Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, lakipalvelut 
Lakiasiainjohtaja13223.08.2024 

1599-2024 (03 06 02)

Vahingonkorvausvaatimus autovahingosta Peltolantiellä 24.2.2024 noin klo 23.45

Konsernihallinnon lakipalvelut, oikeudellinen asiantuntija Mia Ylinen ja juristi Jukka Jyrkinen 7.8.2024:

Turun kaupungille esitetty korvausvaatimus

Taksi Abrahamsson Oy (Y-tunnus: 2918673-4, jälj. myös yhtiö) on esittänyt Turun kaupungille 511,85 euron suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen Turussa Peltolantiellä olleen kuopan yhtiön taksiautolle aiheuttamasta autovahingosta (rek.nro TX-1), joka on tapahtunut 24.2.2024 klo 23.45. Korvaushakemuksen mukaan autolla on vahinkohetkellä ajettu Peltolantiellä isoon kuoppaan Peltolantien ja Luolavuorentien risteyksessä seurauksella, että auton rengas on puhjennut kyljestä ja vanne on vahingoittunut, minkä johdosta auto on vahinkotapahtuman jälkeen jouduttu hinaamaan rengasliikkeeseen, jossa seuraavana päivänä vanne on korjattu ja autoon on laitettu uusi rengas. Vahingoittuneen esineen iäksi on ilmoitettu viisi kuukautta. Korvaushakemuksen mukaan kyseinen vahinko ei ole käsiteltävänä missään vakuutusyhtiössä.

Yhtiö vaatii kaupunkia korvaamaan vahingoittuneesta renkaasta 150,00 euroa, rengastyöstä 30,00 euroa, vanteen oikaisusta 80,00 euroa ja kuljettajan viiden tunnin menetetyn työajan aiheuttamasta tulonmenetyksestä 251,85 euroa (5 x 50,37 euroa/tunti). Kaupungille esitetty korvausvaatimus on yhteensä 511,85 euroa (sis. alv. 24 %).

​Korvaushakemukseen ei ole liitetty tositeselvitystä auton korjauskustannuksista tai yhtiön tulonmenetyksestä taikka kuvia auton vahingoista.

Asiassa saatu selvitys

Vahinkopaikan kunnossapidosta vastaavana kaupungin urakoitsijana toimii Kuntec Oy (jälj. urakoitsija). Urakoitsija on 4.6.2024 kaupungille antamassaan selvityksessä ilmoittanut, että urakoitsija oli 26.2.2024 saanut tiedon kyseisestä routareiästä Turun kaupungin kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden infravalvonnasta, minkä jälkeen urakoitsija on tarkastanut vahinkopaikan 27.2.2024 klo 7.51 ja oli aloittanut reiän paikkauksen heti samana päivänä klo 9.30, minkä jälkeen reiän paikkaus on ollut valmis 27.2.2024 klo 12.30.

​Turun kaupungin palautepalveluun on tullut ilmoitus kyseisestä routareiästä lauantaina 24.2.2024 klo 12.19 ja sunnuntaina 25.2.2024 klo 11.41 ja klo 20.01. Tämän jälkeen palautepalvelu on välittänyt mainitut palautteet maanantaina 26.2.2024 kaupungin infravalvontaan, joka on välittänyt palautteet edelleen samana päivänä kaupungin urakoitsijalle. Kaupungin palautepalveluun saapuneet ilmoitukset eivät välity palautepalvelusta eteenpäin viikonlopun aikana, vaan ainoastaan arkipäivisin työajalla. Palautepalveluun tulee palautteita erilaisista asioista ja palautepalvelu tarkistaa palautteet manuaalisesti henkilökunnan työajan puitteissa. Palautepalvelu välittää palautepalveluilmoitukset eteenpäin kulloinkin kysymykseen tulevalle vastuutaholle (tässä kaupungin infravalvonta).

​Yhtiön vahinko on tapahtunut ennen kuin kaupungin infravalvonta tai kaupungin urakoitsija ovat saaneet tiedon kysymyksessä olevasta vahinkopaikasta.

​Yhtiö on liiketoiminnastaan arvonlisäverovelvollinen toiminnan harjoittaja.

Asiaan sovellettava lainsäädäntö

Kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain (jälj. kunnossapitolaki) mukaan kadun kunnossapito kuuluu kunnalle. Mainitun lain 3 §:n mukaan kadun kunnossapito käsittää ne toimenpiteet, joiden tarkoituksena on pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa.

Kaupungin vastuu kadun kunnossapitäjänä määräytyy vahingonkorvauslain mukaisena tuottamusvastuuna (vahingonkorvauslaki 2 luku 1 §) eikä vastuu ole ns. ankaraa tuottamuksesta (huolimattomuus, laiminlyönti) riippumatonta vastuuta. Korvausvelvollisuus edellyttää vahingon aiheuttajan toiminnalta vahinkoon syy-yhteydessä olevaa tuottamusta. Korvausvastuuta eivät synnytä ennalta-arvaamattomat vahinkotapahtumat. Kadun kunnossapito on kaupungille lakisääteinen velvollisuus, joten kaupunki vastaa myös kunnossapitotoimiin käyttämänsä urakoitsijan tuottamuksesta.​ Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan kadun kunnossapitäjällä on ns. korostunut huolellisuusvelvoite kadun kunnossapidossa, mikä tarkoittaa sitä, että kadun kunnossapitäjän tulee osoittaa toimineensa kadun kunnossapidossa olosuhteet huomioon ottaen huolellisesti.​

