Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus31707.10.20247

3391-2024 (00 01 02, 08 00 00, 08 01 01)

Kestävän kaupunkiliikkumisen ja -logistiikan suunnitelmien lähettäminen lausunnoille

Tiivistelmä:

Kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelma SUMP (Sustainable Urban Mobility Plan) ja kestävän kaupunkilogistiikan suunnitelma SULP (Sustainable Urban Logistics Plan) ovat valmistuneet. Suunnitelmista pyydetään lausuntoja ja mielipiteitä, joiden käsittelyn ja suunnitelmien mahdollisten täydennysten jälkeen asia tuodaan kaupunginhallituksen käsiteltäväksi. Kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelman hyväksymisestä päättää kaupunginvaltuusto.

Kh § 317

Kaupunkiympäristö, kehittämisasiantuntija Juha Pulmuranta ja logistiikka-asiantuntija Pirkka Pajumäki 1.10.2024:

Taustaa

Turun kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2029 mennessä ja sen jälkeen ilmastopositiivinen eli ilmakehää viilentävä. Hiilineutraalisuuden välitavoitteet on tähän asti saavutettu muiden sektoreiden toimenpiteillä mutta tavoitteen saavuttaminen edellyttää myös liikenteen päästöjen vähentämistä. Kaupunki on tehnyt viime vuosina useita liikenteeseen ja liikkumiseen liittyviä ohjelmia, linjauksia ja strategioita, mutta mm. kulkumuotojakauman ja tieliikenteestä aiheutuvien kasvihuonekaasupäästöjen osalta tulokset ovat olleet vielä vähäisiä. Sen vuoksi Turun ilmastosuunnitelman päivityksessä (kv 16.5.2022 § 103) päätettiin, että yhtenä toimenpiteenä tulee laatia sekä henkilö- että tavaraliikennettä koskevat suunnitelmat, jotka osaltaan toteuttavat ilmastosuunnitelman tavoitetta hiilineutraaliudesta.

Kestävän liikkumisen kehittämistä edellyttää myös kaupungin kasvu. Turun kaupunki kasvaa nopeammin kuin koskaan ja tulee aiheuttamaan aiheuttaa haasteita jatkossa liikenteelle ja liikkumiselle, mikäli toimenpiteisiin ei ryhdytä. Henkilöautolla tehtyjen matkojen osuus Turun sisäisistä matkoista on uusimman henkilöliikennetutkimuksen mukaan 42 % ja jos se pysyy ennallaan, liikenteen sujuvuus on vaarassa heiketä. Ongelmia voi tulla myös ruuhkista, melusta, liikenneonnettomuuksista ja lähipäästöistä. Kestävinä kulkutapoina pidetään jalankulkua (osuus Turun sisäistä matkoista 35 %), pyöräliikennettä (11 %) ja joukkoliikennettä (9 %). Kuluvan vuosituhannen aikana kestävien kulkutapojen osuus Turun sisäistä matkoista on ollut laskusuunnassa.

Merkittävä keino liikenteen haittojen ehkäisemiseksi on kaupunkirakenteen tiivistäminen. Esimerkiksi pormestariohjelman, päivitetyn MAL-sopimuksen ja nyt lausuntokierrokselle lähetettävän SUMP-suunnitelman toimenpiteenä on keskittää vähintään 85 % maankäytöstä tiivistyvälle kestävän kaupunkirakenteen vyöhykkeelle. Toimenpide kuvastaa kaupungin roolia kestävän liikkumisen alustana, sillä kestävä kulkutapa on todennäköisempi valinta, kun palvelut ja joukkoliikenneyhteydet ovat lähellä ja helposti saatavilla. Tiivistyvän kaupunkirakenteen lisäksi turvallinen, terveellinen ja sujuva liikkuminen edellyttää muitakin toimenpiteitä.

