloarviot nettositoviksi. Nettositovuus tarkoittaa, että kaupunginhallituksen toimielimen toimintakate (toimintatuottojen ja –kulujen erotus) on sitova kaupunginvaltuustoon nähden.
Kaupunginhallituksen alaisten kokonaisuuksien lisäksi esitetään myös kaupunginvaltuuston (liite 6) talousarvioesitys.
Konsernihallinnon osalta toimintasuunnitelma (liite 1) sisältää:
1. Kaupunginhallituksen toimielimen käyttötalouden määrärahat ja tuloarviot vuodelle 2025
2. Vuoden 2025 pormestariohjelman toimenpiteet
3. Kaupunginhallituksen toimielimen alaiset investoinnit 2025
Kh, Konsernihallinto
Kaupunginhallituksen käyttötalouden (kh, konsernihallinto) talousarvioehdotuksen toimintakate (nettomeno) on -134,1 milj. euroa. Vuoden 2024 talousarvioon nähden nettomenojen kasvu on 6,1 %:a (TA24 -126,4). Kokonaisuus sisältää yhteisten palvelujen, johdon tuen, integraatiotoiminnon, edelleen kohdistettavien määrärahoja sekä hankkeiden ja projektien määrärahoja. Lisäksi kokonaisuuteen sisältyy lasten ja nuorten palvelukokonaisuuden määrärahat (0,6 milj. euroa) muutoshankkeen osalta (liite 5).
Kustannusten kasvu selittyy pääosin Tilapalvelujen nettomenojen kasvulla. Tilapalveluiden ulkoiset nettomenot kasvavat vuoden 2024 talousarvioon nähden 7,3 milj. euroa. Kustannusten nousu on toteutunut jo vuonna 2024 ja raportoitu kuluvan vuoden osavuosikatsausten yhteydessä. Merkittävimmin ovat kasvaneet vuokra- ja vastikemenot muun muassa kasvaneiden väistötilakustannusten vuoksi. Lisäksi kiinteistöjenhoidon ja lämmityksen kustannukset ovat kasvaneet.
Käyttötalousosa
Tunnusluku | Tilinpäätös 2023 | Talousarvio 2024 | Talousarvio 2025 |
Toimintatulot | 39 621 | 37 126 | 34 649 |
Valmistus omaan käyttöön | 90 |
|
|
Toimintamenot | 168 108 | 163 562 | 168 748 |
Toimintakate | -128 397 | -126 436 | -134 099 |
Muutos-% |
| 1,5 % | -6,1 % |
Konsernihallinnon investointimenoja on vuodelle 2025 budjetoitu yhteensä 6 350 000 euroa, josta IT-investointien osuus on 6 milj. euroa. Investointimenot pysyvät siis likimain vuoden 2024 tasossa (6,242 milj. eur). Vuoden 2025 IT-investointien tarpeet ovat suuremmat kuin käytettävissä olevat määrärahat. Tietohallinnon ohjausryhmä laatii esityksen kansliapäällikön johtoryhmälle määrärahan jakamisesta eri kehittämissalkkujen käyttöön. Kaupungin kaikista ICT-hankinnoista päätetään kuitenkin IT-palvelujohtajan toimesta sen jälkeen, kun hankinta on ensin läpäissyt kehittämismallin mukaisen valmistelun ao. salkkuryhmässä.
Investointimenoista loput kohdistuvat Suomen Joutsenen kunnostukseen, johon varataan 350 000 euroa vuodelle 2025.
