Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto | |||
Kansliapäällikkö | 155 | 11.09.2024 |
6362-2023 (02 05 01, 00 04 02, 00 01 05)
Sitoutuminen Kotoa kouluun -toimintaan vuosina 2024-2025
Muutosjohtaja Anu Parantainen, kehittämispäällikkö Maarit Luukkaa ja hankejohtaja Ville Hakala 5.9.2024:
Kotoa kouluun on Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöt ry:n vuonna 2021 yhteistyössä Turun kaupungin kanssa käynnistämä hanke, jonka tavoitteena on vähentää kouluakäymättömien lasten ja koulupoissaolotuntien määrää Turussa. Hankkeessa on kehitetty toimintamalli koulupudokkuuden ehkäisemiseksi ja varhaiseksi puuttumiseksi. Kotoa kouluun toiminnan piiriin kuuluvat Turussa koulua käyvät alakouluikäiset lapset. Toiminta on perheille maksutonta ja vapaaehtoista.
Kotoa kouluun toiminnan perhevalmentajat jalkautuvat lasten koteihin selvittämään yksilöllisesti syitä koulupoissaolojen taustalla ja auttamaan näiden syiden korjaamiseksi ja koulunkäynnin mahdollistamiseksi. Työskentelyssä tuetaan eri tavoin lasta ja hänen vanhempiaan sekä tarpeen mukaan koko perhettä. Tuen tiheys ja intensiteetti räätälöidään kunkin lapsen ja perheen mukaan tapauskohtaisesti. Kotoa kouluun perhevalmentajat tekevät tiivistä yhteistyötä lapsen opettajan ja koulun oppilashuollon henkilöstön kanssa sekä muiden lapsen ja perheen tukena olevien ammattilaisten kanssa (mm. lapsiperhesosiaalityö, lastensuojelun avohuolto, erikoissairaanhoito).
Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöt ry on esittänyt Turun kaupungille, että se jatkaisi tulokselliseksi osoittautuneet toiminnan rahoittamista. Hankkeen vuosibudjetti on 125 000 €, jolla katetaan kahden päätoimisen perhevalmentajan henkilöstökulut, toimitilakulut ja toimintakulut. Tiimin esihenkilöresurssi ja hallinnolliset kulut eivät sisälly tähän budjettiin. Toiminnan toteuttaminen tätä pienemmällä henkilöstöresurssilla ei ole mahdollista, sillä työturvallisuuden vuoksi kotiin jalkautuvaa työtä tulee tehdä työparityönä. Kotoa kouluun toiminta on herättänyt kiinnostusta myös laajemmin hyvinvointialueella, mutta toiminnan laajentaminen Turun ulkopuolelle vaatisi lisää henkilöstöresurssia toimintaan. Kahden perhevalmentajan työpanoksella pystytään juuri ja juuri vastaamaan Turun asiakastarpeeseen.
Kotoa kouluun toimintaa ovat rahoittaneet turkulaiset säätiöt (2021-2022), STEA (2023-2024) ja Turun kaupunki (omarahoitusosuus 2021-2023 ja asukasbudjetti 2023). Vuoden 2024 ajan pääosa toimintakuluista katetaan STEAn avustuksella ja kaupungilta tarvittava omarahoitusosuus on 20 000 euroa. Hallituksen säästötoimien vuoksi toimintaan ei ole haettavissa STEA-avustusta vuodelle 2025.
Esitämme, että Turun kaupunki sitoutuu yhteistyöhön Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöt ry:n toteuttaman Kotoa kouluun -toiminnan kanssa vuoden 2024 ja kevään 2025 aikana ja osoittaa sen rahoitukseen yhteensä 82 500 euroa. Rahoitus maksetaan kolmessa erässä toiminnan saumattoman jatkumisen varmistamiseksi. Ensimmäinen erä 20 000 euroa maksetaan syyskuussa 2024 kustannuspaikan 12050 Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen vuoden 2024 määrärahasta ja toinen erä 52 500 euroa joulukuussa 2024 kustannuspaikan 12050 Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen vuoden 2024 määrärahasta. Kolmas erä 10 000 euroa varataan kustannuspaikan 19044 Yhteisöllisyyden, hyvinvoinnin ja asuinalueiden tasapainoisen kehityksen kärkihanke vuoden 2025 määrärahaan ja maksetaan kesäkuussa 2025. Toiminnan toteuttaja on velvollinen raportoimaan toiminnan toteutumisesta maksatusten yhteydessä.