Kestävän liikkumisen edistäminen tehostaa kaupunkitilan käyttöä, vähentää uusiutumattomien luonnonvarojen kulutusta sekä luo viihtyisyyttä ja elinvoimaa. Kestävä liikkumien on tasavertaista ja terveyttä edistävää sekä parantaa liikenteen turvallisuutta ja myös turvallisuudentunnetta. Koska kaupunkien haasteet ovat yhtenevät, Euroopan komissio on laatinut EU-jäsenmaiden kaupungeille kestävän kaupunkiliikkumisen toimintamallin (SUMP). TEN-T on Euroopan laajuinen liikenneverkko, jonka tavoitteena on edistää ihmisten ja tavaroiden saumatonta liikkumista. Turku on TEN-T-asetuksessa määritelty kaupunkisolmukohta, jonka tulee toteuttaa kestävän kaupunkiliikenteen suunnitelma (SUMP) vuoden 2027 loppuun mennessä. Asetuksen vaatimus koskee Turun kaupunkiseutua ja siksi Turun SUMP täydentää seudullista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa (ns. seutu-SUMP) ja antaa sille syötteitä. Turun SUMP-suunnitelman laadinta on pääpiirteissään noudattanut EU:n toimintamallia, vaikka keskeisin tavoite on ollut koota yhteen kaikki aiemmat liikenteeseen ja liikkumiseen liittyvät päätökset ja linjaukset, joita on yhteensä yli 500. Lisäksi SUMP-suunnitelmassa on huomioitu valmisteilla olevat Turun kaupungin sähkölatauksen yleissuunnitelma ja Turun pyöräpysäköinnin yleissuunnitelma sekä Varsinais-Suomen liiton jo aiemmin laatimat ja koko seutua koskevat liityntäpysäköinnin kehittämissuunnitelma ja joukkoliikenteen solmukohtavisio.

Aiempien päätösten osalta haasteena on ollut se, että niitä ei pystytä riittävästi seuraamaan, eri ohjelmien toimenpiteitä ei ole priorisoitu keskenään ja osa toimenpiteistä on päällekkäisiä. Lisäksi joltain toimenpiteiltä puuttuu koordinointi, vastuutaho, aikataulu ja mittarit.

Suunnittelun vaiheet ja niihin liittyvät päätökset

Turun kaupunginhallitus päätti 20.3.2023 § 102 kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelman alustavista tavoitteista ja toimintamallista. Päätöksen mukaan kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelman (SUMP) tehtävänä oli koota kaikki kestävään liikkumiseen liittyvät päätökset ja linjaukset yhteen, varmistaa, että ne eivät ole ristiriidassa keskenään, selkeyttää tavoitteet sekä tehdä ne mitattaviksi ja resursoiduiksi toimenpiteiksi. Työ tuli laatia laajalla sidosryhmäyhteistyöllä parhaan kokonaisnäkemyksen aikaansaamiseksi ja työn tuloksena tuli olla konkreettinen toimenpideohjelma vuosille 2024–2029 vaikutusarvioineen ja mittareineen. SUMP-suunnitelma tulisi päivittää säännöllisin väliajoin.

Vastaavasti Turun kaupunginhallitus päätti 7.5.2024 § 158 kestävän kaupunkilogistiikan suunnitelman (SULP) laatimisesta. Päätöksen mukaan kaupunkilogistiikan suunnitelman tarkoituksena oli koota kaikki kestävään kaupunkilogistiikkaan liittyvät keskeiset kehittämistarpeet, linjaukset ja päätökset yhteen sekä varmistaa, etteivät ne ole keskenään ristiriidassa. Lisäksi suunnitelman tavoitteena oli tuoda tavoitteet selkeästi esiin ja tehdä niistä mitattavia ja resursoituja toimenpiteitä, joilla saadaan aikaan tuloksia. Myös kestävän kaupunkilogistiikan suunnitelma tuli laatia laajalla sidosryhmäyhteistyöllä, jotta saataisiin toimenpideohjelma mittareineen ja vaikutusarvioineen vuosille 2024–2029. SULP-suunnitelma tulisi päivittää säännöllisin väliajoin.

Turun kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelma (SUMP) ja kestävän kaupunkilogistiikan suunnitelma (SULP) ovat nyt valmistuneet lausunnoille lähetettäväksi. Suunnitelmiin tehdään saadun palautteen perusteella tarvittavia täydennyksiä ennen päätöksentekoa joulukuussa 2024.

Kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelman ja sen vaikutusarvioinnin keskeinen sisältö

Turun kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelmassa määritelty visio on, että ”Turun liikenneympäristö ja palveluverkko houkuttelevat kaikkia liikkumaan turvallisesti, terveellisesti ja kestävästi”. Vision tueksi suunnitelmassa esitellään tavoitteet, jotka ovat turvallinen, terveellinen, tasa-arvoinen ja hiilineutraali Turku.

Toimenpideohjelma sisältää neljä toimenpidekokonaisuutta, jotka ovat

A. Kaupunki kestävän liikkumisen alustana,

B. Kaupunki- ja katutilan käyttö,

C. Matkaketjut ja liikkumishubit, ja

D. Käyttäjälähtöiset palvelut.

Toimenpidekokonaisuudet sisältävät yhteensä 22 toimenpidettä, jotka sisältävät yhteensä 66 tarkemmin määriteltyä toimea. Kustakin toimenpiteestä on esitetty toimenpidekortti, josta löytyy toimenpiteen kuvaus, sitä toteuttavat toimet ja niiden arvioitu vaikuttavuus suhteessa SUMP-suunnitelman tavoitteisiin. Vaikuttavuutta on lisäksi arvioitu kuvaamalla, miten vastaava toimenpide on vaikuttanut muissa Turun kaltaisissa kaupungeissa ja miten moni asukas ja työpaikka on toimenpiteen vaikutusalueella.

SUMP-suunnitelmassa esitetyt toimet on priorisoitu konsulttina toimineen Ramboll Finland Oy:n tekemän laatuarvion, kaupungin asiantuntijoille pidetyn työpajan sekä asukkaille, yrityksille ja päättäjille tehdyn verkkokyselyn perusteella. Priorisoiduille toimille on myös esitetty vastuutahot ja arvio kustannustasosta sekä mahdolliset ulkoiset rahoituslähteet osana SUMP-suunnitelmaa. Suunnitelman toteutuksen seurannassa hyödynnetään kolmea päämittaria ja EU:n valmistelemia TEN-T-asetukseen liittyviä SUMI (Sustainable Urban Mobility Indicators) -indikaattoreita, joita myös Turun kaupunkiseudun tulee seurata ja raportoida vuodesta 2026 alkaen. Seurantaa aiotaan tehdä yhteistyössä seudullisen liikennejärjestelmätyön (ns. seutu-SUMP) kanssa.

Suunnitelman toteutumista seurataan kolmella päämittarilla:

1. Kestävien kulkutapojen osuus Turun sisäisillä matkoilla noussut 66 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä

2. Tie- ja katuliikenteen kasvihuonekaasupäästöt puolitettu vuoden 2015 tasosta vuoteen 2029 mennessä

3. Vakavien henkilövahinko-onnettomuuksien määrä vähentynyt 50 % vuosien 2017-2021 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

SUMP-suunnitelman päivittäminen ja jatkoselvitystarpeet

SUMP-työn valmistelun yhteydessä tehdyn liikennemallitarkastelun ja liikennesuunnittelun mittauspisteistä saadun aineiston perusteella näyttää siltä, että kaupungin ilmastosuunnitelman tavoitteisiin ei päästä jo aiemmin päätetyillä toimenpiteillä. Päätettyjen toimien riittävyyttä on kuitenkin hankala arvioida, sillä vain murto-osa niistä on toteutettu. Toimenpiteiden toteuttamisen, toimintaympäristön muuttumisen ja myös mm. liikenteen sähköistymisen vuoksi SUMP-suunnitelman vaikuttavuutta on syytä arvioida ja suunnitelma päivittää säännöllisin väliajoin. Jos suunnitelman määrällisiin tavoitteisiin ei olla pääsemässä, päivitystyön yhteydessä tulee tarkasteltavaksi myös SUMP-suunnitelmassa esitetyt uudet toimenpiteet.

Tieliikenteen suhteellinen osuus kasvihuonekaasupäästöistä on kasvanut uusimman ilmastoraportin perusteella (32 %, Turun ilmastoraportti 2023) eikä kulkutapajakauma ei ole muuttunut kestävämpään suuntaan mm. keskusta-alueen alennetuista nopeusrajoituksista, osittain toteutetusta pysäköintimaksu-uudistuksesta, uusista pyöräväylistä tai Fölin kasvaneista matkustajamääristä huolimatta. Tämän vuoksi konsulttina toiminut Ramboll Finland Oy on SUMP-suunnitelmassa esittänyt myös uusia toimenpiteitä, joita tulisi selvittää ennen SUMP-suunnitelman päivitystä noin vuonna 2028. Toimenpiteet sisältävät esimerkiksi ruuhkamaksujen käyttöönoton, autoilun läpiajon rajoittamisen ja 30 km/h nopeusrajoituksen taajama-alueilla. Näiden toimenpiteiden toteuttamisesta ei kuitenkaan päätetä tämän SUMP-suunnitelman yhteydessä vaan niistä tehdään erilliset selvitykset ja johtopäätökset ennen vuotta 2028.

Kestävän kaupunkilogistiikan suunnitelman keskeinen sisältö

Kaupunkilogistiikka on olennainen osa kaupunkiliikenteen kokonaisvaltaista kehittämistä. Päästöjen ja ruuhkien hillinnän lisäksi sujuvasti ja kestävästi toteutetulla logistiikalla on suuri vaikutus keskusta-alueen viihtyisyyteen, liikenneturvallisuuteen sekä kaupungin elinkeinoelämälle.

Kestävän kaupunkilogistiikan suunnitelman (SULP - Sustainable Urban Logistics Plan) tarkoituksena on kerätä yhteen ja nostaa esille kaupungin tavoitteet logistiikan kehittämiseksi ja tehdä niistä selkeästi mitattavia ja resursoituja toimenpiteitä, joilla saavutetaan näkyviä tuloksia. Suunnitelmaa ja toimenpidelistausta laadittaessa sen tavoitteita on selvennetty mm. henkilöhaastatteluilla ja kyselyillä, kansainvälisiin verrokkeihin tutustumalla sekä kirjallisuuskatsauksella. Taustatyön tavoitteena on ollut tunnistaa tarve muutoksille, sekä selvittää parhaat kansainväliset käytänteet. Suunnitelma tullaan liittämään osaksi kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelmaa (SUMP – Sustainable Urban Mobility Plan).

Suunnittelutyössä on pyritty huomioimaan mahdollisimman laajasti kaupunkilogistiikan nykytila, erityisesti keskusta-alueella ja kaupunkilogistiikan sidosryhmien haastatteluiden ja kyselyiden kautta esiintuomat epäkohdat. Työssä on lisäksi pyritty varautumaan riittävällä laajuudella logistiikan tulevaisuuden haasteisiin, joita ovat mm. päivitetyn TEN-T-asetuksen kaupunkisolmukohdille asettamat vaatimukset, hyötyajoneuvojen käyttövoimamurros ja vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelu ja älykkäät liikenneverkot.

Ensimmäisen toimikauden toimenpiteet on valikoitu siten, että niillä saadaan käynnistettyä suunnitelmallinen työ kestävän kaupunkilogistiikan edistämiseksi Turussa, aloittamaan työ katutilan mahdollisimman tehokkaan ja viihtyisän käytön edistämiseksi logistiikka huomioiden, selvittämään kaupunkilogistiikan ja jakeluliikenteen vaikutuksia viihtyisyyteen ja liikenneturvallisuuteen erityisesti keskusta-alueella ja varautumaan toimintaympäristön muutosvaihetta elävän logistiikan vaikutuksiin kaupungin kannalta. Osana työtä kestävän kaupunkilogistiikan suunnitelmalle on laadittu neljään erilliseen toimenpidekokonaisuuteen jaettu toimenpideohjelma, jota toteutetaan suunnitelman toimikauden aikana, joka ajoittuu vuosille 2024–2029. Toimenpidekokonaisuudet ovat:

Suunnitelma on laadittu osana EU-rahoitettua SCALE-UP hanketta (1.6.2021- 31.5.2025), jonka toimenpiteiden tulee olla sovittujen tuotosten osalta valmiita vuoden 2024 loppuun mennessä. Hankkeen rahoittajan vaatimusten vuoksi nyt päätettäväksi on tuotu kevennetty SULP. Kestävän kaupunkilogistiikan suunnitelman toimenpideohjelma päivitetään tarvittavilta osin syksyn 2025 aikana.

Vuorovaikutus

Kestävän kaupunkiliikkumisen ja -logistiikan suunnitelmien laadinta tehtiin yhteistyössä sidosryhmien kanssa. Lisäksi työssä hyödynnettiin aiemmin Turussa toteutetuista kyselyistä ja vuorovaikutustilaisuuksista kertyneitä aineistoja. Keväällä 2024 tehtiin laaja verkkokysely, johon vastasi yli 1000 kaupunkilaista sekä kymmeniä yrittäjiä ja päättäjiä. Vastauksia hyödynnettiin toimenpiteiden määrittelyssä ja priorisoinnissa. Lisäksi noin 20 yrittäjää osallistui työpajaan, jossa käsiteltiin kestävää liikkumista, kaupunkilogistiikkaa sekä keskustan liikennettä. Kaupungin palvelukokonaisuuksien työntekijöille järjestettiin työpaja, jossa työstettiin ja tunnistettiin toimenpiteiden tärkeysjärjestystä ja toteutusedellytyksiä sekä ideoitiin puuttuvia toimenpiteitä. Osallistujia työpajassa oli noin 40.

Lokakuun 2024 aikana järjestetään elinkeinoelämän edustajille verkossa pidettävä infotilaisuus, jossa esitellään kestävän kaupunkiliikkumisen ja -logistiikan suunnitelmia sekä keskustellaan niiden sisällöstä.

Turun kaupunki pyytää sidosryhmiltä lausuntoja kestävän kaupunkiliikkumisen ja -logistiikan suunnitelmista. Liitteenä 3 on esitetty tahot, joilta lausuntoja ollaan pyytämässä. Materiaali koostuu diaesityksen muotoon tehdystä kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelmasta (SUMP) sekä raporttimuotoon tehdystä kestävän kaupunkilogistiikan suunnitelmasta (SULP). Sidosryhmiä pyydetään tutustumaan suunnitelmiin ja antamaan tarvittaessa täydennys- ja muutosesitykset perusteluineen.

Lausunnoissa pyydetään ottamaan kantaa erityisesti seuraaviin seikkoihin:

Kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelma:

Kestävän kaupunkilogistiikan suunnitelma:

Lausunnot tulee jättää viimeistään 8.11.2024.

Lisäksi verkossa julkaistavassa Kerro kantasi -kyselyssä esitetään erikseen asukkaille ja yrityksille suunnattuja kysymyksiä. Kyselyssä pyydetään ottamaan kantaa erityisesti seuraaviin seikkoihin:

Asukkaat:

Yritykset:

- Kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelma (SUMP):

- Kestävän kaupunkilogistiikan suunnitelma (SULP):

Kerro kantasi -kysely on avoinna kolme viikkoa. Kysely avataan viimeistään 11.10. ja vastauksia voi antaa 1.11.2024 saakka.

Kun lausunnot ja vastaukset on saatu ja suunnitelmiin on tehty mahdolliset täydennykset niiden johdota, asia tuodaan kaupunginhallituksen käsittelyyn joulukuussa 2024. Kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelmasta päättää kaupunginvaltuusto.

Liite 1Kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelma SUMP

Liite 2Kestävän kaupunkilogistiikan suunnitelma SULP

Liite 3Tahot, joilta pyydetään lausuntoja

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

Ehdotus​Kaupunginhallitus päättää, että Turun kaupunkiliikkumisen suunnitelma (liite 1) ja sen Turun kaupunkilogistiikan suunnitelma (liite 2) lähetetään lausunnoille liitteestä 3 ilmeneviltä tahoille siten, että lausunnot on annettava viimeistään 8.11.2024. Kerro kantasi -kysely on avoinna 1.11.2024 saakka.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedHyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta
tiedKaupunkiympäristö
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiliikkumisen ratkaisut
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedLiikuntalautakunta


Liitteet:

Kh § 317
Liite 1:Kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelma SUMP
Liite 2:Kestävän kaupunkilogistiikan suunnitelma SULP
Liite 3:Tahot, joilta pyydetään lausuntoja