Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, hankintapalvelut 
Hankintajohtaja7719.08.2024 

12852-2022 (02 08 00)

Lukkojen korjaus-, sarjoitus- ja asennustyöt sopimuksen sopimusmuutos

Konsernihallinto, Hankintapalvelut palveluasiantuntija, hankinta-asiantuntija Taru Marjamäki 19.8.2024:

Hankinnan tausta

Turun kaupungin hankintapäällikön päätöksellä 30.5.2023 § 93 on hankittu Lukkojen korjaus-, sarjoitus- ja asennustöitä Lukkotaiturit Oy:ltä. Turun kaupungin ja Lukkotaiturit Oy:n välinen sopimus on ajalle 1.9.2023-31.8.2025. Korjaus, sarjoitus ja asennustöiden lisäksi Tilaaja on voinut ostaa lukkotarvikkeita, jotka riippulukkoja lukuun ottamatta toimitetaan palvelun yhteydessä. Riippulukot on voinut tilata Tilaajan SAP-järjestelmästä, ja Palveluntoimittaja on toimittanut ne Tilaajan keskusvarastolle. Sopimuksen mukainen toimitustapa on ollut TOP.

​Kilpailutettuja riippulukkoja on ollut neljää erilaista ja sopimusaikana niitä on tilattu yhteensä 11 kpl, joiden yhteenlaskettu hinta on ollut 339 euroa (alv 0 %).

​Hankintapäätöksen ja sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen Turun kaupungin keskusvaraston toiminta osoitteessa Biolinja 25, 20750 Turku on päättynyt 31.12.2023. Uusi jakeluvarasto aloitti 1.1.2024 osoitteessa Länsi-Avantintie 7, 21420 Lieto.

​Palveluntuottaja katsoo, että sen ei ole enää tarkoituksenmukaista toimittaa rippulukkotilauksia uuteen osoitteeseen ilman veloitusta. Palveluntuottaja esitti riippulukkojen toimitushinnaksi 50 €/toimitus tai vaihtoehtoisesti Tilaaja voisi noutaa lukot palveluntuottajalta. Turun kaupunki katsoo, että toimitusmaksun kanssa yksittäisen riippulukon hinta nousisi kohtuuttomaksi eikä tilausten nouto Palveluntuottajan toimipaikasta ole tarkoituksenmukaista.

Hankinnassa oli kysymys tavarahankinnasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) EU-kynnysarvot (EU-hankinta).

Sopimusmuutos

Pääsopimukseen esitetään tehtäväksi hankintalain 136 §:n 2 momentin 5 kohdan mukainen sopimusmuutos, siten että seuraavat sopimustuotteet poistetaan SAP tuoteluettelosta:

• Riippulukko Abloy 3020, terässanka 35 mm tai vast.

• Riippulukko Abloy PL 321/ 20 Classic tai vast.

• Riippulukko Abloy PL 330/25 Classic tai vast.

• Riippulukko Abloy PL 330/50 Sento tai vast.

Riippulukot ovat edelleen sopimustuotteita ja niitä voi edelleen ostaa Palveluntuottajalta palvelun yhteydessä, mutta ei tilata Tilaajan toimipisteelle. Tilaajalla on mahdollisuus tilata vastaavia riippulukkoja SAP-järjestelmän kautta muulta sopimustoimittajalta, joka ei peri toimitusmaksua.

​Liite 1 Sopimusmuutosluonnos

​Hankintajohtaja Susanna Sarvanto-Hohtari:

Päätös​​Päätän edellä esitetyin perustein, että hankintasopimukseen tehdään muutos seuraavasti:

Riippulukot Abloy 3020, Abloy PL 321/ 20, Abloy PL 330/25 ja Abloy PL 330/50 poistetaan SAP tuoteluettelosta. Tilaajalla on mahdollisuus tilata vastaavia riippulukkoja SAP-järjestelmän kautta muulta sopimustoimittajalta, joka ei peri toimitusmaksua.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Susanna Sarvanto-Hohtari

hankintajohtaja

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.

Lisätiedot: hankinta-asiantuntija Taru Marjamäki 040 185 4011.

Jakelu

aoLukkotaiturit Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Khankpa § 77
Liite 1:Liite 1 Sopimusmuutosluonnos