Yhteistyön jatkamisesta syyskaudesta 2025 eteenpäin neuvotellaan keväällä 2025. Mahdollisesta jatkosta päätetään erikseen.
Toiminnan vaikutukset
Varsinais-Suomen lastensuojelujärjestöt ry:n raportoinnin mukaan kotoa kouluun toiminnassa on ollut asiakkaana vuosien 2021-2024 aikana kaikkiaan 154 lasta perheineen. Asiakkaita on ollut tasaisesti ympäri Turkua 30:sta eri koulusta kaikilta luokka-asteilta 1–6, painottuen luokka-asteisiin 5 ja 6 (53 % luokat 1–4, 47 % luokat 5–6). Tyttöjä ja poikia on ollut asiakkaina lähes yhtä paljon. Asiakkaista suurimmalla osalla (79 %) on ollut äidinkielenä suomi, ruotsinkielisiä on ollut 16 % ja joku muu äidinkieli on ollut 5 %:lla. Noin puolet asiakkaista on ollut yhden vanhemman perheistä. Hieman yli puolet on ohjautunut toimintaan koulusta, viidesosa muun ammattilaisen ohjaamana (esim. sosiaalityö) ja alle kolmasosa on tullut toimintaan vanhemman aloitteesta. Lähes puolella asiakkaista on ollut asiakkuuteen tullessa myös lapsiperhesosiaalityön ja/tai erikoissairaanhoidon asiakkuus. Neuroerityisyys korostuu asiakaskunnassa.
Kotoa kouluun toiminnan asiakkuuden kesto on ollut 2–6 kuukautta hieman yli puolella asiakkaista. Reilu kolmasosa asiakkuuksista on kestänyt pidempään kuin puoli vuotta ja noin kymmenesosalla kesto on ollut alle 2 kuukautta. Asiakkuuden päättyessä vanhemmilta ja yhteistyökumppaneina olleilta ammattilaisilta kerätään palautetta toiminnasta. Vuoden 2023 kerättyjen vanhempien palautteiden perusteella perhevalmentajien työskentelystä oli ollut perheelle hyötyä (93 %). Työskentelyn tuloksena vanhempien kokema huoli lapsesta ja tämän koulunkäynnistä oli vähentynyt (90 %), lapsen hyvinvointi oli lisääntynyt (90 %) ja koulunkäynti helpottunut (86 %). Lapsen koulupoissaolot ja/tai myöhästymiset eivät välttämättä loppuneet kokonaan, mutta vähenivät vähintään jonkin verran (62 %). Vanhempien arvosana yhteistyön sujumiselle perhevalmentajien kanssa oli kiitettävä (9.3/10). Ammattilaisten arvioiden mukaan lapsi ja/tai perhe oli saanut Kotoa kouluun -työskentelyn myötä apua tilanteeseensa (88 %) ja lapsen hyvinvointi oli lisääntynyt (75 %).