Tieliikennelain 2 luvun 3 §:n mukaan tienkäyttäjän on vaaran ja vahingon välttämiseksi noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Vahingonkorvauslain 5 luvun 5 §:n mukaan esinevahinkona on korvattava muun muassa esineen korjauskustannukset ja vahingosta aiheutuneet muut kulut sekä esineen arvonalennus taikka tuhoutuneen tai hukatun esineen arvo. Vahingonkorvauslakiin pohjautuvan vakiintuneen vahingonkorvauskäytännön mukaan esinevahinko korvataan siihen käypään arvoon eli päivän arvoon, joka esineellä oli juuri ennen vahinkotapahtumaa.

​Vakiintuneen vahingonkorvausoikeudellisen käytännön mukaan arvonlisäverovelvollisen toiminnan harjoittajan vahingon korjauskustannuksiin sisältyvää arvonlisäveroa ei korvata, koska toiminnan harjoittaja voi vähentää tämän arvonlisäveron omassa arvonlisäverotuksessaan.

Oikeudellinen arviointi

Talvisin ja keväisin esiintyy säätilojen muutosten (vesisateet, lämpötilojen nopeat ja suuret vaihtelut, routiminen) aiheuttamia routavaurioita ja muita päällystevaurioita asfalttipintaisille ja muillekin kaduille. Nämä vauriot saattavat syntyä hyvin nopeasti, jopa parin tunnin sisällä. Routavauriokuoppien tarkkaa paikkaa ei voi etukäteen tietää. Viime talvena sääolosuhteet ovat olleet erityisen vaikeat, kun kovan pakkaskauden jälkeen lämpötila on nopeasti noussut ja sahannut nollan molemmin puolin, samalla aiheuttaen laajalti routavaurioita kaupungin katuverkolla.

​Kaupungin palautepalvelu on saanut ilmoituksen kyseisestä vahinkopaikasta ennen yhtiön vahinkotapahtumaa, mutta palautepalvelussa ei viikonlopun aikana ole henkilökuntaa välittämässä palautteita eteenpäin kaupungin vastuutahoille. Asiassa saadun selvityksen mukaan urakoitsija tai kaupungin infravalvonta eivät siten ole olleet tietoisia kyseisestä reiästä/kuopasta ennen yhtiön vahinkotapahtumaa eikä vahinkopaikalla ole tämän vuoksi tehty korjaus- tai varoitustoimenpiteistä ennen yhtiön vahinkoa. Yhtiön vahinko ei ole seurausta kaupungin huolimattomuudesta tai laiminlyönnistä.

​Yhtiön vahinkotapahtuma on ollut kaupungille ennalta-arvaamaton, minkä vuoksi kaupungilla ei ole korvausvastuuta asiassa. Vahingon ennakoitavuutta pidetään korvausvastuun yleisenä kriteerinä niin, että korvausvastuu ei käsitä vahinkoja, joiden aiheutuminen on ollut ennalta-arvaamatonta (Ari Saarnilehto - Vesa Annola - Mika Hemmo - Juha Karhu - Leena Kartio - Eva Tammi-Salminen - Juha Tolonen - Jarmo Tuomisto - Mika Viljanen: Varallisuusoikeus, 2. uud. painos, Helsinki 2012 s. 582).​

​​Kaupungilla ei ole tuottamuksestaan riippumatonta ankaraa vastuuta katualueilla tapahtuvista vahingoista.

​Kaupungilla ei ole lakiin perustuvaa korvausvastuuta yhtiön vahingosta.

Toimivalta

Turun kaupungin hallintosäännön (Kv 17.4.2023 § 73) 43 §:n 5 kohdan mukaan kansliapäällikön erityiseen toimivaltaan konsernihallinnon ja koko kaupungin tasolla kuluu myöntää vahingonkorvaus 50.000,00 euroon (alv. 0 %) saakka.

​Kaupungin kansliapäällikkö on 5.6.2023 § 178 tehnyt konsernihallinnon hallinnon järjestämisestä päätöksen, jonka mukaan konsernihallinnon johtavalla kaupunginlakimiehellä (nyk. lakiasiainjohtaja) on toimivalta myöntää kaupungilta vaadittu vahingonkorvaus 50.000,00 euroon (alv. 0 %) saakka.

​​​Johtopäätös

​​Edellä esitetyin perustein Turun kaupunki päättänee kokonaisuudessaan hylätä kysymyksessä olevan Taksi Abrahamsson Oy:n vahingonkorvausvaatimuksen.

Lakiasiainjohtaja Pauliina Ahlas:

Päätös​​Päätin, että Turun kaupunki edellä esitetyssä asiassa hylkää kokonaisuudessaan Taksi Abrahamsson Oy:n vahingonkorvausvaatimuksen.

Pauliina Ahlas

lakiasiainjohtaja

​Oikaisuvaatimusohjeet liitteenä

Jakelu

aoTaksi Abrahamsson Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedKaupunkiympäristö, katuympäristön kunnossapito ja kaupunkivedet
tiedXXXXX