Investointiosa
Tunnusluku | Tilinpäätös 2023 | Talousarvio 2024 | Talousarvio 2025 |
Investointimenot | 5 388 | 6 242 | 6 350 |
Valtionosuudet ja muut rahoitusosuudet |
|
|
|
Pysyvien vastaavien hyöd. luovutustulot | 0 | 0 | 0 |
NETTO | -5 388 | -6 242 | -6 350 |
Muutos-% |
| -15,9 % | -1,7 % |
Kaupunginhallitus, Elinvoiman palvelukokonaisuus
Käyttötalousosa
Tunnusluku | Tilinpäätös 2023 | Talousarvio 2024 | Talousarvio 2025 |
Toimintatulot | 5 140 | 5 050 | 1 788 |
Valmistus omaan käyttöön |
|
|
|
Toimintamenot | 32 901 | 38 487 | 28 141 |
Toimintakate | -27 760 | -33 436 | -26 353 |
Muutos-% |
| -20,4 % | 21,2 % |
Elinvoiman palvelukokonaisuuden käyttötalouden talousarvioehdotuksen toimintakate (nettomeno) on -26,3 milj. euroa. Vuoden 2024 muutettuun talousarvioon nähden toimintakate paranee 7,1 milj. euroa (TAM24 -33,4 milj. euroa). Palvelualuetasoiset nettomenot vuodelle 2025 ovat seuraavat: yrityspalvelut -8,9 milj. euroa (TAM24 -10,9), tapahtumapalvelut -2,3 milj. euroa (TAM -4,1), vihreä siirtymä -0,8 milj. euroa (TAM24 -0,8), kärkihankkeet -3,5 milj. euroa (TAM -4,8), strateginen maankäyttö, liikkuminen ja asuntopolitiikka -0,5 milj. euroa (TAM24 -0,6) sekä työllisyyspalvelut -10,4 milj. euroa (TAM24 -12,2). Talousarviovalmistelun yhteydessä talouden sopeutusmahdollisuuksia on kartoitettu aktiivisesti. Talousarviolukuihin sisältyy sopeutustoimenpiteitä yhteensä 3,7 milj. euroa. Olennaisimmat sopeutustoimenpiteet kohdistuvat yrityspalveluihin sekä työllisyyspalveluihin.
Kärkihankkeiden osalta määrärahakäyttö vähenee, koska valtuustokauden viimeinen vuosi 2025 tarkoittaa kärkihankkeiden toimintakauden päättymistä. Kärkihankkeet ovat edenneet toimintasuunnitelmien mukaisesti ja suurin osan tavoitteista on saatu valmiiksi. Vilkkaiden vuosien ja toiminnan jälkeen tavoitellaan kaikkien suunnitelmien, valmistelujen ja kokeilujen loppuun viemistä: Syksyllä 2024 ja talvella 2025 evaluoidaan Kärkihankkeiden toimintaa, toimintamallia ja vaikutettavuutta. Vuonna 2025 osallistutaan seuraavan valtuustokauden valmisteluun ja ennakoidusti myös hakemaan mahdollisimman paljon ulkoista rahoitusta tukemaan kaupungin kehitystä. Kärkihankkeiden toimintasuunnitelma 2025 käsitellään kh-sitovana liitteenä (liite 4)
Tapahtumapalveluiden osalta määrärahakäytön väheneminen johtuu siitä, että vuoden 2024 talousarvioon sisältyi varaus Tall Ships races 2024 tapahtumaan (TA24 1,95 milj. eur)
Elinvoiman palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelma 2025 on esitetty liitteessä 2.
Työllisyyspalvelujen palvelualue uudistuu vuoden 2025 alussa samalla, kun julkisten työvoimapalvelujen järjestämisvastuu siirtyy valtiolta kunnille. Vuoden 2025 alusta alkaen työllisyyspalvelujen palvelualue vastaa osaavan työvoiman saatavuuden sekä työllisyyden ja kotoutumisen edistämisestä. Työvoimaviranomaiselle kuuluvien tehtävien lisäksi palvelualue vastaa Turun täydentävistä työllisyyspalveluista ja kotoutumisen edistämisen palveluista työvoiman ulkopuolella oleville. Lakisääteisten tehtävien järjestämiseksi Turku on päättänyt muodostaa yhdessä 22:n varsinaissuomalaisen kunnan kanssa Turun työllisyysalueen. Turku toimii työllisyysalueen vastuukuntana. Työllisyysaluelautakunta toimii kuntalain 51 §:n mukaisesti osana Turun kaupungin organisaatiota työvoimapalveluiden lakisääteisten tehtävien järjestämisessä sopimuksen osapuolten yhteisenä monijäsenisenä toimielimenä ja työllisyysalueen työvoimaviranomaisena. Työllisyyspalveluiden toimintasuunnitelma 2025 on esitetty liitteessä 3.