Kotoa kouluun toiminnasta on valmistunut THL:n erikoistutkija Anna-Maria Isolan tekemä tutkimustyö, jonka perusteella Kotoa kouluun on ratkaisu, joka vastaa Opetus- ja kulttuuriministeriön johtaman valtakunnallisen Sitouttavan kouluyhteisötyön tavoitteisiin kehittää monialaista yhteistyötä koulupoissaolojen vähentämiseksi. Tutkimukseen haastateltujen asiakasvanhempien ja koulunkäynnin ammattilaisten mielestä toiminta vastaa monialaisen yhteistyön tarpeeseen rakentamalla koulun ja kodin yhteistyötä ja kokoamalla perheen eri ammattilaisverkostot yhteen. Tutkimusraportti kokonaisuudessaan
Kotoa kouluun-toiminnan merkitys osana kaupungin palvelutarjontaa
Kotoa kouluun -toiminnalla on merkittävä rooli lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisemisessä. Syrjäytymisen ehkäiseminen oli yksi Smart and Wise Turku -kärkihankkeen kuudesta painopistealueesta ja kaupunginvaltuusto hyväksyi syrjäytymisen ehkäisemisen ja sosiaalisesti kestävän kaupunkikehityksen edistämisen toimenpideohjelman 28.1.2019 (§ 7). Käynnissä olevalla valtuustokaudella toteutettavan Yhteisöllisyyden kärkihankkeen toimenpiteisiin kuuluu laaditun syrjäytymisen ehkäisyn toimenpideohjelman toteuttamisen seuranta ja syrjäytymisen ehkäiseminen on myös osa pormestariohjelmaa sekä kaupunkistrategiaa.
Nuorten syrjäytymistä tutkittaessa on prosessinomaisuus nähty siten, että ongelmat koulussa ja/tai kotona ovat syrjäytymisen ensimmäistä tasoa. Seuraavana tasona on epäonnistuminen koulussa ja koulun keskeyttäminen. Turun kaupungin rooli on toimia ennalta ehkäisevästi, myös syrjäytymisen ehkäisemisen osalta ja syrjäytymisen ehkäiseminen on osa myös hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä.
Kotoa kouluun-toiminta edustaa ennaltaehkäisevää sekä myös varhaisen puuttumisen mallia, jossa perheiden tilannetta katsotaan kokonaisvaltaisesti. Perheiden koteihin jalkautumalla on onnistuttu vähentämään koulupoissaoloja, tukemaan lapsen paluuta kouluun ja ehkäisemään koulun keskeyttämistä. Toiminnan kautta on pystytty myös vähentämään vanhemman kuormittumista ja ohjaamaan perhettä muiden tarpeellisten palvelujen pariin. Työskentelytapa on toiminut sillanrakentajana lapsen ja koulun välillä; opettajat ovat oppineet ymmärtämään perheen tilannetta paremmin. Lisäksi Kotoa kouluun -toiminta tarjoaa lapsille turvallisia aikuisia.
Turun kaupungin perusopetuksen näkökulmasta Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöjen tuottama Kotoa kouluun-palvelu on ollut merkittävä apu turkulaisille peruskoululaisille. Toiminnan avulla on voitua auttaa toista sataa perhettä tukemaan lapsensa paluuta takaisin kouluun pitkittyneiden poissaolojen jälkeen.
1.8.2024 voimaan astunut laki velvoittaa kuntia ennaltaehkäisemään oppilaiden syrjäytymistä, joista koulupoissaoloihin puuttuminen on yksi merkittävä toimi. Kotoa kouluun-toiminta on varhaisen tuen toimintamalli alakouluikäisille oppilaille, jotka ovat vakavan syrjäytymisuhan alla koulunkäynnin epäsäännöllisyyden vuoksi. Sen ainutlaatuisuus ja vaikuttavuus rakentuu oppilaalle räätälöityyn yksilölliseen tukeen, jossa huomioidaan koulusta ja perheestä rakentuva kokonaiskuva. Koululla ei yksinään olisi koskaan mahdollisuutta ja aikaa päästä tällaiseen rinnallakulkijuuteen oppilaan perheen kanssa. Toiminnan olennainen osa onkin vanhemmuuden tukeminen. Työn tulokset vahvistavat siitä, että perheeseen kohdistetut tukitoimet vaikuttavat suotuisasti vanhemmuuteen ja lapsen hoivaavaan huolenpitoon, kasvuolosuhteiden turvallisuuteen ja sitä kautta koko perheen hyvinvointiin ja terveyteen. Myös lapsen resilienssin on nähty vahvistuvan vanhemmuutta tukemalla.
