Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, integraatiotoiminto 
Integraatiojohtaja1216.08.2024 

5569-2024 (02 08 00)

Asiointitili - esiselvitys ja vaatimus- määrittelyn konsultointi

Integraatiotoiminto, Asiakasohjaus, asiakkuusjohtaja Johanna Ritvanen, hankepäällikkö, Arto Karilahti ja hankintapalvelun osuus, projektipäällikkö Pekka Lång 16.8.2024:

Hankinnan tausta

Asiointitili-hankkeen esiselvitys- ja vaatimusmäärittely käynnistyi 2024 huhtikuussa ja ensimmäinen vaihe päättyy syyskuun 2024 lopussa.​

Digia Finland Oy on toteuttanut Turun kaupungin kanssa Asiointitili-portaalin MVP-toteutusta vuosien 2021-2022 aikana, työt jäädytettiin keväällä 2022 asiakkaan toimesta.​

Esiselvityksen tavoitteena on selkeyttää hankkeen tavoite ja arvioida sen toteuttamiskelpoisuus, resurssit, kustannukset, aikataulu, alustava roadmap ja mahdolliset riskit. Tärkeä osa esiselvitystä on nykytilan ja tavoitetilan hahmottaminen (arkkitehtuuri ym. olennaiset asiat) ja askeleet nykytilasta tavoitetilaan.​

Turun kaupunki on kilpailuttanut Ihmis- ja yrityslähtöisen kunnan toimintamallien ja niitä tukevien järjestelmien kehittämisen asiantuntija- ja konsultti asiantuntijapalveluiden puitejärjestelyn (13642–2021), joka on sisältänyt osakokonaisuuden 11. Dynamics 365 integroinnin kehittäminen ja konfigurointi.​

Turun kaupungin Hankintapalvelut on pyytänyt puitejärjestelyyn perustuvalla minikilpailutuksella tarjousta Asiointitili - esiselvitys ja vaatimus- määrittelyn konsultointi kustannusarviointi hankinnasta Integraatiotoiminto, Asiakasohjaus palvelukokonaisuuden käyttöön.​

Tarjouspyyntö lähetettiin 1.7.2024 Cloudia-kilpailutusjärjestelmän kautta Digia Finland Oy:lle, jolla on sopimus osakokonaisuuden 11, Dynamics 365 integroinnin kehittäminen ja konfigurointi.​

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja hankinnalle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset.​

Hankinnasta ei esitetty kysymyksiä.​

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus yhden palveluntuottajan kanssa.​

Tarjoukset saatiin määräaikaan 7.8.2024 klo 11.00 mennessä seuraavilta palveluntuottajilta/toimittajilta: Digia Finland Oy:ltä.​

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kahdessa vaiheessa: 1) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 2) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

​Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa arvioidaan läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

​Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.​

Arvioinnissa todettiin tarjouksen täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta

Tarjousvertailua ei tarvitse tehdä, koska saatiin vain yksi tarjous.​

Asiantuntija- ja konsultointityö: asiointitilin esiselvitys ja vaatimus määrittelyn ensimmäisen vaiheen työnkokonaishinta: 2493,05 €.​

Työt laskutetaan Turun kaupungilta kuukausittain toteuman mukaan, puitesopimuksen mukainen päivähinta 712,30 €/htp (94,97 €/h), ALV 0 %.​

Projektiin on rahaa käytettävissä (Max. 30 000 €).

Integraatiojohtaja Minna Sartes:​

Päätös​Päätin edellä esitetyin perustein, että asiointitili - esiselvitys ja vaatimus- määrittelyn konsultointi hankinnan palveluntuottajaksi/toimittajaksi ajalle 1.9.2024-31.12.2024 valitaan Digia Finland Oy tarjotuin hinnoin sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.​

Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.​

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.​

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.​

Minna Sartes

integraatiojohtaja

​Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.

​Lisätiedot: Lisätiedot: hankejohtaja, Arto Karilahti, p. 0449075880

Jakelu

aoDigia Finland Oy
tiedKaupunginhallitus
tpvXXXXX