Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto, viestintä- ja markkinointipalvelut | |||
Viestintäjohtaja | 7 | 27.08.2024 |
5915-2024 (02 08 00)
Turun 2029-tarinan ja 800-vuotisjuhlavuoden ilmeen hankinta
Konsernihallinto, elinvoimajohtaja Vesa Palander:
Turun kaupunki on keskellä valtavaa muutosta. Kaupunki kasvaa ja kehittyy ennennäkemättömällä vauhdilla. Myös imagon eli mielikuvan Turusta pitää muuttua kasvun mukana.
Kaupungin 800-vuotisjuhlavuosi 2029 on usean hankkeen ja kehittämisen tavoitevuotena. Siksi on luontevaa, että Turun mielikuvaa lähdetään muokkaamaan määränpäänä juhlavuosi 2029. Tavoitteena on luoda Turulle ehjä, kattava ja yhteinen tarina ja samalla juhlavuoden ilme.
Brändin sisällöllinen päivitys tarkoittaa Turun pääviestien kirkastamista ja luomista, puhetavan päivittämistä sekä Turun työkalupakkia. Yhteinen työkalupakki sisältää yhdessä paikassa kaiken, mitä kaupungin johto, päälliköt ja työntekijät sekä myös ulkopuoliset sidosryhmät tarvitsevat Turusta puhumiseen ja esittelyyn. Työkalupakki tarjoaa yhtenäisen tavan puhua kaupungista riippumatta siitä, mikä taho tai kuka henkilö Turusta puhuu.
Vuoden 2029 ilme tarkoittaa juhlavuoden logon ja muun visuaalisen maailman suunnittelua.
Työn valmistelu ja osallistaminen on alkanut jo keväällä 2024 ja nyt mainostoimiston kanssa kokonaisuus viimeistellään niin, että Turun tarina, työkalupakki ja 2029-ilme ovat valmiina alkuvuodesta 2025. Valmistelussa hyödynnetään jo tehtyä tutkimus-, suunnittelu- ja kehitystyötä Hilp Oy:n konsultti Piritta Koiviston kanssa. Yhteistyötä hänen kanssaan myös jatketaan.
Turun tarinan ja 2029- ilmeen kokonaisuus tukee kaupungin strategisia tavoitteita ja työskentelyä ohjataan kaupungin johtoryhmästä. Projektin toimeenpaneva ryhmä on kaupungin markkinoinnin johtoryhmä, jossa ovat elinvoimajohtaja Vesa Palander (pj), viestintäjohtaja Saara Malila, tutkimusjohtaja Timo Aro, tapahtumajohtaja Antti Kirkkola, kulttuurijohtaja Anu Laitila, matkailujohtaja Kristiina Kukkohovi, Business Turun viestintäjohtaja Tapani Mylly sekä markkinointipäällikkö Juha Elo (sihteeri). Projektin jalkauttamisesta ja mittaamisesta vastaa Turun kaupungin viestintä- ja markkinointipalvelut tiiviissä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
Projektiin osallistetaan eri vaiheissa niin kaupungin työntekijöitä, luottamushenkilöitä, sidosryhmiä, yrityksiä ja asukkaita.
Turun kaupungilla on kilpailutettu puitejärjestely Mainostoimistopalveluista (diaarilla 4435-2022).
Kyseisen hankinnan ehdoissa on mainittu, että Tilaaja pidättää itsellään oikeuden kilpailuttaa erikseen kaupungin kärkihankkeiden, muiden strategisesti tärkeiden kokonaisuuksien tai suurtapahtumien viestinnän ja markkinoinnin tai niiden osia.
Turun tarina kirkastaminen, työkalupakin ja 2029-vuoden ilmeen kilpailutus päätettiin tehdä tähän ehtoon viitaten kahden tilaajan vapaasti valitseman mainostoimiston kesken. Mukaan valittiin mainostoimistot Drama Queen Communications ja Nitro Group Oy, jotka molemmat ovat Turun kaupungin mainostoimistopalveluiden sopimuksessa, toinen ns. strategisena ja toinen ns. toteuttavana mainostoimistona.
Hankinnassa on kysymys julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) kansalliset kynnysarvot alittavasta hankinnasta eli ns. pienhankinnasta.
Molempien valittujen palveluntuottajien kesken pidettiin tapaamiset, joissa esiteltiin hankintaa ja tarkennettiin, millä tapaa tarjoukset halutaan.
Tarjoajille ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus yhden palveluntuottajan kanssa.
Tarjoukset saatiin määräaikaan mennessä molemmilta kilpailutukseen valituilta palveluntuottajilta.
Tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kahdessa vaiheessa: 1) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 2) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa arvioidaan läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.
Arvioinnissa todettiin tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta
Tarjouspyynnössä valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että vertailu tehdään hinnan ja laadun perusteella.
Hinnan arviointi
Pyydetyt asiat | Drama Queen | Nitro |
Tarina, pääviestit, tone-of-voice | 9.600 € | 9.500 € |
Työkalupakki/pelikirja | 22.400 - 25.400 € | 14.000 - 19.000 € |
2029-ilme | 25.000 € | 18.000 - 22.000 € |
Muuta | +ehdotus: kuvakonsepti 4.800 € +erikseen: pelikirjan muotoilu 12.800 € (eivät mukana kokonaishinnassa) | -ei muita ehdotuksia |
Yhteensä | 57.000 - 60.000 € | 41.500 - 50.500 € |
Laadun arviointi (arviointikriteereinä selkeys, toteutettavuus, asiakasymmärrys ja kunnianhimoisuus)
Parhaaksi tarjoukseksi vertailussa arvioitiin Nitro Group Oy:n tarjous.
Viestintäjohtaja Saara Malila:
PäätösPäätin edellä esitetyin perustein, että Turun tarina kirkastaminen, työkalupakin ja 2029-vuoden ilmeen palveluntuottajaksi valitaan Nitro Group Oy tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.
Työtä tehdään yhteistyössä edellä mainitun työryhmän kanssa ja työn sisältö tarkentuu työn edetessä.
Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella tai tilauksella. Päätös voi muuttua tehdyn hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Saara Malila
Viestintäjohtaja
Oikaisuohje liitteenä.
Lisätiedot: viestintäjohtaja Saara Malila, p. 044 907 5710
Jakelu
aoDrama Queen Communications Oy
aoNitro Group Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, talouspalvelut
tiedKonsernihallinto, viestintä- ja markkinointipalvelut
tpvXXXXX