Kotoa kouluun-toimintaan ohjautuvista perheistä valtaosa on jo muun tuen piirissä, kuten lapsiperhesosiaalityön, erikoissairaanhoidon tai lastensuojelun avohuollon. Kotoa kouluun-toiminnan perhevalmentajat linkittävät oppilaan ja perheen kannalta tärkeät toimijat yhteen, jotta perheen saama moniammatillinen tuki olisi selkeämpää.
Turkulaisista oppilaista 40% käy säännöllisesti koulua (poissaoloja 0-99h/lukuvuosi). N. 200 oppilaalla on edelleen poissaoloja vähintään 300h ja n.30 oppilaalla yli 600h lukuvuodessa. Runsaita poissaoloja on eniten 7. ja 8.-luokan oppilailla, mutta joukossa on alakouluikäisiä oppilaita huolestuttavan paljon. (Lähde: Turun perusopetuksen poissaolotilasto lv. 2023-2024)
Osana kaupungin perusopetusta toimii nk. pysäkkiluokka. Luokka on tarkoitettu koulukäymättömille yläkouluikäisille oppilaille, joiden peruskoulun suorittaminen uhkaa keskeytyä runsaiden poissaolojen vuoksi. Toiminta keskittyy tukemaan oppilaiden kouluun kiinnittymistä ja opinnoissa edistymistä. Luokalla voi opiskella enintään 6 kuukautta.
Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöt ry:n tuottama Kotoa kouluun-toiminta on täydentänyt Turun kaupungin palvelutarjontaa joustavana matalan kynnyksen palveluna. Toiminta on ennaltaehkäissyt oppilaiden ja perheiden ongelmien kasautumista ja vähentänyt raskaampien tukitoimien tarvetta myöhemmin oppilaan koulupolulla.
Kotoa kouluun- toiminta on kustannustehokkain tapa tuottaa ennaltaehkäisevää palvelua koulupudokkaille. Toiminta on todentanut sen, että vaikuttavaa ja pysyvää tulosta saadaan silloin, kun oppilaan lisäksi apua saavat myös muu perhe ja eteenkin vanhemmat. Vanhempien tukemiseen tarvitaan erityistason osaamista, jota kouluissa työskentelevillä ammattilaisilla ei peruskoulutuksensa puolesta ole.
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
PäätösPäätin, että Turun kaupunki sitoutuu yhteistyöhön Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöt ry:n toteuttaman Kotoa kouluun -toiminnan kanssa vuoden 2024 ja kevään 2025 aikana ja osoittaa sen rahoitukseen yhteensä 82 500 euroa.
Rahoitus maksetaan kolmessa erässä toiminnan saumattoman jatkumisen varmistamiseksi. Ensimmäinen erä 20 000 euroa maksetaan syyskuussa 2024 kustannuspaikan 12050 Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen vuoden 2024 määrärahasta ja toinen erä 52 500 euroa joulukuussa 2024 kustannuspaikan 12050 Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen vuoden 2024 määrärahasta. Kolmas erä 10 000 euroa varataan kustannuspaikan 19044 Yhteisöllisyyden, hyvinvoinnin ja asuinalueiden tasapainoisen kehityksen kärkihanke vuoden 2025 määrärahaan ja maksetaan kesäkuussa 2025.
Toiminnan toteuttaja on velvollinen raportoimaan toiminnan toteutumisesta maksatusten yhteydessä.
Yhteistyön jatkamisesta syyskaudesta 2025 eteenpäin neuvotellaan keväällä 2025. Mahdollisesta jatkosta päätetään erikseen.
Tuomas Heikkinen
kansliapäällikkö
Jakelu
tiedVarsinais-Suomen lastensuojelujärjestöt ry
tiedKasvatus ja opetus, perusopetus
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, talouspalvelut
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX