Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 247 | 12.08.2024 | 11 |
8247-2023 (02 08 00)
Hankintaoikaisuvaatimus koskien kankaiden ja tekstiilityön tarvikkeiden hankintaa
Tiivistelmä:
Hankintajohtajan hankintapäätöksestä 10.6.2024 § 65 koskien kankaiden ja tekstiilityön tarvikkeita on tehty hankintaoikaisuvaatimus. Kaupunginhallitukselle esitetään, että hankintaoikaisuvaatimus hylätään kokonaisuudessaan perusteettomana.
Kh § 247
Konsernihallinto, lakipalvelut, juristi Sanni-Sofia Nieminen 5.8.2024:
Asian tausta
Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia kankaiden ja tekstiilityön tarvikkeiden hankintaan Turun kaupungin eri palvelukokonaisuuksien ja Kaarinan kaupungin käyttöön ajalle 15.8.2024 (tavoite) – 14.9.2028, minkä jälkeen sopimusta voidaan jatkaa Tilaajan kirjallisella päätöksellä alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella ajalle 15.9.2028-30.9.2030.
Hankinnassa on kysymys tavarahankinnasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) EU-kynnysarvot (EU-hankinta).
Hankintaa koskeva EU-hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 18.4.2024 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi,EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) -tietokannassa. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.
Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 14.5.2024. Kysymyksiin annettujen vastausten perusteella hankinnasta lähetettiin julkaistavaksi korjausilmoitus 14.5.2024 ja 23.5.2024. Tarjousten jättöaikaa pidennettiin 4.6.2024 asti.
Tarjoukset saatiin määräaikaan 4.6.2024 klo 11.00 mennessä seuraavilta tarjoajilta osakokonaisuuksittain:
1. Yleiskankaat: Eurokangas Oy, Fabricol Oy, Ratex Oy, Tekstiilipalvelu Oy
2. Pellava- ja lakanakankaat: Fabricol Oy, Ratex Oy, Tekstiilipalvelu Oy
3. Suojavaatekankaat: Fabricol Oy, Foxa Oy
4. Verho- ja sisustuskankaat: Eurokangas Oy
5. Verhoilukankaat: Eurokangas Oy
6. Verhoilukankaat keino ja tekninen nahka: Eurokangas Oy, Fabricol Oy, Muovikum Oy, Ratex Oy
7. Sisätyynyt: Ratex Oy
8. Matot: ei tarjouksia
9. Matonkuteet: Ratex Oy
10. Akustiikkakankaat ja niiden materiaalit: Muovikum Oy
11. Tekstiilityön nauhat: Eurokangas Oy, Fabricol Oy, Ratex Oy
12. Vetoketjut: Eurokangas Oy, Fabricol Oy, Ratex Oy, Ullaka Oy
13. Tekstiilityön nepit ja napit: Fabricol Oy, Ratex Oy
14. Tekstiilityön koneiden osat: Fabricol Oy
15. Tekstiilityön kaavamateriaalit ja merkkauskynät: Fabricol Oy, Lekolar-Printel Oy, Ullaka Oy
16. Kankaanpainannan värit: Lekolar-Printel Oy
17. Sukkapuikot ja virkkuukoukut: Fabricol Oy, Lekolar-Printel Oy, Ullaka Oy
Hankintajohtaja on hankintapäätöksellään 10.06.2024 § 65 päättänyt muun ohella seuraavaa:
”Päätän edellä esitetyin perustein, että Kankaat ja tekstiilityön tarvikkeiden hankinnan toimittajaksi ajalle 15.8.2024 (tavoite) – 14.9.2028 valitaan liitteessä 1 mainitut yritykset tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.
Ratex Oy:n tarjous (osa-alueet 1, 2, 6, 7, 9, 11, 12, 13) suljetaan tarjouskilpailun ulkopuolelle, koska tarjous on tarjouspyynnön vastainen.”
Ratex Oy on tehnyt asiassa valituksen 11.6.2024. Koska asianosainen voi tehdä hankintayksikölle vain hankintaoikaisuvaatimuksen, käsitellään Ratex Oy:n valitus hankintaoikaisuvaatimuksena.
Hankintaoikaisuvaatimus perusteineen
Ratex Oy vaatii, että sen tarjous tulisi arvioida uudelleen ja että se saisi osallistua matonkuteiden kilpailutukseen uudelleen.
Ratex Oy katsoo kohtuuttomaksi, että se on suljettu pois tarjouskilpailusta, koska se ei ole pystynyt täyttämään kaikkia hintaliitteen tietoja johtuen siitä, ettei sillä ole kaikkia tietoja sähköisessä muodossa.
Kuultavien lausunnot
Fabricol Oy on 18.6.2024 antamassaan lausunnossa todennut, että jos Ratex Oy:n valitus (eli hankintaoikaisuvaatimus) hyväksytään, haluaisi sekin tulla hyväksytyksi osa-alueissa, joissa se on jättänyt huomaamatta täyttämättä kohtia mm. excelin rakenteen vuoksi.
Eurokangas Oy on 29.7.2024 antamassaan lausunnossa todennut, että kaikilla tarjoajilla on ollut tilaisuus tuoda esiin kilpailutuksen ehtoihin, pyydettyjen tuotteiden tarjoamiseen ja vaadittujen tuotetietojen antamiseen mahdollisesti liittyviä haasteita markkinavuoropuhelun aikana, vastaamalla tarjouspyyntöä edeltäneeseen julkiseen tietopyyntöön sekä esittämällä lisätietokysymyksiä julkaistusta tarjouspyynnöstä. Tarjoajien tasapuolisen kohtelun takaamiseksi tarjouspyyntöä vastaamatonta tarjousta ei tulisi ottaa tehdyn hankintaoikaisuvaatimuksen perusteella mukaan tarjousvertailuun.
Toimivalta
Turun kaupungin hallintosäännön 74 §:n mukaan hankintayksikön aloitteesta tehtävästä hankintaoikaisusta päättää sama taho, joka on tehnyt hankintapäätöksen. Mikäli asianosainen on vaatinut hankintaoikaisua, toimielin tekee hankintaoikaisua koskevan päätöksen myös alaisensa viranhaltijan hankintapäätöksestä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen arviointi
Sovellettavat oikeusohjeet
Hankintalain 3 §:n mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 74 §:n 1 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.
Hankintalain 79 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen.
Hankintalain 132 § mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.
Asian arviointi
Tarjouspyynnön liitteenä olleessa hintaliitteessä (liite 1 Hintaliite) on todettu muun ohella seuraavaa:
’’Tarjoajan tulee täyttää hintaliite annettujen ohjeiden mukaisesti. Huom! Tätä lomaketta ei saa millään muulla tavoin muuttaa. Tarjous voidaan joutua sulkemaan pois tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisena, jos lomaketta on muutettu tai mikäli se on täytetty puutteellisesti tai vastoin annettuja ohjeita.’’
Vakiintuneen oikeuskäytännön (MAO:135/2022) mukaan tarjoaja kantaa vastuun siitä, että sen tarjous on tarjouspyynnön vaatimusten mukainen. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia arvioidaan sellaisina kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan mennessä.
Hankintayksikkö on tarkistanut Ratex Oy:n tarjouksen hankintalain 79 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaisesti ja todennut, ettei tarjouksen minkään osa-alueen osalta ole täytetty kaikkien tuoterivien kohdalla kaikkia edellytettyjä tietoja. Tarjoajan tulee hankintalain 74 §:n 1 momentin mukaan osoittaa tarjouksen olevan tarjouspyynnön mukainen ja näin ollen vastuu tietojen puuttumisesta on tarjoajalla. Sitä, ettei tarjoajalla ole valmiina vaadittuja tietoja sähköisessä muodossa, ei voida pitää kohtuuttomana esteenä tarjouksen tekemiselle. On myös huomioitava, että hankintalain 3 §:n mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyssä osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti. Puutteellisesti tehdyn tarjouksen ottaminen edes osin mukaan rikkoisi tätä tasapuolisen kohtelun vaatimusta.
Johtopäätökset
Ratex Oy ei ole hankintaoikaisuvaatimuksessaan tuonut esiin sellaista hankintalain 132 §:n 1 momentissa tarkoitettua uutta tietoa, jonka perusteella hankintayksikölle syntyisi oikeus tai velvollisuus oikaista hankintajohtajan hankintapäätöstä 10.6.2024 § 65.
Edellä esitetyin perustein kaupunginhallitus päättänee hylätä Ratex Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan perusteettomana.
Liite 1Ratex Oy hankintaoikaisuvaatimus
Oheismateriaali 1Fabricol Oy lausunto
Oheismateriaali 2Eurokangas Oy lausunto
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää edellä mainituin perustein hylätä Ratex Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan perusteettomana.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
aoEurokangas Oy
aoFabricol Oy
aoMuovikum Oy
aoRatex Oy
aoTekstiilipalvelu Oy
aoUllaka Oy
tiedKonsernihallinto, hankintapalvelut
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
Liitteet:
Kh § 247
Liite 1:Ratex Oy hankintaoikaisuvaatimus