Kaupunginhallitus, Kaupungin yhteiset toiminnot
Käyttötalousosa
Tunnusluku | Tilinpäätös 2023 | Talousarvio 2024 | Talousarvio 2025 |
Toimintatulot | 38 072 | 40 766 | 47 586 |
Valmistus omaan käyttöön | 15 |
|
|
Toimintamenot | 48 428 | 49 858 | 59 704 |
Toimintakate | -10 341 | -9 092 | -12 118 |
Muutos-% |
| 12,1 % | -33,3 % |
Kaupunginhallitus, kaupungin yhteiset toiminnot kokonaisuus sisältää kaupungin omarahoitusosuuksien, omaisuuden hallinnan ja kaupunkitasoisten erien käyttötalousosan ja investointiosan talousarviomäärärahaehdotukset vuodelle 2025.
Keskitetyt varaukset ja sopeutukset
Kaupungin yhteisten määrärahoihin on tehty kunta-alan sopimusratkaisun vuoden 2025 palkankorotuksiin liittyvä kaupunkitasoinen 4,78 milj. euron varaus. Lisäksi on tehty palkankorotusten paikallisia järjestelyeriä koskeva 2,1 milj. euron varaus. Varausmääräraha esitetään siirrettäväksi edelleen palvelukokonaisuuksille vuoden 2025 osavuosikatsausten yhteydessä.
Kaupungin yhteisiin on kohdistettu kaupunkitasoinen henkilöstömenojen vähentämistä koskeva 5 milj. euron sopeutus.
Kaupungin yhteiset toiminnot, käyttötalousosa
Kaupunginhallituksen, kaupungin yhteisten toimintojen talousarvioehdotus käyttötalouden toimintakatteeksi (nettomeno) vuodelle 2025 on -12,1 milj. euroa (TAM24 -9,1 milj. eur).
Kaupunkitasoiset erät
Osallistuva budjetointi kulkee kahden vuoden sykleissä siten, että määrärahatarve on joka toinen vuosi. Vuodelle 2025 on varattu käyttötalouden määrärahoin osallistuvaan budjetointiin 1,5 milj. euroa.
Kotouttamislain kuntakorvausten tuloarviot vuodelle 2025 ovat 3,5 milj. euroa (TAM24 2 milj. euroa).
Työmarkkinatuen kuntaosuusmaksuihin (v.25 alkaen työttömyysturvan kuntaosuus) on varattu vuoden 2025 budjetissa 33,5 milj. euroa (TAM24 20,0 milj. euroa)
Vuoden 2025 talousarviossa kaupungin yhteisistä poistui merkittävä ulkoisten kulujen erä (TAM24 6,95 milj. euroa), kun Turku luopui ALV-toimintamallista oppilaitos- ja päiväkotiruokailun ruokapalvelusopimuksessa.
Omaisuuden hallinta
Kaupungin yhteiset toiminnot, omaisuuden hallinnan talousarviomäärärahaehdotukseen sisältyy kaupunkiympäristön rakennuttamiseen liittyvät infran, tilojen ja kiinteän omaisuuden hankinnan, rahoitusosuuksien ja pysyvien vastaavien myynteihin liittyvät käyttötalouden ja investointien määrärahat vuodelle 2025. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelmaan on lisätty kaupunginhallituksen palvelutilaus, mikä pitää sisällään talousarviomäärärahan kohdistamisen kaupunginhallituksen omaisuudenhallinnan tulosyksiköiltä (1602 KH/Maaomaisuus, 1603 KH/Tilaomaisuus, 1604 KH/Infraomaisuus) kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus vastaa edellä mainittujen kokonaisuuksien toteutuksesta ja raportoinnista. Kaupungin yhteiset, omaisuuden hallinnan talousarviomäärärahoihin sisältyy lisäksi kaupungin osakkeiden ja osuuksien hankintaan liittyvät investointimäärärahat (1600 KH/Osuudet ja käyttökorvaukset) ja ensikertaiseen kalustamiseen varatut investointimäärärahat (1605 KH/Ensikertainen kalustaminen), joiden toteutuksesta ja raportoinnista vastaa konsernihallinto.
Kaupungin yhteiset toiminnot, omaisuuden hallinnan talousarvioehdotuksen toimintakate (nettotulo) vuodelle 2025 on 30,150 milj. euroa, mikä vastaa likimain vuoden 2024 talousarvion nettotuloja (TAM24 30,080 milj. euroa). Pysyvien vastaavien myyntitulotavoite vuodelle 2025 on 31,5 milj. euroa, josta myyntivoittotavoite on 30,0 milj. euroa. Maankäyttösopimustulojen tavoite vuodelle 2025 on 9,0 milj. euroa. Pilaantuneiden tonttimaiden ja yleisten alueiden kunnostuskustannuksiin on varattu vuodelle 2025 yhteensä 8,8 milj. euroa. Ruoppausmassojen vastaanottoon kohdistuvia menoihin on varattu 0,05 milj. euroa.
Investointiosa
Tunnusluku | Tilinpäätös 2023 | Talousarvio 2024 | Talousarvio 2025 |
Investointimenot | 172 866 | 226 027 | 330 473 |
Rahoitusosuudet | 10 087 | 11 785 | 6 200 |
Luovutustulot | 22 171 | 19 700 | 31 500 |
NETTO | -140 608 | -194 542 | -292 773 |
Muutos-% |
| -38,4 % | -50,5 % |
Kaupungin yhteiset toiminnot, investointiosa
Talousarvioehdotuksen investointiosan menot ovat 330,5 milj. euroa, joka jakautuu infrainvestointeihin 203,6 milj. euroa (TAM24 129,4 milj. euroa), tilainvestointeihin 85,7 milj. euroa (TAM24 69,9 milj. euroa), kiinteän omaisuuden hankintaan 3,5 milj. euroa (TAM24 3,5 milj. euroa), osuuksiin ja käyttökorvauksiin 34,7 milj. euroa (TAM24 15,0 milj. euroa) ja ensikertaiseen kalustamiseen 3,0 milj. euroa (TAM24 0,0 milj. euroa). Vuoden 2024 tasoon verrattuna investointimenot nousevat talousarvioehdotuksessa 112,6 milj. euroa. Talousarvioehdotuksen investointiosan tuloihin vuodelle 2025 sisältyy rahoitusosuuksia infra- ja tilainvestointihankkeille yhteensä 6,2 milj. euroa, jonka taso verrattuna vuoden 2024 muutettuun talousarvioon laskee 5,6 milj. euroa (TAM24 11,8 milj. euroa). Pysyvien vastaavien myyntitulojen osalta talousarvioehdotus vuodelle 2025 on 31,5 milj. euroa, jonka taso nousee 11,8 milj. euroa (TAM24 19,7 milj. euroa).
Infra- ja tilainvestointien aikatauluttaminen tehdään kokonaisarviointien pohjalta, joissa huomioidaan tehokkuus, kannattavuus, välttämättömyys, käyttötalous ja kasvun mahdollisuudet.
Kiinteistökehityshankkeiden ja kärkihankkeiden kaava-ajoitusten muutokset ja vaikutukset infrainvestointiohjelmaan on sovitettu yhteen. Kaupunginhallitukselle on lähetetty kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelman ja palvelusuunnitelman vuodelle 2025 sekä kaavoitusohjelma, kiinteistökehitysohjelma ja infrainvestointiohjelma. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus vastaa infrainvestointiohjelman laadinnasta. Kaupunkiympäristön infrainvestointeihin esitetään yhteensä 203,6 milj. euroa vuonna 2025. Infrainvestointiohjelman TA2025 ohessa on laadittu kiinteistökehityskohteiden tuloarviot vuosille 2024 2033 yhteensä noin 497,7 milj. euroa. Ne perustuvat kaavakohtaisiin pääoma-arvoihin sekä niistä syntyviin maankäyttösopimuskorvauksiin. Tuloarvioissa ei ole huomioitu erikseen vuokrattavia kohteita, joten todellinen myyntitulo vuosittain on merkittävästi alempi kuin laskelmassa esitetty. Mahdollinen lisääntyvä vuokratulo näkyy maaomaisuuden myynnin sijaan kaupungin maanvuokratulojen kasvuna. Ratapiha-hankkeesta syntyvä maanomaisuuden myyntitulo ei sisälly näihin arvioihin, koska se on ajateltu kustannusneutraalina kaupungin kannalta. Infran menoarvioihin sisältyy myös kohteita, jotka eivät synnytä kiinteistökehitystuloja esim. Turun ratapihat ja Kupittaan kaksoisraide (Kutu-hanke). Kaavoitus-, kiinteistökehitys- ja investointiohjelmissa olevista kohteista tuloa syntyy merkittävästi vuoden 2031 jälkeen ja kumulatiiviset tulot ylittävät arvioidut menot vuonna 2032. Oheismateriaalina 1 on kaavio kiinteistökehityskohteiden tulojen kumulatiivisesta kehityksestä vuosille 2020–2042 ja menojen kumulatiivinen kehitys vuosille 2020–2031 pääoma-arvoin.
Tilapalvelut vastaavat tilahankkeiden hankesuunnittelusta, jossa kerätään tilahankkeen lähtötiedot investointipäätöstä varten. Samassa yhteydessä päätetään hankkeen toteutusmuodosta ja rahoitusmallista. Kaupungin palvelurakennusinvestointeihin esitetään vuonna 2025 yhteensä 85,7 milj. euroa. Investointiohjelmissa on esitetty myös konserniyhtiöiden tai pitkäaikaisina vuokrahankkeina toteutettavat kohteet, mutta nämä eivät ole edellä mainitussa summassa mukana. Tilainvestointiohjelman määrärahat vuodelle jakautuvat yli 3 milj. euron nimettyihin investointihankkeisiin yhteensä 60,3 milj. euroa, alle 3 milj. euron pieniin hankkeisiin yhteensä 11,2 milj. euroa ja energiatehokkuusinvestointeihin yhteensä 1,0 milj. euroa. Tilainvestointiohjelmassa taloussuunnitelmakaudelle 2025–2028 on käynnissä olevien ja suunniteltujen kaupungin taseeseen tehtävien tilahankkeiden lisäksi yhtiömuotoisia tilahankkeita kustannusarviolta noin 420,6 milj. euroa, joista on suunnitelmakaudelle jokin päätös sekä pitkäkestoisia vuokrakohteita noin 139,4 milj. euroa. Kustannukset näistä jakautuu vuokran muodossa vuokra-ajalle. Osa tilainvestointiohjelman mahdollisista yhtiömuotoisista yli 3 milj. euron hankkeista on kuitenkin vielä suunnittelu-/valmisteluvaiheessa, jolloin lähtötiedot ovat vielä vaillinaisia, eikä hankkeiden toteutusmuotoa ole päätetty. Summat eivät pidä sisällään leasinghankkeita.
