Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, integraatiotoiminto 
Integraatiojohtaja707.08.2024 

3743-2024 (02 08 00)

Nuorille suunnattujen palvelujen ja asiakasohjauksen nykytilan kartoitus

Asiakkuusjohtaja Johanna Ritvanen, palveluiden hallinnan johtaja Juhani Anttonen, asiantuntija Petri Koskenoja ja projektipäällikkö Sari Holmberg 6.8.2024:

Osana asiakaslähtöisen digitaalisen palvelun kehittämistyötä on tavoitteena rakentaa nuorille asiointitilipalvelu, joka toteutetaan vaiheittain. Kilpailutettu toimeksianto on osa alla kuvattua isompaa kehittämishankkeen kokonaisuutta, jonka tavoitteena on kaupunkitasoinen, horisontaalinen, ensimmäisen kontaktin asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli nuorille turkulaisille. Nuoren tulisi saada tarvitsemaansa palvelua ensikontaktista lähtien, yhteydenottokanavasta riippumatta, jotta voidaan lisätä hyvinvointia ja ehkäistä häiriökäyttäytymistä sekä syrjäytymistä. Jotta palvelua voidaan kehittää on ensimmäisessä vaiheessa kartoitettava kaikki Turun kaupungin eri palvelualueiden nuorille tarjoamat palvelut.

​Hankinnasta tehtiin puitejärjestelysopimuksen sisällä aiempi minikilpailutus ja tarjoukset saatiin 12.3.2024. Hankinta keskeytettiin (integraatiojohtajan päätös 1.05.2024 § 6), koska tarjouspyyntö oli tulkinnanvarainen, ja hankinnan kohteen kuvaus oli epäselvä.

​Turun kaupungin hankintapalvelut on uudestaan pyytänyt tarjouksia konsernihallinnon integraatiotoiminnon toimeksiannosta liittyen nuorille suunnattujen palvelujen ja asiakasohjauksen nykytilan kartoitukseen.

​Kyseessä on puitejärjestelyyn Ihmis- ja yrityslähtöisen kunnan toimintamallien ja niitä tukevien järjestelmien kehittämisen asiantuntija- ja konsultointipalvelut (13642-2021) liittyvä tarjouspyyntö minikilpailutuksena sopimustoimittajille osakokonaisuudessa 2 "Palveluhallinnan kehittäminen".

​Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja ehdottomat vaatimukset sekä tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjoushinta tuli ilmoittaa verottomana päivähintana tarjouspyynnössä edellytetyllä tavalla. Tarjottuhinta ei saanut ylittää puitejärjestelyssä tarjottua päivähintaa (7,5 h).

​Tarjoukset saatiin määräaikaan 17.6.2024 klo 11.00 mennessä seuraavilta palveluntuottajalta:

Koska tarjoajien soveltuvuus on tarkistettu palveluntuottajien valinnassa puitejärjestelyyn, suoritettiin tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutettiin kahdessa vaiheessa:

  1. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen​
  2. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta​​

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Tarjoukset arvioitiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin. Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.

Kaikkien tarjoajien tarjousten todettiin täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

​​​Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta

​Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioitiin tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavalta palvelulta edellytetään. Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin seuraavin vertailuperustein:

Kokonaishinnan maksimipisteet 40 (pienin annettu arvo / tarjottu arvo) *40

Laadun maksimipisteet 60,00 (tarjottu arvo / suurin annettu arvo) *60.

Maksimiyhteispisteet 100.

​Esitämme että asiointitilin esiselvityksen ja vaatimusmäärittelyn palveluntuottajiksi valitaan eniten vertailussa pisteitä saanut JJS Konsulttiverkko Oy (2869647-6) tarjotulla hinnalla ja muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

​Tarjoajien saamat pisteet ja etusijajärjestys on esitetty liitteessä 1.

Liite 1​Vertailutaulukko

Liite 2​Toimintasuunnitelman pisteytys ja perusteet

Sopimuskausi alkaa 15.09.2024 (tavoite).

Integraatiojohtaja Minna Sartes 6.8.2024:

Päätös​​​Päätin, että nuorille suunnattujen palvelujen nykytilan asiakasohjauksen kartoitus hankitaan JJS Konsulttiverkko Oy:lta (2869647-6) tarjotulla hinnalla ja muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin. Projektin maksimibudjetti on 40 000 euroa, jonka kustannukset kirjataan kustannuspaikalle 12020.

​Perustellusta syystä palvelua voidaan ostaa hankintapäätöksestä poiketen. Hankintayksikkö ei tällä hankintapäätöksellä sitoudu tarjouspyynnössä ilmoitettuun ennakoituun hankintavolyymiin ja -arvoon.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja oikaisuvaatimusohjeet tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn oikaisuvaatimuksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Minna Sartes

integraatiojohtaja

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.

Lisätiedot: Projektipäällikkö Sari Holmberg, puh. 040-3585609

Jakelu

aoCGI Suomi Oy
aoDigia Finland Oy
aoGofore Lead Oy
aoJJS Konsulttiverkko Oy
aoTamora Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedAnttonen Juhani
tiedHolmberg Sari
tiedKoskenoja Petri
tiedRitvanen Johanna


Liitteet:

Kitoimin § 7
Liite 1:Vertailutaulukko
Liite 2:Toimintasuunnitelman pisteytys ja perusteet