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimitilojen rakennuttamisen vastuualue rakennuttaa uudis- ja peruskorjaukset tilainvestointiohjelman mukaisesti niihin kohteisiin, joissa tämä palvelu toimitilojen rakennuttamiselta päätetään hankkia, sillä Kiinteistö Oy Turun monitoimitilat voi myös käyttää muita palveluntarjoajia apunaan, esimerkiksi resurssien riittävyyden takaamiseksi. Uudet tilat toteutetaan kaupungin omistamaan yhtiöön, joka lähtökohtaisesti on Kiinteistö Oy Turun monitoimitilat ja kaupungin toimitilojen rakennuttaminen rakennuttaa lähtökohtaisesti em. Kohteet. Liitteen 7 kohteista Päiväkotien uudistushankkeen elinkaari ja vuokrakohteet sekä kansainvälinen koulu eivät ole tilattuja rakennuttamishankkeita toimitilojen rakennuttamiselta. Tilainvestointiohjelma on liitteenä 7.
Henkilöstö
Uuden Turun toiminta- ja johtamismalli, sitä tukevan organisaation muodostuminen sekä työllisyyspalveluiden siirtyminen kuntien vastuulle vuoden 2025 alussa ovat muutoksia, joilla on oleellista vaikutusta koko organisaatioon. Julkiset työvoima- ja yrityspalvelut (TE-palvelut) siirretään valtiolta kunnille liikkeen luovutuksella 1.1.2025 alkaen. Liikkeen luovutuksessa Turun kaupungin palvelukseen on siirtymässä 204 henkilöä (tilanne 16.9.2024) Varsinais-Suomen TE-toimistosta, ELY-keskuksesta ja KEHA-keskuksesta. Työvoiman käyttöön kohdistuvia muutoksia tullaan tarkastelemaan ja täsmentämään edelleen TE 24-uudistuksen suunnittelun edetessä.
Kaupunginhallitukselle tuodaan päätettäväksi talousarvion täytäntöönpanon yhteydessä esitys pormestariston vieraanvaraisuuteen varattujen määrärahojen käytöstä.
Liite 1Konsernihallinnon toimintasuunnitelma 2025
Liite 2Elinvoiman palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelma 2025
Liite 3Työllisyyspalveluiden toimintasuunnitelma 2025
Liite 4Kärkihankkeiden toimintasuunnitelma 2025
Liite 5Lasten ja nuorten palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelma 2025
Liite 6Kaupunginvaltuuston talousarviokortti 2025
Liite 7Tilainvestointiohjelma
Oheismateriaali 1Kiinteistökehityskohteiden tulojen kumulatiivinen kehitys vuosille 2020–2042 ja menojen kumulatiivinen kehitys vuosille 2020–2031 pääoma-arvoin
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää, että ehdotus vuoden 2025 talousarvioksi kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen, Elinvoiman palvelukokonaisuuden sekä kaupungin yhteisten toimintojen määrärahojen osalta hyväksytään ja sisällytetään osaksi pormestarin esitystä koko kaupungin talousarvioksi. Lisäksi kaupunginhallitus hyväksyy osaltaan Lasten ja nuorten palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelman vuodelle 2025.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedElinvoiman palvelukokonaisuus
tiedKonsernihallinto
tpvKonsernihallinto, talouspalvelut
tiedLasten ja nuorten palvelukokonaisuus
Liitteet:
Kh § 314
Liite 1:Konsernihallinnon toimintasuunnitelma 2025
Liite 2:Elinvoiman palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelma 2025
Liite 3:Työllisyyspalveluiden toimintasuunnitelma 2025
Liite 4:Kärkihankkeiden toimintasuunnitelma 2025
Liite 5:Lasten ja nuorten palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelma 2025
Liite 6:Kaupunginvaltuuston talousarviokortti 2025
Liite 7:Tilainvestointiohjelma